Mededeling in het kader van het project Weguitbreiding Schiphol – Amsterdam – Almere, Rijkswaterstaat

Op grond van artikel 20 van de Tracéwet bevordert de Minister van Infrastructuur en Milieu een gecoördineerde voorbereiding van de besluiten op de aanvragen om vergunningen en van de overige ambtshalve te nemen besluiten met het oog op de uitvoering van een Tracébesluit. Op deze besluiten is de Crisis- en herstelwet van toepassing.

In het kader van deze coördinatie geeft de Minister van Infrastructuur en Milieu kennis van het feit dat het volgende besluit is genomen.

Welk besluit is genomen en ligt ter inzage?

Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen (Gaasperdammerweg). De werkzaamheden aan de A9 maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol – Amsterdam – Almere. De extra rijstroken zorgen ervoor dat de doorstroming verbetert en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot; er wordt een circa 3 km lange tunnel gebouwd die zorgt voor schonere lucht en minder geluid. Het werk aan de Gaasperdammerweg is klaar in 2020.

De grondslag voor de werkzaamheden aan de A9 is het tracébesluit weguitbreiding Schiphol – Amsterdam – Almere 2011 en het tracébesluit weguitbreiding Schiphol – Amsterdam – Almere 2013.

Voor de uitvoering van de tracébesluiten is onderstaand besluit genomen, overeenkomstig de procedure van artikel 20, lid 4 van de Tracéwet in samenhang met afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Bij besluit van 10 augustus 2017, kenmerk 3518416, is door burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam aan aannemerscombinatie IXAS Gaasperdammerweg B.V. een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen op grond van artikel 2.1, lid 1 sub a van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht verleend. Het besluit heeft betrekking op het bouwen van een duiker (D314) op de kadastrale sectie L, nr. 11588 (nabij de Huntumdreef) te Amsterdam.

Het besluit is niet gewijzigd ten opzichte van het ontwerpbesluit.

Waar en wanneer kunt u de stukken inzien?

Het besluit en de bijbehorende stukken liggen van 24 augustus 2017 tot en met 4 oktober 2017 ter inzage bij de gemeente Amsterdam, Stadsloket Centrum, Informatiebalie/Voorlichtingsloket, Amstel 1 (Stopera), 1011 PN Amsterdam. De openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 17.00 uur.

Het besluit is tevens beschikbaar via de website www.odnzkg.nl.

Hoe kunnen belanghebbenden beroep indienen?

Van 24 augustus 2017 tot en met 4 oktober 2017 staat voor belanghebbenden beroep open bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het instellen van beroep tegen het besluit geschiedt door indiening van een ondertekend beroepschrift dat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het is gericht, alsmede de gronden van het beroep bevat.

Het beroepschrift moet worden gericht aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.

Het beroepschrift dient te zijn ondertekend en dient ten minste te bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht, dat wil zeggen in ieder geval de vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en, zo mogelijk, de datum en het kenmerk van het besluit;

  • een opgave van de redenen waarom u zich niet met het besluit kunt verenigen.

Tevens dient ten behoeve van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het beroep is gericht te worden overgelegd.

Op dit besluit is hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent dat de belanghebbende in het beroepschrift moet aangeven welke zijn beroepsgronden zijn. Na afloop van de beroepstermijn kunnen deze gronden niet meer worden aangevuld. In het beroepschrift dient tevens te worden vermeld dat de Crisis- en herstelwet van toepassing is.

Het instellen van beroep schorst de werking van het besluit niet.

Indien beroep is ingesteld, kan een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening, bijvoorbeeld inhoudende een schorsing van het besluit. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden ingediend bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Bij het verzoek moet een afschrift van het beroepschrift worden overgelegd.

Het verzoek dient te zijn ondertekend en ten minste het volgende te bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht, dat wil zeggen in ieder geval de vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en de datum en het nummer of kenmerk van het besluit;

  • de gronden van het verzoek (motivering).

Voor het indienen van een beroepschrift en/of een verzoekschrift om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

Meer informatie?

Voor nadere informatie met betrekking tot het besluit kunt u zich wenden tot de heer P. Tuithof van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, telefoon 06 – 38 14 96 73 of e-mail service@odnskg.nl.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, namens deze, het hoofd van de afdeling BJV-Projectadvisering bij de Corporate Dienst van Rijkswaterstaat, A.K. van de Ven

Naar boven