Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland nr. 978236/978253, tot plaatsing en verwijdering van diverse borden op de N248 en N245, en tot het instellen van een inhaalverbod door middel van een doorgetrokken streep op de N248.

Logo Noord-Holland

Aa nleiding

Het weggedeelte van de N248 tussen de Korte Ruigeweg en de rotonde met de N245, en het stuk van de N245 tussen de rotonde N248 en de Sportlaan is gereconstrueerd. Langs dit traject is een parallelweg (hierna: “Polderweg”) aangebracht waar fietsers en langzaam verkeer kunnen rijden. De maximum snelheid op de Polderweg is 60 km/u. Dit wordt aangegeven door middel van zoneborden.

De N248 en N245 langs de Polderweg dient te worden gesloten voor langzaam verkeer. Hiermee rijdt landbouwverkeer niet meer op de provinciale weg waardoor de verkeersveiligheid verbetert.

Vanwege de Polderweg voor landbouwverkeer, dient er een inhaalverbod te worden ingesteld op dit deel van de N248. Daarnaast is er bij de rotonde N245/N248 een nieuw fietspad gerealiseerd en dient de voorrang daar te worden geregeld. Fietsers mogen geen gebruik maken van de Polderweg ten oosten van de rotonde N248/N245. Voor het plaatsen van de bijbehorende borden en het instellen van een inhaalverbod is een verkeersbesluit vereist.

Motivering maatregelen

Inhaalverbod op N248

Inhalen op een weg waar tegenverkeer mogelijk is vergroot de kans op een ernstig verkeersongeval. Nu er geen landbouwvoertuigen meer mogen rijden op dit deel van de N248, dient er een inhaalverbod te worden ingesteld. Het inhaalverbod wordt gerealiseerd door het aanbrengen van een doorgetrokken asstreep. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede. Bestuurders mogen deze doorgetrokken asstreep niet overschrijden, wat inhoudt dat inhalen niet is toegestaan.

Geslotenverklaring voor langzaam verkeer (C9)

Het is voor de verkeersveiligheid niet wenselijk dat op de N248 en N245 op het hiervoor genoemde traject langzaam verkeer rijdt. Vanwege het grote snelheidsverschil en het grote verschil in massa kunnen daardoor ernstige ongevallen plaatsvinden. Omdat er voor het langzame verkeer een aparte weg is aangelegd dient er een geslotenverklaring voor langzaam verkeer te worden ingesteld op:

  • -

    de N248 tussen de Korte Ruigeweg en de rotonde met de N245;

  • -

    de N245 tussen de kruising Sportlaan en de rotonde met de N248.

De geslotenverklaring wordt aangegeven door de plaatsing van de borden C9.

 

Instellen snelheid 60 km/u op Polderweg

De nieuwe Polderweg sluit aan op de bestaande parallelweg, de Kanaalkade, die aanvangt bij de rotonde N248/N249 (Anna Paulownaweg). Op deze weg geldt een snelheid van 60 km/u. Dit is aangegeven door A1-zoneborden bij de kruising met de Groote Sloot en bij de rotonde N248/N245. Bij de aansluiting van deze weg met de Anna Paulownaweg is dit al aangegeven. Er zijn diverse snelheid verlagende maatregelen aangebracht op deze weg.

 

Aanwijzing (brom) fietspad ten oosten van rotonde N245/N248 en voorrangsregeling

Ten oosten van deze rotonde is een nieuw (brom)fietspad gerealiseerd om de Polderweg en het fietspad langs de N248 met elkaar te verbinden. Dit wordt aangegeven door de borden G12a.

Waar deze weg de N248 kruist (op korte afstand ten oosten van de rotonde) dient het verkeer op de Polderweg voorrang te verlenen aan het verkeer op het fietspad. Dit omdat het fietspad onderdeel uitmaakt van de in het verleden als voorrangsweg aangewezen N248. Dit wordt aangegeven door borden B6 en haaientanden.

 

Voorrangsregeling aansluitende (brom)fietspaden op parallelweg Groote Sloot

(Brom)fietsers die gebruik maken van het (brom)fietspad tussen de kruising N248/Groote Sloot en de Polderweg dienen aan bestuurders op de Polderweg voorrang te verlenen. Dit wordt aangegeven door borden B6 en haaientanden.

Eenrichtingsweg bij (brom) fietspaden kruising N248/Groote Sloot

(Brom)fietsers die bij deze kruising van noord naar zuid gaan, dienen gebruik te maken van het (brom)fietspad ten westen van deze kruising. (Brom)fietsers die van zuid naar noord gaan dienen het (brom)fietspad aan de oostelijke zijde te gebruiken. De (brom)fietspaden zijn namelijk te smal om veilig in twee richtingen te kunnen worden gebruikt. Dit wordt aangegeven door de borden C2.

Geslotenverklaring voor (brom) fietsers op de Polderweg bij de rotonde N248/N245

Ten oosten van deze rotonde zijn nieuwe (brom)fietspaden gemaakt. (Brom)fietsers komende vanaf de N245 richting de N248 mogen ter hoogte van de rotonde geen gebruik maken van de Polderweg. Zij dienen gebruik te maken van het verplichte (brom)fietspad. Dit wordt aangegeven door bord C15.

Ten noorden van deze rotonde, bij de Trapweg mogen (brom)fietsers alleen in westelijke richting gebruik maken van de Polderweg. Om dit duidelijk te maken wordt in het midden van de kruising parallelweg/Trapweg, een bord C15 geplaatst met een onderbord “na 10 meter”.

 

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen van de borden A1 (zone), B6, C2, C9, C15, G12a en voor het aanbrengen van een doorgetrokken asstreep een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Advies politie

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft ingestemd met de maatregelen.

 

Afweging belangen

De maatregelen dragen bij aan de verkeersveiligheid. De maatregelen leiden ten opzichte van de bestaande situatie niet tot een onevenredige beperking in het gebruik van de weg. Gelet hierop verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig geschaad zullen worden.

Bevoegdheid

De weggedeelten waar deze maatregelen voor worden getroffen, zijn in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

Besluit

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

1. door het realiseren van een dubbele doorgetrokken asstreep als bedoeld in artikel 76 lid 1 van het RVV 1990, een inhaalverbod in te stellen op de N248 vanaf hectometer 1,2 tot aan de rotonde met de N245;

 

2.door het plaatsen van borden C9 van bijlage I van het RVV 1990:

-de N248 tussen de kruising met de Korte Ruigeweg en de rotonde met de N245  en;

-de N245 tussen de rotonde N248 en de Sportlaan,

gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens en motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/u en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;

 

3.door plaatsing van bord A1 (zone 60) van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximumsnelheid in te stellen van 60 km/u op de volgende delen van de Polderweg langs de N248 en N245:

- tussen de kruising met de Korte Ruigeweg en de rotonde met de N248/N245;

- tussen de grens van de bebouwde kom van Schagen en verder in noordelijke richting tot aan de rotonde bij de aansluiting N248/N245.

 

4.door het plaatsen van de borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990, het voor (brom)fietsers aangelegde pad ten oosten van de rotonde N248/N245 aan te wijzen als verplicht (brom)fietspad in beide richtingen.

 

5. door het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, de voorrang zodanig te regelen dat (brom)fietsers voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Polderweg bij de kruising N248/Groote Sloot;

 

6. door het plaatsen van bord C2 van bijlage 1 van het RVV 1990  bij de (brom)fietspaden ter hoogte van de kruising N248/Groote Sloot, fietsers erop te attenderen dat er bij deze kruising sprake is van éénrichtingsverkeer is op de (brom)fietspaden.

 

 

7. door het plaatsen van bord C15 van bijlage 1 van het RVV 1990 bij de kruising van de Polderweg met de Trapweg, en bij de aansluiting van het (brom)fietspad met de Polderweg ten zuidoosten van de rotonde N248/N245, dit deel van de Polderweg gesloten te verklaren voor fietsers, bromfietsers en voor gehandicaptenvoertuigen;

 

8.van dit besluit mededeling te doen in De Staatscourant.

 

Haarlem, 8 augustus 2017,

 

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

namens dezen,

 

F.J. van der Linden

Sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

 

 

Bezwaar

1.Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.

Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met mevrouw R. Puggioni, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 34 46.

 

Naar boven