Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland nr. 944332/977573, tot plaatsing en verwijdering van diverse borden op de provinciale weg N236 bij de kruispunten met de Lage Klompweg, de Dammerweg (N523) en de ’s-Gravelandseweg in de gemeente Weesp.

Logo Noord-Holland

Aa nleiding

De N236 wordt tussen km 7 en km 11 opnieuw ingericht. Op de kruispunten met de Lage Klompweg, de Dammersweg en de ’s Gravelandseweg wordt een rotonde gerealiseerd. Deze rotondes zullen de verkeersveiligheid op deze kruispunten verhogen omdat de rijsnelheid van het verkeer wordt teruggebracht, en de verkeers- en voorrangssituatie op de kruispunten eenvoudiger en overzichtelijker wordt. Daardoor zal de provinciale weg ook veiliger en gemakkelijker door (brom)fietsers en voetgangers kunnen worden overgestoken. Omdat daardoor de voorrangsregeling wijzigt en er diverse borden worden geplaatst en verplaatst, dient een verkeersbesluit te worden genomen.

Motivering maatregelen

Realiseren rotonden

Er komt een rotonde bij de volgende kruisingen:

  • -

    N236/Lage Klompweg

  • -

    N236/Dammerweg (N523)

  • -

    N236/’s Gravelandseweg

Door de nieuwe kruispuntvorm met een rotonde zal de voorrangssituatie op het kruispunt veranderen. In de bestaande situatie moet zowel aan het gemotoriseerde verkeer als aan het (brom)fietsverkeer op de N236 voorrang worden verleend door het verkeer vanaf de zijwegen. In de nieuwe situatie zal het verkeer op alle takken van het kruispunt voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de rijbaan van de rotonde. Dit wordt aangeduid met borden B6 op de toeleidende wegen. De (brom)fietsers op het (brom)fietspad langs de N236 zullen voorrang moeten verlenen aan het (gemotoriseerde) verkeer op de zijwegen. Voor dit laatste is gekozen omdat de rotondes buiten de bebouwde kom (Wegenverkeerswet ) liggen.

Op de rotonde zijn op de verkeersheuvels van de toeleidende wegen borden D2 aangebracht om het verkeer dat de rotonde nadert in goede banen te leiden

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen en verwijderen van de borden B6, D1 en D2 een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

Verplicht overleg

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft ingestemd met de maatregelen.

Afweging belangen

De maatregelen zullen leiden tot een veiligere afwikkeling van het verkeer op de N236. Dit dient de belangen van de weggebruiker. Gelet hierop verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig geschaad zullen worden.

Bevoegdheid

Het weggedeelte waar deze maatregel voor wordt getroffen, is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

Besluit

1.door het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, de voorrang zodanig te regelen dat voorrang moet worden verleend aan bestuurders op de rotonden bij de kruisingen van de N236 met de Lage Klompweg, Dammerweg (N523) en de ’s Gravelandseweg;

2.door het plaatsen van bord D1 van bijlage 1 van het RVV 1990 de verplichte rijrichting aan te duiden op de rotonden bij de kruisingen van de N236 met de Lage Klompweg, Dammerweg (N523) en de ’s Gravelandseweg;

3.door het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, de voorrang zodanig te regelen dat fietsers voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de toeleidende wegen naar de hiervoor gemelde rotonden;

4.door het plaatsen van bord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de verkeersheuvels in de toeleidende wegen naar de hiervoor gemelde rotonden, bestuurders te verplichten om de verkeersheuvels aan de rechterzijde te passeren;

5.van dit besluit mededeling te doen in De Staatscourant.

 

Haarlem,  27 juli 2017,

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

namens dezen,

F.J. van der Linden

Sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

 

Bezwaar

1.Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 3007, 2001 DA Haarlem. Wij verzoeken u om in uw bezwaarschrift het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Ook kunt u voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.

Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens van het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken, Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u –bij een spoedeisend belang- een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland.

2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met mevrouw R. Puggioni, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 34 46.

 

Naar boven