HOOFDSTUK 2. TOELICHTING EN DEFINITIES
Doel
De Regionale VSV-Effectrapportage (voorheen: de RMC-effectrapportage) geeft invulling
aan een wettelijke verplichting van RMC tot een jaarlijkse beleidsinhoudelijke verantwoording
van de RMC-functie, als coördinator van de regionale vsv-aanpak1. De Regionale VSV-effectrapportage vloeit voort uit de taken zoals vermeld in de
Wet houdende regels inzake de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdige Schoolverlaten
(Staatsblad 2001-636) en de Regeling regionale aanpak voortijdig schoolverlaten (vsv) 2017 en de daarin
beschreven taken en verantwoordelijkheden van alle betrokken partijen in de regio.
In het kader van de (voortzetting van de) vsv-aanpak wordt meer verantwoordelijkheid
en ruimte voor eigen invulling bij de regionale partijen neergelegd en bijzondere
aandacht voor jongeren in een kwetsbare positie gevraagd. Nu de focus ook ligt op
de groep jongeren in een kwetsbare positie is er verbreding van de samenwerking nodig,
onder andere met scholen voor praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs (hierna
pro en vso). Daarnaast wordt ook meer aandacht gevraagd voor de al bestaande taak
van de begeleiding van oud vsv’ers. Ook hierdoor komt de samenwerking met betrokken
partijen ten aanzien van de arbeidsmarkt steeds meer in beeld.
Zoals de naam al aangeeft, is de Regionale VSV-Effectrapportage een regionale rapportage
die, zowel de regio’s zelf als OCW, inzicht geeft in (de effectiviteit van) de door
betrokken regionale partijen ondernomen acties en maatregelen op het gebied van de
vsv-aanpak en weergeeft wat de effecten hiervan zijn in de regio. Het gaat zowel om
de genomen acties en maatregelen uit het Regionaal Programma VSV (oftewel: hoe de
middelen voor het regionaal, die nu verdeeld zijn over de gemeenten en de scholen,
zijn ingezet) als over de inzet van de reguliere RMC-middelen.
De informatie uit de Regionale VSV-Effectrapportage kan gebruikt worden als input
voor het (bestuurlijk) overleg in de regio en kan, indien nodig, richting geven aan
aanpassingen in het beleid in de regio2. Subregio’s behouden de mogelijkheid om hun eigen rapportages aan te leveren via
de RMC-coördinatoren van de contactgemeenten.
Doelgroep
De Regionale VSV-Effectrapportage omvat het melden, registreren en coördineren van
verzuim en vsv van alle jongeren in de regio van 12 tot 23 jaar, inclusief de doelgroep
jongeren in een kwetsbare positie. Alleen in hoofdstuk 4, waar het gaat om aantallen
jongeren, hebben de gevraagde gegevens alleen betrekking op jongeren tussen 16 en
23. De reden hiervoor is dat Leerplicht jaarlijks al gegevens aanlevert over de groep
12–18 jaar. Hoewel de kwalificatieplicht niet onder de wettelijke verplichting van
de RMC-regio valt, vraagt OCW om (naast de groep 18–23 jaar) in het kader van een
preventieve vsv-aanpak voor de hele doelgroep, ook 16- en 17-jarigen in beeld te brengen
en te houden om zo een sluitend vangnet voor deze groep te creëren.
Indieningsdatum
Uiterlijk 15 december van het jaar volgend op het verslagjaar waarop deze betrekking
heeft, dient de Regionale VSV-Effectrapportage bij DUO te worden ingediend. Ten opzichte
van eerdere jaren is dit twee weken later. Hier is voor gekozen omdat er signalen
waren dat er in RMC-regio’s behoefte was aan meer tijd tussen levering van gegevens
door DUO en het indienen van de RMC-effectrapportage. Bij de invulling van de rapportage
wordt uitgegaan van de voorlopige cijfers (uit de levering van oktober na het verslagjaar) en wordt teruggeblikt op het voorgaande schooljaar. Een voorbeeld:
uiterlijk 15 december 2018 wordt verantwoording afgelegd over het verslagjaar dat
loopt van 1 oktober 2017 tot 1 oktober 2018. Hierbij kan worden uitgegaan van de maandrapportage
uit de levering van oktober 2018 of november 2018, of de meest actuele stand uit de
eigen administratie. Het gaat dus nog niet om de voorlopige of definitieve nieuwe
vsv’ers, omdat bij deze levering nog geen vaststelling plaatsvindt van al dan niet
vsv.
Definities
De gebruikte definities sluiten aan bij de Regeling regionale aanpak VSV 2017. Deze
definities worden hier toegelicht.
Bestemming
Positie van jongeren op 1 oktober na het huidige verslagjaar.
Geen Nederlandse onderwijsloopbaan
Jongeren die tot op heden geen onderwijs in Nederland hebben gevolgd, zoals vluchtelingen.
Jongeren in een kwetsbare positie (JIKP)
Jongere die al dan niet met een getuigschrift of een diploma doorstroomt naar de entreeopleiding
(= mbo), basisberoepsopleiding (= mbo-2) of uitstroomt uit het onderwijs, en afkomstig
is uit:
-
1. het voortgezet speciaal onderwijs, bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Wet op
de expertisecentra, met uitzondering van leerlingen met het uitstroomprofiel dagbesteding;
-
2. het praktijkonderwijs als bedoeld in artikel 5, onder d, van de Wet op het voortgezet
onderwijs;
-
3. de basisberoepsgerichte leerweg van het vmbo, bedoeld in artikel 10b, eerste lid,
van de Wet op het voortgezet onderwijs;
-
4. het leerwerktraject van het vmbo, bedoeld in artikel 10b1 van de Wet op het voortgezet
onderwijs,
-
5. de entreeopleiding; of
-
6. jongere die niet vanuit één van de onderwijssoorten, genoemd onder 1. tot en met 5.
instroomt in een entreeopleiding.
(Bron: Regeling regionale aanpak VSV 2017)
Monitoren van jongeren
Het volgen van jongeren bij wie sprake is geweest van taakuitvoering door RMC. Volgen
kan bijvoorbeeld bestaan uit het bijhouden van verzuimgegevens van de betreffende
jongere, het actief contact onderhouden met de school waar de jongere heen is gegaan
of het bijhouden van SUWI-gegevens.
Oude vsv’er
Oude vsv’ers die aan het begin van het verslagjaar of de verslagjaren ervoor vsv’er
waren.
RMC-contactgemeente
Contactgemeente als bedoeld in artikel 8.3.2, derde lid, van de Wet educatie en beroepsonderwijs,
artikel 162b, derde lid, van de Wet op de expertisecentra en artikel 118h, derde lid,
van de Wet op het voortgezet onderwijs.
Regionaal programma
Regionaal programma voortijdig schoolverlaten dat maatregelen bevat die, blijkens
een regionale analyse door de RMC-contactgemeente en de contactschool over de RMC-regio,
zijn gericht op het tegengaan van voortijdig schoolverlaten en op het bevorderen van
de samenwerking tussen de onderwijsinstellingen onderling en gemeenten in de RMC-regio.
RMC-regio
Regio als bedoeld in artikel 8.3.2, tweede lid, van de Wet educatie en beroepsonderwijs.
Verslagjaar
Tijdvak dat aanvangt op 1 oktober en eindigt op 30 september van het daaropvolgende
jaar.
Taakuitvoering RMC
Er is sprake van taakuitvoering als RMC:
-
1) onderzoek heeft gedaan naar een melding (er is ook sprake van onderzoek wanneer dit
is gedelegeerd aan andere partijen. Gesprekken of bezoeken aan het huisadres zonder
de jongere thuis te treffen, tellen ook mee.), en/of;
-
2) advies heeft gegeven aan een leerling of (oud-) vsv’er, en/of;
-
3) begeleiding heeft gegeven aan een leerling of (oud-) vsv’er, en/of;
-
4) een leerling of (oud) vsv’er heeft doorverwezen naar werk.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen curatieve taakuitvoering en preventieve taakuitvoering.
Hierbij is de grens van 1 oktober essentieel, dat is de datum waarop een leerling
al dan niet staat ingeschreven en al dan niet door DUO wordt aangemerkt als vsv’er:
-
• Curatieve taakuitvoering
De curatieve taakuitvoering richt zich op jongeren die op 1 oktober van een jaar t
door DUO zijn aangemerkt als nieuwe vsv’er én op jongeren die al langer dan een jaar
geleden als vsv’er aangemerkt waren. Dus al op t-1 of eerder. Dit zijn de oude vsv’ers.
In relatie tot het verslag in de effectrapportage betreft curatieve taakuitvoering
jongeren die aan het begin van het verslagjaar aangemerkt waren als oude en nieuwe
vsv’er.
-
• Preventieve taakuitvoering
De preventieve taakuitvoering richt zich erop om te voorkomen dat leerlingen op 1 oktober
van een jaar als nieuwe vsv’er aangemerkt worden.
De preventieve taak is er dus op gericht leerlingen binnen de school te houden (voorkomen
dat zij zich uitschrijven zonder startkwalificatie) én richt zich erop om leerlingen
die zich uitgeschreven hebben gedurende het schooljaar weer terug ingeschreven te
krijgen, vóór 1 oktober.
In relatie tot het verslag in de effectrapportage betekent dit: Preventieve taakuitvoering
rondom jongeren (van 16 tot 23 zonder startkwalificatie) die aan het begin van het
verslagjaar zijn ingeschreven, maar gedurende het verslagjaar zijn uitgeschreven en
binnen het verslagjaar (voor 1 okt) zijn teruggeleid naar onderwijs óf waarvan is
voorkomen dat zij zijn uitgeschreven (voor 1 okt), of die ondanks de begeleiding aan
het einde van het verslagjaar vsv’er zijn geworden.
Voortijdig schoolverlater
Voortijdig schoolverlater als bedoeld in artikel 8.3.1. van de Wet educatie en beroepsonderwijs,
artikel 118g van de Wet op het voortgezet onderwijs en artikel 162a van de Wet op
de expertisecentra.
HOOFDSTUK 4. CIJFERS
Toelichting
Voor het invullen van onderstaande tabellen is het nodig dat gemeenten databestanden
ophalen uit het Zakelijk Portaal van DUO. Deze bestanden (inclusief de Startset jongeren
in een kwetsbare positie) staan maximaal drie maanden online. Het is de verantwoordelijkheid
van gemeenten zelf om hier rekening mee te houden en de benodigde bestanden tijdig
op te halen ten behoeve van het invullen van deze (jaarlijkse) Regionale VSV-Effectrapportage.
In dit hoofdstuk wordt gevraagd naar kwantitatieve gegevens over jongeren van 16–23
(omdat de leeftijdsgroep 12–18 al door Leerplicht wordt uitgevraagd). Per tabel lichten
we toe om welke jongeren het gaat, en in welke leveringen van DUO deze jongeren te
vinden zijn. De gegevens uit de RMC-administratie kunnen hier vervolgens aan gekoppeld
worden, waarna de tabellen ingevuld kunnen worden. Degene die de tabellen invult,
dient dus toegang te hebben tot DUO-gegevens en gegevens uit de eigen administratie,
en moet deze gegevens aan elkaar kunnen koppelen. De tabellen gaan over verschillende
doelgroepen en situaties, die gedeeltelijk kunnen overlappen. Het is mogelijk dat
een leerling in één verslagjaar zowel valt onder ‘jongeren in een kwetsbare positie’
als onder ‘uitschrijvingen zonder startkwalificatie’. Het is daarom mogelijk dat jongeren
in meerdere tabellen meegeteld worden. Het is dus niet nodig om achteraf de balans
op te maken; tijdens het verslagjaar is al duidelijk om wat voor taakuitvoering het
op dat moment gaat.
LWOO valt onder regulier vmbo en wordt in de tabellen niet apart benoemd. Daarnaast
is ‘vavo’ niet opgenomen in de tabellen. De reden hiervoor is dat vavo een kleine
groep is, zeker verdeeld over de regio’s. Daarbij wordt deze categorie ook niet meegeleverd
door DUO in de maandrapportages.
Tabel 2 Preventieve taakuitvoering
In tabel 2 gaat het om jongeren die aan de start van het verslagjaar (1 oktober tot
en met 30 september) geen vsv’er waren, maar die tijdens het verslagjaar uitgeschreven
worden of dreigen uit te vallen. Het doel van de preventieve taakuitvoering is ervoor
te zorgen dat deze jongeren niet per 1 oktober van het volgende verslagjaar als vsv’er
worden gezien. Het aantal uitschrijvingen gedurende het verslagjaar wordt aangeleverd
door DUO in de A04-levering (dit kan ingevuld worden in de grijs gearceerde kolom).
Het gaat hier om de levering van oktober direct na het verslagjaar3. Om deze gevraagde gegevens hier in te kunnen vullen, moet in de A04-levering eerst
de leeftijdsgroep 16–23 geselecteerd worden. Vervolgens kan gefilterd worden op ‘Niveau’.
In de witte kolommen worden gegevens uit de administratie van de RMC-regio gevraagd.
Tabel 2 Aantallen preventieve taakuitvoering (16–23 jaar)
Onderwijspositie aan de start van het verslagjaar
|
Aantal uitschrijvingen zonder startkwalificatie gedurende het verslagjaar
|
Aantal uitgeschreven jongeren die teruggeleid zijn naar het onderwijs
|
Aantal jongeren die begeleid zijn en niet zijn uitgeschreven
|
Aantal jongeren gemonitord
|
onderbouw vo
|
|
|
|
|
vmbo bovenbouw
|
|
|
|
|
havo-vwo bovenbouw
|
|
|
|
|
entreeopleiding entreeopleidingentreeopleiding
|
|
|
|
|
mbo-2
|
|
|
|
|
mbo-3
|
|
|
|
|
mbo-4
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
Tabel 3 Bestemming preventief begeleide jongeren
In tabel 3 vult u in waar de jongeren zich aan het einde van het verslagjaar bevinden.
De gegevens in deze tabel worden ingevuld op basis van de administratie van de RMC-regio.
In de kolom ‘Onderwijs’ vult u het aantal jongeren in dat zich aan het einde van het
verslagjaar in het onderwijs bevindt. Hiervoor kunt u de aantallen uit de derde en
vierde kolom van Tabel 2 bij elkaar optellen.
Tabel 3 Bestemming preventief begeleide jongeren
|
Bestemming
|
|
Onderwijspositie in verslagjaar
|
Aantal jongeren voor wie sprake was van preventieve taakuitvoering door RMC
|
Onderwijs
|
Werk (> 12 uur per week)
|
vsv
|
Overige bestemming*
|
Onbekend
|
onderbouw vo
|
|
|
|
|
|
|
vmbo bovenbouw
|
|
|
|
|
|
|
havo-vwo bovenbouw
|
|
|
|
|
|
|
entreeopleiding
|
|
|
|
|
|
|
mbo-2
|
|
|
|
|
|
|
mbo-3
|
|
|
|
|
|
|
mbo-4
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
|
* Bijvoorbeeld verhuizing (naar het buitenland), overleden. In deze tabel dienen alleen
de aantallen ingevoerd te worden die betrekking hebben op jongeren die aan het begin
van het verslagjaar (1 oktober) nog ingeschreven stonden.
Tabel 4 Curatieve taakuitvoering oude vsv’ers
In tabel 4 worden gegevens ingevuld van alle jongeren tussen 16 en 23 jaar die aan
de start van het verslagjaar vsv’er waren. Informatie in de grijs gearceerde kolom
wordt aangeleverd door DUO in de Naam- en Rugnummer-bestanden (versie D: definitieve
cijfers), geleverd afgelopen oktober bij de definitieve cijfers (niet de maandrapportages).
Om de gevraagde gegevens hier in te kunnen vullen, moet in dit bestand eerst de leeftijdsgroep
16–23 (leeftijd bij de start van het verslagjaar) geselecteerd worden. Vervolgens
kan gefilterd worden op ‘Niveau’. Let op: om de totale groep ‘oude vsv’ers’ in beeld
te krijgen, kunnen de Naam- en Rugnummer-bestanden van eerdere schooljaren, of de
eigen administratie worden gebruikt. U dient zelf de jongeren die inmiddels geen vsv’er
meer zijn (maar weer op school zitten of ondertussen een startkwalificatie hebben
behaald) hieruit te filteren. In de witte kolommen worden gegevens uit de administratie
van de RMC-regio gevraagd.
Tabel 4 Curatieve taakuitvoering vsv’ers (16–23 jaar)
Onderwijspositie voorafgaand aan vsv
|
Aantal vsv’ers aan het begin van het verslagjaar
|
Aantal vsv’ers voor wie sprake was van curatieve taakuitvoering door RMC
|
Aantal vsv’ers gemonitord
|
onderbouw vo
|
|
|
|
vmbo bovenbouw
|
|
|
|
havo-vwo bovenbouw
|
|
|
|
entreeopleiding
|
|
|
|
mbo-2
|
|
|
|
mbo-3
|
|
|
|
mbo-4
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
Tabel 5 Bestemming curatieve taakuitvoering (16–23 jaar)
In tabel 5 vult u in waar de jongeren zich bevonden aan het einde van het verslagjaar.
De gegevens in deze tabel worden ingevuld op basis van de administratie van de RMC-regio.
Tabel 5 Bestemming jongeren curatieve taakuitvoering (16–23 jaar)
|
Bestemming aan het einde van verslagjaar
|
|
Aantal jongeren voor wie sprake was van curatieve taakuitvoering door RMC (zie tabel
4) door RMC.
|
Onderwijs
|
Werk (> 12 uur per week)
|
vsv
|
Overige bestemming*
|
Onbekend
|
|
|
|
|
|
|
* Bijvoorbeeld verhuizing (naar het buitenland), overleden.
Tabel 6 Taakuitvoering rondom kwetsbare overstappers
In tabel 6 gaat het om gegevens over ‘kwetsbare overstappers’. De gegevens die ingevuld
worden in de grijs gearceerde cellen zijn te vinden in de ‘Startset jongeren in kwetsbare
positie’, die opgehaald kan worden door RMC in het Zakelijk Portaal van DUO. Om de
gevraagde gegevens hier in te kunnen vullen, moet in de ‘Startset jongeren in kwetsbare
positie’ eerst de leeftijdsgroep 16–23 geselecteerd worden. Vervolgens kan gefilterd
worden op ‘Niveau’. In de witte cellen worden gegevens uit de administratie van de
RMC-regio gevraagd. Een voorbeeld: in november 2017 komt de Startset jongeren in een
kwetsbare positie 2017–2018 beschikbaar. Deze kan in december 2018 gebruikt worden
om de balans op te maken bij het invullen van de Regionale VSV-Effectrapportage 2017–2018.
Let op: een deel van de kwetsbare overstappers (leerlingen uit pro en vso met uitstroomprofiel
arbeid en dagbesteding) die na uitschrijving geen startkwalificatie heeft, wordt niet
als vsv’er gedefinieerd. RMC krijgt echter ook de taak om deze jongeren te monitoren.
Als deze jongeren aan het begin van het verslagjaar niet zijn ingeschreven terwijl
RMC hen monitort of begeleidt, dan valt dit onder ‘curatieve taakuitvoering.’ Andersom
is er sprake van preventieve taakuitvoering als RMC kwetsbare overstappers heeft gemonitord
of begeleid die aan het begin van het verslagjaar wel ingeschreven stonden.
Tabel 6 Taakuitvoering rondom kwetsbare overstappers (16–23 jaar)
Onderwijspositie vóór de kwetsbare* overstap
|
Totaal aantal jongeren kwetsbare overstap
|
Aantal jongeren voor wie sprake was van preventieve taakuitvoering door RMC
|
Aantal jongeren voor wie sprake was van curatieve taakuitvoering door RMC
|
Aantal jongeren gemonitord
|
entreeopleiding
|
|
|
|
|
pro
|
|
|
|
|
vmbo-bbl
|
|
|
|
|
vso
|
|
|
|
|
Geen Nederlandse onderwijsloopbaan**
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
* Zie definitie van ‘jongeren in een kwetsbare positie’
** Deze gegevens worden niet door DUO geleverd, maar komen uit de administratie van
gemeenten.
Tabel 7 Bestemming kwetsbare overstappers
De gegevens in de witte kolom worden ingevuld op basis van de administratie van de
RMC-regio. De grijs gearceerde kolom correspondeert met de tweede kolom uit Tabel
6. Gegevens over het uitstroomprofiel naar vervolgonderwijs vanuit vso worden geleverd
via de RMC-leveringen. Vso en pro worden hier genoemd omdat deze onder de nieuwe taakinvulling
van RMC vallen.
Tabel 7 Bestemming kwetsbare overstappers (16–23 jaar)
|
Bestemming
|
Onderwijs- positie voor de overstap
|
Totaal aantal jongeren kwetsbare overstap
|
Onderwijs
|
Werk (> 12 uur per week)
|
Dag-
besteding
|
Overige bestemming
|
Onbekende bestemming
|
entree
opleiding
|
|
|
|
|
|
|
pro
|
|
|
|
|
|
|
vmbo-bbl
|
|
|
|
|
|
|
vso
|
|
|
|
|
|
|
Geen
Nederlandse onderwijs-
Loopbaan
|
|
|
|
|
|
|
Totaal
|
|
|
|
|
|
|