Uitvoeren bordenplan Putstraat, Plakstraat, Paardestraat en Rosmolenstraat in Sittard

Logo Sittard-Geleen

Definitief Verkeersbesluit (Mandaatbesluit)

Registratienummer 2017/1973878

Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen:

1. Besluiten:

In verband met het vernieuwen/vervangen/verplaatsen van zakpalen en uitneembare palen, het wijzigen van de sluitingstijd van deze palen op de Putstraat van 14.00 naar 12.00 uur, het toestaan van fietsen in een voetgangerszone en het optimaliseren van de bebording, de onderstaande verkeersmaatregelen te nemen:

Verwijderen van bestaande bebording:

1. Zoals aangegeven op de bij het verkeersbesluit horende 7 fotobladen.

 

Nieuw te plaatsen (verkeersbesluitplichtige) bebording:

  • 1.

    In de Paardestraat onder het bord ‘Gesloten voor alle motorvoertuigen’ (bord C12) het onderbord ‘inrijden toegestaan, 6 – 20 h, do 4 – 22 h, zo 6 – 14.30 h’.

  • 2.

    In de Putstraat bij de Markt en bij de Paardestraat onder de borden ‘Voetgangerszone begin’ de onderborden ‘fietsen toegestaan’, en ‘laden en lossen toegestaan van 6 – 12 h’.

  • 3.

    In de Putstraat bij de Plakstraat onder het bord ‘Voetgangerszone begin’ het onderbord ‘fietsen toegestaan’.

  • 4.

    In de Rosmolenstraat bij het Tempelplein bord ‘Gesloten voor voertuigen die langer zijn dan 10 m’ (bord C17-10).

  • 5.

    In de Rosmolenstraat bij het Tempelplein bord ‘Gesloten voor alle motorvoertuigen’ (bord C12) met als onderbord ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’.

  • 6.

    In de Rosmolenstraat bord ‘Doodlopende weg’ (bord L08) met als onderborden ’20 – 6 h’ en ‘fietsen uitgezonderd’.

  • 7.

    In de Plakstraat bij de Rosmolenstraat het bord ‘Eenrichtingsweg’ (bord C03) met als onderbord ‘fietsen uitgezonderd’.

  • 8.

    In de Plakstraat bij de Putstraat het bord ‘Eenrichtingsweg in deze richting gesloten’ (bord C02) met als onderbord ‘fietsen uitgezonderd’.

  • 9.

    In de Plakstraat bij de zakpaal het bord ‘Gesloten voor alle motorvoertuigen’ (bord C12) met als onderbord ‘inrijden toegestaan, 6 – 20 h, do 4 – 22 h, zo 6 – 14.30 h’.

Volgens de bij het verkeersbesluit behorende tekening (op de tekening als transparant weergegeven borden zijn reeds aanwezig en worden gehandhaafd.)

2. Overwegingen

Achtergrond

De bestaande zakpalen waren aan vervanging toe. Deze kans is aangegrepen om verder te werken aan het instellen van een aaneengesloten voetgangerszone in de binnenstad van Sittard, waarmee duidelijkheid wordt gecreëerd welk regime er in het centrum geldt en waarmee het bordenwoud wordt terug gedrongen.

Ten opzichte van de rest van het centrum nemen de straten in dit verkeersbesluit een iets andere positie in gezien de overwegende functies in deze straten. De eindtijd voor de toegankelijkheid voor het laden en lossen is teruggebracht van 14.00 naar 12.00 uur, in overeenstemming met de rest van het stadscentrum. Fietsen kan in de genoemde straten onbeperkt worden toegestaan, ook in de voetgangerszone omdat de voetgangersdichtheid in deze straten dit veilig mogelijk maakt.

Over locaties van de zakpalen en verzinkbare palen en de daarbij horende tijdsvensters en ontheffingenregime is een uitgebreid communicatietraject met bewoners en ondernemers gevolgd.

Zienswijzen

Tegen het conceptbesluit zijn twee zienswijzen binnen gekomen. Beide zienswijzen worden hieronder behandeld.

Communicatie

De indieners van de eerste zienswijze stellen dat belanghebbenden in de Paardestraat niet in kennis zijn gesteld van het conceptverkeersbesluit en dat in de titel van dit verkeersbesluit de ‘Paardestraat’ ontbreekt terwijl de straat wel betrokken wordt bij de besluitvorming omtrent de te wijzigen bebording en (zak)palen.

Beide feiten hangen samen met het volgende. Verkeersbesluiten hoeven alleen genomen te worden wanneer er iets verandert op het gebied van ge- en verboden. In wezen blijft het regime op de Paardestraat vrijwel gelijk aan het al meer dan tien jaar geldende regime. Voor de volledigheid is wel het bord onder punt 1 aangehaald. Het regime is slechts aangepast in die zin dat het tijdstip waarop op donderdag het inrijden toegestaan is twee uur vervroegd is (naar 4 uur) in verband met het vroeg aankomen van sommige marktkooplui. Het regime is hiermee in overeenstemming gebracht met het ‘Marktreglement Sittard-Geleen 2011’. Voor de volledigheid is de naam ‘Paardestraat’ in de titel van het verkeersbesluit opgenomen.

Omdat het regime in de Paardestraat nagenoeg niet verandert zijn belanghebbenden in deze straat niet anders in kennis gesteld dan door het publiceren en ter inzage leggen van het conceptverkeersbesluit. Omdat in de straat wel de bestaande zakpaal wordt vervangen en de borden deels een plek krijgen op een portaal is deze straat wel betrokken bij de besluitvorming.

Bebording

De indieners van de zienswijze geven aan dat ter hoogte van de zakpaal in de Paardestraat een bord staat dat impliceert dat ook buiten de voor het centrum vastgestelde venstertijden (van 6 tot 12 uur) door vrachtwagens geladen en gelost mag worden. Dat zou tot gevolg hebben dat vrachtwagens die de Markt willen bevoorraden aan het einde van de Paardestraat gaan laden en lossen.

Het regime voor vrachtwagens in de Paardestraat is niet veranderd. Het is voor vrachtwagens verboden om de Paardestraat tussen 12 en 6 uur in te rijden. Dit wordt aangegeven door middel van een (bestaand) bord aan het begin van de Paardestraat. Dit verbod wordt ook aangekondigd op de Odasingel, de Tudderenderweg en de President Kennedysingel. Tussen 6 en 12 uur mogen vrachtwagens de Paardestraat in om daar, of elders, te laden en te lossen en het gebied weer te verlaten via de Putstraat of de Oude Markt. Wanneer na 12 uur de Putstraat en de Markt door middel van palen afgesloten zijn, mogen vrachtwagens de Paardestraat niet meer in omdat de keermogelijkheid aan het einde van de Paardestraat niet volstaat voor grotere vrachtwagens.

Maar het in het conceptbesluit voor de Paardestraat gekozen vrachtwagensymbool bij het laad- en losregime kan inderdaad tot verwarring leiden. Daarom is dit onderbord in dit definitieve besluit vervangen door het onderbord ‘inrijden toegestaan’ met dezelfde tijden. Voor vrachtwagens is en blijft de toegang tot de Paardestraat verboden tussen 12 en 6 uur.

Overigens is om dezelfde reden in dit definitieve besluit het onderbord in portaal 4 bij de zakpaal in de Putstraat vervangen door een onderbord ‘inrijden toegestaan, 6 – 20 h, do 4 – 22 h, zo 6- 14.30 h’.

(Zak)palen

De indieners van de zienswijze geven aan dat zonder overleg met belanghebbenden van de Paardestraat een wijziging is gekomen in de plaats waarop de zakpaal is geplaatst. Afgesproken was dat deze bij de ingang van de Markt geplaatst zou worden. Nu staat hij aan Om den Tol (De verbinding tussen Paardestraat en Putstraat.)

In de oude situatie was er bij de ingang van de Markt een zakpaal terwijl er bij Om den Tol uitneembare palen waren. Het sluitingsregime van deze palen was gelijk.

In de nieuwe situatie staat er bij de ingang van de Markt een handbediende verzinkbare paal en bij Om den Tol een hydraulische zakpaal met een identiek sluitingsregime.

Dit is gebeurd op verzoek van, en in overleg met, bewoners van de Putstraat.

Het feit dat het type paal omgewisseld is maakt voor de bewoners van de Paardestraat geen verschil.

Bewoners en ondernemers van de Paardestraat kunnen een ontheffing voor de zakpaal in de Paardestraat krijgen waardoor ze op ieder uur de Paardestraat in kunnen rijden, kunnen keren en weer uit kunnen rijden.

De zakpalen vormen overigens slechts de fysieke ondersteuning van het geldende regime. Dat de gemeente aan bewoners en ondernemers ontheffingen verstrekt met transponders om de zakpalen te bedienen valt niet binnen het bestek van een verkeersbesluit.

De tweede zienswijze volgt de nummering van de bebording in dit verkeerbesluit.

Punt 2 en 3 en 9

De indiener van deze zienswijze is het er niet mee eens dat fietsen in de voetgangerszone in de Putstraat toegestaan wordt. De indiener vindt dit niet verantwoord en onveilig. Daarbij verzoekt de indiener om het onderbord ‘fietsen toegestaan’ weg te halen tot het verkeerbesluit definitief is.

Fietsen kan in de voetgangerszone in de Putstraat toegestaan worden omdat de voetgangersdichtheid in deze straat dit, in combinatie met het wegprofiel, veilig mogelijk maakt.

Aan het verzoek de vijf onderborden ‘fietsen toegestaan’ en ‘fietsen uitgezonderd’ weg te halen, tot het verkeersbesluit definitief is, hebben wij reeds voldaan.

Punt 5

De indiener geeft aan dat de Rosmolenstraat een eenrichtingsweg was, en vraagt wat het nu is.

Mag autoverkeer nu opeens vanaf de Markt de Rosmolenstraat oprijden? De indiener geeft aan dat als dat zo is, dit een gevaarlijke situatie oplevert.

De Rosmolenstraat is inderdaad geen eenrichtingsweg meer. Dit kan ook niet omdat laad- en losverkeer en taxi’s die gebruik maken van de strook ter hoogte van huisnummer 1 de Rosmolenstraat ook weer moeten kunnen verlaten op de tijden dat de zakpaal de Plakstraat afsluit.

Er kan geen autoverkeer vanaf de Markt komen, omdat tussen Markt en Rosmolenstraat alleen een voet- en fietspad liggen, verboden voor autoverkeer. Deze situatie is in dit verkeersbesluit niet weergegeven omdat dit buiten dit plangebied valt en het een bestaande situatie betreft.

Punt 7

De indiener geeft aan dat in de Plakstraat bij de Rosmolenstraat onder het bord ‘Eenrichtingsweg’ het onderbord ‘fietsen uitgezonderd’ staat. Dit onderbord is volgens de indiener overbodig.

Dit onderbord is niet overbodig omdat het de bedoeling is fietsen hier onbeperkt in beide richtingen toe te staan omdat de voetgangersdichtheid en het beperkte autoverkeer in deze straat dit veilig mogelijk maken. Het bord informeert met name automobilisten dat er tegemoetkomend fietsverkeer kan zijn.

Punt 8

De indiener geeft aan dat in de Plakstraat bij de Putstraat geen enkel verkeer richting Rosmolenstraat kan, uitgezonderd voetgangers, en dat hij hiermee instemt.

Hier is in de tekst van het conceptverkeersbesluit en in de legenda van de tekening een fout gemaakt. Op beide plaatsen is het onderbord ‘fietsen uitgezonderd’ vergeten. Deze fout is in dit definitieve verkeersbesluit gecorrigeerd. De tekst luidt nu: ‘In Plakstraat bij de Putstraat het bord ‘Eenrichtingsweg in deze richting gesloten’ (bord C02) met als onderbord ‘fietsen uitgezonderd’.’

Ook de legenda van de tekening is aangepast.

Bij punt 7 en punt 8 gaat het om de twee met elkaar corresponderende borden ‘Eenrichtingsweg’ (C03 en C02) die ook voorzien moeten zijn van dezelfde onderborden.

Uit het oogpunt van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid, goede doorstroming op wegen, de bescherming van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en de bruikbaarheid daarvan, het waarborgen van de vrijheid van verkeer, evenals het voorkomen van door verkeer veroorzaakte overlast c.q. hinder en schade zoals bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a t/m d, artikel 2, lid 2, sub a van de Wegenverkeerswet 1994 wordt het noodzakelijk geacht op de Putstraat, Plakstraat, Paardestraat en Rosmolenstraat maatregelen te nemen.

Deze straten zijn in beheer en onderhoud bij de gemeente Sittard-Geleen en liggen binnen de bebouwde kom, zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet 1994.

3. Formeel kader

Verkeersbesluiten worden genomen op basis van de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de Algemene wet Bestuursrecht.

Verkeersbesluiten die betrekking hebben op het plaatsen van borden worden tevens geplaatst vanuit het oogpunt van openbare orde.

Tot het nemen van onderhavig besluit is ondergetekende bevoegd conform het op 1 oktober 2013 in werking getreden “Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit van de gemeente Sittard-Geleen 2013-II” d.d. 17 september 2013, het “Mandaatbesluit hoofd Cluster Ruimtelijke Projecten en Beheer inzake verkeersbesluiten” van 8 juli 2014, en het op 14 mei 2015 in werking getreden “Ondermandaatbesluit Teammanager Beheer en Ontwerp, Cluster Ruimtelijke Projecten en Beheer” d.d. 28 april 2015 en het “Vervangingsbesluit Cluster Ruimtelijke Projecten en Beheer 2014” d.d. 4 juni 2014.

4. Advies en inspraak

De Ambtelijke Werkgroep Verkeer, waarin onder meer verkeerskundigen en de regiopolitie zitting hebben, heeft op 08-03-2017, 29-03-2017, 10-05-2017 en 07-06-2017 positief geadviseerd over de voorgestelde verkeersmaatregelen.

Van donderdag 25-05-2017 tot en met woensdag 07-06-2017 heeft het conceptbesluit ter inzage gelegen. Hierop zijn twee reacties binnen gekomen.

5. Ondertekening

Sittard-Geleen, 25-07-2017, 1973878

Namens Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen,

Teammanager Beheer en Ontwerp

Ing. A. Velderman

6. Publicatie, i nzage en bezwaar

Na besluitvorming wordt dit verkeersbesluit gepubliceerd in de digitale Staatscourant. Er wordt een mail verzonden aan de abonnees van overheid.nl met bericht van publicatie en koppeling naar de digitale Staatcourant.

Het verkeersbesluit met de bijbehorende stukken kan worden ingezien van donderdag 03-08-2017 tot en met woensdag 13-09-2017. Bij de receptie van de Stadswinkel, Markt 1 in Geleen. Maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur en donderdag tot 20.00 uur.

Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u gedurende de termijn van zes weken dat het besluit ter inzage ligt een bezwaarschrift indienen. Dat kan op verschillende manieren:

Elektronisch (met DigiD)

Op www.sittard-geleen.nl (trefwoord bezwaar / bezwaarschrift) staat hoe u dit doet.

Tip: zorg dat u de documenten die u eventueel wilt toevoegen aan uw bezwaarschrift digitaal beschikbaar heeft (pdf, Word of Excel).

Een bezwaarschrift, gestuurd via e-mail, sms, Twitter e.d. kunnen wij niet in behandeling nemen.

Schriftelijk

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen

Postbus 18

6130 AA Sittard

In uw bezwaarschrift vermeldt u:

  • uw naam en adres;

  • de datum;

  • de beslissing waartegen u bezwaar maakt;

  • de reden(en) van uw bezwaar;

  • uw handtekening.

Zet op de linkerbovenhoek van de envelop ‘bezwaarschrift’.

Fax

U kunt uw bezwaarschrift faxen naar nummer 046-477 75 55.

Let er wel op dat het begin van de fax vóór twaalf uur ’s avonds op de laatste dag van de termijn binnen moet zijn.

Persoonlijk

U kunt uw bezwaarschrift persoonlijk afgeven bij de Stadswinkel, Markt 1, Geleen.

U krijgt hierbij een officieel ontvangstbewijs.

Meer informatie

Wilt u meer informatie over wat u kunt doen als u het niet eens bent met een beslissing van de gemeente? Lees dan de brochure ‘Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid’. Daarin staat hoe u bezwaar kunt maken of beroep kunt instellen tegen een gemeentelijke beslissing. Deze brochure kunt u afhalen bij de infobalie van het gemeentehuis. U kunt hem ook aanvragen via www.overheid.nl of 1400 (lokaal tarief).

Het besluit zal op zijn vroegst zes weken nadat het besluit is bekendgemaakt, worden uitgevoerd.

Een bezwaar heeft geen schorsende werking.

Indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, kan –nadat bezwaar is gemaakt bij het College van Burgemeester en Wethouders- aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Limburg (bestuursrecht): Postbus 950; 6040 AZ ROERMOND, worden verzocht om een voorlopige voorziening te treffen. Hieraan zijn griffierechten verbonden.

Naar boven