Verkeersbesluit voor instellen stopverbod Graanakker, tussen nummer 28 en 50

Logo Waddinxveen

1. Aanleiding

In de Graanakker parkeren tussen huisnummer 28 en huisnummer 50 regelmatig voertuigen half op de rijbaan/ half op het trottoir aan de noordwestzijde van de rijbaan. Aan de zuidoostzijde van de rijbaan zijn tussen huisnummer 28 en huisnummer 42 haakse parkeervakken aanwezig. De breedte van de rijbaan is ter hoogte van de haakse parkeervakken circa 5,6 meter. Wanneer er geparkeerd wordt op de rijbaan tegenover de haakse parkeervakken, kunnen auto’s niet, of erg lastig in- en uit parkeren. Op het weggedeelte waar geen haakse parkeervakken aanwezig zijn, wordt de doorgang voor onder andere hulpdiensten belemmerd als er aan beide zijden geparkeerd wordt.

2. Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Op grond van de Mandaatregeling Waddinxveen 2014 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de beleidsadviseur verkeer van de afdeling Ruimte.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

3. Motivering

Uit het oogpunt van het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, is het gewenst om in een gedeelte van de Graanakker tussen huisnummer 28 en huisnummer 50 aan de noordwestzijde van de rijbaan een stopverbod in te stellen door middel van het aanbrengen van een gele doorgetrokken streep;

Aan het besluit tot het instellen van een stopverbod op bovengenoemde locatie liggen de volgende overwegingen ten grondslag:

  • De parkeerdruk in de Graanakker is op dit moment hoog, waardoor auto’s niet alleen in de parkeervakken, maar ook daarbuiten parkeren, zoals op de rijbaan en of half op de rijbaan en het trottoir;

  • Het parkeren op de rijbaan belemmert de doorgang voor hulpdiensten, waaronder de brandweer;

  • De bereikbaarheid van woningen voor hulpdiensten is in het belang van de direct aanwonenden, omwonenden en bezoekers;

  • Het parkeren op de rijbaan beperkt de manoeuvreerruimte voor in- en uitparkerende voertuigen in de aanwezige haakse parkeervakken;

  • Het parkeren (half) op het trottoir is wettelijk gezien niet toegestaan en is gelet op de beperkte breedte van het trottoir hinderlijk voor voetgangers van het trottoir;

  • Het parkeerbeleid van de gemeente Waddinxveen kent een aantal kaders, waaronder de maximaal acceptabele loopafstand tussen voordeur en parkeerplaats. Deze afstand bedraagt 100 meter.

  • Uit de meest recente parkeerdrukmeting blijkt dat er binnen een loopafstand van 100 meter voldoende restcapaciteit is om voertuigen elders te parkeren;

  • Het instellen van een stopverbod op de bovengenoemde locatie er voor zorgt dat een aantal bewoners verder zal moeten lopen, maar zeer waarschijnlijk binnen 100 meter een parkeerplaats kunnen vinden en dit dus binnen de kaders van het parkeerbeleid past;

  • Later in 2017 of begin 2018 zullen extra parkeerplaatsen gerealiseerd worden aan de Zuidplaslaan, die voor veel bewoners van de Graanakker en Tarweakker binnen 100 meter bereikbaar zijn;

  • In het kader van groot onderhoud, wordt de Graanakker in 2018 meegenomen, waarbij een oplossing voor de parkeerdruk in de straat daarin meegenomen kan worden, mogelijk door een andere inrichting van de straat, waardoor extra parkeerplaatsen gerealiseerd kunnen worden;

In de bestaande jurisprudentie is tevens de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen (zoals het omrijden, het niet meer kunnen volgen van een bepaalde route die van oudsher wordt gereden, tijdelijke beknotting van de vrijheid om gebruik te maken van de openbare wegen, hogere benzinekosten e.d.) voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

Als uitzondering op deze regel formuleert de Kroon het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

4. Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft op 17 juli 2017 overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur. Hij bracht hierover een positief advies uit.

5. Belangenafweging

Op basis van de Inspraak- en communicatieverordening Waddinxveen, artikel 2, lid 3f wordt besloten af te zien van een uitgebreide voorbereidingsprocedure Awb. Het is van belang dat de Graanakker op het betreffende gedeelte vrij blijft van geparkeerde voertuigen, om zo de doorgang voor hulpdiensten te waarborgen. Dit is van belang voor direct aanwonenden, omwonenden en bezoekers. Het parkeren van voertuigen is nog steeds mogelijk binnen de acceptabele loopafstand van 100 meter.

De bekendmaking van de ter inzage legging van het besluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid bezwaar te maken, worden gepubliceerd in de Staatscourant. Tevens wordt het verkeersbesluit gepubliceerd op de gemeentepagina van het Hart van Holland.

6. BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:

Instellen van een stopverbod in een gedeelte van de Graanakker tussen huisnummer 28 en huisnummer 50 door het aanbrengen van een gele doorgetrokken streep, zoals bedoeld in artikel 23 van het RVV 1990.

Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende situatietekening.

Waddinxveen, 19 juli 2017

Namens burgemeester en wethouders van Waddinxveen,

de beleidsadviseur verkeer van de afdeling Ruimte,

(R. Luimes)

N.B.

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan door iedere belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift, binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit, worden ingediend. Dit bezwaarschrift dient gemotiveerd te zijn en worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen, Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen.

Wanneer een bezwaarschrift is ingediend, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Den Haag, sector Bestuursrecht, Prins Clauslaan 60, Postbus 20302, 2500 EH DEN HAAG (telefoonnummer (070) 3813111), op een daartoe strekkend verzoek van de indiener van het bezwaarschrift, een voorlopige voorziening treffen, indien de onmiddellijke uitvoering van het besluit voor betrokkene onevenredig met zich meebrengt.

Aan de indiening van laatstgenoemd verzoek zijn kosten verbonden. Nadere informatie kan worden verkregen bij de afdeling Bedrijfsvoering, Juridisch Advies, van de gemeente Waddinxveen (telefoonnummer 14 0182).

U kunt ook digitaal uw beroep- en verzoekschrift indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over DigiD als uw elektronische handtekening. Op de genoemde website treft u de precieze voorwaarden aan.

Van deze maatregel wordt op de gebruikelijke wijze een afkondiging gedaan.

Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan:

  • a.

    de adviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur;

  • b.

    afdeling voorlichting ter publicatie;

Situatietekening Stopverbod Graanakker

De positie van de gele streep is op onderstaande foto (indicatief) aangegeven. Het gaat om de noordwestzijde van de straat, tussen huisnummer 28 en 50.

Naar boven