Ontwerp verkeersbesluit Aanpak Kruispunt Rustenburgerweg – Jan Glijnisweg

Logo Heerhugowaard

Bij17-394

Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerhugowaard

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade is het gewenst om het de Jan Glijnisweg tussen de Beukenlaan en de Rustenburgerweg in te richten als Wijktoegangsweg en ter hoogte van de kruising Jan Glijnisweg met de Rustenburgerweg deels aan te passen. Het gaat om de volgende maatregelen.

  • a)

    Het verwijderen van de dubbele as-markering op de Jan Glijnisweg tussen de Beukenlaan en de Rustenburgerweg.

  • b)

    De voetgangersoversteek op de Jan Glijnisweg gelegen aan de oostzijde van de kruising te verplaatsen ongeveer 30 meter in oostelijke richting door middel van aanbrengen markering (zebra) en verplaatsing van het bord L2.

    De voetgangersoversteek op de Jan Glijnisweg gelegen aan de westzijde van de kruising te verplaatsen ongeveer 40 meter in westelijke richting door middel van aanbrengen markering (zebra) en verplaatsing van het bord L2.

  • c)

    Het instellen van een stopverbod voor het gedeelte Jan Glijnisweg aan de zijde van de cafetaria/restaurant gelegen tussen fiets- en voetgangersoversteek ter hoogte van de kruising en de nieuw aan te brengen voetgangersoversteek door middel van het aanbrengen van een doorgetrokken gele streepmarkering.

  • d)

    Het instellen van een stopgebod op de Jan Glijnisweg ter hoogte van de noordelijk aansluiting met de Rustenburgerweg door middel van het aanbrengen van een stopstreep en het plaatsen van een bord B7.

Met het bovenstaande wordt beoogd om een deel van de Jan Glijnisweg in te richten al de Wijktoegangsweg en ter hoogte van de kruising en de school de verkeersveiligheid te verbeteren.

Ad a) Het deel van de Jan Glijnisweg tussen de Beukenlaan en de Rustenburgerweg is in het Heerhugowaards verkeersveiligheidsplan, vaststelling 2013, aangewezen als wijktoegangsweg. De weg vervult hiermee een functie als verbinding vanuit een gebied van een erftoegangsweg naar een gebiedsontsluitingsweg. Uitgangspunt is dat er in principe één rijloper is. Bij de geplande onderhoudswerkzaamheden wordt de as markering verwijderd en wordt er één rijloper gemaakt. De weg voldoet dan met de inrichting aan de eisen uit het verkeersveiligheidsplan.

Ad b) Door de huidige voetgangersoversteken met zebramarkeringen bij de kruising op de Jan Glijnisweg is er onduidelijkheid over wie voorrang heeft. Fietsers die de Jan Glijnisweg willen oversteken verwachten dat ze ook voorrang hebben net zoals de voetgangers. Dit leidt tot schijnveiligheid. Door de zebramarkering te verplaatsen richting de familieschool en richting ingang van de speeltuin (ijsbaan) wordt de voorrangsregeling op dit kruispunt duidelijker en overzichtelijker voor het al het verkeer.

Ad c) Tijdens het halen en brengen van de kinderen staan er vaak auto’s geparkeerd ter hoogte van de cafetaria. Hierdoor wordt soms de weg geblokkeerd en tevens geeft dit een onrustig beeld, waardoor de verkeersveiligheid in het geding komt. Een stopverbod is een preventieve maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid.

Ad d) De voorrang op het kruispunt Jan Glijnisweg met de Rustenburgerweg is geregeld waarbij het verkeer op de Jan Glijnis weg voorrang heeft op de Rustenburgerweg. Aan de zuidzijde is dit vormgegeven met een stopgebod terwijl aan de noordzijde dit is aangegeven door middel van een bord B6 ( Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg en haaientanden). Door het plaatsen van een Bord B7 (stopgebod) en het aanbrengen van een stopstreep wordt uniformiteit gecreëerd en wordt nog meer benadrukt dat het verkeer op de Jan Glijnisweg voorrang heeft op het verkeer komende vanuit de richting van het centrum. Met bovenstaande wordt beoogd de verkeersveiligheid op de kruising te verhogen. Door het instellen van een stopgebod wordt het verkeer gedwongen stil te staan om zodoende de verkeerssituatie beter te kunnen overzien.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd, namens de korpschef, met een vertegenwoordiger van de politie, eenheid Noord-Holland.

Ontwerpbesluit

Op grond van vorenstaande overwegingen spreken burgemeester en wethouders het voornemen uit om :

  • De Jan Glijnisweg tussen de Beukenlaan en ’t Kruis in te richten al een wijktoegangsweg met één rijloper in plaats van twee rijlopers.

  • De voetgangersoversteekplaatsen ter hoogte van de kruising te verplaatsen respectievelijk 30 meter in oostelijke richting en 40 meter in westelijke richting

  • Het instellen van een stopverbod ter hoogte van de cafetaria/restaurant

  • Een stopgebod in te stellen op de noordelijke aansluiting van de Rustenbugerweg op de Jan Glijnisweg.

Bebording volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeersteken (RVV) 1990:

Bijlage 1, hoofdstuk B Voorrang, hoofdstuk E Parkeren en Stilstaan, hoofdstuk L informatie .

Afbeelding Bordnummer Omschrijving

B7 Stop, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg

Gele onderbroken streep Stopverbod

L2 Voetgangersoversteekplaats

Heerhugowaard, 18 juli 2017

Burgemeester en wethouders van Heerhugowaard

MEDEDELINGEN

Wilt u het besluit inzien?

Het besluit ligt tot en met 31 augustus 2017 ter inzage. U kunt het besluit op de informatiebalie van het Gemeentehuis Heerhugowaard, Parelhof 1, inzien op maandag t/m donderdag van 10.00 tot 17.00 uur en op vrijdag van 10:00 tot 20.00 uur.

Welke stukken liggen ter inzage?

  • 1.

    Het ontwerp verkeersbesluit

  • 2.

    Het definitieve ontwerp voor de kruising

Wilt u uw mening geven?

Voordat het college van burgemeester en wethouders een definitief besluit neemt, wordt het ontwerpbesluit ter inzage gelegd voor een periode van 6 weken, dat is tot en met 31 augustus 2017. De gemeente volgt in dit geval de procedure volgens de artikelen 3:15 en 3:16 Algemene wet bestuursrecht.

Het is voor iedereen mogelijk zijn mening te geven over dit ontwerpbesluit. Dat kan door het indienen van een zienswijze tijdens de periode waarin het ontwerpbesluit ter inzage ligt.

Een zienswijze kan schriftelijk , per e-mail of mondeling worden ingediend. Wilt u uw zienswijze mondeling toelichten, maak dan eerst een afspraak bij de gemeente via tel. 14 072. De gemeente zal, mochten er meer mensen behoefte hebben om een mondelinge zienswijze te geven, mogelijk een hoorzitting organiseren.

De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in de definitieve beslissing van burgemeester en wethouders. Op het definitief besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit. (of kan aantonen daartoe redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest)

Wilt u meer informatie?

Neem dan contact op met dhr. J.A.G. de Leur, tel 14 072, of via e-mail naar post@heerhugowaard.nl

Naar boven