Gemeente Enschede, verkeersbesluit, het instellen van fietsroutes

Logo Enschede

Datum: 17 juli 2017

Kenmerk: V-2017-3685

Burgemeester en Wethouders van Enschede

Gelet op

Het bepaalde in artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), waarbij hun college bevoegd is verklaard tot het nemen, wijzigen en intrekken van besluiten en maatregelen als bedoeld in artikel 15 van de WVW;

Overwegende:

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Belangenafweging en motivering

Uit het oogpunt van:

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

is het gewenst om:

  • 1.

    Voorrangskruisingen in te stellen aan de Bruggertstraat, Cornelis Troostlaan, Fre Cohenlaan, Ferdinand Bolstraat, Zweringweg en de Usselerweg ter hoogte van de kruisende wegen, met uitzondering van de kruising Bruggertstraat/Cornelis Troostlaan. Dit door het plaatsen van verkeersborden B3, B4 en B5;

  • 2.

    Voorrangswegen in te stellen op kruisende wegen met de Bruggertstraat, Cornelis Troostlaan, Fre Cohenlaan, Ferdinand Bolstraat, Zweringweg en de Usselerweg. Dit door het plaatsen van verkeersborden B6, in combinatie met haaientanden;

  • 3.

    Een twee richtingen fietspad in te stellen tussen de Marie de Roodelaan en de Marie de Roodelaan, ten oosten van de Fre Cohenlaan. Dit door het plaatsen van verkeersborden G11 en G12, inclusief onderbord OB505;

  • 4.

    Een verplicht voetpad in te stellen tussen de Marie Roodelaan en de Marie Roodelaan, ten westen van het nieuwe fietspad. Dit door het plaatsen van verkeersbord G7;

  • 5.

    Een verplicht fietspad in te stellen op het nieuwe midden eiland op de Pathmossingel, zodat gemotoriseerd verkeer alleen vanaf de noordzijde de Usselerweg in mag rijden en niet vanaf de zuidkant. Dit door het plaatsen van verkeerborden G11 en G12;

  • 6.

    Een verplicht fietspad in te stellen op de Ferdinand Bolstraat in noordelijke richting dat door het nieuwe ontwerp is gewijzigd, van noord naar zuid aangewezen. Dit door het verplaatsen van verkeersbord G11.

Overwegingen

In het kader van het bevorderen van het fietsverkeer heeft de gemeente Enschede in 2012 de Fietsvisie vastgesteld. In deze Fietsvisie worden naast de primaire fietsroutes langs de hoofdwegen de zogenaamde ontvlochten fietsroutes aangewezen. Door fietsroutes door

verblijfsgebieden te laten lopen in plaats van langs drukke hoofdwegen, is het veel makkelijker om ze als goede fietsroute in te richten. Op de hoofdwegen zijn de auto en de bus duidelijk dominant. Op de ontvlochten routes door de verblijfsgebieden kan juist de fiets de meest dominante vervoerwijze zijn en kan de inrichting van de wegen daarop worden aangepast.

Eén van de fietsroutes gaat vanaf het kruispunt Bruggertstraat/Rembrandtlaan via de Bruggertstraat, Cornelis Troostlaan, Fre Cohenlaan en de Ferdinand Bolstraat naar het kruispunt Haaksbergerstraat/Ferdinand Bolstraat. Daarnaast gaat de fietsroute, via een zijweg van de Ferdinand Bolstraat, over de Zweringweg en de Usselerweg naar het kruispunt Pathmossingel/Usselerweg.

Voor het vergroten van het comfort van de fietsers wordt op ontvlochten fietsroutes op kruisingen met andere erftoegangswegen voorrang ingevoerd voor de fietsroute. Ook op deze ontvlochten fietsroute zal daarom op de Bruggertstraat, Cornelis Troostlaan, Fre Cohenlaan, Ferdinand Bolstraat, Zweringweg en de Usselerweg voorrang ingesteld worden waarbij de fietsroute voorrang heeft op de aansluitende erftoegangswegen. Uitzondering hierop is de aansluiting tussen de Bruggertstraat en de Cornelis Troostlaan, deze kruising blijft gelijkwaardig.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover d.d. 20 juni 2017 een positief advies uit.

Besluit

Naar boven