Regeling constanten regressieformules en waarden voor de gemiddelde CO2-uitstoot voor benzine- en dieselauto's 2018 en 2019

11 juli 2017

Nr. JBZ 2017/12256

De directie van de Dienst Wegverkeer,

Gelet op artikel 8 van het Besluit etikettering energiegebruik personenauto' s van 3 november 2000 en de Regeling relatieve zuinigheid personenauto’s van 31 oktober 2012;

Besluit:

De constanten voor de in de Regeling relatieve zuinigheid personenauto's opgenomen regressieformules en de daarbij behorende waarden van de gemiddelde CO2-uitstoot voor personenauto's met benzine als brandstof alsmede voor personenauto's met diesel als brandstof voor de kalenderjaren 2018 en 2019 als volgt vast te stellen:

Artikel 1

Constanten voor 2018 en 2019

  • 1. Constanten voertuiglengte:

    C1lengte

    – 8,8069

    C2lengte

    10,1774

    C3lengte

    – 1,5705

  • 2. Constanten benzineauto’s:

    C1benzine

    221,1425

    C2benzine2

    – 48,2347

    C3benzine3

    4,5254

  • 3. Constanten dieselauto’s:

    C1diesel

    498,0245

    C2diesel

    – 118,5477

    C3diesel

    8,5011

  • 4. Waarden gemiddelde CO2-uitstoot:

    CO2benzine

    116,4755

    CO2diesel

    88,3642

Artikel 2

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2018.

De regeling wordt met toelichting in de Staatscourant geplaatst.

De directie van de RDW, Z. Baelde Directeur Bedrijfsvoering

TOELICHTING

Door middel van deze bekendmaking in de Staatscourant, worden de constanten voor de regressieformules en de daarbij behorende waarden van de gemiddelde CO2-uitstoot voor benzine- en dieselauto' s voor het kalenderjaar 2018 en 2019 gepubliceerd.

Deze tweejaarlijks door de RDW vast te stellen en bekend te maken constanten en waarden, hebben leveranciers van nieuwe personenauto's nodig om de berekening van de relatieve energiezuinigheid van personenauto's te maken, zoals beschreven in de Regeling relatieve zuinigheid personenauto’s.

Deze relatieve zuinigheid wordt op etiketten en in een brandstofverbruikgids weergegeven als een energie-efficiëntieklasse. Dit biedt de consument de gelegenheid op eenvoudige wijze een bewuste keuze te maken voor de meest zuinige personenauto in een bepaalde grootteklasse.

De directie van de RDW, Z. Baelde Directeur Bedrijfsvoering

Naar boven