De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de Staatssecretaris van
Veiligheid en Justitie,
Gelet op de artikelen 3.6.4, derde lid, van het Besluit langdurige zorg, 8.1.8, derde
lid, van de Jeugdwet, en 2.6.2, derde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning
2015;
Besluiten:
ARTIKEL I
De Regeling Jeugdwet wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 8a, tweede lid, wordt ‘artikel 8, vierde lid, onderdelen c en d’ vervangen
door: artikel 8, vierde lid, onderdelen d en e.
B
Artikel 8b komt te luiden:
Artikel 8b
-
1. De persoon aan wie een persoonsgebonden budget is verstrekt sluit een schriftelijke
overeenkomst met iedere derde als bedoeld in artikel 8.1.1, eerste lid, van de wet
die hij ten laste van zijn persoonsgebonden budget jeugdhulp wenst te laten verlenen,
met uitzondering van de derde van wie reeds vervoer is betrokken. 2. Overeenkomsten,
bedoeld in het eerste lid, worden opgesteld volgens de meest recentelijk door de Sociale
verzekeringsbank vastgestelde toepasselijke modelovereenkomsten, die beschikbaar waren
gesteld ten tijde van het afsluiten van die overeenkomst, en bevatten bovendien ten
minste:
-
a. een weergave van de wijze waarop de derde zal voorzien in de behoefte aan jeugdhulp
van degene ten behoeve van wie het budget is verstrekt;
-
b. de verplichting dat een declaratie de vereiste gegevens, bedoeld in artikel 8, derde
lid, bevat.
-
3. De overeenkomst, bedoeld in het eerste lid, behoeft de goedkeuring van het college
en de Sociale verzekeringsbank.
-
4. Door het college kan de goedkeuring slechts worden gegeven indien de overeenkomst
voldoet aan de eisen, bedoeld in het tweede lid.
-
5. De Sociale verzekeringsbank kan haar goedkeuring slechts onthouden wegens strijd
met het recht, het belang van de uitvoerbaarheid van het persoonsgebonden budget of
van het budgetbeheer, bedoeld in artikel 8.1.8, eerste lid, van de wet.
-
6. Een wijziging van een goedgekeurde overeenkomst als bedoeld in het tweede lid wordt
onmiddellijk met een formulier aan de Sociale verzekeringsbank kenbaar gemaakt met
het model dat door de Sociale verzekeringsbank daartoe beschikbaar is gesteld.
ARTIKEL II
Artikel 5.16 van de Regeling langdurige zorg komt te luiden:
Artikel 5.16
-
1. Zorgovereenkomsten worden opgesteld volgens de meest recentelijk door de Sociale
verzekeringsbank vastgestelde toepasselijke modelovereenkomsten, die beschikbaar waren
gesteld ten tijde van het afsluiten van die overeenkomst, en bevatten bovendien ten
minste:
-
1°. de wijze waarop de zorgverlener voorziet in de behoefte aan zorg van de verzekerde,
-
2°. de verplichting dat een declaratie de vereiste gegevens, bedoeld in artikel 5.23,
eerste lid, bevat.
-
2. Door het zorgkantoor kan de goedkeuring slechts worden gegeven, indien:
-
a. de zorgovereenkomst voldoet aan de eisen, bedoeld in het eerste lid,
-
b. uit de omschrijving van de wijze waarop de zorgverlener voorziet in de behoefte aan
zorg van de verzekerde, blijkt dat de overeenkomst strekt tot de inkoop van persoonlijke
verzorging, verpleging, begeleiding, huishoudelijke hulp en vervoer naar een plaats
waar de verzekerde gedurende een dagdeel begeleiding of behandeling ontvangt, of tot
inkoop van logeeropvang, en
-
c. de overeenkomst betrekking heeft op de kosten van zorginfrastructuur zoals bedoeld
in artikel 5.17, eerste lid, onderdeel b.
-
3. Een wijziging van een goedgekeurde zorgovereenkomst wordt onmiddellijk met een formulier
aan de Sociale verzekeringsbank kenbaar gemaakt met het model dat door de Sociale
verzekeringsbank daartoe beschikbaar is gesteld.
ARTIKEL III
De Uitvoeringsregeling Wmo 2015 wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 2a, tweede lid, wordt ‘artikel 2, vierde lid, onderdelen c en d’ vervangen
door: artikel 2, vierde lid, onderdelen d en e.
B
Artikel 2b komt te luiden:
Artikel 2b
-
1. De cliënt sluit een schriftelijke overeenkomst met iedere derde als bedoeld in artikel
2.3.6, eerste lid, van de wet, die hij ten laste van zijn persoonsgebonden budget
maatschappelijke ondersteuning wenst te laten verlenen, met uitzondering van de derde
van wie reeds vervoer is betrokken.
-
2. Overeenkomsten, bedoeld in het eerste lid, worden opgesteld volgens de meest recentelijk
door de Sociale verzekeringsbank vastgestelde toepasselijke modelovereenkomsten, die
beschikbaar waren gesteld ten tijde van het afsluiten van die overeenkomst, en bevatten
bovendien ten minste:
-
a. een weergave van de wijze waarop de derde zal voorzien in de behoefte aan maatschappelijke
ondersteuning van de cliënt;
-
b. de verplichting dat een declaratie de vereiste gegevens, bedoeld in artikel 2, derde
lid, bevat.
-
3. De overeenkomst, bedoeld in het eerste lid, behoeft de goedkeuring van het college
en de Sociale verzekeringsbank.
-
4. Door het college kan de goedkeuring slechts worden gegeven indien de overeenkomst
voldoet aan de eisen, bedoeld in het tweede lid.
-
5. De Sociale verzekeringsbank kan haar goedkeuring slechts onthouden wegens strijd
met het recht, het belang van de uitvoerbaarheid van het persoonsgebonden budget of
van het budgetbeheer, bedoeld in artikel 2.6.2, eerste lid, van de wet.
-
6. Een wijziging van een goedgekeurde overeenkomst als bedoeld in het tweede lid wordt
onmiddellijk met een formulier aan de Sociale verzekeringsbank kenbaar gemaakt met
het model dat door de Sociale verzekeringsbank daartoe beschikbaar is gesteld.
ARTIKEL IV
De Regeling Jeugdhulp, de Regeling langdurige zorg en de Uitvoeringsregeling Wmo 2015
zoals die golden voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze rege-ling blijven
van toepassing op een zorgovereenkomst als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling
langdurige zorg of een overeenkomst als bedoeld in de artikelen 8, tweede lid, onderdeel
b, van de Regeling Jeugdwet, en 2, tweede lid, onderdeel b, van de Uitvoeringsregeling
Wmo 2015, die voor het tijdstip van inwerkingtreding is gesloten.
ARTIKEL V
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2017.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
M.J. van Rijn
De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie,
K.H.D.M. Dijkhoff
TOELICHTING
I Algemeen
1. Inleiding
Op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz), de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke
ondersteuning 2015 (Wmo 2015) heeft de Sociale verzekeringsbank (SVB) de taak om betalingen
te verrichten ten laste van het pgb. Deze regeling wijzigt de Regeling Jeugdwet, de
Regeling langdurige zorg en de Uitvoeringsregeling Wmo 2015 in verband met de overeenkomst
die de houder van een persoonsgebonden budget (pgb) als bedoeld in de Wmo 2015, de
Jeugdwet of de Wet langdurige zorg met degene die jeugdhulp, zorg of ondersteuning
levert, sluit.
De SVB, die op grond van de Wlz, de Jeugdwet en de Wmo 2015 de taak heeft om betalingen
ten laste van het pgb te verrichten en de pgb's te beheren, heeft (digitaal) modelovereenkomsten
opgesteld die krachtens de voorliggende wijzigingsregeling door de budgethouders en
degenen die de jeugdhulp, Wlz-zorg of ondersteuning gaan leveren, als basis voor hun
overeenkomsten dienen te worden gebruikt. Op deze wijze zal de SVB de overeenkomsten
sneller en gemakkelijker kunnen verwerken. Uiteraard is er altijd nog ruimte voor
de leverancier van jeugdhulp, zorg of maatschappelijke ondersteuning om aanvullende
afspraken in de overeenkomsten op te nemen. De budgethouder blijft nog steeds verantwoordelijk
voor het pgb en het nakomen van de voorwaarden die daarvoor gelden.
II Artikelsgewijs
Artikel I, II en III
Deze artikelen bevatten de voorwaarden waaraan een overeenkomst tussen de budgethouder
en een leverancier van jeugdhulp, zorg of maatschappelijke ondersteuning moet voldoen,
indien de budgethouder die leverancier vanuit het pgb wil laten betalen.
Die overeenkomst moet worden opgesteld volgens de toepasselijke modelovereenkomst
van de SVB. Een arbeidsovereenkomst moet logischerwijs worden opgesteld volgens een
ander model dan een overeenkomst van opdracht. De bepalingen van de modelovereenkomst
mogen niet worden geschrapt of aangepast. In de overeenkomst, op basis waarvan maatschappelijke
ondersteuning en jeugdhulp wordt betrokken, dienen, vergelijkbaar met artikel 5.16
(oud) van de Regeling langdurige zorg en met het oog op de controlemogelijkheden,
ten minste de volgende gegevens te worden opgenomen voordat het zorgkantoor of het
college die overeenkomst kan goedkeuren:
-
a. de wijze waarop de persoon (natuurlijk persoon of rechtspersoon) met wie de budgethouder
de overeenkomst sluit zal voorzien in de behoefte aan jeugdhulp, zorg of maatschappelijke
ondersteuning van de budgethouder;
-
b. de gegevens die nodig zijn om bij de SVB zorg, maatschappelijke ondersteuning of jeugdhulp
te kunnen declareren.
De SVB heeft een zelfstandige goedkeuringsbevoegdheid ten aanzien van de overeenkomsten.
De SVB controleert onder andere of de juiste (betalings)gegevens zijn opgenomen op
basis waarvan de SVB tot betaling van declaraties kan overgaan. Dit ziet met name
op de correcte identificatie van de partijen.
Het beding dat declaraties voor verleende zorg niet worden betaald indien zij niet
binnen zes weken na de maand waarin de zorg is verleend bij de verzekerde worden ingediend,
is geschrapt uit de Regeling langdurige zorg en niet meer opgenomen in de Regeling
Jeugdwet en de Uitvoeringsregeling Wmo 2015. Dit beding knelt met het arbeidsrecht
(onthouden van loon) en is niet noodzakelijk in relatie tot het uitvoerbaarheid van
de taak van de SVB. Neemt niet weg dat de SVB de betalingen soms moet weigeren, omdat
declaraties te laat worden ingediend. Te denken valt aan de situatie dat de subsidieperiode
is verlopen of de toekenningsbeschikking is ingetrokken. De SVB kan gelegenheid bieden
tot herstel, tenzij dit niet mogelijk is in verband met de uitvoerbaarheid van het
budgetbeheer.
Verder is een lid toegevoegd dat ziet op de handelingswijze bij het wijzigen van goedgekeurde
(zorg)overeenkomsten. Voor een nieuwe overeenkomst geldt een goedkeuringsvereiste.
Eenmaal goedgekeurde overeenkomsten moeten bij tijd en wijle worden aangepast, omdat
bijvoorbeeld de gegevens van de leverancier of budgethouder veranderen of omdat werktijden
verschuiven. Zulke aanpassingen moeten direct door middel van een formulier worden
doorgegeven aan de SVB. De SVB stelt daarvoor het vereiste modelformulier beschikbaar.
De wijzing moet aan de hand van dit model worden doorgegeven. Uiteraard moet een dergelijke
wijziging wel in overeenstemming blijven met de toekenningsbeschikking.
Voor de overzichtelijkheid zijn de gewijzigde artikelen opnieuw in het geheel opgenomen
in de regelingen.
Ten slotte zijn per abuis twee verwijzingen naar artikelonderdelen in artikel 8a van
de Regeling Jeugdwet en artikel 2a de Uitvoeringsregeling Wmo 2015 niet aangepast
naar aanleiding van een voorgaande wijziging waardoor deze geen functie meer hadden.
In deze regeling worden die verwijzingen hersteld.
Artikel IV
Op grond van dit artikel blijven de Regeling Jeugdwet, de Regeling langdurige zorg
en de Uitvoeringsregeling Wmo 2015, zoals die golden voor het tijdstip dat deze regeling
in werking trad, van toepassing op de overeenkomsten die tot stand kwamen voor dat
tijdstip. Concreet betekent dit dat de bestaande overeenkomsten in stand kunnen blijven
en dat de nieuwe verplichtingen die met voorliggende aanpassingen worden geïntroduceerd
niet gelden voor de bestaande overeenkomsten. Deze hoeven niet aan de nieuwe eisen
te voldoen die deze regeling stelt.
Artikel V
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2017. De Sociale verzekeringsbank
heeft aangegeven deze regeling vanaf dat tijdstip te kunnen uitvoeren.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
M.J. van Rijn
De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie,
K.H.D.M. Dijkhoff