Verkeersbesluit Amsterdam Westergasfabriekterrein

Logo Amsterdam

Nummer: INT-17-03546

Datum: 07-juli-2017

Het algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel West;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de verordening op de bestuurscommissie en het ondermandaatsbesluit van het algemeen bestuur van 28 maart 2014,gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet (WVW 1994), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990),

dat het Westergasfabriekterrein in de jaren 90 ontworpen is en ontwikkeld als een kwalitatief hoogwaardige verblijfsruimte, gecombineerd met cultureel aanbod in de vorm van evenementen, exposities en huisvesting van ondernemers in de culturele- en creatieve sector. Het park is inmiddels in vol bedrijf en kan een succes worden genoemd. Het park wordt intensief gebruikt door de buurtbewoners en anderen om te wandelen, te recreëren en/of te sporten;

dat er talloze evenementen en festivals plaats vinden. Met naar schatting 5 miljoen bezoekers per jaar is het een veel bezocht locatie;

dat een dergelijk hoog aantal bezoekers ook het gevaar met zich mee brengt van overlast en onveiligheid door rijdende en stilstaande auto’s. Van begin af aan is het daarom het uitgangspunt geweest dat het terrein van de Westergasfabriek zoveel mogelijk autoluw is.

dat voor het functioneren van dit park echter bepaalde vormen van autoverkeer noodzakelijk zijn. Denk hierbij aan goederenvervoer ten behoeve van bevoorrading en op-/ afbouw van evenementen, het halen en brengen van invaliden en vips, hulpdiensten, nutsbedrijven, gemeentelijke diensten en de Nederlandse Spoorwegen. Voor deze groepen moet toegang mogelijk zijn. Autoverkeer met een ander motief is in het park niet toegestaan.

Dat het terrein toegankelijk is voor auto’s via een ingang aan de:

oostkant: Basculebrug (met portier) voor autoverkeer met bestemming: Ketelhuis, Machinegebouw, Zuiveringshal West, Openbare Verlichting, voormalig stadsdeelkantoor en het evenemententerrein.

westkant: Van Slingelandtbrug (afstandsbediening/drukke dagen met portier) voor autoverkeer met bestemming: Gashouder, Transformatorhuis, WesterLiefde, WesterUnie, Westergasterras en het kinderdagverblijf.

dat in het midden van het terrein een knip is op de Gosschalklaan (d.m.v. verzinkbare palen) tussen het kinderdagverblijf en de Gashouder waardoor oost-west verkeer niet mogelijk is en een doorgangsregeling geldt;

dat er nu geen parkeerregulering geldt in de vorm van aangewezen parkeer- en laad-/losplaatsen en/of handhaving van een parkeerverbod op het terrein van de Westergasfabriek.

dat om de toegang te reguleren er in 2010 voor gekozen is om het terrein van de Westergasfabriek af te sluiten met slagbomen en aan te wijzen als openbaar toegankelijk voetgangersgebied waar fietsen is toegestaan, maar brom- en snorfietsen niet. Het gebied achter de slagbomen is in de zin van de Wegenwet onttrokken aan de openbare weg.

dat personen-, bestel-, vrachtauto’s en bussen dienen in principe een RVV-ontheffing te hebben om het terrein te mogen betreden. Deze dient voorafgaand aan het bezoek te worden aangevraagd. Hulpdiensten, nutsbedrijven, gemeentelijke diensten en Nederlandse Spoorwegen zijn hiervan uitgezonderd. Omdat het erg arbeidsintensief is om voor alle incidentele (niet reguliere) gebruikers een RVV-ontheffing af te geven, wordt een groot deel van de auto’s zonder RVV-ontheffing het terrein opgelaten als ze aangeven te moeten laden/lossen, of een andere binnen de criteria vallende reden aangeven.

dat door bovenstaande er veel auto’s op het terrein zijn en de bezoekers dit gevoelens geeft van verkeersonveiligheid;

dat is onderzocht welke mogelijkheden er zijn om de huidige situatie zodanig te verbeteren:

  • -

    de omvang van niet toegestaan autoverkeer wordt geminimaliseerd;

  • -

    de gemiddelde verblijfstijd van auto’s op het terrein vermindert en daardoor ook het aantal gelijktijdig aanwezige auto’s afneemt;

  • -

    alleen geparkeerd wordt (door een zeer beperkte groep) op daarvoor aan te wijzen parkeerplaatsen;

  • -

    de verkeerscirculatie t.b.v. doorstroming en verkeersveiligheid geoptimaliseerd kan worden;

  • -

    er een (juridisch) handhaafbare situatie ontstaat;

  • -

    de administratieve inspanning en kosten voor het stadsdeel zo laag mogelijk worden gehouden.

dat dit heeft geresulteerd in een voorstel tot omzetten van het huidige voetgangersregiem naar een erfregiem Dit voorstel is in september 2016 geaccordeerd door het Dagelijks Bestuur van stadsdeel West.

dat auto’s met een bestemming aan de oostkant van het terrein van de Westergasfabriek via de Basculebrug dienen in- en uit te rijden. Deze brug is eigenlijk te smal voor gelijktijdig tweerichtingsverkeer en niet geschikt voor voertuigen met een aslast groter dan 8 ton. Auto’s met een bestemming aan de westkant rijden in via de Van Slingelandtbrug. Afslaan naar deze brug vanaf de Haarlemmerweg is nu alleen voor verkeer rijdend vanuit oostelijke richting mogelijk. Om goed uit de komen bij de kruising dient verkeer uit westelijke richting eerst U-turn in het Bedrijvencentrum Westerkwartier te maken om via de Van Slingelandtstraat de Haarlemmerweg over te steken. Dit word gerealiseerd door het instellen van een zonale geslotenverklaring van 7,5 ton voor het deel Haarlemmerweg op het voorterrein Westergasfabriek;

dat binnen een erfregime parkeren alleen is toegestaan op daarvoor ingerichte parkeervakken, of op basis van een RVV-ontheffing op andere locaties. De parkeerplaatsen worden aangeduid of aangegeven met een P-tegel of een P-bord. Op het terrein van de Westergasfabriek zullen 7 parkeerplaatsen worden ingericht voor bezoekers/medewerkers TV programma in de Zuiveringshal en 4 algemene gehandicapten-parkeerplaatsen;

dat in verband met de terrassen en de bereikbaarheid van de diverse culturele instellingen het weggedeelte gelegen tussen Pazzanistraat perceel 5 en perceel 35 zal worden gesloten verklaard voor alle verkeer, behalve voetgangers en fietsers;

dat door deze wijzigingen de thans geldende verkeersmaatregelen binnen dit gebied komen te vervallen;

dat krachtens artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 deze maatregelen genomen worden:

  • a.

    om de veiligheid op de diverse wegen te verzekeren;

  • b.

    ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers;

  • c.

    om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen;

  • d.

    ter voorkoming op beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

dat het in artikel 24 van het BABW bedoelde overleg met de vertegenwoordiger van de korpschef van de Nationale politie, regionale eenheid Amsterdam heeft plaatsgevonden en dat deze akkoord is met dit besluit;

dat de desbetreffende weggedeelten gelegen zijn binnen de grenzen van het Stadsdeel West en niet behoren tot het Hoofdnet Auto en/of het Hoofdnet Rail en het geen grootstedelijk project of een stedelijke taak of stedelijk belang betreft;

BESLUIT:

 

  • 1.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model C1 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 in te stellen een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen,ruiters en geleiders van rij- en trekdieren of vee:

de Pazzanistraat , tussen perceel 5 en perceel 35, uitgezonderd fietsers;

2.Door het plaatsen van verkeersborden conform model C7 zone  van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 in te stellen een geslotenverklaring voor vrachtauto’s:

de Haarlemmerweg, het weggedeelte gelegen voor het voormalige stadsdeelkantoor tot en met de Basculebrug;

 

  • 3.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model C21 ( 7,5 ton) zone in te stellen een geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan op het bord is aangegeven:

de Haarlemmerweg, het weggedeelte gelegen voor het voormalige stadsdeelkantoor tot en met de Basculebrug;

4. Door het plaatsen van verkeersborden conform model E4  van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 aan te wijzen als parkeerplaats:

de Gosschalklaan de speciaal daartoe aangegeven parkeerplaatsen voor ontheffinghouders (aantal 7);

 

  • 5.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model  E6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 aan te wijzen als gehandicapten parkeerplaats:

 

a. de Gosschalklaan de speciaal daartoe aangegeven plaats;

b. de Pazzanistraat de speciaal daartoe aangegeven plaatsen;

c. het Klönneplein de speciaal daartoe aangegeven plaats;

 

6. Door het plaatsen van verkeersborden conform model van verkeersborden conform model  F5/F6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 in te stellen het verbod door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting en het verkeer dat van deze richting nadert voor laat gaan:

 

de Gosschalklaan, het weggedeelte gelegen voor de percelen 6-8;

 

  • 7.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model G5/G6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Ver­keerste­kens 1990 aan te wijzen als erf:

a. de Gosschalklaan;

b. de Pazzanistraat tussen de Polonceaukade en het gebied gelegen voor het voormalige stadsdeelkantoor;

c. de Polonceaukade:

1. tussen het gebied gelegen voor het voormalige stadsdeelkantoor en perceel 23;

2. tussen de Haarlemmerweg en de Gosschalklaan;

d.het Klönneplein;

e. de Van Slingelandbrug;

f.de Haarlemmerweg, het weggedeelte gelegen voor het voormalige stadsdeelkantoor;

 

 

  • 8.

    Overeenkomstig bijbehorende bebordingstekening d.d. 6-7-2017.

 

 

Het Algemeen Bestuur van de Bestuurscommissie van het stadsdeel West,

Namens deze,

Afdelingshoofd Schoon en Heel

De heer R. Bos.

 

 

Bekendmaking van dit besluit geschiedt op de voorgeschreven wijze.

MEDEDELINGEN

 

Bezwaar en beroepsprocedure:

Belanghebbenden kunnen op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum van publicatie een gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit.

Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en minstens bevatten: uw naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de gronden van uw bezwaar en het kenmerk nummer van dit besluit. Wilt u ook uw telefoonnummer vermelden en een kopie van dit besluit mee zenden.

U stuurt uw bezwaarschrift naar:

Algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel West

t.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 57239,

1040 BC Amsterdam

Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. In spoedeisende gevallen kunt u bij de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen, nadat u bezwaar heeft gemaakt, bij de Voorzieningenrechter, sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. U betaalt hiervoor griffierechten.

 

Naar boven