Verkeersbesluit saneren verkeersborden Papendrecht

Logo Papendrecht

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Papendrecht;

op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen;

gelet op Hoofdstuk 10, titel 1, afdeling 1, van de Algemene wet bestuursrecht hebben wij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan het afdelingshoofd Beheer en Uitvoering bij collegebesluit van 25 maart 2014 (‘Algemeen Mandaatbesluit 2014‘);

op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

Inleiding

De ambitie van de gemeente Papendrecht is om minder borden in het straatbeeld te hebben. In de loop van de jaren is een veelvoud aan verkeersborden ontstaan door onvoldoende inzicht en beheer van de verkeersborden. Het gevolg is dat er zoveel borden staan dat de belangrijkste niet meer opvallen en er onduidelijke situaties zijn ontstaan voor de weggebruiker. Door middel van een sanering van verkeersborden wil de gemeente tot een minimum aan borden komen, waarbij gegarandeerd is dat de verkeersdeelnemers aan de inrichting van de weg kunnen herkennen wat er van ze verlangd wordt. Onnodige borden worden gesaneerd en foutieve borden worden aangepast.

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Overwegingen

In het coalitieakkoord 2014-2018 ‘Duurzaam samen – Samen doen; Toekomstperspectief voor Papendrecht’ van de gemeente Papendrecht is opgenomen dat onder andere wordt ingezet op het verminderen van verkeersborden.

De gemeente Papendrecht heeft in mei 2015 de ‘Richtlijn sanering verkeersborden Papendrecht’ vastgesteld, waarin richtlijnen zijn opgenomen om te komen tot het verminderen van verkeersborden;

Binnen de bebouwde kom geldt een maximum snelheid van 50 km/uur, indien niet anders is aangegeven. Het is niet nodig om binnen de bebouwde kom een A1 bord te plaatsen om aan te geven dat de maximum snelheid 50 km/uur is.

Binnen een erf moet stapvoets worden gereden, het is niet nodig om binnen een erf een maximum snelheid van 15 km/uur aan te geven.

Bij een verkeersregelinstallatie (VRI) wordt er voor fietsers geen bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) geplaatst. Deze borden worden gesaneerd.

In een 30-km zone worden geen vooraankondigingen en waarschuwingen geplaatst.

Bij een uitritconstructie die volgens de richtlijnen is aangelegd wordt de voorrang niet geregeld met borden. Voorrangsborden bij een uitritconstructie worden gesaneerd.

Bij een verplicht fiets- of brom/fietspad hoeft er geen geslotenverklaring op de hoofdrijbaan geplaatst te worden voor fietsers en/of bromfietsers.

Omdat de geslotenverklaring op de Burgemeester Keijzerweg ter hoogte van nummer 5 en op de Pieter Brueghelstraat voor voertuigen en samenstellen van voertuigen, waarvan de totaalmassa hoger is dan op het bord is aangegeven, achterhaald is en het geen doorgaande wegen betreft waar zwaar verkeer doorheen komt worden deze geslotenverklaringen opgeheven.

Indien de inrichting van de weg dusdanig duidelijk is en afdwingt aan welke kant de bestuurders een middengeleider moeten voorbij gaan dan is een D2-bord onnodig.

Daar waar een parkeerverbod of een verbod tot stilstaan niet sluitend is of het bord niet nodig is omdat een geparkeerde auto of een auto die stilstaat de weg blokkeert, wordt het betreffende bord gesaneerd. Een parkeerverbod of verbod om stil te staan wordt alleen toegepast uit oogpunt van verkeersveiligheid en/of doorstroming.

Omdat er op de Randwijk voldoende parkeergelegenheden zijn en het een woonwijk betreft wordt de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen ter hoogte van nummer 20 en 102 opgeheven.

Een voetpad wordt niet als zodanig aangeduid als het duidelijk een trottoir betreft. Bij het opheffen van de formele status van voetpad is de verwachting dat het aantal categorieën weggebruikers dat van deze paden gebruik maakt niet dusdanig zal toenemen dat hierdoor de verkeersveiligheid op de paden en de leefbaarheid voor omwonenden ernstig wordt benadeeld.

Einde fiets of brom/fietspad wordt niet aangegeven indien uit de inrichting duidelijk blijkt dat het pad eindigt.

Doelstelling

Met het verkeersbesluit wordt beoogd:

Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

 

Motivering

In een aantal straten van de gemeente Papendrecht is het gewenst om overbodige verkeersborden te verwijderen. Voor het saneren van verkeersborden zijn saneringsrichtlijnen opgesteld. Aan de hand van deze richtlijnen zijn de betreffende verkeersborden allen verkeerskundig beoordeeld. Voor een groot aantal verkeersborden geldt dat de bebording overbodig is omdat uit het wegbeeld ter plaatse al blijkt wat het gewenste verkeersgedrag is. In sommige gevallen gaat het om een foutief geplaatst bord. Door het verwijderen van overbodige borden wordt een verkeersveilige, eenduidige en begrijpelijke verkeersinfrastructuur gerealiseerd, waarbij de overgebleven verkeersmaatregelen door de weggebruikers worden begrepen en als noodzakelijk worden geaccepteerd. Verder wordt met het saneren van borden de horizonvervuiling tegengegaan, de kwaliteit van de openbare ruimte verbeterd en wordt bespaard op het beheer en onderhoud van borden.

Belangenafweging

Het belang van de vrijheid van verkeer blijft bestaan. Het betreft veelal overbodig of foutief geplaatste borden.

Gehoord

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie.

 

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Papendrecht besluit tot het verwijderen van verkeersborden van Bijlage I van het RVV 1990:

 

  • 1.

    Door het verwijderen van de borden A1 (50 km/u) van Bijlage I van het RVV 1990 op de Noordhoek veranderd er niets aan de maximum snelheid die geldt op deze weg, binnen de bebouwde kom.

  • 2.

    Door het verwijderen van het bord A1 (15 km/u) van Bijlage I van het RVV 1990 op de Houthaven veranderd er niets aan de maximum snelheid die geldt op deze weg, binnen het erf.

  • 3.

    Door het verwijderen van het bord C15 van Bijlage I van het RVV 1990 wordt de geslotenverklaring voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen opgeheven op de Westkil in de richting van de Burgemeester Keijzerweg en op de Andoornlaan.

  • 4.

    Door het verwijderen van het bord C21 van Bijlage I van het RVV 1990 wordt de geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen, waarvan de totaalmassa hoger is dan op het bord is aangegeven opgeheven voor de toegang van de Burgemeester Keijzerweg 5 en de Pieter de Brueghelstraat.

  • 5.

    Door het verwijderen van het bord D2 van Bijlage I van het RVV 1990 op de middengeleider op de Burgemeester Keijzerweg, ter hoogte van nummer 5, wordt het gebod opgeheven om het bord voorbij te gaan aan de zijde die het bord aangeeft.

  • 6.

    Door het verwijderen van de borden D2 van Bijlage I van het RVV 1990 op de middengeleiders op het fietspad van de rotonde Burgemeester Keijzerweg/Veerweg, wordt het gebod opgeheven om het bord voorbij te gaan aan de zijde die het bord aangeeft.

  • 7.

    Door het verwijderen van de borden D2 van Bijlage I van het RVV 1990 op de middengeleiders op het fietspad Burgemeester Keijzerweg bij de aansluiting met de Westkil, wordt het gebod opgeheven om het bord voorbij te gaan aan de zijde die het bord aangeeft.

  • 8.

    Door het verwijderen van de borden D2 van Bijlage I van het RVV 1990 op de middengeleiders op het fietspad van de rotonde Westkil/Noordkil, wordt het gebod opgeheven om het bord voorbij te gaan aan de zijde die het bord aangeeft.

  • 9.

    Door het verwijderen van de borden D2 van Bijlage I van het RVV 1990 op de middengeleiders op het fietspad van de Ketelweg, wordt het gebod opgeheven om het bord voorbij te gaan aan de zijde die het bord aangeeft.

  • 10.

    Door het verwijderen van de borden E1 van Bijlage I van het RVV wordt het parkeerverbod opgeheven op de Vijzellaan, de Onderslag, de Stellingmolen, de Wieklaan, de Molenlaan, de Trasmolen, de Jan Steenlaan, de Randweg tussen de Menno ter Braakstraat en nummer 114, de Jacob Catslaan, de Rembrandtlaan tussen de Jan Steenlaan en de Paulus Potterstraat, de Industrieweg tussen de Aviolandapad en nummer 7, de Edelweisslaan, de Pontonniersweg, de Willem Dreeslaan, de Kamerlingh Onneslaan, de Pieter Zeemanlaan, de Andoornlaan, de Ketelweg en de Rosmolenweg.

  • 11

    Door het verwijderen van de borden E2 van Bijlage I van het RVV 1990 wordt het verbod stil te staan opgeheven op de Veerweg.

  • 12

    Door het verwijderen van de borden E6 van Bijlage I van het RVV 1990 worden de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen ter hoogte van Randwijk 20 en 102 opgeheven.

  • 13

    Door het verwijderen van de borden F5 en F6 van Bijlage I van het RVV 1990 wordt de voorrangsregeling op de brug Havenstraat/Industrieweg en bij de versmalling op de Oostkil opgeheven.

  • 14

    Door het verwijderen van de borden G7 van Bijlage I van het RVV 1990 worden de volgende paden niet meer aangeduid als voetpad: het vrijliggende pad in de Noordhoekse Wiel, de paden op de hoek van de Vondellaan/Veerweg, het pad parallel aan de Vondellaan, het vrijliggende pad tussen de Staringlaan en de van Alphenstraat, het vrijllggende pad op de hoek van de Lange Tiendweg en de Kennedylaan, het vrijliggende pad ten noordwesten van de Parkweg, het pad parallel aan de Burgemeester Keijzerweg, het pad ter hoogte van Stellingmolen 71, het pad parallel aan de Vijzellaan ter hoogte van Vijzellaan 105, het ad tussen de Noordkil en het Oostpad, het pad parallel aan het Oostpad en het pad parallel aan de Andoornlaan.

Papendrecht, 10 juli 2017

R. Bosselaar

Hoofd afdeling Beheer en Uitvoering

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Als u het niet eens bent met dit besluit dan kunt u binnen zes weken na dagtekening ervan schriftelijk bezwaar maken bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. U dient uw bezwaarschrift te richten aan: Het College van Burgemeester en wethouders, Postbus 11, 3350 AA Papendrecht.

Op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht moet het bezwaarschrift ondertekend zijn. Verder moet het ten minste bevatten: uw naam en adres, de datum, de omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt en de reden van uw bezwaar. Wilt u ook het telefoonnummer vermelden, waarop u overdag te bereiken bent?

Het indienen van een bezwaarschrift houdt de werking van het besluit niet tegen. In spoedeisende gevallen kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. U kunt dat verzoekschrift ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Naar boven