Ontheffing artikel 26 luchtvaartwet BES, Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Datum: 17 januari 2017

Nummer: ILT-2017/6201

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Gelezen het verzoek van de heer T. Walsh van 1 november 2016;

Overwegende dat het verzoek zich richt op het starten en landen met een helikopter van het type MD902, met het registratienummer N906AF, van het motorjacht MY Tatoosh gelegen nabij Bonaire, Sint Eustaius en Saba, waarmee VFR-vluchten worden uitgevoerd naar en van de luchthaven Bonaire International Airport (BIA) en Franklin Delano Roosevelt Airport, respectievelijk gelegen op Bonaire en Sint Eustatius;

Gelet op artikel 26, tweede lid onder b, van de Luchtvaartwet BES;

Gezien de verklaring van de Gezaghebber van het Openbaar Lichaam van Bonaire met archiefnummer 2016011010 van 28 november 2016;

Gezien de verklaring van de Gezaghebber van het Openbaar Lichaam van Sint Eustatius met kenmerk 457/Gez. van 1 december 2016;

Gezien de e-mail van de Gezaghebber van het Openbaar Lichaam van Saba van 16 december 2016;

BESLUIT:

Artikel 1 Algemeen

Aan de heer T. Walsh, hierna te noemen verzoeker, wordt in zoverre ontheffing verleend van de verbodsbepalingen als bedoeld in artikel 26, eerste lid, van de Luchtvaartwet BES, dat het vanaf 4 december 2016 tot 24 januari 2017 geoorloofd is om, onder de in artikel 2 en 3 genoemde voorwaarden, binnen het Openbaar lichaam Bonaire, Sint Eustatius en Saba op te stijgen van en te landen op het motorjacht ‘MY Tatoosh’ met een helikopter van het type MD902AF met registratie N906AF, als genoemd in de Standard Airworthiness Certificate, uitgegeven door de Federal Aviation Administration van de Verenigde Staten van Amerika.

Artikel 2 Voorschriften en beperkingen

  • 1. Er mag uitsluitend worden gestart dan wel geland op het motorjacht MY Tatoosh. Het is niet toegestaan om ergens anders buiten een aangewezen luchtvaartterrein te landen;

  • 2. Alvorens een vlucht wordt uitgevoerd binnen de Flamingo Control Zone (CTR) Bonaire, dient er toestemming verkregen te zijn van de plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst (DC-ANSP), dit via de supervisor TWR Bonaire International Airport, met telefoonnummer +599-717-8359 of frequentie 118.700 Mhz. Alvorens een vlucht wordt uitgevoerd binnen de Air Traffic Zone Roosevelt te Sint Eustatius, dient contact te worden opgenomen met Roosevelt information via frequentie 118.100 Mhz. Alvorens een vlucht wordt uitgevoerd binnen de Air Traffic Zone Yrausquin, Saba dient contact te worden opgenomen met Yrausquin via frequentie 118.250 Mhz;

  • 3. Voorafgaand aan een start/landing binnen het Openbaar lichaam Bonaire dient er toestemming te zijn verkregen van de havenmeester van Bonaire;

  • 4. Vluchten mogen alleen direct en uitsluitend naar de luchthaven BIA, Franklin Delano Roosevelt Airport, Juancho Yrausquin Airport, respectievelijk gelegen op Bonaire, Sint Eustatius of Saba plaatsvinden;

  • 5. Alle aanwijzingen van de plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst dienen strikt en direct opgevolgd te worden;

  • 6. VFR-vluchten binnen de vluchtinformatiegebied worden uitsluitend uitgevoerd met toestemming van de bevoegde plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst;

  • 7. Tijdens het uitvoeren van de vlucht is een tweezijdige radioverbinding tot stand gebracht met de betrokken luchtverkeersleidingsdienst of Aerodrome flight information service en er wordt voortdurend op de aangewezen radiofrequentie geluisterd;

  • 8. De in- en uitvliegrichting van de helikopterluchthaven van de MY Tatoosh dient obstakelvrij te zijn.

Artikel 3

Beschikking ILT-2016/94046 van 3 december 2016 en beschikking ILT-2016/96933 van 23 december 2016 worden ingetrokken.

Artikel 4

  • 1. De aanvrager draagt er zorg voor dat de gezagvoerder bekend is met de inhoud van deze ontheffing.

  • 2. Bij het niet of niet volledig nakomen van de voorschriften en beperkingen, genoemd in artikel 2, kan dat aanleiding zijn deze ontheffing in te trekken.

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, DE INSPECTEUR ILT/LUCHTVAART, M. van Velzen Senior Inspecteur

Bezwaarmogelijkheid

Indien u het niet eens bent met deze beschikking kunt u daartegen volgens de Wet administratieve rechtspraak BES naar keuze een beroep- of bezwaarschrift indienen. Dit kan binnen zes weken na verzending van de beschikking.

Een beroepschrift dient u in tweevoud in bij de griffie van het Gerecht in eerste aanleg van Bonaire, Sint Eustatius en Saba (nadere informatie telefoonnummer (5997) 178172).

Een bezwaarschrift dient u enkelvoudig in bij het bestuursorgaan dat de beschikking heeft genomen.

Het beroep- of bezwaarschrift is ondertekend en voorzien van de datum en, mede van uw eventuele gemachtigde, de naam en het adres op Bonaire, Sint Eustatius of Saba. Ook omvat het de vordering, de gronden voor beroep of bezwaar en een omschrijving van deze beschikking met, zo mogelijk, een kopie en de daarop betrekking hebbende stukken.

De indiening van een beroepschrift is belast met griffierecht; de indiening van een bezwaarschrift is rechtenvrij.

Courtesy translation

THE STATE SECRETARY FOR INFRASTRUCTURE AND THE ENVIRONMENT,

Having read the request from Mr. T. Walsh from 1st of November 2016;

Considering that the request is aimed at performing starts and landings with a helicopter, type MD902, registration N906AF, of the MY Tatoosh located near Bonaire, Sint Eustatius and Saba, were VFR-flights are performed to and from the aerodromes Bonaire International Airport and Franklin Delano Roosevelt Airport respectively located at Bonaire and Sint Eustatius;

With reference to article 26, second paragraph under item b, of the Aviation Act BES;

Taking into account the declaration of no objection of the Island Governor of the Public Entity of Bonaire with archivenumber 2016011010, dated 28 November 2016;

Taking into account the declaration of no objection of the Island Governor of the Public Entity of Sint-Eustatius with reference 457/Gez, dated 1 December 2016;

Taking into account the e-mail of the Island Governor of the Public Entity of Saba, dated 16 December 2016;

DECREE:

Article 1 General

Mr. T. Walsh, hereafter referred to as the applicant, shall be granted exemption from the prohibition referred to in section 26, subsection 1 of the Aviation Act BES and shall be permitted from the 4th of December 2016 until the 24th of January 2017, under the conditions referred to in articles 2 and 3, within the Public body of Bonaire, Sint Eustatius and Saba to take off from and land at MY Tatoosh with a helicopter, type MD902, registration N906AF which is mentioned in ‘Standard Airworthiness Certificate’, of the United States of America.

Article 2 Terms and Conditions

  • 1. Starts and landings outside registrated aerodromes can only be preformed from the MY Tatoosh. It’s forbidden to start/ land at other areas outside registrated aerodromes;

  • 2. Before a flight can be performed from and to the MY Tatoosh within the Control Zone (CTR) of Bonaire permission has to be granted from the local Air Traffic Control organisation (DC-ANSP), true the supervisor TWR Bonaire International Airport, telephonenumber: +599-717-8359 or freq. 118.700 Mhz;

    Before a flight can be performed within the Air Traffic Zone (ATZ) Roosevelt Sint Eustatius permission has to be granted Roosevelt information via freq. 118.100 Mhz;

    Before a flight can be performed from and to the MY Tatoosh within the Air Traffic Zone (ATZ) Yrausquin, Saba permission has to be granted from Yrausquin via frequentie 118.250 Mhz;

  • 3. Flights to and from the MY Tatoosh within the Public body of Bonaire can only be executed with the permission of the port master of the Harbour of Bonaire;

  • 4. Flights can only be executed directly and only to the airport Flamingo Airport, Franklin Delano Roosevelt Airport, Juancho Yrausquin Airport, respectively located at Bonaire, Sint Eustatius or Saba;

  • 5. All directions of the local Air Traffic organisation must be followed strictly and directly;

  • 6. VFR-fligths within the flight information will only be executed with permission of the local Air Traffic Control organization or Aerodrome flight information services;

  • 7. During the flight a two way radio connection is established with the local Air Traffic organization and is contstantly listened on the appropriate radio frequency;

  • 8. During start and landing there will be no obstacle in the obstacle free sector of the helideck of the MY Tatoosh.

Article 3

The exemption of the 3rd of December 2016, subject ILT-2016/94046 and the 23rd of December 2016, subject ILT-2016/96933, will be withdrawn by means of this permission.

Article 4

  • 1. The applicant is responsible that the pilot is familiar with the content of this permission;

  • 2. This permission will be withdrawn when the terms and conditions mentioned in article 2 are not or not completely followed.

Objections and immediate judicial sentence

In case you do not agree with this decision, you can lodge a notice of objection or an application for judicial review under the Administrative Procedure Act BES. The time limit for lodging a notice of objection or application for judicial review shall be six weeks after this decision is sent.

An application for judicial review shall be lodged in duplicate by the registry of the Court of first instance of Bonaire, Sint Eustatius and Saba (further information may be obtained from number (5997) 178172).

A notice of objection shall be lodged with the State Secretary for Infrastructure and the Environment.

The application for judicial review or the notice of objection shall be signed and shall contain: the date and, also from your possible agent, the name and address on Bonaire, Sint Eustatius or Saba. It shall also contain the legal claim, the grounds of the objection or application for judicial review and a description of the decision against which the objection or application for judicial review is being lodged, if possible accompanied by both a copy of the decision and the documents relating to the decision.

Court fees shall be levied on lodging an application for judicial review. They shall not be levied on lodging a notice of objection.

Naar boven