Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Lijnden – Akerdijk

Logo Haarlemmermeer

Inhoud: fietspaden en inhaalverbod

Nummer: X2017.47072

 

 

 

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

1. In eerste instantie:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

2. In tweede instantie ook voor:

a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionaal politiekorps.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

Overwegingen en motivatie

Het asfalt op de Akerdijk in Lijnden, tussen de huisnummers 4 en 116, is aan vervanging toe. Tevens wordt de weg weer op waterkerende hoogte gebracht. Dit is ongeveer eens in de 20 jaar noodzakelijk.

Bij dergelijke reconstructies wordt de inrichting van de weg eveneens aangepast.

Conform het vigerende beleid (Visie Ringdijk en Ringvaart) blijft de maximum snelheid van 50 km/u gehandhaafd. De huidige rode fietsstroken blijven gehandhaafd, maar krijgen een breedte van 1,70 meter om de fietsers meer ruimte te geven. Ter hoogte van het viaduct met de S106 wordt de situatie als verkeersonveilig ervaren. Dit heeft vooral te maken met de smalle rijbaan in een vrij scherpe bocht en met de aanwezigheid van een oversteeklocatie voor fietsers in die bocht. Op deze locatie geldt een adviessnelheid van 30 km/u. Deze adviessnelheid blijft behouden. De wegbreedte wordt iets aangepast. Daarnaast wordt vanwege de smalle rijbaan een inhaalverbod onder het viaduct ingesteld.

Aangezien er een goede alternatieve route is voor fietsers wordt de oversteeklocatie voor fietsers op verzoek van omwonenden opgeheven. Tevens wordt de oost-westverbinding voor fietsers onder het viaduct doorgetrokken, eveneens op verzoek van inwoners.

Met de maatregelen worden de leefbaarheid en verkeersveiligheid verbeterd.

De werkzaamheden starten in het 3e kwartaal van 2017 en worden uitgevoerd in samenwerking met het Hoogheemraadschap van Rijnland.

Maatregelen, bebording en belijning

De volgende maatregelen worden getroffen:

1. Het intrekken van de voorrangsregeling voor fietsers op de Akerdijk onder het viaduct van de S106 (verwijderen borden B6 RVV 1990 en haaientanden);

2. Het intrekken van een voorrangsregeling voor fietsers op het doorgaande fietspad parallel aan de Akerdijk onder het viaduct van de S106 (verwijderen borden B6 RVV 1990 en haaientanden);

3. Het opheffen van het (brom)fietspad tussen de Akerdijk en het (brom)fietspad parallel aan de Akerdijk (verwijderen borden G12a en G12b RVV 1990);

4. Het aanduiden van een fietspad in de oost-west verbinding van de Akerdijk onder het viaduct van de S106 (plaatsen borden G11 en G12 RVV 1990);

5. Het aanduiden van een inhaalverbod op de Akerdijk onder het viaduct van de S106 (dubbele doorgetrokken streep art. 76 RVV).

De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2017-100-122 en 2017-100-123.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 ( Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• Artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• Artikel 2, lid 2a van de Wvw 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• Artikel 2, lid 1c van de Wvw 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• Artikel 2, lid 2a, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• Artikel 2, lid 2b, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van bewoners. De verkeerssituatie wordt duidelijker en verkeersveiliger. Tevens bevordert dit de leefbaarheid aan de Akerdijk.

Bedrijven

Bedrijven ondervinden geen hinder door de voorgestelde maatregelen.

Doorgaand verkeer

Door de maatregelen worden de belangen van doorgaand verkeer niet geschaad.

Langzaam verkeer en bromfietsers

Langzaam verkeer kan in beperkte mate hinder ondervinden van het opgeheven deel van het (brom)fietspad tussen de Akerdijk en het (brom)fietspad parallel aan de Akerdijk ter hoogte van het viaduct van de S106. Aangezien er een goed alternatief is, zal deze hinder zeer beperkt zijn. Bovendien hebben omwonenden gevraagd om deze maatregel.

Langzaam verkeer is daarnaast gebaat bij de verbreding van de fietsstroken.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten.

De maatregelen hebben geen gevolgen voor hulpdiensten.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders. Wel worden op verzoek van de omwonenden acht parkeerplaatsen toegevoegd.

Algemeen belang

De maatregelen waarborgen de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in bijzonder in het belang van inwoners en langzaam verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de geringe hinder die langzaam verkeer ondervindt van het opheffen van delen van het (brom) fietspad.

Voorbereiding en overleg

Op 12 december 2016 heeft een informatiebijeenkomst plaatsgevonden. De maximum snelheid (30 km/u of 50 km/u) was onderwerp van discussie. De meeste voorkeur ging naar het behouden van een maximum snelheid van 50 km/u. Deze maximum snelheid is eveneens opgenomen in de Visie Ringdijk en Ringvaart. De inrichting van de weg met fietsstroken werd positief ontvangen en naar aanleiding van vele verzoeken komen wij tegemoet aan de wens om een gedeelte van het (brom)fietspad en een gevaarlijke fietsoversteek op te heffen. Ook worden er op verzoek van inwoners meer parkeerplaatsen aangelegd.

Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 20-06-2017 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

 

BESLUIT EN

 

In overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2017-100-122 en 2017-100-123, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

1. het intrekken van de voorrangsregeling voor fietsers op de Akerdijk in Lijnden, onder het viaduct van de S106 door het verwijderen van borden conform model B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en haaientanden conform artikel 80 uit het RVV 1990;

2. het intrekken van de voorrangsregeling voor fietsers op het doorgaande fietspad parallel aan de Akerdijk onder het viaduct van de S106 door het verwijderen van borden conform model B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden conform artikel 80 uit het RVV 1990;

3. het opheffen van het (brom)fietspad tussen de Akerdijk en het (brom)fietspad parallel aan de Akerdijk door het verwijderen van borden conform model G12a en G12b uit bijlage I van het RVV 1990;

4. het aanduiden van een fietspad in de oost-west verbinding van de Akerdijk onder het viaduct van de S106 door het plaatsen van borden conform model G11 en G12 uit bijlage I van het RVV 1990;

5. het aanduiden van een inhaalverbod op de Akerdijk onder het viaduct van de S106 door het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken streep conform artikel 76 uit het RVV 1990;

6. dit besluit ter openbare kennis te brengen op 13 juli 2017.

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de clustermanager Beheer en Onderhoud,

 

 

drs. R.A.J.H. van Daal

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven