Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eemnes | Staatscourant 2017, 40714 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eemnes | Staatscourant 2017, 40714 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Gemeenschappelijke Regeling Blaricum Eemnes Laren
De colleges van burgemeester en wethouders
Gelezen het voorstel d.d. 2 februari 2017 van het Dagelijks Bestuur van de Werkorganisatie BEL-Gemeenten;
de toestemmingsbesluiten van de gemeenteraden van respectievelijk Blaricum, Eemnes en Laren;
de toepasselijke bepalingen van de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en de Archiefwet 1995;
I. Tot wijziging ( tweede wijziging) van de door hen op 6 februari 2007 aangegane “G emeenschappelijke regeling Blaricum Eemnes Laren ” , zodat deze in zijn geheel komt te luiden als volgt:
In deze regeling wordt verstaan onder:
a) de regeling : deze gemeenschappelijke regeling.
b) het openbaar lichaam : het rechtspersoonlijkheid bezittende openbaar
lichaam als bedoeld in artikel 2 van deze regeling.
c) deelnemer : de aan deze regeling deelnemende gemeenten.
d) directieraad : de uit drie leden bestaande raad van directeuren welke personen zowel afzonderlijk als gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse aansturing van de BEL Combinatie, tenzij anders bepaald in deze regeling.
e) de voorzitter van de directieraad : het lid van de directieraad dat door hetAlgemeen Bestuur voor een termijn van 2 jaren wordt aangewezen als voorzitter van de directieraad.
f) directeur : elk van de leden van de directieraad, tevens ieder gemeentesecretaris van één van de BEL gemeenten.
g) Gedeputeerde Staten : de colleges van Gedeputeerde Staten van Noord
h) de wet : de Wet gemeenschappelijke regelingen.
i) opdrachtgever : een deelnemende gemeente, vertegenwoordigd
j) opdrachtnemer : het openbaar lichaam
k) dienstverleningsovereenkomst : : de opdrachtovereenkomsten die opdrachtgevers en opdrachtnemer jaarlijks sluiten over de door opdrachtnemer voor een opdrachtgever uit te voeren taken en de voorwaarden waaronder dat zal gebeuren.
l) taakvelden : het geheel van samenhangende producten en diensten (productcategorieën) op een beleidsterrein als benoemd in de programmabegroting van de deelnemende gemeenten.
m) programmabegroting : de begroting zoals de gemeenten die opstellen op basis van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten en de artikel 212 Gemeentewet-verordeningen van die gemeenten.
n) productcategorie : geheel van samenhangende producten en diensten op een bepaald taakveld.
o) PIOFAH : Personeel, Informatie, Organisatie, Financiën, Administratie en Huisvesting
Doel van de regeling is het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en een doelmatige uitvoering door de Werkorganisatie BEL-Gemeenten van de door de deelnemende gemeenten opgedragen taken zoals vermeld in artikel 4 en nader opgenomen in de door de deelnemers met de BEL Combinatie gesloten dienstverleningsovereenkomsten
Artikel 4: Taken BEL Combinatie
De deelnemers laten overeenkomstig het bepaalde in artikel 3 van deze regeling door de BEL Combinatie alle gemeentelijke taken uitvoeren, voor zover deze niet –al dan niet met toepassing van de Wet gemeenschappelijke regelingen- aan anderen zijn opgedragen en als zodanig zijn beschreven in de door deelnemers met BEL Combinatie gesloten dienstverleningsovereenkomsten zoals bedoeld in het derde lid.
De deelnemende gemeenten zijn gehouden in alle gevallen de diensten en producten (productcategorieën), die behoren bij de overeengekomen taken, af te nemen. Een deelnemer mag bepaalde taken of aspecten daarvan pas zelf uitvoeren dan wel aan een andere uitvoerder uitbesteden na bestuurlijke besluitvorming bij meerderheid van het Algemeen Bestuur en afstemming met de colleges van de andere deelnemers. In dit afstemmingsoverleg zal aangetoond moeten worden waarom de betreffende taken of aspecten daarvan niet of in onvoldoende mate door de BEL uitgevoerd kunnen worden.
Artikel 5: Algemene bevoegdheidstoedeling
De daartoe bevoegde bestuursorganen van de deelnemers zullen in afzonderlijke mandaatbesluiten bepalen welke bevoegdheden die samenhangen met de taken zoals vermeld in artikel 4 van de regeling opgedragen dienen te worden aan de overeenkomstige bestuursorganen dan wel aan de directeuren van de BEL Combinatie
Indien desondanks sprake is van onvoldoende kwalitatief of onzorgvuldig handelen van de BEL Combinatie ten aanzien van een of meer deelnemende gemeenten als gevolg waarvan schade is ontstaan of dreigt te ontstaan, meldt het betreffende college resp. melden de betreffende colleges dit zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen drie maanden na het constateren van de geleden of dreigende schade bij het Dagelijks Bestuur. Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor beperking en zo nodig tot herstel van geleden schade.
Hoofdstuk 3: HET ALGEMEEN BESTUUR
De zittingsduur van de leden van het Algemeen Bestuur is gelijk aan die van de colleges van de deelnemers. De leden van het Algemeen Bestuur blijven na het verstrijken van de in de vorige zin genoemde termijn hun functie waarnemen tot het tijdstip dat de leden van de nieuwe colleges door hun respectieve raden als zodanig zijn benoemd.
Artikel 8: Werkwijze Algemeen Bestuur
Het Algemeen Bestuur neemt in zijn vergaderingen de besluiten met een gewone meerderheid van stemmen met uitzondering van de besluiten tot vaststelling van de begroting en de rekening, zoals bedoeld in de artikelen 24, lid 5 en 25, lid 4 van deze regeling. De laatst genoemde besluiten dienen unaniem genomen te worden.
Artikel 9: Bevoegdheden Algemeen Bestuur
Het Algemeen Bestuur is bevoegd te besluiten tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen en dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang.
Het besluit wordt niet genomen dan nadat de raden van de deelnemende gemeenten een ontwerpbesluit is toegezonden, de raden in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van het Algemeen Bestuur te brengen en de raden van tenminste 2/3 van de deelnemende gemeenten instemmen met het ontwerpbesluit.
Artikel 10: Informatie- en verantwoordingsplicht
De colleges van de deelnemende gemeenten zijn gehouden het Algemeen Bestuur in kennis te stellen van de bij hen in voorbereiding zijnde plannen en/of maatregelen met betrekking tot de in artikel 4 bedoelde taakgebieden en taakaspecten daarbinnen, voor zover deze redelijkerwijs van belang kunnen zijn voor het functioneren van de BEL Combinatie
Hoofdstuk 4: HET DAGELIJKS BESTUUR
Een lid van het Dagelijks Bestuur kan door het Algemeen Bestuur worden ontslagen, indien dit lid niet langer het vertrouwen van het Algemeen Bestuur geniet. De artikelen 49 en 50 Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing. Op het ontslagbesluit is artikel 7:1 Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing.
Artikel 12: Werkwijze Dagelijks Bestuur
1.Voor zover deze regeling niet anders bepaalt kan het Dagelijks Bestuur zijn
werkzaamheden verdelen over de leden. Deze verdeling wordt aan het Algemeen Bestuur mede gedeeld
Artikel 13: Bevoegdheden Dagelijks Bestuur
Het Dagelijks Bestuur is bevoegd tot::
Het namens het openbaar lichaam, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur te besluiten rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het algemeen bestuur, voor zover het algemeen bestuur aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.
Hoofdstuk 7. FINANCIËLE BEPALINGEN
Het Dagelijks Bestuur stelt jaarlijks voor de start van het nieuwe begrotingsjaar met inachtneming van de wettelijke termijnen de P&C kalender voor het komende dienstjaar vast.
Artikel 23: Algemene financiële en beleidsmatige kaders
Het Dagelijks Bestuur zendt vóór 15 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, de algemene financiële en beleidsmatige kaders aan de raden van de deelnemende gemeenten.
De ontwerpbegroting worden door de zorg van de deelnemende gemeentebesturen voor een ieder ter inzage gelegd en, tegen betaling van de kosten, algemeen verkrijgbaar gesteld. Van de ter inzage legging en de verkrijgbaarstelling van de ontwerpbegroting en de meerjarenbegroting wordt openbaar kennis gegeven.
De raden van de gemeenten kunnen op grond van artikel 35 van de wet binnen acht weken na toezending van de ontwerpbegroting het Dagelijks Bestuur hun zienswijze schriftelijk doen blijken. Het Dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin deze zienswijze is vervat bij de ontwerpbegroting, zoals deze ter vaststelling bij het Algemeen bestuur voorligt.
Het Dagelijks Bestuur maakt elk jaar overeenkomstig de P&C kalender de rekening van baten en lasten (inclusief de balans) van het voorgaande jaar op, met inachtneming van artikel 186 Gemeentewet Het Dagelijks Bestuur zendt de rekening met de daarbij behorende bescheiden aan het Algemeen Bestuur. Het Algemeen Bestuur zendt de rekening ter controle naar de door het Algemeen Bestuur aangewezen accountant, met het verzoek zo spoedig mogelijk het controlerapport uit te brengen
Indien er tussen de BEL Combinatie en een der deelnemende gemeenten een geschil ontstaat over de uitvoering van de taken zoals opgenomen in de artikelen 4 tot en met 6 van deze regeling, treden het Dagelijks Bestuur en het betreffende college terstond in overleg met elkaar teneinde het geschil verder te verkennen en zo mogelijk op te lossen.
Hoofdstuk 10:Toetreding, uittreding, wijziging, opheffing
Het college van elke deelnemende gemeente kan, na vooraf verkregen instemming van de raad van die gemeente, besluiten dat de deelneming aan deze regeling wordt opgezegd. De Raden van de overige gemeenten worden over de besluiten geïnformeerd. Een dergelijk besluit kan voor de eerste keer worden genomen zes jaar na het besluit tot deelname aan / toetreding tot deze regeling.
Artikel 31: Inwerkingtreding en overige bepalingen
II . De op basis van de Gemeenschappelijke Regeling 2013 vastgestelde gemeentelijk mandaatregelingen en het directiestatuut, blijven onverkort van toepassing.
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Blaricum op 14 maart 2017,
de secretaris, de burgemeester,
M.Kilic-Karaaslan MMC J.N. de Zwart-Bloch
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Eemnes op 14 maart 2017,
de secretaris, de burgemeester,
E.Ruizeveld de Winter R. van Benthem RA
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Laren op 14 maart 2017,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-40714.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.