Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 10 juli 2017, nr. WJZ /17111666, tot wijziging van de Uitvoeringsregeling bijzondere Europese maatregelen inzake Russische boycot groenten en fruit en het Besluit van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 1 oktober 2014, nr. WJZ/14155861, tot vaststelling van maximale steunbedragen op basis van de Regeling uitvoering GMO groenten en fruit en de Uitvoeringsregeling bijzondere Europese maatregelen inzake Russische boycot groenten en fruit

De Staatssecretaris van Economische Zaken,

Gelet op gedelegeerde verordening (EU) 2017/1165 van de Commissie van 20 april 2017 tot vaststelling van verdere tijdelijke buitengewone maatregelen ter ondersteuning van producenten van bepaalde soorten fruit (PbEU 2017 L 170); en op de artikelen 13, eerste lid, onderdeel b, 15, en 19, eerste lid, van de Landbouwwet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Uitvoeringsregeling bijzondere Europese maatregelen inzake Russische boycot groenten en fruit wordt als volgt gewijzigd.

A

In artikel 1 wordt onder vervanging van de punt aan het slot van de opsomming door een puntkomma, een nieuwe begripsbepaling toegevoegd, luidende:

verordening 2017/1165:

Gedelegeerde Verordening (EU) 2017/1165 van de Commissie van 20 april 2017 tot vaststelling van verdere tijdelijke buitengewone maatregelen ter ondersteuning van producenten van bepaalde soorten fruit (Pb L 154).

B

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder vernummering van het tweede lid tot het derde lid wordt een lid ingevoegd luidende:

  • 2. De minister verstrekt op aanvraag bijstand voor de uitgaven voor verrichtingen van producentenorganisaties en producenten voor het uit de markt nemen, groen oogsten of niet oogsten van de producten, bedoeld in artikel 1, tweede lid, van verordening 2017/1165 vanaf 1 juli 2017 tot en met:

    • a. 30 juni 2018, of

    • b. het moment waarop verordening 2017/1165 op grond van artikel 1, vierde lid, van verordening 2017/1165 wordt ingetrokken.

2. In het derde lid (nieuw) wordt ‘in het eerste lid’ vervangen door: in het eerste en tweede lid.

C

Artikel 3 komt te luiden:

Artikel 3

Voor producentenorganisaties zijn ten aanzien van:

  • a. het uit de markt nemen van producten de artikelen 185, derde, vierde en vijfde lid, 186, 188, 189 en 190 van de Regeling uitvoering GMO groenten en fruit 2017 van toepassing, en

  • b. het groen oogsten en het niet oogsten de artikelen 193, 194 en 195 van de Regeling uitvoering GMO groenten en fruit 2017 van toepassing.

D

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘Onverminderd artikel 6, tweede lid, van verordening 2016/921’ vervangen door: Onverminderd artikel 6, tweede lid, van verordening 2016/921 en artikel 6, tweede lid, van verordening 2017/1165.

2. In het tweede lid, wordt ‘de artikelen 184, derde, vierde en vijfde lid, 185, 187, 188 en 189, alsmede de artikelen 289, 291, 302, 307 tot en met 310 van de Regeling uitvoering GMO groenten en fruit’ vervangen door: de artikelen 185, derde, vierde en vijfde lid, 186, 188, 189 en 190 van de Regeling uitvoering GMO groenten en fruit 2017.

E

Na artikel 4b worden twee artikelen ingevoegd, luidende:

Artikel 4c

  • 1. Het vrij in te zetten productvolume van 2.000 ton, bedoeld in artikel 2, eerste lid, tweede volzin, van verordening 2017/1165, wordt voor aanvragen als bedoeld in artikel 2, tweede lid, aangewend ten behoeve van meldingen voor producten als bedoeld in artikel 1, tweede lid, onderdelen c en i, van verordening 2017/1165.

  • 2. Het vrij in te zetten productvolume, bedoeld in het eerste lid, wordt in aanvulling op de aanwending, bedoeld in het eerste lid, aangewend ten behoeve van meldingen inzake het uit de markt nemen voor gratis verstrekking van producten als bedoeld in artikel 1, tweede lid, onderdelen a en b, indien de aan deze producten toegewezen maximumhoeveelheid in bijlage I van Verordening 2017/1165 is overschreden.

  • 3. Het volume van alle meldingen van elke afzonderlijk product als bedoeld in het eerste en tweede lid, bedraagt ten hoogste 50% van het vrij in te zetten productievolume, bedoeld in het eerste lid.

Artikel 4d

  • 1. Van de voor Nederland in bijlage I van verordening 2017/1165 vastgestelde maximum producthoeveelheid voor de groep producten appelen en peren wordt:

    • a. 1932,5 ton aangewend ten behoeve van meldingen inzake het uit de markt nemen voor gratis verstrekking.

    • b. 1932,5 ton aangewend ten behoeve van meldingen inzake het uit de markt nemen voor overige bestemmingen, groen oogsten of niet oogsten.

  • 2. De minister kan besluiten om de onderverdeling, bedoeld in het eerste lid, aan te passen indien:

    • a. gedurende de periode, bedoeld in artikel 1, derde lid, van verordening 2017/1165, blijkt dat de in het eerste lid, onderdeel a, respectievelijk onderdeel b, bedoelde maximum producthoeveelheid niet volledig dreigt te worden benut, en

    • b. de in het eerste lid, onderdeel b, respectievelijk onderdeel a, bedoelde maximumhoeveelheid wordt overschreden dan wel dreigt te worden overschreden.

F

In artikel 5 wordt ‘de artikelen 190, derde lid, 192, 193 en 194, alsmede de artikelen 289, 291, 302, 307 tot en met 310 van de Regeling uitvoering GMO groenten en fruit’ vervangen door: de artikelen 191, derde lid, 193, 143 en 195 van de Regeling uitvoering GMO groenten en fruit 2017.

G

In artikel 6 wordt ‘bedoeld in artikel 7, eerste lid, van verordening 2016/921’ vervangen door: bedoeld in artikel 7, eerste lid, van verordening 2016/921 en artikel 7, eerste lid, van verordening 2017/1165.

H

Artikel 7a wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste en tweede lid komen te luiden:

  • 1. Wanneer het plafond genoemd in artikel 2, eerste lid, van verordening 2016/921 of het plafond genoemd in artikel 2, eerste lid, van verordening 2017/1165 bereikt is, beëindigt de minister de mogelijkheid om voorafgaande meldingen als bedoeld in de artikelen 78, eerste lid, en 85, tweede lid, van verordening 543/2011 in te dienen, voor verrichtingen als bedoeld in artikel 2, eerste lid, respectievelijk voor verrichtingen als bedoeld in artikel 2, tweede lid, met ingang van het moment waarop het plafond is bereikt.

  • 2. Na de beëindiging, bedoeld in het eerste lid, komen gedane meldingen voor verrichtingen als bedoeld in artikel 2, eerste lid of voor verrichtingen als bedoeld in artikel 2, tweede lid, niet meer in aanmerking voor de verstrekking van de bijstand, bedoeld in artikel 2, eerste lid, respectievelijk voor de verstrekking van bijstand bedoeld in artikel 2, tweede lid.

2. Onder vernummering van het vierde lid tot het vijfde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 4. Een voorafgaande melding als bedoeld in de artikelen 78, eerste lid, en 85, tweede lid, van verordening 543/2011, voor verrichtingen als bedoeld in artikel 2, tweede lid, die op het moment van beëindiging, bedoeld in het eerste lid, een hoeveelheid vertegenwoordigt die de in bijlage I van verordening 2017/1165, vastgestelde maximum de producthoeveelheid overstijgt, wordt ten laste gebracht van het vrij in te zetten productvolume bedoeld in artikel 2, eerste lid, van verordening 2017/1165 in het geval artikel 4c, tweede lid, van toepassing is.

3. Na het vijfde lid (nieuw) wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 6. Een melding als bedoeld in artikel 4c, eerste of tweede lid, komt niet in aanmerking voor de verstrekking van bijstand, bedoeld in artikel 2, tweede lid, indien het volume van het product van desbetreffende melding leidt tot overschrijding van het maximum, bedoeld in artikel 4c, derde lid.

I

Artikel 7b wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder vernummering van het tweede lid tot het derde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 2. Aanvragen tot uitbetaling van de bijstand, bedoeld in artikel 2, tweede lid, worden ingediend van 1 september 2017 tot en met 31 juli 2018 met gebruikmaking van een door de minister beschikbaar gesteld middel.

2. In het derde lid (nieuw) komt ‘als bedoeld in het eerste lid’ te vervallen.

J

In artikel 7c wordt ‘bedoeld in artikel 7b, eerste lid’ vervangen door: bedoeld in artikel 7b, eerste en tweede lid.

ARTIKEL II

Het Besluit van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 1 oktober 2014, nr. WJZ/14155861, tot vaststelling van maximale steunbedragen op basis van de Regeling uitvoering GMO groenten en fruit en de Uitvoeringsregeling bijzondere Europese maatregelen inzake Russische boycot groenten en fruit (Stcrt. 2014, nr. 28228) wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 wordt ‘artikel 230c van de Regeling uitvoering GMO groenten en fruit’ vervangen door: artikel 187 van de Regeling uitvoering GMO groenten en fruit 2017.

B

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

a. De zinsnede ‘artikel 230h van de Regeling uitvoering GMO groenten en fruit’ wordt vervangen door: artikel 192 van de Regeling uitvoering GMO groenten en fruit 2017.

b. De tabel komt te luiden:

Product

Maximaal EU-steunbedrag (EUR/ha)

Bloemkool

1.747

Broccoli

873

Kolen (witte kool en rode kool)

2.365

Appels

5.687

Peren

6.812

Wortelen

5.600

Pruimen

3.220

Kersen

3.514

2. In het tweede en derde lid wordt ‘artikel 230h van de Regeling uitvoering GMO groenten en fruit’ vervangen door: artikel 192 van de Regeling uitvoering GMO groenten en fruit 2017.

3. In het derde lid komt de tabel te luiden:

Maximaal EU steunbedrag (EUR/ha) per week

Week

Paprika’s

Tomaten

Komkommers

2015-27

2.947

3.337

3.440

2015-28

2.947

3.337

3.440

2015-29

3.037

3.166

3.767

2015-30

3.037

3.166

3.767

2015-31

3.037

3.166

3.767

2015-32

3.037

3.166

3.767

2015-33

2.937

3.048

2.896

2015-34

2.937

3.048

2.896

2015-35

2.937

3.048

2.896

2015-36

2.937

3.048

2.896

2015-37

2.293

2.429

3.270

2015-38

2.293

2.429

3.270

2015-39

2.293

2.429

3.270

2015-40

2.293

2.429

3.270

2015-41

2.044

1.539

2.358

2015-42

2.044

1.539

2.358

2015-43

2.044

1.539

2.358

2015-44

2.044

1.539

2.358

2015-45

396

1.515

1.276

2015-46

396

1.515

1.276

2015-47

396

1.515

1.276

2015-48

396

1.515

1.276

2015-49

0

88

0

2015-50

0

88

0

2015-51

0

88

0

2015-52

0

88

0

2016-1

0

162

132

2016-2

0

162

132

2016-3

0

162

132

2016-4

0

162

132

2016-5

26

198

1.407

2016-6

26

198

1.407

2016-7

26

198

1.407

2016-8

26

198

1.407

2016-9

842

1.168

2.885

2016-10

842

1.168

2.885

2016-11

842

1.168

2.885

2016-12

842

1.168

2.885

2016-13

1.852

2.237

3.582

2016-14

1.852

2.237

3.582

2016-15

1.852

2.237

3.582

2016-16

1.852

2.237

3.582

2016-17

2.383

2.924

3.958

2016-18

2.383

2.924

3.958

2016-19

2.383

2.924

3.958

2016-20

2.383

2.924

3.958

2016-21

2.869

3.412

2.478

2016-22

2.869

3.412

2.478

2016-23

2.869

3.412

2.478

2016-24

2.869

3.412

2.478

2016-25

2.947

3.337

3.440

2016-26

2.947

3.337

3.440

2016-27

2.947

3.337

3.440

2016-28

2.947

3.337

3.440

2016-29

3.037

3.166

3.767

2016-30

3.037

3.166

3.767

2016-31

3.037

3.166

3.767

2016-32

3.037

3.166

3.767

2016-33

2.937

3.048

2.896

2016-34

2.937

3.048

2.896

2016-35

2.937

3.048

2.896

2016-36

2.937

3.048

2.896

2016-37

2.293

2.429

3.270

2016-38

2.293

2.429

3.270

2016-39

2.293

2.429

3.270

2016-40

2.293

2.429

3.270

2016-41

2.044

1.539

2.358

2016-42

2.044

1.539

2.358

2016-43

2.044

1.539

2.358

2016-44

2.044

1.539

2.358

2016-45

396

1.515

1.276

2016-46

396

1.515

1.276

2016-47

396

1.515

1.276

2016-48

396

1.515

1.276

2016-49

0

88

0

2016-50

0

88

0

2016-51

0

88

0

2016-52

0

88

0

2017-1

0

162

132

2017-2

0

162

132

2017-3

0

162

132

2017-4

0

162

132

2017-5

26

198

1.407

2017-6

26

198

1.407

2017-7

26

198

1.407

2017-8

26

198

1.407

2017-9

842

1.168

2.885

2017-10

842

1.168

2.885

2017-11

842

1.168

2.885

2017-12

842

1.168

2.885

2017-13

1.852

2.237

3.582

2017-14

1.852

2.237

3.582

2017-15

1.852

2.237

3.582

2017-16

1.852

2.237

3.582

2017-17

2.383

2.924

3.958

2017-18

2.383

2.924

3.958

2017-19

2.383

2.924

3.958

2017-20

2.383

2.924

3.958

2017-21

2.869

3.412

2.478

2017-22

2.869

3.412

2.478

2017-23

2.869

3.412

2.478

2017-24

2.869

3.412

2.478

2017-25

2.947

3.337

3.440

2017-26

2.947

3.337

3.440

2017-27

2.947

3.337

3.440

2017-28

2.947

3.337

3.440

2017-29

3.037

3.166

3.767

2017-30

3.037

3.166

3.767

2017-31

3.037

3.166

3.767

2017-32

3.037

3.166

3.767

2017-33

2.937

3.048

2.896

2017-34

2.937

3.048

2.896

2017-35

2.937

3.048

2.896

2017-36

2.937

3.048

2.896

2017-37

2.293

2.429

3.270

2017-38

2.293

2.429

3.270

2017-39

2.293

2.429

3.270

2017-40

2.293

2.429

3.270

2017-41

2.044

1.539

2.358

2017-42

2.044

1.539

2.358

2017-43

2.044

1.539

2.358

2017-44

2.044

1.539

2.358

2017-45

396

1.515

1.276

2017-46

396

1.515

1.276

2017-47

396

1.515

1.276

2017-48

396

1.515

1.276

2017-49

0

88

0

2017-50

0

88

0

2017-51

0

88

0

2017-52

0

88

0

2018-1

0

162

132

2018-2

0

162

132

2018-3

0

162

132

2018-4

0

162

132

2018-5

26

198

1.407

2018-6

26

198

1.407

2018-7

26

198

1.407

2018-8

26

198

1.407

2018-9

842

1.168

2.885

2018-10

842

1.168

2.885

2018-11

842

1.168

2.885

2018-12

842

1.168

2.885

2018-13

1.852

2.237

3.582

2018-14

1.852

2.237

3.582

2018-15

1.852

2.237

3.582

2018-16

1.852

2.237

3.582

2018-17

2.383

2.924

3.958

2018-18

2.383

2.924

3.958

2018-19

2.383

2.924

3.958

2018-20

2.383

2.924

3.958

2018-21

2.869

3.412

2.478

2018-22

2.869

3.412

2.478

2018-23

2.869

3.412

2.478

2018-24

2.869

3.412

2.478

2018-25

2.947

3.337

3.440

2018-26

2.947

3.337

3.440

C

In artikel 3, eerste lid, komt de tabel te luiden:

Product

Maximaal EU-steunbedrag (EUR/ha)

Bloemkool

1.747

Broccoli

873

Kolen (witte kool en rode kool)

2.365

Appels

5.687

Peren

6.812

Wortelen

5.600

Kersen

3.514

Pruimen

3.220

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt terug tot en met 1 juli 2017.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 10 juli 2017

De Staatssecretaris van Economische Zaken, M.H.P. van Dam

TOELICHTING

I. ALGEMEEN

1. Inleiding

Onderhavige regeling wijzigt de Uitvoeringsregeling bijzondere Europese maatregelen inzake Russische boycot groenten en fruit (hierna: de uitvoeringsregeling). De uitvoeringsregeling geeft uitvoering aan Europese maatregelen ter ondersteuning van producenten die in het bijzonder nadeel ondervinden van de Russische economische boycot van bepaalde producten uit de Europese Unie, zoals vermeld in de gedelegeerde verordening (EU) 2017/11651. Voor het uit de markt nemen, het groen oogsten of niet oogsten van bepaalde fruitproducten kunnen producenten en producentenorganisaties bijstand ontvangen. Om voor deze bijstand in aanmerking te komen moeten de verrichtingen waarvoor deze bijstand wordt verleend aangemeld worden.

Verordening (EU) 2017/1165 kent de lidstaten opnieuw maximum hoeveelheden toe waarbinnen aanvragen voor de bijzondere Europese steun voor het uit de markt nemen of vernietigen (door middel van groen of niet oogsten) van product kunnen worden gehonoreerd. In bijlage I van gedelegeerde verordening (EU) nr. 2017/1165 is Nederland een maximum hoeveelheid voor appelen en peren toegewezen van 5.865 ton. Daarnaast kan gebruik worden gemaakt van een maximum hoeveelheid van 2.000 ton die primair wordt bestemd voor de overige voor Nederland relevante producten op de Europese lijst in de verordening: pruimen en zoete kersen, en tevens voor appels en peren indien de specifieke hoeveelheid volledig is benut.

2. Wijzigingen

Voedselbanken hebben een belang aan de constante levering van goed houdbare producten zoals appels en peren. Dit is in het bijzonder het geval in de wintermaanden. Om een constante belevering te realiseren is het mogelijk om de verdeling van het volumemaximum per bestemming voor appels en peren in de uitvoeringsregeling te wijzigen. Zie hiertoe artikel 4d, van de uitvoeringsregeling. Gelet op de ruimte die bestaat bij de toedeling van het vrije productievolume van 2.000 ton wordt bij onderhavige regeling geregeld dat deze ook wordt ingezet voor meldingen van het uit de markt nemen van appels en peren en andere producten waarvoor de toegewezen maximumhoeveelheid is overschreden, onder de voorwaarde dat deze gratis worden verstrekt. Zie hiertoe artikel 4c, tweede lid (nieuw), van de uitvoeringsregeling. Voor de overige, in het eerste lid van artikel 4c genoemde producten (pruimen en kersen) geldt deze voorwaarde van gratis verstrekking niet. Om te voorkomen dat een onredelijke verdeling van het vrij door lidstaten in te zetten productievolume over de verschillende producten wordt gerealiseerd, wordt in onderhavige regeling voorzien in een maximum van 50% van het totale vrije productievolume dat de meldingen inzake een product kunnen bereiken (artikel 4c, derde lid (nieuw). Zodoende wordt verzekerd dat geen enkel product meer dan de helft van het beschikbare vrije productievolume opgebruikt.

3. Regeldruk

De regeldruk die gepaard gaat met de Uitvoeringsregeling bijzondere Europese maatregelen inzake Russische boycot groenten en fruit is eerder berekend in het kader van de Regeling van de Minister van Economische Zaken van 2 september 2014, nr. WJZ/14144628, tot uitvoering van de bijzondere Europese maatregelen in verband met het importverbod groenten en fruit van de Russische Federatie. De regeldrukeffecten die in de toelichting bij die regeling zijn genoemd voor transporteurs en ontvangers, alsmede de inspanningen voor het fysiek oogsten, zijn bij deze regeling hetzelfde. Het Besluit tot vaststelling van maximale steunbedragen op basis van de Regeling Uitvoering GMO groenten en fruit en de uitvoeringsregeling bijzondere Europese maatregelen inzake Russische boycot groenten en fruit is een besluit ter uitvoering van voornoemde uitvoeringsregeling en heeft geen gevolgen voor de regeldruk.

Wel loopt de regeling als gevolg van de verlenging van de looptijd van de tijdelijke buitengewone maatregelen op grond van verordening 2017/1165 een jaar langer door voor een beperkt aantal producten. Op basis van de ervaringen met de benutting van deze maatregelen tot nu toe en gelet op het feit dat het aantal producten waarvoor bijzondere steun kan worden aangevraagd sterk is gereduceerd, neemt de totale regeldruk naar verwachting minder toe dan onder eerdere verlengingen van de looptijd. De toename van de totale regeldruk wordt geraamd op maximaal € 249.900.

De regeldruk voor producentenorganisaties en producenten die per melding gepaard gaan met de verlenging van de looptijd van regeling met 12 maanden wordt geraamd op maximaal € 204.000. Gedurende deze verlengde periode worden gemiddeld maximaal 2 à 3 meldingen per dag verwacht, maximaal circa 85 meldingen per maand. Voor de gehele periode van de verlenging worden maximaal circa 1.020 meldingen verwacht. Per melding bedragen deze administratieve verplichtingen naar verwachting circa 5 uur. Tegen een uurtarief van € 37 levert dit een verwacht totaal van € 200 per melding op.

De administratieve lasten voor ontvangers van uit de markt genomen, groen geoogste producten en als gevolg van niet oogsten vernietigde gewassen worden geschat op gemiddeld 1 uur per actie. Er worden gedurende de verlenging van de looptijd van de regeling, 12 maanden, maximaal circa 1.020 meldingen verwacht. Tegen een uurtarief van € 37 bedragen de administratieve lasten die gepaard gaan met de verlengde looptijd circa € 37.740.Op basis van de ervaringen met de in hoge mate vergelijkbare interventiemaatregelen ten tijde van de EHEC crisis in 2011 wordt verwacht dat in ca. 2% van de gevallen bezwaar en beroep zal worden aangetekend. Naar verwachting zal het voeren van deze procedures gemiddeld circa 4 uur in beslag nemen. Tegen een tarief van € 100 per uur bedragen de administratieve lasten die gepaard gaan met het voeren van deze procedures circa € 8.160.

De Uitvoeringsregeling bijzondere Europese maatregelen inzake Russische boycot groenten en fruit en deze wijziging daarop betreffen nationale regelgeving ter uitvoering van Europese regelgeving.

4. Inwerkingtreding

De inwerkingtredingsdatum van deze regeling wijkt af van het kabinetsbeleid inzake de vaste verandermomenten voor regelgeving, dat inhoudt dat ministeriële regelingen twee maanden voorafgaand aan hun inwerkingtreding worden gepubliceerd. De reden voor deze afwijking is dat deze regeling uitvoering geeft aan verordening 2017/1165 die op 1 juli 2017 is gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie en ook op die datum in werking is getreden.

II. ARTIKELSGEWIJS

Artikel I, Onderdeel B

Aan artikel 2 van de Uitvoeringsregeling bijzondere Europese maatregelen inzake Russische boycot groenten en fruit (hierna: de uitvoeringsregeling) wordt een lid toegevoegd voor aanvragen voor bijstand voor uitgaven voor verrichtingen van producentenorganisaties en producenten waarvoor op grond van artikel 1, tweede lid, van verordening 2017/1165 meldingen worden gedaan.

Artikel I, Onderdeel C, D en F

De artikelen die in artikel 3, 4 en 5, van de uitvoeringsregeling worden vermeld worden aangepast naar aanleiding van de binnenkort in werking te treden Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken, nr. WJZ / 17108187, houdende regels ten aanzien van de uitvoering van de gemeenschappelijke marktordening groenten en fruit (Regeling uitvoering GMO groenten en fruit 2017). Ook is een aantal artikelen aangepast wegens het vervallen van verwijzingen. Tevens worden komen met artikel I onderdeel C het derde en vierde lid van artikel 3 van de uitvoeringsregeling te vervallen. Ten aanzien van meldingen van uit de markt nemen van producten in het kader van deze regeling geldt dat de controle binnen drie dagen moet plaatsvinden. Hiermee wordt de controle in lijn gebracht met de tijdsduur neergelegd in de Regeling uitvoering GMO groenten en fruit 2017. De eerder opgenomen afwijking van de controletijd in de Regeling uitvoering GMO groeten en fruit die de mogelijkheid bood pas binnen zeven dagen te controleren is gezien de praktijk overbodig geworden.

Artikel I, Onderdeel E

Voor wat betreft de verdeling van de aan Nederland op grond van artikel 2, eerste lid, van verordening 2017/1165 toegekende enveloppes is een aantal nieuwe artikelen ingevoerd (artikel 4c en 4d) en een aantal artikelen gewijzigd (artikel 7a, 7b en 7c) in de uitvoeringsregeling. Voor de specifieke enveloppe appelen en peren wordt in artikel 4d bepaald dat de helft ervan wordt bestemd voor gratis verstrekking en de helft voor overige verrichtingen (i.e. uit de markt nemen voor andere bestemmingen, groen oogsten en niet oogsten). Wanneer de specifieke enveloppe niet volledig dreigt te worden benut, kan de minister besluiten de onderverdeling aan te passen om de hoeveelheden voor de verschillende bestemmingen te wijzingen (artikel 4d, tweede lid).

De vrije enveloppe blijft op grond van artikel 4c, eerste lid, primair bestemd voor pruimen en zoete kersen (de producten genoemd in artikel 2, eerste lid, onderdelen c en i, van verordening 2017/1165). Echter wanneer de specifieke enveloppe voor appelen en peren volledig is benut, kan voor deze producten ook gebruik worden gemaakt van de vrije enveloppe op voorwaarde dat deze producten voor gratis verstrekking worden aangeboden (artikel 4c, tweede lid). Daarnaast wordt de beperking gehandhaafd dat een product maximum 50% van de vrije enveloppe mag gebruiken.

Artikel 7a ziet op de situatie dat de aan Nederland toegewezen hoeveelheid in bijlage I bij Vo 2017/1165 is verbruikt of dat het vrije quotum volledig is benut. In dat geval wordt de mogelijkheid om meldingen te doen per direct gesloten. Meldingen die voor de sluiting zijn gedaan maar die de beschikbare ruimte in de specifieke enveloppe overstijgen, worden omwille van de rechtszekerheid, indien mogelijk, ten laste van het vrije quotum gebracht.

Artikel II

De verwijzingen naar de Regeling uitvoering GMO groenten en fruit (oud) zijn aangepast naar aanleiding van de binnenkort in werking te treden Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken, nr. WJZ /17108187, houdende regels ten aanzien van de uitvoering van de gemeenschappelijke marktordening groenten en fruit (Regeling uitvoering GMO groenten en fruit 2017).

Voor zover niet Europees bepaald moeten de lidstaten de maximale steunbedragen voor het uit de markt nemen of groen oogsten en niet oogsten van product zelf vaststellen. Nederland heeft voor de periode tot 30 juni 2017 de maximale steunbedragen vastgesteld op basis van de gemiddelde prijzen in de referentieperiode voorafgaand aan de Russische boycot. Deze moeten nu worden aangepast aan de periode waarop de nieuwe Europese bijzondere maatregelen betrekking hebben (tot 30 juni 2018). Concreet betekent dit dat de huidige steunbedragen worden gehandhaafd maar dat de jaartallen in het besluit zijn aangepast. Daarnaast zijn voor pruimen en kersen tarieven voor groen oogsten en niet oogsten toegevoegd, deze ontbraken nog.

Dat de maximale steunbedragen moeten worden aangepast ook voor producten die niet langer meer in aanmerking komen voor de bijzondere Europese steun onder verordening 2017/1165 is omdat in het kader van de Regeling uitvoering GMO groenten en fruit producentenorganisaties de in die regeling genoemde producten nog steeds uit de markt kunnen nemen of groen of niet oogsten, zij het onder de gewone voorwaarden en steun. Daarom moeten de tarieven voor tomaten, paprika’ s en komkommers verlengd worden.

De Staatssecretaris van Economische Zaken, M.H.P. van Dam


X Noot
1

Gedelegeerde Verordening (EU) 2017/1165 van de Commissie van 20 april 2017 tot vaststelling van verdere tijdelijke buitengewone maatregelen ter ondersteuning van producenten van bepaalde soorten fruit (Pb L 154)

Naar boven