Gemeente Uithoorn - Verkeersbesluit tijdelijke verkeersmaatregelen Poelweg en Vuurlijn - De Kwakel

Logo Uithoorn

Uithoorn, kenmerk: 2017-034480

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Uithoorn;

Formeel kader

Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op alle gemeentelijke wegen.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Advisering

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de, namens de politiechef politieregio Amsterdam, gemandateerde specialist van het team Verkeersadvisering over dit verkeersbesluit.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Motivering

Het nieuwbouwproject De Rietkraag wordt gerealiseerd in De Kwakel. De locatie van De Rietkraag is gelegen achter de Vuurlijn, ter hoogte van de parkeerplaats van sportvereniging KDO. Om op deze locatie te komen is gebruik van de Poelweg en de Vuurlijn noodzakelijk.

De Vuurlijn is niet geschikt voor veel vrachtverkeer, in verband met de breedte en de staat van de weg. Het is om deze reden noodzakelijk de vrachtwagens die het zand aanleveren, terug te laten rijden via de Poelweg. De Poelweg is een eenrichtingsweg, komende vanaf de Koningin Máximalaan mag men de Poelweg oprijden. Om de veiligheid te waarborgen van het overige verkeer op de Vuurlijn, zal het bouwverkeer terugrijden via de Poelweg, tot aan de Iepenlaan, daar rechtsafslaan om vervolgens via de Noorddammerweg terug te rijden naar de Koningin Máximalaan.

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers , het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (art. 2, lid 1a t/m d Wegenverkeerswet 1994), worden de volgende maatregelen ingesteld:

Tijdelijke uitzondering op eenrichtingsverkeer voor bouwverkeer De Rietkraag op de Poelweg in de periode 14 augustus 2017 t/m 31 december 2017:

het plaatsen van een onderbord "uitgezonderd bouwverkeer De Rietkraag" onder het reeds geplaatste bord C2 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) van bijlage 1 van het Reglement verkeerstekens en verkeersregels 1990, ter hoogte van de kruising Vuurlijn/Poelweg.

Deze maatregel wordt verder ondersteund door het plaatsen van tekstborden "Let op: tegenliggers bouwverkeer De Rietkraag", langs de Poelweg vanuit de richting Konigin Máximalaan naar de Vuurlijn, conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 1.

Ter hoogte van de kruising Vuurlijn/Poelweg worden tevens voor de duur van deze tijdelijke maatregel verkeersregelaars ingezet tijdens werktijden (07:00 - 17:00 uur).

Indien het zandtransport eerder dan 31 december 2017 gereed is wordt het onderbord verwijderd.

 

Instellen verlaagde snelheid voor gemotoriseerd verkeer op de Poelweg tussen Iepenlaan en Vuurlijn en op de Vuurlijn tussen de kruising Vuurlijn/Poelweg en parkeerterrein KDO (in twee richtingen):

instellen van een maximumsnelheid van 30km/uur door het plaatsen van het bord A0130 van bijlage 1 van het Reglement verkeerstekens en verkeersregels 1990, op het weggedeelte van de Poelweg gelegen tussen de aansluiting met de Vuurlijn en de Iepenlaan en op het weggedeelte van de Vuurlijn tussen de kruising Vuurlijn/Poelweg en parkeerterrein KDO, van 14 augustus 2017 tot en met 31 december 2019, of zoveel eerder als het bouwproject De Rietkraag voltooid is, conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 1.

Belangenafweging

Bij de afweging tussen verkeersveiligheid en mogelijke bouwroutes voor zwaar bouwverkeer dient ook de breedte en de staat van de weg in de afweging betrokken te worden. Gezien het feit dat de Vuurlijn ook een langzaam verkeer route is en een beperkte breedte heeft, gaat dit niet goed samen met zwaar bouwverkeer. Om de veiligheid van alle verkeersdeelnemers op de Vuurlijn te waarborgen, is ervoor gekozen om op het gedeelte van de Poelweg, tussen de Vuurlijn en de Iepenlaan tijdelijk bouwverkeer voor de Rietkraag twee richtingen toe te staan. Qua breedte en verharding is dit op de Poelweg mogelijk. Door het deel van de route over de Vuurlijn zoveel mogelijk te beperken kan het beste resultaat qua waarborging van de veiligheid behaald worden.

Doel

Voor de ontwikkeling van het nieuwbouwproject De Rietkraag zal in de eerste fase voorbelasting van de grond moeten plaatsvinden. Dit gebeurt door het aanbrengen van zand. Het zandtransport houdt in transport middels (zwaar) bouwverkeer. Het transport dient op een dusdanige wijze plaats te vinden, die de veiligheidheid borgt, rekening houdend met het feit dat de aan- en afvoerroute van het transport beperkt wordt door de omstandigheden van de ligging van het project, de staat van de weg en de reeds bestaande verkeersmaatregelen.

Door de gekozen maatregel (het tijdelijk toestaan van bouwverkeer dat in twee richtingen rijdt op een eenrichtingsweg over een zo kort mogelijk traject), kan een kwetsbare verkeersroute (Vuurlijn) zoveel als mogelijk ontzien worden. De maatregel wordt beperkt in de tijd en geldt alleen voor zover nodig is. Extra veiligheidsmaatregelen in de vorm van informatieborden en verkeersregelaars moeten zorgdragen voor het zo veilig mogelijke verloop van de tijdelijke maatregel.

Na de fase van voorbelasting is het in het kader van de bouw van het project De Rietkraag nog steeds wenselijk om de snelheid van het verkeer in verband met de werkzaamheden te beperken. Vandaar dat de maatregel van snelheidsbeperking geldt voor de duur van het gehele bouwproject.

 

BESLUIT

  • 1.

    Een uitzondering in te stellen op het eenrichtingsverkeer op het gedeelte van de Poelweg gelegen tussen de Vuurlijn en de Iepenlaan te De Kwakel door het plaatsen van een onderbord met de tekst "uitgezonderd bouwverkeer De Rietkraag" bij het al geplaatste bord C2 (van bijlage 1 van het Reglement verkeerstekens en verkeersregels 1990) conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 1, van 14 augustus 2017 tot en met 31 december 2017, of eindigend zoveel eerder als het zandtransport naar de projectlocatie van De Rietkraag is voltooid.

  • 2.

    Een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen op de Poelweg, in beide richtingen, tussen de aansluiting met de Vuurlijn en de Iepenlaan en op de Vuurlijn tussen de kruising Vuurlijn/Poelweg en parkeerterrein KDO te De Kwakel door het plaatsen van het bord A0130 (van bijlage 1 van het Reglement verkeerstekens en verkeersregels 1990) conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer 1, van 14 augustus 2017 tot en met 31 december 2019, of eindigend zoveel eerder als het nieuwbouwproject De Rietkraag is voltooid.

Uithoorn, 11 juli 2017

namens dezen,

M.R. Kooymans

Afdelingshoofd

Afdeling Buurt

Uitvoeringsorganisatie Duo+

MEDEDELINGEN

Bezwaar- of beroepsclausule

Een bezwaarschrift tegen dit besluit kan door belanghebbenden worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders (Postbus 8, 1420 AA Uithoorn) binnen zes weken na bekendmaking van het besluit. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • 1.

    naam en adres,

  • 2.

    datum bezwaarschrift,

  • 3.

    omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt,

  • 4.

    de reden(en) waarom u bezwaar maakt,

  • 5.

    schrijft u het bezwaarschrift in een vreemde taal, dan zorgt u voor een vertaling,

  • 6.

    (bij voorkeur) een kopie van het besluit waartegen u bezwaar wilt maken.

Naar boven