Verkeersbesluit instellen van een maximum snelheid van 30 km/uur op de Kalkovens en de Dingstede (bedrijventerrein Kranerweerd) te Zwartsluis.

Logo Zwartewaterland

 

Burgemeester en wethouders van Zwartewaterland

BESLUITEN

  • 1.

    Tot instellen van een maximum snelheid van 30 km/uur op de Kalkovens en de Dingstede (bedrijventerrein Kranerweerd) te Zwartsluis;

  • 2.

    Dienovereenkomstig over te gaan tot plaatsing van de borden A0130zb en A0230ze van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 zoals weergegeven op het bordenplan;

  • 3.

    Dit besluit in werking te laten treden zes weken na publicatie.

Hasselt, 7 juli 2017

Burgemeester en wethouders van Zwartewaterland,

Namens dezen,

S.E. Lenderink

Manager eenheid Ontwikkeling

TOELICHTING

Bevoegdheid

De manager van de eenheid Ontwikkeling is bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van:

  • 1.

    artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994;

  • 2.

    de Mandaatregeling gemeente Zwartewaterland van 16 februari 2016.

     

Wetgeving

De grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:

  • 1.

    Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);

  • 2.

    Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW);

  • 3.

    Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);

  • 4.

    Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb).

     

Overwegingen ten aanzien van het verkeersbesluit

Aanleiding

Omwonenden van het bedrijventerrein Kranerweerd klagen over de hoge snelheid van het verkeer en de daarmee gepaard gaande geluidsoverlast en over het parkeren en laden en lossen op de openbare weg de Kalkovens. In de gesprekken die gemeente en omwonenden hebben gevoerd, is gevraagd of de gemeente wil nadenken over het introduceren van een 30 km/uur zone op de Kalkovens en op de Dingstede. Gesteld wordt dat de huidige snelheidslimiet van 50 km/uur zich niet goed verhoudt tot het gebruik van de weg en daarmee zorgt voor verkeersonveiligheid en hinder.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. De in het besluit genoemde borden vallen allen onder dit artikel.

Motivering

In de huidige situatie zijn alle wegen op het bedrijventerrein Kranerweerd gecategoriseerd als erftoegangswegen met een maximum snelheid van 50 km/uur. Deze categorisering is vastgelegd in het door de gemeenteraad op 28 augustus 2008 vastgestelde Gemeentelijke verkeers- en vervoersplan (GVVP).

In de praktijk is er wel een indeling gemaakt in een doorgaande wegenstructuur en ondergeschikte wegen. De route Grote Kranerweerd – Het Oude Diep – Stouweweg is als voorrangsroute vormgegeven met verkeersborden B3, B4, B5 en B6 en met de borden BB100 ‘doorgaand verkeer’.

De Kalkovens is een doodlopende zijweg van deze doorgaande route, waarbij de Dingstede weer een doodlopende zijweg is van de Kalkovens. Het past binnen deze wegenstructuur om de Kalkovens en de Dingstede in maximum snelheid af te waarderen. Deze wegen zijn meer gericht op het bieden van toegang tot erven en percelen, terwijl de doorgaande (voorrangs)route meer gericht is op ontsluiten.

Afwegingen om een 30km-zone in te stellen op het bedrijventerrein zijn:

  • -

    er zijn erfaansluitingen op de weg;

  • -

    er wordt geladen en gelost op / aan de weg;

  • -

    er wordt geparkeerd op de weg;

  • -

    er wordt langs de weg gewoond.

     

De volgende van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de WVW genoemde belangen liggen aan dit verkeersbesluit ten grondslag:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 2.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast en hinder.

     

Advies

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is het voorgenomen besluit voorgelegd aan de politie. Op 22 augustus 2016 heeft de politie een advies uitgebracht over de voorgenomen maatregelen. De politie adviseert negatief over het verkeersbesluit. Dit is met name ingegeven doordat de politie van mening is dat de omgeving onvoldoende is ingericht als verblijfsgebied en de maatregel door het ontbreken van snelheidsremmende maatregelen niet geloofwaardig is.

Belangenafweging

Bij vaststelling van het Gemeentelijke Verkeers en Vervoerplan heeft de gemeenteraad in 2008 het volgende afgewogen: “Het is niet toegestaan een snelheidsregime in te stellen dat niet logischerwijs volgt uit de weginrichting en –omgeving; dat maakt dat het verkeerssysteem niet handhaafbaar is. Voor de wegen op bedrijventerreinen geldt dat de weginrichting en -omgeving in de praktijk niet aansluit op een regime van 30 km/uur. Snelheidsremmers om 30 km/uur af te dwingen worden veelal niet toegepast op bedrijventerreinen, de wegen zijn zeer ruim gedimensioneerd en gesloten bebouwing dicht op de weg ontbreekt veelal. De gemeente Zwartewaterland kiest ervoor om de snelheidslimiet van 50 km/uur op bedrijventerreinwegen te handhaven.”

Ondertussen zijn er ruim acht jaren gepasseerd. 30 km/uur, ook op bedrijventerreinen, is in de loop van de jaren meer en meer geaccepteerd. Het voorgenomen besluit is besproken met de bedrijven op het bedrijventerreinen Kranerweerd, en kan op draagvlak rekenen. Er is geen bedrijf dat zich in zijn belangen geschaad ziet.

Het college heeft laten meewegen dat nu, evenals in 2008, geldt dat de maximum snelheid niet kan worden afgedwongen met fysieke maatregelen. De weginrichting en -omgeving blijft gericht op grote voertuigen en is ruim gedimensioneerd, maar er zal we een signaalwerking uitgaan van de 30 km/uur zone borden. Ook zit 30 km/uur nu bij de verkeersdeelnemers meer ‘tussen de oren’. Het college is van mening dat 30 km/uur zones op bedrijventerrein zonder toepassing van snelheidsremmende maatregelen acceptabel is en dat ten dele tegemoet wordt gekomen aan de bezwaren van de politie, omdat:

  • -

    30 km/uur tegenwoordig goed ‘tussen de oren’ van de automobilisten zit;

  • -

    er draagvlak voor is bij de bedrijven;

  • -

    er wel wordt voldaan aan het gestelde in hoofdstuk II, § 4, lid 4 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens dat de weg voornamelijk een verblijfsfunctie heeft en de weg geen hoge verkeersintensiteit kent.  

 

Op 21 september 2016 is het voorgenomen besluit besproken in de gemeentelijke verkeerscommissie. De verkeerscommissie kan in grote lijnen wel meevoelen met de argumenten van de politie, maar heeft alles overziend wel positief over de verkeersmaatregel geadviseerd.

 

Mededelingen

Publicatie

De bekendmaking van dit besluit geschiedt overeenkomstig het bepaalde in artikel 26 van het BABW. Het verkeersbesluit ligt gedurende zes weken voor iedereen ter inzage in het gemeentehuis, Telvorenstraat 2 te Hasselt. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur.

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit? Bel of mail eerst!

Bezwaar? Neem dan eerst contact op met het team Ruimtelijke Ontwikkeling. We nemen dan samen met u het besluit door. Dat kan voorkomen dat u bezwaar moet maken. Wanneer na het gesprek een bezwaarprocedure in uw ogen nodig lijkt, kunt u alsnog een bezwaarschrift indienen. U kunt ook direct een bezwaarschrift indienen. Een bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend. Een mondeling bezwaar of een bezwaar via de e-mail is niet mogelijk.

U stuurt het bezwaarschrift naar:

College van burgemeester en wethouders van Zwartewaterland

t.a.v. de secretaris van de bezwaarschriftencommissie

Postbus 23

8060 AA Hasselt

In uw bezwaarschrift geeft u aan waarom u het niet eens bent met het besluit. Of met het niet nemen van het besluit.

Verder moet u in ieder geval vermelden:

  • 1.

    uw naam, adres en telefoonnummer

  • 2.

    de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. U kunt ook een kopie meesturen, of het referentienummer van het besluit doorgeven.

  • 4.

    de reden voor uw bezwaar

  • 5.

    uw handtekening

Het bezwaarschrift moet u binnen zes weken na de verzenddatum van het besluit indienen. Wanneer wij uw bezwaar te laat ontvangen, kunnen we het niet meer in behandeling nemen.

 

Wat gebeurt er met uw bezwaarschrift?

Na de ontvangst van het bezwaarschrift nemen wij contact met u op. Dit is bedoeld om te bekijken of er nog onduidelijkheden zijn, of er nog andere relevante informatie is en of er misschien een andere oplossing mogelijk is die uw bezwaren wegneemt. Soms blijkt een bezwaarprocedure achteraf helemaal niet nodig.

 

Hoorzitting

Als het bezwaarschrift aan alle eisen voldoet wordt het voor advies voorgelegd aan de Commissie Bezwaarschriften van de gemeente Zwartewaterland. Deze Commissie brengt, nadat met u een hoorzitting is gehouden, advies uit aan het orgaan dat het door u bestreden besluit heeft genomen. Daarna neemt het orgaan een nieuw besluit.

 

Uitstel van de gevolgen van het besluit waartegen u bezwaar maakt

Als u bezwaar maakt tegen een besluit betekent dit meestal niet dat dit besluit ook automatisch wordt uitgesteld. Een bezwaarprocedure kost tamelijk veel tijd. Als u wilt voorkomen dat door de uitvoering van het besluit onomkeerbare gevolgen ontstaan, kunt u een ’voorlopige voorziening’ vragen bij de rechtbank. Bij een voorlopige voorziening neemt de rechter een voorlopige beslissing over het besluit waartegen u bezwaar heeft gemaakt. De rechter kan dan bijvoorbeeld een bouwstop opleggen of u een tijdelijke uitkering toekennen

 

Afschriften

De volgende partijen hebben een afschrift ontvangen van dit verkeersbesluit:

  • 1.

    Politie;

  • 2.

    Eenheid Beheer, team Buitendienst gemeente Zwartewaterland.

Naar boven