Verkeersbesluit weekendafsluiting 2e Dorpsstraat

Logo Zeist

Datum: 28 juli 2017

Kenmerk: 0223075

Burgemeester en wethouders,

INLEIDING

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 17 november 2011 is deze bevoegdheid door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de Teammanager beheer openbare ruimte.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

  • 1.

    De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • 2.

    Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Deze heeft positief geadviseerd op het verkeersbesluit.

Motivering

De Dorpsstraten in Zeist herbergen in een relatief compact gebied een groot aantal verschillende functies. Wonen, detailhandel, zakelijke dienstverlening, (nacht)horeca, forumfunctie en een theater/hotel zijn allemaal in de Dorpsstraten te vinden. Daarnaast vormen zij een entree van Zeist en is het cultuurhistorisch waardevol gebied. Tegelijkertijd is het ook een belangrijke oost-west verbinding voor verkeer.

In de praktijk stuiten bewoners, ondernemers, eigenaren, instanties en de gemeente helaas op problemen door de combinatie van deze verschillende functies in het gebied. Variërend van geluidsoverlast tot parkeer- en verkeersoverlast, diefstal, zwerfvuil, vandalisme en verpaupering van bepaalde historisch waardevolle panden.

Daarom heeft de gemeente besloten om het ‘Verbetertraject Dorpsstraten en omgeving’ te starten gericht op snelle interventies om het gebied een kwaliteitsimpuls te geven. Samen met belanghebbenden is begin 2017 gewerkt aan het ontwikkelen van maatregelen om de veiligheid, leefbaarheid en de authentieke uitstraling van het gebied te verbeteren.

Een van de maatregelen betreft de pilot verkeersveiligheid. Deze pilot wordt opgestart naar aanleiding van de ervaringen van handhaving en politie met verkeersonveilige situaties in de 2e Dorpsstraat. Deze pilot houdt in dat de 2e Dorpsstraat tijdens uitgaansnachten op vrijdagen en zaterdagen tussen 23.00 - 05.00 uur wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer (m.u.v. hulpdiensten). De looptijd van de pilot is 1 jaar en gaat in per 15 september 2017. Tussen 23.00 en 05.00 uur zullen auto’s en bussen moeten omrijden via de Laan van Beek en Royen, de 2e Hogeweg en de Slotlaan langs het Walkartpark om op de 1e Dorpsstraat de weg te vervolgen.

Met de afsluiting beoogt de gemeente te voorkomen dat er verkeersonveilige conflictsituaties optreden als gevolg van de combinatie van gemotoriseerd verkeer en uitgaanspubliek. Een volledige afsluiting is de meest verkeersveilige oplossing om dit doel te bereiken. Zonder gemotoriseerd verkeer kunnen zich immers geen conflicten meer voordoen. Omdat het aantal auto´s tijdens de afsluitingsuren beperkt is, gaat het om een beperkte groep weggebruikers die er hinder van ondervindt. Ook het ´flaneren´ met snelle auto´s door een bepaalde groep jongelui is niet meer mogelijk.

Op de omleidingsroute Laan van Beek & Royen, 2e Hogeweg en de Slotlaan langs het Walkartpark zal het aantal verkeer toenemen. Op basis van de resultaten van uitgevoerde verkeerstellingen is de verwachting dat er tijdens de afsluiting op de vrijdag of zaterdagnacht circa 280 motorvoertuigen bij zullen komen, waaronder op vrijdagnacht 12 en op zaterdagnacht 8 bussen. Dit betekent voor deze wegen in relatieve zin een toename van tussen de 50% en 100%. In absolute zin blijven de verkeersintensiteiten gaat het echter om nog altijd lage aantallen variërend van circa 530 motorvoertuigen op de 2e Hogeweg tot 730 op de doorgaande gebiedsontsluitingsweg Laan van Beek en Royen. Overigens is de verwachting dat de toename op de omrijdroutes in de praktijk lager zal zijn aangezien een groot deel van het huidige verkeer in de 2e Dorpsstraat bestaat uit ‘flanerende’ jongelui die alleen maar rondjes rijdt. De verwachting is dat zij dit niet via de omleidingsroutes zullen gaan doen.

Mocht de voorgestelde pilot niet afdoende blijken tijdens de tussentijdse monitoring of de eindevaluatie na 1 jaar, dan kan bijgestuurd worden of kunnen alternatieve maatregelen, zoals mobiele verkeersdrempels, overwogen worden. Indien blijkt dat gedurende de pilot de openbare orde en veiligheid onaanvaardbaar in het geding komt, kan de pilot tussentijds worden bijgestuurd in uitvoering of onmiddellijk worden stopgezet door de gemeente.

De pilot zal iedere 3 maanden na ingangsdatum worden gemonitord. Samen met belanghebbenden en ondernemers wordt verkend waar exact op gelet dient te worden bij de monitoring en eindevaluatie, zodat daar geen misverstanden over kunnen bestaan. Voor het monitoren en evalueren wordt er een enquête gehouden onder uitgaanspubliek in heel Zeist, alle horeca ondernemers en vele omwonenden. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van objectieve informatie o.b.v. klachten- en incidentenregistratie door de gemeente en de politie.

Verder wordt er iedere twee maanden een inloopcafé georganiseerd. Omwonenden, horeca ondernemers, raadsleden e.a. zijn welkom om een bezoek te brengen aan het café. In het café is o.a. de projectleider en experts aanwezig om te luisteren naar de ervaring van belanghebbenden met de maatregelen en om vragen te beantwoorden. Op deze manier is het voor vele betrokkenen mogelijk om aan te geven hoe de verschillende maatregelen worden ervaren, waar eventueel bijsturing nodig is, of anderszins. Het inloop café komt in de plaats van de klankbordgroep.

Met het verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:

  • het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers.

BESLUITEN

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:

1.de 2e Dorpsstraat tijdens uitgaansnachten op vrijdagen en zaterdagen tussen 23.00 - 05.00 uur af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer (m.u.v. hulpdiensten) door het plaatsen van een fysiek afsluiting ter hoogte van de kruising Laan van Beek en Royen met de 2e Dorpsstraat met daarbij het verkeersbord model C01 conform bijlage 1 van het RVV 1990.

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op vrijdag 15 september 2017.

Communicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant en op www.zeist.nl/verkeersbesluiten. Daarnaast ligt het besluit inclusief tekening gedurende 6 weken ter inzage bij de publieksbalie in het gemeentehuis.

Zodra de schoolvakantie van de basisscholen Midden Nederland is afgelopen (21 augustus 2017) wordt via de Staatscourant een herinnering verzonden. Zodoende wordt iedereen in de gelegenheid gesteld op het verkeersbesluit te reageren.

burgemeester en wethouders van Zeist,

namens dezen,

de teammanager Beheer en Openbare Ruimte,

Florien (A.C.) Westermann

Bezwaarmogelijkheid

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan diegene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is daartegen binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zeist. Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:

  • de naam, het adres en de handtekening van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;

  • de gronden van het bezwaar.

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (in casu is gepubliceerd). Het bezwaarschrift dient voor het einde van deze termijn te zijn ontvangen, dan wel – bij verzending per post – voor het einde van de termijn per post te zijn bezorgd en binnen een week bij het bestuursorgaan aangekomen te zijn.

Voorlopige voorziening

Daarnaast kunt u na het indienen van het beroepschrift (als onverwijlde spoed dat gelet op de betrokken belangen vereist) schriftelijk een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Ook aan deze procedure zijn griffiekosten verbonden. Na indiening van het verzoek om voorlopige voorziening krijgt u van de rechtbank nader bericht over de verdere procedure.

U kunt ook digitaal het beroep- en verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Griffierecht

Het griffierecht bedraagt:

  • € 143,- voor een natuurlijk persoon;

  • € 285,- voor een rechtspersoon.

Na indiening ontvangt u hierover nader bericht van de rechtbank.

Naar boven