N830; verkeersbesluit diverse verkeersmaatregelen in de gemeenten Lingewaal en Neerijnen

Logo Gelderland

VERKEERSBESLUIT ZAAK N UMMER 201 7 -00501 2 , D.D . 4 JULI 201 7

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor diverse verkeersmaatregelen op de provinciale weg N830 in de gemeenten Lingewaal en Neerijnen.

Aanleiding

De provinciale weg N830 is gelegen tussen de provinciegrens Zuid-Holland – Gelderland bij Gorinchem en de aansluiting met de A2 bij Waardenburg. Op dit traject wordt Gorinchem met Waardenburg verbonden via de kernen Vuren, Herwijnen, Hellouw, Haaften en Tuil. De weg loopt door de gemeentes Lingewaal (westelijk deel) en Neerijnen (oostelijk deel).

In 2017 is de provincie Gelderland gestart met de uitvoering van groot onderhoud op dit traject. Voorafgaand aan het groot onderhoud is door de provincie een verkenning uitgevoerd naar eventuele knelpunten op het traject, met als doel deze in voorkomende gevallen integraal aan te pakken. In dit kader worden tijdens de onderhoudswerkzaamheden op de N830 ook diverse maatregelen getroffen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Uit de verkenning zijn (verkeersveiligheids-)knelpunten naar voren gekomen op de volgende locaties:

  • De fietssuggestiestroken langs de N830 (Steenweg) in Waardeburg (kilometer 22,25 - 21,85);

  • De oversteek van het fietspad in de voorrang bij de oostelijke afrit van de A2 te Waardenburg (kilometer 22,14);

  • Bushaltes ‘Wadensteinsesteeg’ (kilometer 11,80 links en kilometer 11,95 rechts) in Herwijnen en de bushaltes ‘Koningin Julianaplantsoen’ (kilometer 22,28 links en kilometer 22,29) rechts in Waardenburg.

Fietsers op fietssuggestiestroken

Vanaf kilometer 21,25 tot kilometer 21,85 zijn rode fietssuggestiestroken op de N830 aanwezig. Fietsers maken gebruik van de suggestiestrook, maar ook het parkeren van voertuigen op de stroken is toegestaan. Dit is niet wenselijk en zorgt voor onduidelijke en onveilige situaties. Het betreffende deel van de N830 maakt onderdeel uit van het Kwaliteitsnet Goederenvervoer van Gelderland en is deels opengesteld voor Lange Zware Vrachtvoertuigen (LZV’s). Met de huidige vormgeving leidt dit tot een conflict tussen langzaam verkeer en het overige verkeer.

Om dit knelpunt op te lossen is ervoor gekozen het wegprofiel aan te passen conform een Gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/uur en het omvormen van de fietssuggestiestroken in fietsstroken door middel van het aanbrengen van fietssymbolen op de fietsstrook.

F ietsoversteek in de voorrang (kilometer 22,14).

De oostelijke afrit van de A2 bij Waardenburg sluit aan op de N830 (Steenweg). Het aan de zuidzijde, parallel aan de N830 gelegen éénrichtingsfietspad heeft voorrang op de bestuurders op de afrit van de A2. Het kruispunt onderaan deze afrit kan het verkeer in de ochtend- en avondspits echter niet goed afwikkelen waardoor wachtrijen ontstaan op de afrit en de overstekende fietsers worden geblokkeerd door wachtende (vracht)auto’s. Dit leidt tot onoverzichtelijke en onveilige situaties. Het uitbuigen van het fietspad en het uit de voorrang halen van de overstekende fietsers verhoogt de verkeersveiligheid.

Bushaltes

De bushaltes ‘Wadensteinsesteeg’ langs de N830 (Graaf Reinaldweg) in Herwijnen (kilometer 11,80 links en kilometer 11,95 rechts) en de bushaltes ‘Koningin Julianaplantsoen’ langs de N830 Steenweg in Waardenburg (kilometer 22,28 links en kilometer 22,29 rechts) voldoen niet aan de richtlijnen, zoals de breedte van de halteperrons en de aanwezigheid van oversteekvoorzieningen voor voetgangers. Verbetering van de situatie zonder ingrijpende maatregelen wordt niet mogelijk geacht.

Omdat ook het gebruik van de haltes zeer laag is en hierin geen wijzigingen te verwachten zijn, worden de haltes opgeheven.

Juridisch Kader

Wettelijke grondslag:

Dit besluit wordt genomen conform:

  • artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 12 en 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

  • het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeenten Lingewaal en Neerijnen, vervoersmaatschappij Arriva, Buurtbusvereniging Waalzicht en met de korpschef van de Politie Eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid.

Zienswijzen

Op het ontwerp-verkeersbesluit heeft ter visie heeft gelegen van 4 mei tot en met 15 juni 2017. Er zijn geen zienswijzen ingediend.

Beleidskader

In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:

  • -

    het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;

  • -

    het voorkomen van grote snelheids- en richtingverschillen;

  • -

    het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.

Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).

De N830 heeft de functie van gebiedsontsluitingsweg. Een gebiedsontsluitingsweg voorziet in zowel het doorstromen als het uitwisselen van verkeer, maar dit wordt naar plaats gescheiden. Op de wegvakken staat doorstroming van het verkeer centraal, uitwisseling van verkeer vindt plaats op de kruispunten.

Belangenafweging

Voorafgaand aan het groot onderhoud is door de provincie Gelderland een verkenning uitgevoerd naar eventuele knelpunten op de N830 tussen de provinciegrens Zuid-Holland – Gelderland bij Gorinchem en de aansluiting met de A2 bij Waardenburg, met als doel deze in voorkomende gevallen integraal aan te pakken. In dit kader worden tijdens de onderhoudswerkzaamheden op de N830 ook diverse maatregelen getroffen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Uit de verkenning zijn (verkeersveiligheids-)knelpunten naar voren gekomen op de volgende locaties:

Fietsers op fietssuggestiestroken (kilometer 21,25 tot kilometer 21,85)

Op dit wegvak van de N830 (Steenweg) zijn fietssuggestiestroken aanwezig. Fietsers maken gebruik van de suggestiestrook, maar ook het parkeren van voertuigen op de stroken is toegestaan. Dit is niet wenselijk en zorgt voor onduidelijke en onveilige situaties. In de periode 2009-2013 zijn er op dit wegvak geen ongevallen met fietsers geregistreerd.

Het betreffende deel van de N830 maakt onderdeel uit van het Kwaliteitsnet Goederenvervoer van Gelderland dat ook deels is opengesteld voor Lange Zware Vrachtvoertuigen (LZV’s). Met de huidige vormgeving leidt dit tot een conflict tussen langzaam verkeer en het overige verkeer.

De N830 is in de trajectvisie een gebiedsontsluitingsweg. Op een gebiedsontsluitingsweg worden bij voorkeur aparte fietsvoorzieningen aangebracht. Tussen kilometer 21,25 en kilometer 21,85 is echter onvoldoende ruimte aanwezig om fietspaden in te passen. Daarom is er voor gekozen de bestaande fietssuggestiestroken om te vormen tot fietsstroken door middel van het aanbrengen van fietssymbolen op de fietsstrook. Voor fietsers houdt dit in dat ze een duidelijke eigen plek op de rijbaan krijgen. Op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook is het niet toegestaan om een voertuig stil te laten staan. Dus ook parkeren is dan niet toegestaan. Fietsers kunnen daardoor over het algemeen ongehinderd hun route via de fietsstrook blijven volgen, zonder uit te hoeven wijken naar de rijloper voor gemotoriseerd verkeer. Hierdoor neemt de verkeersveiligheid van de fietsers toe.

Fietsoversteek in de voorrang (kilometer 22,14).

De oostelijke afrit van de A2 bij Waardenburg sluit aan op de N830 (Steenweg). Het aan de zuidzijde, parallel aan de N830 gelegen éénrichtingsfietspad heeft voorrang op de bestuurders op de afrit van de A2. Het kruispunt onderaan deze afrit kan het verkeer in de ochtend- en avondspits niet goed afwikkelen waardoor wachtrijen ontstaan op de afrit en de overstekende fietsers worden geblokkeerd door wachtende (vracht)auto’s. Personenauto’s stellen vaak naast elkaar op terwijl maar één opstelstrook beschikbaar is. Dit vergroot de kans op afdekongevallen.

De situatie met een parallelle fietsoversteek in de voorrang is conform de richtlijnen van de provincie (Factsheet Fietsvoorzieningen langs provinciale wegen), maar door de problemen met de verkeersafwikkeling op deze locatie leidt dit tot onoverzichtelijke en onveilige situaties.

Er is daarom voor gekozen het fietspad uit te buigen zodat het verder van de aansluitende N830 af komt te liggen (circa 10 meter). Formeel behoort het fietspad dan niet meer tot de doorgaande weg en komt het fietspad uit de voorrang te liggen.

Bushaltes

De bushaltes ‘Wadensteinsesteeg’ langs de N830 (Graaf Reinaldweg) in Herwijnen (kilometer 11,80 links en kilometer 11,95 rechts) voldoen niet aan de richtlijnen, zoals de breedte van de halteperrons en de aanwezigheid van oversteekvoorzieningen voor voetgangers. Verbetering van de situatie zonder ingrijpende maatregelen wordt niet mogelijk geacht. De streeklijn 47, Geldermalsen – Haaften – Gorinchem v.v. halteert 2 maal per uur bij de haltes ‘Wadensteinsesteeg’. Het gebruik van de haltes is zeer laag en door de ligging van de haltes in een beperkt verzorgingsgebied valt niet te verwachten dat hier wijzigingen in komen. Daarom is het wenselijk om de haltes ‘Wadensteinsesteeg’ in Herwijnen op te heffen. Busreizigers kunnen gebruik maken van de halte ‘Nieuwe Steeg’ die 750 meter verderop ligt ter hoogte van het dorp Herwijnen.

Ook de bushaltes ‘Koningin Julianaplantsoen’ in Waardenburg (kilometer 22,28 links en kilometer 22,29 rechts) voldoen niet aan de richtlijnen. De bushaltes liggen aan de N830 (Steenweg) in de kern Waardenburg circa 280 meter van het busstation aan de Stationsweg.

Belbus 248, Zaltbommel – Tiel v.v. doet 1 maal per uur de haltes aan. Aangezien het gebruik van de haltes zeer laag is (periode maart t/m mei 2015 gemiddeld 1,14 instappers / 3,29 uitstappers per week), worden de haltes opgeheven.

Besluit

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen voor de provinciale weg N830 in de gemeenten Lingewaal en Neerijnen het volgende verkeersbesluit:

Fietsstroken (kilometer 21,25 - 21,85)

 

  • I.

    door het aanbrengen van verkeerstekens in de vorm van witte fietssymbolen op de in rood uitgevoerde stroken van de rijbaan, gemarkeerd door een onderbroken witte streep zoals bedoeld in artikel 1, onder n, van het RVV 1990, deze delen van de rijbaan in te stellen als fietsstroken;

 

Uitbuigen fietspad en wijzigen voorrang (kilometer 22,14)

 

  • II.

    door het verwijderen van de borden model B6 van het RVV 1990 en het verwijderen van de haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de oostelijke afrit van de A2 vóór het éénrichtingsfietspad, de huidige verplichting tot het verlenen van voorrang aan bestuurders (fietsers) op het kruisende fietspad in te trekken;

  • III.

    door het plaatsen van borden model B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden op het fietspad, vóór de oostelijke afrit van de A2, de fietsers op het éénrichtingsfietspad te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de oostelijke afrit van de A2;

 

Opheffen bushaltes

 

  • IV.

    door het verwijderen van borden L3 (bushalte) van het RVV 1990 bij kilometer 11,80 links en kilometer 11,95 rechts, de bushaltes ‘Wadensteinsesteeg’ in Herwijnen op te heffen;

  • V.

    door het verwijderen van borden L3 (bushalte) van het RVV 1990 bij kilometer 22,28 links en kilometer 22,29 rechts, de bushaltes ‘Koningin Julianaplantsoen’ in Waardenburg op te heffen.

  

Ter inzage

 

De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl->verkeer en vervoer->overzicht van alle provinciale wegen->N830: Waardenburg – Gorinchem).

De tekst van het verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt bovengenoemd zaaknummer dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 19 juli  tot en met 30 augustus 2017 ter inzage in de bibliotheek van de provincie Gelderland, Markt 11, Arnhem, in het gemeentehuis van de gemeente Lingewaal, Raadhuisplein 3 in Asperen en in het gemeentehuis van de gemeente Neerijnen, Van Pallandtweg 11 in Neerijnen.

 

Instellen beroep

 

Een belanghebbende die tijdig zijn zienswijze bij de Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, alsmede een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij niet overeenkomstig 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn zienswijze bij Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, kan gedurende de bovengenoemde termijn van zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen beroep instellen bij de rechtbank Oost Nederland (Postbus 9090 6800 EM Arnhem) inzake de punten I t/m V van het verkeersbesluit.

 

Diegene die een beroepschrift heeft ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van het beroepschrift en voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Oost Nederland, tel. (026) 3592000 of op www.rechtspraak.nl.

   

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Naar boven