Verkeersbesluit voor instellen eenrichtingsverkeer op de Watermolen (vanaf de Molenring ter hoogte van de dam)

Logo Waddinxveen

1. Aanleiding

Op de Alblaslocatie zijn nieuwe woningen gebouwd, welke met twee wegen (Watermolen en Walsmolen) aansluiten op de Molenring. Verkeer dat vanuit de Watermolen richting de Molenring rijdt, zorgt voor overlast bij enkele woningen aan de Molenring. Het instellen van éénrichtingsverkeer op de Watermolen is de oplossing om de overlast te beperken.

2. Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Op grond van de Mandaatregeling Waddinxveen 2014 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de beleidsadviseur verkeer van de afdeling Ruimte.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

3. Motivering

Uit het oogpunt van het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade almede de gevolgen voor het milieu (conform artikel 2 WVW 19954 lid 2a) is het gewenst om éénrichtingsverkeer in te stellen op de Watermolen ter hoogte van de dam. Verkeer (m.u.v. fietsers en bromfietsers) mag alleen vanaf de Molenring richting de Watermolen rijden.

Aan het besluit tot het instellen van het éénrichtingsverkeer op bovengenoemde locatie liggen de volgende overwegingen ten grondslag:

  • de genoemde straten ter plaatse binnen de bebouwde kom liggen en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Waddinxveen;

  • omdat de Watermolen hoger gelegen is dan de Molenring, schijnt het licht van koplampen van gemotori-seerd verkeer op de Watermolen tot ver. Hierdoor schijnt het licht direct bij enkele woningen aan de Molenring naar binnen. Met name in de wintermaanden hebben de bewoners hier veel overlast van;

  • in de beantwoording van de zienswijze op het bestemmingsplan voor de woningen op de Alblaslocatie is aangegeven dat, om deze overlast te beperken, éénrichtingsverkeer ingesteld zou worden;

  • bewoners van de Alblaslocatie kunnen vanaf de Molenring via de Watermolen en de Walsmolen hun woning bereiken. Indien ze met de auto of ander gemotoriseerd verkeer het gebied willen verlaten dan moet dat via de Walsmolen. Deze weg is qua maatvoering en belasting geschikt om het extra uitrijdende verkeer af te wikkelen;

  • als men nu de Alblaslocatie via de Watermolen verlaat, moet men over een parkeerterrein rijden alvorens men de Molenring op kan rijden. Door geparkeerde voertuigen op dit parkeerterrein heeft het verkeer vanaf de Watermolen geen optimaal zicht op verkeer op de Molenring. Door het instellen van het éénrichtingsverkeer rijdt er geen verkeer op de Watermolen (richting de Molenring) ter hoogte van het parkeerterrein. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede op het kruispunt Watermolen/Molenring;

  • voor fietsers en bromfietsers blijft het mogelijk de Watermolen richting de Molenring te verlaten;

In de bestaande jurisprudentie is tevens de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen (zoals het omrijden, het niet meer kunnen volgen van een bepaalde route die van oudsher wordt gereden, tijdelijke beknotting van de vrijheid om gebruik te maken van de open-bare wegen, hogere benzinekosten e.d.) voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. Als uitzondering op deze regel formuleert de Kroon het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

4. Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur. Hij bracht hierover een negatief advies uit, omdat de verkeersveiligheid hiermee niet is gewaarborgd.

5. Belangenafweging

Op basis van de Inspraak- en communicatieverordening Waddinxveen, artikel 2, lid 3f wordt besloten af te zien van een uitgebreide voorbereidingsprocedure Awb.

De bekendmaking van de ter inzage legging van het besluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid bezwaar te maken, worden gepubliceerd in de Staatscourant. Tevens wordt het verkeersbesluit gepubliceerd op de gemeentepagina van het Hart van Holland.

6. BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:

Door het plaatsen van bord C02 en C03 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met onderbord OB054 “uitgezonderd fietsers en bromfietsers” het instellen van éénrichtingsverkeer op de Watermolen komende vanaf de Molenring ter hoogte van de dam.

Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekening.

Waddinxveen, 3 juli 2017

Namens burgemeester en wethouders van Waddinxveen,

de beleidsadviseur verkeer van de afdeling Ruimte,

(R. Luimes)

N.B.

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan door iedere belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift, binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit, worden ingediend. Dit bezwaarschrift dient gemotiveerd te zijn en worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen, Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen.

Wanneer een bezwaarschrift is ingediend, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Den Haag, sector Bestuursrecht, Prins Clauslaan 60, Postbus 20302, 2500 EH DEN HAAG (telefoonnummer (070) 3813111), op een daartoe strekkend verzoek van de indiener van het bezwaarschrift, een voorlopige voorziening treffen, indien de onmiddellijke uitvoering van het besluit voor betrokkene onevenredig met zich meebrengt.

Aan de indiening van laatstgenoemd verzoek zijn kosten verbonden. Nadere informatie kan worden verkregen bij de afdeling Bedrijfsvoering, Juridisch Advies, van de gemeente Waddinxveen (telefoonnummer 14 0182).

U kunt ook digitaal uw beroep- en verzoekschrift indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over DigiD als uw elektronische handtekening. Op de genoemde website treft u de precieze voorwaarden aan.

Van deze maatregel wordt op de gebruikelijke wijze een afkondiging gedaan.

Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan:

  • a.

    de adviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur;

  • b.

    afdeling voorlichting ter publicatie;

Tekening behorend bij verkeersbesluit “instellen éénrichtingsverkeer Watermolen”

Naar boven