Burgemeester en wethouders van Beverwijk;

Logo Beverwijk

Gelet op de op verkeersbesluiten betrekking hebbende regelgeving van de Wegenwet, Wegenverkeerswet, het Reglement Verkeersregels en Verkeertekens 1990 (RVV), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), de van toepassing zijnde uitvoeringsvoorschriften en de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

Overwegende;

  • -

    dat de provincie Noord-Holland per 11 december 2016 een nieuwe buslijn 71 laat rijden in beide richtingen van NS-station Beverwijk via Spoorsingel en Laan der Nederlanden naar NS-station Uitgeest;

  • -

    dat als gevolg van de nieuwe buslijn 71 in oktober 2016 een besluit met kenmerk INT-16-31168 is genomen voor zes tijdelijke bushaltes op de Laan der Nederlanden en de Spoorsingel;

  • -

    dat de tijdelijke bushaltes definitief worden ingericht met uitzondering van de bushalte in de Spoorsingel, deze wordt definitief aangelegd op het moment de Spoorsingel ter hoogte van het Marlo-terrein opnieuw wordt ingericht;

  • -

    dat voor de haltes van lijn 71 een haltekom buiten de rijbaan conform de inrichtingseisen voor een gebiedsontsluitingsweg type 1 wordt ingericht;

  • -

    dat Connexxion en de provincie Noord-Holland de gemeente hebben verzocht medewerking te verlenen aan het verleggen van de route van buslijn 79 zodat deze bussen elkaar niet meer tegenkomen op de Populierenlaan en dit mogelijk tot ongewenste vertragingen zou kunnen leiden;

  • -

    dat gelet op het waarborgen van de bruikbaarheid (mogelijkheid voor passagiers om gebruik te maken van de buslijn) en uit oogpunt van verkeersveiligheid (veilig in- en uitstappen passagiers, inrichting conform Duurzaam Veilig) de gemeente aan dit verzoek zal meewerken;

  • -

    dat als gevolg van deze routewijziging enkele bushaltes op de bestaande route komen te vervallen en er nieuwe haltes op de nieuwe bijkomen;

  • -

    dat momenteel buslijn 79 via de Groenelaan – Populierenlaan – Florastraat rijdt;

  • -

    dat deze straten in de Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan gecategoriseerd zijn als erftoegangswegen;

  • -

    dat erftoegangswegen vanwege hun inrichting minder geschikt zijn als bus routes, aangezien een lijnbus snel en comfortabel dient te kunnen rijden;

  • -

    dat de nieuwe route komt te lopen via de Plantage – Warande – Vondellaan / Zeestraat;

  • -

    dat deze straten gebiedsontsluitingswegen zijn en daarmee vanwege hun inrichting meer geschikt zijn als bus route, aangezien een lijnbus hier wel snel en comfortabel kan rijden en bovendien meer ruimte aanwezig is voor in / uitstappende passagiers;

  • -

    dat Connexxion deze route momenteel al als tijdelijke oplossing in één richting rijdt;

  • -

    dat als gevolg van de routewijziging een aantal bushaltes komt te vervallen op de Populierenlaan en de Florastraat;

  • -

    dat in verband met de nieuwe lijnvoering wenselijk is nieuwe haltes te realiseren op de Plantage bij de rotonde Warande-Wijk aan Duinerweg (in één richting), en op de Warande tussen de Rozenlaan en de Zonnebloemlaan (in beide richtingen);

  • -

    dat de Warande en de Plantage gecategoriseerd zijn als wijkontsluitingswegen/gebiedsontsluitingswegen type 2;

  • -

    dat de haltes van lijn 79 halteren op de rijbaan van de Plantage conform de inrichtingseisen voor een gebiedsontsluitingsweg type 2,

  • -

    dat er nu een tijdelijke halte voor lijn 59 aanwezig is op de Graaf Janstraat;

  • -

    dat ter vervanging van deze tijdelijke halte een nieuwe halte op de Koude Horn wordt gerealiseerd;

  • -

    dat er voor deze halte een haltekom voor lijnbussen wordt gerealiseerd, vanwege het korte wegvak en de noodzaak voor het in stand houden van de bestaande voorsorteervakken voor het kruispunt Koude Horn-Spoorsingel-Wijckermolen;

  • -

    dat de halte bij de Koude Horn wordt gerealiseerd door middel van een bus strook om te voorkomen dat andere voertuigen zoals touringcars er ook gebruik van kunnen gaan maken, de locatie is daar gelet op de beperkte ruimte niet geschikt voor, waardoor de doorstroming van het verkeer onnodig wordt gehinderd;

  • -

    dat door het verplaatsen van de bushalte naar de Koude Horn een goede halte conform de richtlijnen wordt aangelegd;

  • -

    dat de haltes goed en veilig bereikbaar zijn voor reizigers;

  • -

    dat de bushaltes conform de landelijke richtlijnen worden ingericht met de bijbehorende voorzieningen zoals een verhoogd bus perron voor de toegankelijkheid en geleide markering;

  • -

    dat de omwonenden van de nieuwe haltes op de Warande en de Plantage per brief op de hoogte gesteld zijn van het voornemen om bushaltes aan te leggen;

  • -

    dat er naar aanleiding van deze brief enkele reacties zijn binnengekomen, waaronder bedenkingen ten aanzien van de halte aan de Plantage;

  • -

    dat (naar de kern genomen) deze bedenkingen gaan over de verkeersveiligheid en de kwaliteit van de leefbaarheid;

  • -

    dat er geen sprake zal zijn van een onaanvaardbare aantasting van de leefomgeving en leefbaarheid, omdat de halte op de Plantage direct voor de rotonde gelegen zal zijn, op het punt waar altijd sprake is van stilstaand en optrekkend verkeer.

  • -

    dat er sprake zal zijn van een toename van stilstaand en optrekkend verkeer door de lijnbussen (2 x per uur), maar dat gelet op de locatie van de bushalte bij de rotonde (en niet direct voor een woning) het college deze toename acceptabel acht;

  • -

    dat de bijbehorende abri van de halte Plantage niet voorzien zal worden van reclame, om inschijnen van licht te voorkomen;

  • -

    dat er in de directe omgeving geen verkeersveilige en geschikte alternatieven voor de halte Plantage zijn gelegen die minder overlast geven voor omwonenden (minder parkeerplaatsen, direct voor huizen);

  • -

    dat de inrichting van de halte Plantage dusdanig is gekozen, dat deze zo veilig mogelijk is voor alle weggebruikers;

  • -

    dat de belangen van bewoners en hulpdiensten zijn meegewogen;

  • -

    dat met het nemen van dit besluit de gemeente de bewoners het gebruik van het openbaar vervoer willen stimuleren;

  • -

    dat genoemde wegen binnen de bebouwde kom gelegen zijn van de gemeente Beverwijk en bij deze in onderhoud en beheer zijn;

  • -

    dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg is gepleegd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie en deze positief heeft geadviseerd, met uitzondering van de halte Plantage;

  • -

    dat de Politie bedenkingen heeft ten aanzien van de afstand van de halte Plantage ten opzichte van de rotonde, en daarmee vreest dat er onvoldoende zicht zal zijn tussen overstekende voetgangers en passerende fietsers;

  • -

    dat het ontwerp daar wel degelijk rekening mee houdt, door voldoende afstand te creëren tussen het stoppunt van de lijnbus en de oversteekplaats voor voetgangers;

  • -

    dat in combinatie met het iets verleggen van het fietspad om de halte heen en het iets verbreden van het tusseneiland, het zicht bij een halterende bus zelfs beter zal zijn dan in de huidige situatie bij een stilstaand voertuig voor de voetgangersoversteek bij de rotonde;

  • -

    dat door de aanpassing van de halte een gedeelte een vrijliggend fietspad wordt aangelegd waardoor de fietsers een goed uitzicht hebben op de in- en uitstappende passagiers en omgekeerd;

  • -

    dat daarmee ook de halte Plantage verkeersveilig ingericht zal zijn;

BESLUITEN

door het plaatsen van borden volgens model L3 van Bijlage 1 van het RVV 1990 bushaltes aan te wijzen door het aanbrengen van geblokte markering als bedoeld in artikel 23, lid e. van het RVV 1990 waardoor het verboden is stil te staan ter plaatse van de blokmarkering op de volgende wegen/delen van wegen;

  • één bushalte in de Laan der Nederlanden ter hoogte van Italiëlaan richting het station Beverwijk zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer 2017-142 cz;

  • één bushalte in de Laan der Nederlanden ter hoogte van Italiëlaan richting Heemskerk zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer 2017-143 cz;

  • twee bushaltes in de Laan der Nederlanden ter hoogte van Pelikaanhof zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer 2017-144 cz;

  • de bushalte in de Graaf Janstraat hoek Bloksteeg te verplaatsen naar de Koude Horn en door middel van een busstrook met doorgetrokken streep zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer 2017-145 cz;

  • één bushalte in de Plantage ter hoogte van rotonde Wijk aan Duinerweg / Warande zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer 2017-146 cz;

  • één bushalte in de Warande ter hoogte van Rozenlaan / Zonnebloemlaan zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer 2017-147 cz;

  • één bushalte in de Warande ter hoogte van Zonnebloemlaan zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer 2017-148 c;

  • vier bushaltes in de Populierenlaan en één bushalte in de Florastraat in te trekken zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer 2017-999 cz.

Beverwijk, 22 juni 2017

burgemeester en wethouders van Beverwijk,

Namens hen,

hoofd afdeling Ruimte

Ing. D.H.J. Hulskes

Bekendmaking van dit besluit geschiedt op de voorgeschreven wijze en treedt in werking een dag na publicatie in de Staatscourant.

Niet eens met het besluit

Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u een brief schrijven. Zo’n brief heet een bezwaarschrift. Het bezwaarschrift moet u binnen 6 weken naar de gemeente sturen, gerekend vanaf één dag nadat het besluit is verstuurd of overhandigd. U richt het bezwaarschrift aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beverwijk, Postbus 450, 1940 AL Beverwijk. U kunt alleen een bezwaarschrift schrijven als het besluit gevolgen voor u heeft.

Wat schrijft u in ieder geval in het bezwaarschrift?

  • Uw naam

  • Uw adres

  • De datum

  • Uw handtekening

  • Een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt

  • Een uitleg waarom u bezwaar maakt.

Voorlopige voorziening aanvragen

Als u bezwaar maakt, blijft het besluit geldig. Kunt u aantonen dat het besluit meteen grote gevolgen voor u heeft? Dan kunt u de voorzieningenrechter vragen om een voorlopige voorziening. De voorzieningenrechter kan dan beslissen dat het besluit nog niet mag ingaan. Dit mag alleen als u al bezwaar hebt gemaakt. Wilt u een voorlopige voorziening aanvragen? Stuurt u dan een brief naar de Voorzieningenrechter van de rechtbank Haarlem, sector bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Zo’n brief heet een verzoekschrift.

Wat schrijft u in ieder geval in het verzoekschrift?

  • Uw naam

  • Uw adres

  • De datum

  • Uw handtekening

  • Een uitleg waarom u verzoekt om een voorlopige voorziening

  • Bij het verzoekschrift moet u ook een kopie van het bezwaarschrift meesturen.

Het aanvragen van een voorlopige voorziening is niet gratis. U moet griffierecht betalen. Wilt u hier meer over weten? De griffier van de rechtbank kan u meer informatie geven.

Naar boven