De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Gelet op artikelen 4.3, vijfde lid, en 4.16, vijfde lid, van het Arbeidsomstandighedenbesluit;
Besluit:
TOELICHTING
Met het besluit van 6 juni 2017 is het Arbeidsomstandighedenbesluit gewijzigd in verband
met verduidelijking bij het nemen van doeltreffende maatregelen indien sprake is van
overschrijding van een grenswaarde (Stb. 2017, nr. 248).
Als de wettelijke grenswaarde voor gevaarlijke stoffen, waarbij in het Arbeidsomstandighedenbesluit
onderscheid wordt gemaakt tussen gewone gevaarlijke stoffen (artikel 4.3) en kankerverwekkende
of mutagene stoffen (artikel 4.16) in de praktijk niet haalbaar blijkt, dan moet de
werkgever in een stappenplan (dat de verlaging van de blootstelling betreft) aangeven
op welke termijn (door middel van een tijdpad) die grenswaarde voor hem wel haalbaar
is. Het genoemde stappenplan vormt een onderdeel van het plan van aanpak, dat op zijn
beurt weer deel uitmaakt van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E), die met
instemming van de medezeggenschap tot stand dient te komen. Gedurende de periode van
realisatie van het stappenplan blijft de werkgever daarmee – door de uitvoering ervan
als onderdeel van het plan van aanpak – voldoen aan zijn wettelijke verplichtingen.
Daarbij staat voorop dat het overschrijden van een wettelijke grenswaarde slechts
een tijdelijke situatie kan betreffen en dat de gezondheid van de werknemers in de
tussentijd wordt beschermd door passende beschermingsmiddelen toe te passen.
Het nieuwe artikel 4.19b van de Arbeidsomstandighedenregeling, gebaseerd op de artikelen
4.3, vijfde lid, en 4.16, vijfde lid, van het Arbeidsomstandighedenbesluit, betreft
de nadere uitwerking van de punten die in het plan van aanpak aan de orde moeten komen.
In het plan van aanpak zal door de werkgever, ook ten behoeve van de toezichthouder,
geëxpliciteerd en beargumenteerd moeten worden welke technische of organisatorische
maatregelen uiteindelijk ingevoerd zullen worden, waarom de noodzakelijke beheersmaatregelen
nu nog niet genomen kunnen worden en op welke wijze de gezondheid van de werknemers
in de tussentijd adequaat wordt beschermd. De punten die in ieder geval in het plan
van aanpak aan de orde moeten komen staan in genoemd artikel. Zo nodig kan de blootstellingsverlaging
tot onder de wettelijke grenswaarde in een aantal stappen, fasegewijs, worden gerealiseerd.
De beschreven aanpak is aangepast om duidelijker aan te geven wat er moet gebeuren
als er sprake is van overschrijding van een grenswaarde. Dit geldt in principe ook
voor gevallen waarin de door de werkgever zelf bepaalde grenswaarde (private grenswaarde)
wordt overschreden.
Overigens kan, zoals ook in de nota van toelichting op genoemde wijziging van het
Arbeidsomstandighedenbesluit is aangegeven, een individueel plan van aanpak van een
individuele werkgever, ook gebaseerd worden op een aanpak ontwikkeld op brancheniveau,
die de individuele werkgever kan benutten voor zijn onderneming.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
L.F. Asscher