Gemeente Middelburg – Verkeersbesluit – Instellen Stilstaanverbod noord- en zuidzijde Brigdamseweg bij nieuwe ingang schoolplein basisschool Vrije School Zeeland over een lengte van circa 6 meter

Logo Middelburg

Zaaknummer 179482

BESLUIT

Burgemeester en wethouders van Middelburg besluiten op de Brigdamseweg bij de nieuwe ingang van het schoolplein van de basisschool Vrije School Zeeland, aan beide zijden van de rijbaan een stilstaanverbod in te stellen over een lengte van circa 6 meter.

 

Verkeerssituatie

Het gedeelte van de Brigdamseweg tussen de Noordweg en de Willem Arondeusstraat is een voor het openbaar verkeer openstaande erftoegangsweg waarop een maximumsnelheid van 30 km per uur geldt. De Brigdamseweg sluit aan de westzijde aan op de Noordweg en aan de oostzijde op de President Rooseveltlaan, en maakt onderdeel uit van de fietsroute van de Noordweg naar de scholen in de wijk Klarenbeek.

De basisschool Vrije School Zeeland (hierna: de school) aan de Willem Arondeusstraat 59 grenst aan één zijde aan de Brigdamseweg. Deze school heeft een regionale functie en uit heel Zeeland worden kinderen met de auto naar deze basisschool gebracht. Veelal door de ouders, maar ook door taxi’s.

Direct rondom de school zijn weinig parkeerplaatsen beschikbaar voor de parkerende ouders en er zijn geen mogelijkheden om extra parkeerplaatsen aan te leggen.

 

Verkeersprobleem

Ouders parkeren in de directe omgeving van de school en steken daarbij op diverse locaties over om bij de school te komen. Tijdens de breng- en haalmomenten van de kinderen wordt de doorstroming in de Willem Arondeusstraat regelmatig geblokkeerd door dubbel geparkeerde auto’s of door keerbewegingen van de auto’s. Op de Brigdamseweg wordt geparkeerd tot aan de aansluiting met de Willem Arondeusstraat waardoor voor schoolgaande fietsers op de Willem Arondeusstraat het uitzicht op de Brigdamseweg wordt ontnomen. Deze verkeers- en parkeerdrukte concentreert zich ongeveer 15 minuten voor het in- of uitgaan van de school.

Bewoners van onder andere de Willem Arondeusstraat hebben in het verleden diverse malen geklaagd over de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid in het eerste deel van de Willem Arondeusstraat en de Brigdamseweg ter hoogte van de school. Ook werd er geklaagd over het gebrek aan parkeerplaatsen ter hoogte van de school tijdens de breng- en haaluren, over het dubbel parkeren ter hoogte van de school waardoor parkeervakken niet uitgereden konden worden, en over het blokkeren van de doorgang van de Willem Arondeusstraat waardoor bewoners van deze doodlopende straat niet meer in- of uit kunnen rijden.

De schoolleiding heeft aangegeven dat ter hoogte van de school kinderen betrokken zijn geweest bij verkeersongevallen.

 

Verkeersmaatregelen

In de vergadering van 23 maart 2017 is gezamenlijk met de school (schoolleiding en MR), een afgevaardigde van de bewoners, een betrokken ouder van de school, een vertegenwoordiger van de wijkbeheergroep Klarenbeek/Veersepoort en de Gemeente Middelburg (wethouder Chris Simons en enkele ambtenaren) gesproken om tot een verbetering van de huidige verkeerssituatie te komen in de omgeving Willem Arondeusstraat en Brigdamseweg. Dit heeft geleid tot een gezamenlijk plan dat bestaat uit de volgende punten.

Acties Gemeente Middelburg

  • 1.

    Op de Brigdamseweg worden aan de zijde van de school drie parkeerhavens aangelegd: twee parkeerhavens van elk drie parkeerplaatsen aan de zijde van de school, en één parkeerhaven met vijf parkeerplaatsen aan de overzijde van de rijbaan.

  • 2.

    Hiervoor worden aan de zijde van de school het voetpad en de groenstrook heringericht, aan de overzijde van de rijbaan wordt de bestaande parkeerstrook aangepast en uitgebreid en wordt er een voetpad aangelegd langs de parkeerstrook tot aan de inrit van de particuliere weg op de Brigdamseweg (B-weg).

  • 3.

    De parkeerhavens worden aangeduid als K+R-voorziening (Kiss & Ride-voorziening of breng-en-haalvoorziening waarop stilstaan uitsluitend is toegestaan voor het onmiddellijk in- en uitstappen van passagiers).

  • 4.

    Op de Brigdamseweg wordt ter hoogte van de nieuwe aansluiting van het schoolplein een oversteekplaats gecreëerd, bestaande uit een snelheidsremmend plateau, een rijbaanversmalling, en een stilstaanverbod aan beide zijden van de rijbaan in de vorm van een gele doorgetrokken streep over een lengte van circa 6 meter.

  • 5.

    De gemeente neemt een verkeersbesluit voor de stilstaanverboden.

 

Acties Vrije School Zeeland

  • 1.

    De ingang van het schoolplein aan de zijde van de Willem Arondeusstraat wordt verplaatst naar de Brigdamseweg.

  • 2.

    Hiervoor wordt een gedeelte van de huidige fietsenstalling op het schoolplein verwijderd.

  • 3.

    Het toegangshek van de Willem Arondeusstraat wordt verplaatst naar de Brigdamseweg. Aan de Willem Arondeusstraat wordt het fysiek onmogelijk gemaakt om het schoolplein vanaf deze zijde te betreden. De gaten in het bestaande hek worden gedicht zodat er niet via een ‘sluiproute’ een kortere weg naar het schoolplein gevonden kan worden.

  • 4.

    Tijdens de breng- en haaltijden zet de school verkeersbrigadiers (klaar-overs) in die de kinderen helpen oversteken op de Brigdamseweg, overeenkomstig de bepalingen van de Regeling verkeersbrigadiers.

  • 5.

    Tijdens de breng- en haalmomenten zorgt de school voor begeleiders bij de K+R-plaatsen die de kinderen van de ouders overnemen om zodoende de doorstroming op de K+R-plaatsen te bevorderen.

  • 6.

    De school communiceert met regelmaat naar de ouders de gewenste gedragsregels die gelden bij het brengen en halen van de schoolkinderen. Dit houdt in:

  • 7.

    onverkorte naleving van de verkeersregels: voor brengen en halen van kinderen mogen auto’s stilstaan op de K+R-plaatsen, parkeren is alleen toegestaan op afstand van de school op de daarvoor bestemde parkeervakken en weggedeelten;

  • 8.

    geen overlast veroorzaken voor omwonenden.

 

Doel

Het totale plan moet leiden tot een verkeersveiligere schoolomgeving door een duidelijkere inrichting en voorlichting naar de gebruikers van de omgeving over het gewenste verkeersgedrag. Met het besluit tot het instellen van stilstaanverboden willen we de veiligheid op de weg verzekeren, met name voor schoolgaande kinderen. Het verzekeren van de veiligheid op de weg is een belang als bedoeld in artikel 2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Argumenten

Een stilstaanverbod bij de nieuwe ingang van het schoolterrein is noodzakelijk om een natuurlijk en verkeerveilig oversteekpunt te creëren

Bij de nieuwe ingang van het schoolplein wordt de rijbaan versmald en wordt een plateau aangelegd met aan weerszijden een stilstaanverbod om een natuurlijk oversteekpunt en een kortere en veilige oversteek te realiseren. Het plateau leidt tot een lagere rijsnelheid, de rijbaanversmalling leidt tot een kortere oversteek met voldoende zicht op en van het naderende verkeer, en de stilstaanverboden waarborgen de bruikbaarheid van de oversteek en moeten voorkomen dat kinderen op andere locaties, tussen geparkeerde voertuigen door, de rijbaan oversteken.

 

Uitvoering

Aanbrengen gele doorgetrokken strepen

De stilstaanverboden bij de nieuwe ingang van het schoolplein worden aangeduid met een gele doorgetrokken streep over een lengte van circa 6 meter, aan beide zijden van de rijbaan.

Overige maatregelen

Op de Brigdamseweg worden aan de zijde van de school drie parkeerhavens aangelegd: twee parkeerhavens van elk drie parkeerplaatsen aan de zijde van de school, en één parkeerhaven met vijf parkeerplaatsen aan de overzijde van de rijbaan. De parkeerhavens worden met K+R-borden (ook wel L52-borden genoemd) aangeduid als K+R-voorziening (Kiss & Ride-voorziening of breng-en-haalvoorziening waarop stilstaan uitsluitend is toegestaan voor het onmiddellijk in- en uitstappen van passagiers). Deze borden worden geplaatst aan het begin en einde van de parkeerhavens en worden voorzien van een onderbord met een pijl in de richting van het wegvak waarvoor het verbod geldt.

Aan de zijde van de school worden het voetpad en de groenstrook heringericht, aan de overzijde van de rijbaan wordt de bestaande parkeerstrook aangepast en uitgebreid en wordt er een voetpad aangelegd langs de parkeerstrook tot aan de inrit van de particuliere weg op de Brigdamseweg (B-weg).

Op de Brigdamseweg wordt ter hoogte van de nieuwe aansluiting van het schoolplein een oversteekplaats gecreëerd, bestaande uit een snelheidsremmend plateau, een rijbaanversmalling, en de reeds genoemde stilstaanverboden.

 

Overleg met politie

In het kader van artikel 24, aanhef en onder a, van het BABW hebben wij over deze maatregel overleg gevoerd met de politiefunctionaris die namens de korpschef van de politie-eenheid Zeeland-West-Brabant belast is met de BABW-advisering in Zeeland. In het BABW-advies van 13 juni 2017 staat onder meer dat de politie naar aanleiding van het conceptbesluit onderzoek heeft verricht, dat de politie geen feiten of omstandigheden kent die het nemen van het besluit in de weg staan, en dat de maatregel handhaafbaar is.

 

Wettelijke bepalingen

De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan langs een gele doorgetrokken streep.[1]

De gele doorgetrokken streep wordt aangebracht op of langs de kant van de rijbaan.[2]

 

Wettelijke basis en bevoegdheid

Voor het plaatsen van gele doorgetrokken strepen is een verkeersbesluit vereist.[3]

De K+R-borden zijn geen verkeerstekens als bedoeld in artikel 12 van het BABW, zodat daarvoor geen verkeerbesluit genomen hoeft te worden.

De juridische grondslag voor handhaving van de K+R-voorziening is artikel 24, eerste lid, onderdeel d, RVV 1990. Daarin is bepaald dat het verboden is te parkeren op een parkeergelegenheid op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven. De woorden “met een ander doel” zijn toegevoegd bij wijzigingsbesluit van 31 mei 2010 (Stb. 2010, 227). Uit de nota van toelichting (Stb. 2010, 227, p. 12) blijkt dat deze woorden zijn toegevoegd omdat in de praktijk ook behoefte bleek “aan de mogelijkheid van een beperking aan de hand van bepaalde doelen, zoals het afzetten en ophalen van passagiers («kiss en ride»)”.

Wij zijn bevoegd om dit verkeersbesluit te nemen omdat het gedeelte van de Brigdamseweg tussen de Noordweg en de President Rooseveltlaan niet in beheer is bij het Rijk, een provincie of een waterschap.[4]

 

Inwerkingtreding

Dit verkeersbesluit betreft geen infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken. Het besluit treedt daarom in werking op het moment van bekendmaking.[5]

  

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders

in hun vergadering van 20 juni 2017.

de secretaris, de burgemeester,

    

mr. A. van den Brink mr. H.M. Bergmann

 

Bekendmaking

Dit besluit wordt bekendgemaakt door plaatsing in de Staatscourant van 28 juni 2017 op www.officielebekendmakingen.nl.

 

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen gedurende zes weken, van 29 juni tot en met 9 augustus 2017, een be­zwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift richt u aan: Burgemeester en wethouders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Middelburg.

In het bezwaarschrift vermeldt u uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de reden waarom u bezwaar maakt en uw handtekening.

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht (artikel 6:16 van de Algemene wet bestuursrecht).

 

Belanghebbende

U bent belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop een besluit betrekking heeft. Bij een willekeurige verkeersdeelnemer is dat onderscheid onvoldoende aanwezig.

Een belanghebbende die redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen bezwaar heeft gemaakt, kan geen beroep instellen bij de rechtbank (artikel 6:13 van de Algemene wet bestuursrecht).

 

Voorlopige voorziening

Heeft u een spoedeisend belang bij schorsing of vereisen uw belangen met spoed tijdelijke maatregelen? Dan kunt u, nadat u bezwaar hebt gemaakt, een voorlopige voorziening aanvragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant. Het verzoek hiertoe richt u aan: Voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant, Team Bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven; dit recht bedraagt € 168 voor natuurlijke personen (individuele personen) en € 333 voor niet-natuurlijke personen (zoals verenigingen, stichtingen, B.V.'s).

 

Digitale indiening

U kunt uw bezwaarschrift en uw verzoekschrift om een voorlopige voorziening ook digitaal indienen:

  • 1.

    voor bezwaar gaat u naar: www.middelburg.nl > Bestuur en organisatie > Meer > Bezwaar tegen gemeentelijke besluiten;

  • 2.

    voor een voorlopige voorziening bij de rechtbank Zeeland-West-Brabant gaat u naar: loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Voor digitale indiening heeft u uw DigiD-inlogcode nodig. Kijk op de genoemde site(s) voor de precieze voorwaarden.

 

[1] Zie artikel 23 lid 1 onderdeel g RVV 1990

[2] Zie hoofdstuk IV, paragraaf 2, onder punt 1, van de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens

[3] Zie artikel 12 BABW

[4] Zie artikel 18 lid 1 onder d WVW 1994

[5] Zie artikel 3:40 Awb

Naar boven