Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 14 juni 2017, nr. WJZ/17058850, houdende wijziging van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten in verband met Uitvoeringsbesluit (EU) 2017/801

De Staatssecretaris van Economische Zaken,

Gelet op Uitvoeringsbesluit (EU) 2017/801 van de Commissie van 8 mei 2017 tot wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) 2016/715 inzake maatregelen met betrekking tot bepaalde vruchten van oorsprong uit bepaalde derde landen om het binnenbrengen en de verspreiding in de Unie van het schadelijke organisme Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa te voorkomen (PbEU 2017, L 120) en op artikel 2, eerste lid, van de Plantenziektenwet;

Besluit:

ARTIKEL I

Artikel 12m van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘van oorsprong uit Brazilië, Zuid-Afrika en Uruguay’ vervangen door: van oorsprong uit Brazilië, Zuid-Afrika, Uruguay en Argentinië.

2. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 9. Een wijziging van uitvoeringsbesluit (EU) 2016/715 gaat voor de toepassing van deze regeling gelden met ingang van de dag waarop aan de betrokken wijziging uitvoering moet zijn gegeven.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 14 juni 2017

De Staatssecretaris van Economische Zaken, M.H.P. van Dam

TOELICHTING

1. Inleiding

Deze wijziging van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten geeft uitvoering aan het Uitvoeringsbesluit (EU) 2017/801 van de Commissie van 8 mei 2017 tot wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) 2016/715 inzake maatregelen met betrekking tot bepaalde vruchten van oorsprong uit bepaalde derde landen om het binnenbrengen en de verspreiding in de Unie van het schadelijke organisme Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa (hierna: Phyllosticta citricarpa) te voorkomen (PbEU 2017, L 120).

Met (EU) Uitvoeringsbesluit 2016/715 zijn maatregelen van kracht geworden die moeten voorkomen dat Phyllosticta citricarpa via bepaalde citrusvruchten van oorsprong uit Brazilië, Zuid-Afrika en Uruguay de Europese Unie (EU) wordt binnengebracht en verspreid. Het gaat om vruchten van Citrus L., Fortunella Swingle,Poncirus Raf. en hybriden daarvan, met uitzondering van vruchten van Citrus aurantium L. en Citrus latifolia Tanaka (hierna: bepaalde citrusvruchten).

Omdat de lidstaten herhaaldelijk onderscheppingen van Phyllosticta citricarpa op bepaalde citrusvruchten uit Argentinië hebben gemeld, en de Commissie heeft geconcludeerd dat de fytosanitaire certificering in Argentinië onvoldoende is om het binnenbrengen van Phyllosticta citricarpa in de EU te vermijden, heeft de Commissie besloten dat de citrusvruchten uit Argentinië aan dezelfde vereisten moeten voldoen als gelden voor de citrusvruchten uit Zuid-Afrika en Uruguay. Deze vereisten zijn zowel van toepassing op vruchten die bestemd zijn voor de industriële verwerking tot sap als op vruchten die bestemd zijn voor andere doeleinden dan de industriële verwerking tot sap.

Het toetsen op latente besmetting van Phyllosticta citricarpa voor Citrus sinensis (L.) Osbeck ‘Valencia’, zoals geldt voor bepaalde citrusvruchten die afkomstig zijn uit Zuid-Afrika en Uruguay, is echter niet van toepassing op bepaalde citrusvruchten uit Argentinië.

Door het opnemen in artikel 12m, negende lid, van een dynamische verwijzing naar Uitvoeringsbesluit (EU) 2016/715 werken wijzigingen van dit besluit tijdig rechtstreeks door in de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten.

2. Regeldruk

Deze regeling heeft regeldrukeffecten. Deze worden in het onderstaande per wijziging toegelicht. De weging van alternatieven met minder gevolgen voor regeldruk is niet aan de orde, omdat deze regeling één-op-één uitvoering betreft van een EU-uitvoeringsbesluit.

Voor het Nederlandse bedrijfsleven dat citrusvruchten uit Argentinië importeert die uitsluitend bestemd zijn voor andere doeleinden dan voor industriële verwerking tot sap leidt de aanpassing van de maatregelen voor citrusvruchten uit Argentinië niet tot effecten op de regeldruk. De import van deze vruchten was reeds inspectieplichtig.

Indien de vruchten uit Argentinië bestemd zijn voor industriële verwerking tot sap leidt deze regelingswijziging tot beperkte administratieve lasten vanwege de eisen die gesteld worden aan de importeurs, verwerkers en opslaglocaties van citrusvruchten uitsluitend bestemd voor industriële verwerking tot sap (de zgn. sapderogatie).

Op dit moment zijn negen bedrijven geregistreerd als erkende verwerker/opslaghouder (zie: www.nvwa.nl/sapderogatie). De toevoeging van Argentinië zal naar verwachting niet leiden tot een uitbreiding van het aantal verwerkers en opslaghouders.

Een erkende sapverwerker of opslaglocatie moet elke verplaatsing (transport) van (partijen) citrusvruchten melden bij de bevoegde instantie. Bij deze melding dient een aantal verplichte en van te voren bekende gegevens te worden vermeld. Bedrijven zullen deze gegevens automatiseren waardoor de extra administratieve lasten gering zijn. Een melding van verplaatsing uitgevoerd door een gespecialiseerde medewerker zal ongeveer een half uur in beslag nemen en kost circa € 25,– per melding. Het aantal meldingen over een transport voor citrusvruchten uit Argentinië kan per bedrijf sterk verschillen en kan variëren van minimaal één keer tot mogelijk een keer of vijf. Dit wordt door het bedrijf zelf bepaald. De toename van de administratieve lasten ligt daarmee per bedrijf tussen de € 25,– en € 125,– (voor negen bedrijven in het totaal tussen de € 225,– en € 1.125,–).

3. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt gepubliceerd. Voor de uitvoering in regelgeving van de hier aan de orde zijnde Europese besluiten wordt niet aangesloten bij een vast verandermoment, zoals opgenomen in het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten (Kamerstukken II 2009/10, 29 515, nr. 309). Het kabinetsbeleid biedt de mogelijkheid af te wijken van vaste verandermomenten indien nodig voor uitvoering of implementatie van Europese regelgeving.

4. Transponeringstabel

Uitvoeringsbesluit (EU) 2017/801

Bepalingen ter uitvoering van het uitvoeringsbesluit

Artikel 1 onder 1

Behoeft naar zijn aard geen uitvoering in Nederlandse regelgeving

Artikel 1 onder 2

Artikel I onder 2

Artikel 1 onder 3

Artikel I onder 1

Artikel 1 onder 4

Artikel I onder 2

Artikel 1 onder 5

Artikel I onder 2

Artikel 1 onder 6

Artikel I onder 2

Artikel 1 onder 7

Artikel I onder 2

Artikel 2

Artikel II

Artikel 3

Behoeft naar zijn aard geen uitvoering in Nederlandse regelgeving

De Staatssecretaris van Economische Zaken, M.H.P. van Dam

Naar boven