Verkeersbesluit Gemeente Voerendaal - Verkeersbesluit - Tijdelijke verkeersmaatregelen ZLF 2017 - Voerendaal

Logo Voerendaal

Burgemeester en wethouders van de gemeente Voerendaal;

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het mandaatbesluit, ben ik bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de gemeente Voerendaal.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Wettelijke grondslag

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Doelstelling en motivering

Doelstelling

Door de organisatie van het Zuid-Limburgs Federatiefeest 2017 is een verzoek ingediend om in verband met het evenement ‘Zuid-Limburgs Federatiefeest 2017’ en randactiviteiten een aantal tijdelijke verkeersmaatregelen te nemen. Uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers (artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 lid 1), is het gewenst om in de gemeente Voerendaal en omgeving een aantal tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen.

Motivering

Hierbij is het volgende overwogen:

dat het ZLF 2017 in overleg met de betrokken instanties en de Veiligheidsregio is voorbereid;

dat de organisatie van het ZLF 2017 een verkeerscirculatieplan heeft opgesteld (zoals bijgevoegd en toegevoegd aan de aanvraag evenementenvergunning ZLF) om het verkeer ten tijde van het evenement goed af te wikkelen;

dat de verwachte toestroom van deelnemers en toeschouwers en de vrije route van hulpverleningsdiensten tijdens calamiteiten is opgenomen in de calamiteitenroutering;

dat er rekening is gehouden met de uitvoering van de randactiviteiten van dit cultureel evenement, waaronder de optocht met defilé in het bijzonder;

dat in verband met de optocht en defilé op zondag 16 juli 2017, het in het belang van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers noodzakelijk is, verkeersmaatregelen te treffen van tijdelijke aard in de optochtroute van zondag 16 juli 2017 09.00 uur tot 16 juli 2017 17.00 uur;

dat ten behoeve van het evenement, met name ten behoeve van de verkeersstromen, het parkeren en publieksstromen naar en vanaf het evenemententerrein, noodzakelijk is, verkeersmaatregelen te treffen in de Cortenbacherveldweg en Hogeweg van spoorwegviaduct tot Hoolstraat van tijdelijke aard van zondag 16 juli 2017 07.00 uur tot 16 juli 2017 23.00 uur;

dat tevens bij de belangenafweging de belangen van de nabij gelegen woningen en ondernemers, zijn meegenomen;

dat gelet op het bijzondere karakter van de activiteit er ons inziens geen bezwaar is om hiervoor incidenteel verkeersmaatregelen uit te voeren;

dat de hierna genoemde wegen c.q. weggedeelten liggen binnen de gemeente Voerendaal;

Overleg

Onderhavige verkeersmaatregelen zijn in samenwerking met de betrokken instanties en de Veiligheids-regio samengesteld en tevens gekoppeld aan het calamiteitenplan. De politie heeft zodoende ingestemd met bovengenoemde verkeersmaatregelen. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

Belangenafweging

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig zullen worden benadeeld door de genoemde verkeersmaatregel, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    De verkeersmaatregelen en omleidingen worden uitgevoerd conform het opgestelde bijgevoegde verkeerscirculatieplan waarbij rekening is gehouden met de infrastructurele aanpassingen ten behoeve van de uitvoering ZLF te Voerendaal. Aard en soort van bebording alsmede de exacte locatie zijn in dit verkeerscirculatieplan en de bijlagen weergegeven;

  • 2.

    De bebording en bebakening wordt in opdracht van de organisatie van het ZLF 2017 geplaatst door een gecertificeerd verkeerstechnisch bedrijf;

  • 3.

    Dit verkeersbesluit treedt in werking op de dag van bekendmaking en wordt, indien er na het aflopen van de bezwarentermijn geen reden tot heroverweging is, geëffectueerd ten tijde van het ZLF 2017 zoals opgenomen in het verkeerscirculatieplan; ;

  • 4.

    Dat de bewoners en de ondernemers van de af te sluiten straten minimaal één week vóór de afzetting door de organisatie/aanvrager moeten worden geïnformeerd;

  • 5.

    Dat alle panden bereikbaar moeten blijven voor de hulpverleningsdiensten, waarvoor een minimale rijbreedte van 3,5 meter en een minimale rijhoogte van 4,2 meter nodig is;

  • 6.

    Dat de brandkranen bereikbaar moeten blijven.

 

Een afschrift van dit verkeersbesluit zenden wij aan:

 

  • 1.

    Betrokken instanties veiligheidsregio;

  • 2.

    Politie Basiseenheid gemeenten Brunssum/Onderbanken/Nuth/Voerendaal;

  • 3.

    Brandweer Zuid-Limburg;

  • 4.

    GGD Heerlen;

  • 5.

    Arriva-transport te Heerlen;

  • 6.

    Buitendienst gemeente Voerendaal. 

    12 juni 2017, Voerendaal

    Namens burgemeester en wethouders van Voerendaal,

       

    Drs. R.P.J. Baggen

    Afdelingshoofd Bedrijfsvoering,

Mededelingen

Publicatie

De bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt, overeenkomstig het bepaalde in artikel 26 van het BABW, op 19 juni 2017 in de Staatscourant. Daarnaast ligt het verkeersbesluit gedurende zes weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de receptie.

Bezwaar

Op grond van artikel 7:1 juncto 6:4 van de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende die door dit besluit rechtstreeks in zijn belangen is getroffen binnen 6 weken na de datum van bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders, Postbus 23000, 6367 ZG Voerendaal.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet tenminste de volgende gegevens bevatten: Naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, de gronden van het bezwaar.

Op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht kan de indiener van het bezwaarschrift de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector Bestuursrecht, te Maastricht, Postbus 1988, 6201 BZ Maastricht, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen als onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Op de genoemde site vindt u de precieze voorwaarden

 

Naar boven