Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Best | Staatscourant 2017, 33066 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Best | Staatscourant 2017, 33066 | Verkeersbesluiten |
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan – Beleidsnota – Waar willen we naartoe? (februari 2008);
Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
Dat op dit verkeersbesluit afdeling 3.4; de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, van de Algemene Wet Bestuursrecht van toepassing is;
Het feit dat de behandeld ambtenaar bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994;
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:
• Het verzekeren van de veiligheid op de weg.
• Het beschermen weggebruikers en passagiers.
• Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.
Een verbod voor vrachtwagens in te stellen op de Hurkseweg in Best.
De Hurkseweg is 3,5 meter breed en daarmee onvoldoende breed voor een veilige verkeersafwikkeling van vrachtverkeer in combinatie met andere (tegemoetkomende) verkeersdeelnemers.
Wanneer er een vrachtwagen over de Hurkseweg rijdt, is het voor tegemoetkomend verkeer onmogelijk de vrachtwagen te passeren zonder dat ze de berm in moeten rijden. Voor twee vrachtwagens is het geheel onmogelijk om elkaar op de Hurkseweg te passeren, wat kan leiden tot achteruitrij-bewegingen en verkeersonveilige situaties.
Met de huidige wegbreedte en de breedte van de vrachtwagens is het inhalen van fietsers op de Hurkseweg vanuit verkeersveiligheidsoogpunt eveneens niet wenselijk. Door de smalle weg is het risico aanwezig dat een fietser tijdens een inhaalactie wordt geraakt. Gezien het feit dat fietsers geen bescherming hebben en daardoor kwetsbare verkeersdeelnemers zijn en in conflict komen met vrachtverkeer op een smalle weg, is de kans aanwezig dat een ongeval leidt tot letsel.
Door het vrachtverkeer en de passeerbewegingen met tegemoetkomend verkeer worden de bermen beschadigd. Hierdoor ontstaan er gaten in de berm, die bij regenachtig weer vol staan met water. Dit leidt er toe dat er modder op de weg kan komen, wat slipgevaar kan veroorzaken. Om de bermen te beschermen en slipgevaar op de weg te voorkomen is het wenselijk om vrachtverkeer op de Hurkseweg te verbieden.
Het vrachtverkeer dat een bestemming heeft achter de Hurkseweg kan deze bereiken via de Oude baan. De Oude baan loopt (500 meter verder) parallel aan de Hurkseweg en heeft een wegbreedte van 5 meter. Hiermee is de Oude baan beter geschikt voor de afwikkeling van het vrachtverkeer dat een bestemming heeft in dat gebied. De omrijd-factor en de verliestijd wordt door het dichtbij gelegen alternatief tot een minimum beperkt.
De maatregel is afgestemd met de bewoners van de Hurkseweg en de Klaverhoekseweg. Ook het aan de Oude Schuurweg gelegen transportbedrijf Martens, waar veel vrachtverkeer een bestemming heeft, is akkoord met deze maatregel.
De voorgestelde maatregel is ook besproken en goedgekeurd door de Projectgroep Verkeer en vervoer, een multidisciplinaire projectgroep met onder meer de gemeentelijke verkeer- en beheerambtenaren, de verantwoordelijke wethouder, de Politie, Veilig Verkeer Nederland en de Veiligheidsregio.
Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen.
Binnen zes weken kunt u tegen dit besluit beroep instellen bij de rechtbank Oost-Brabant. De termijn van zes weken begint op de dag na de datum waarop dit besluit in de Staatscourant is gepubliceerd. U kunt alleen beroep instellen als u tegen het ontwerpbesluit zienswijzen heeft ingediend in de periode dat deze mogelijkheid werd geboden of redelijkerwijs niet kan worden verweten dat u geen zienswijzen heeft ingediend.
Als u een beroepschrift heeft ingediend dan schorst dat de werking van het besluit niet. Om het besluit (tijdelijk) buiten werking te stellen kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter als u daarvoor een spoedeisend belang heeft. Dit verzoek kunt u indienen bij de Rechtbank te 's-Hertogenbosch, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA 's-Hertogenbosch. U bent hiervoor griffierecht verschuldigd.
U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-33066.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.