Verkeersbesluit wijzigen onderlinge voorrang fietspaden park Selwerd

Logo Groningen

Kenmerk: 5602686

Opsteller: G. Dorgelo

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Adviezen

Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de politie eenheid noord Nederland district Groningen afdeling verkeersondersteuning over de handhaafbaarheid van maatregel en plaatsing. Het advies de politie eenheid noord Nederland district Groningen afdeling verkeersondersteuning is als bijlage bijgevoegd.

 

Motivering

Groningen wil zich sterk blijven profileren als fietsvriendelijke stad. In de Fietsstrategie 2015-2025 heeft gemeente Groningen haar ambitie vastgelegd op het gebied van het verbeteren van het fietsnetwerk, zodat deze klaar is voor de toekomst. Eén van de onderdelen, die in de Fietsstrategie beschreven is, betreft: “Ruimte voor de fiets door het verbeteren van de Slimme Routes”. We kennen op dit moment twee Slimme Routes richting Zernike, Slimme Route West (Jaagpad) en Slimme Route Oost (Selwerd). Het fietspad wat door park Selwerd loopt is onderdeel van de Slimme Route Oost. De gemeente Groningen heeft een ontwerp gemaakt waarbij de voorrangssituatie van het fietspad in park Selwerd wordt gewijzigd ten gunste van de Slimme Route Oost.

 

Overweging instellen voorrang kruisingen fietspad Park Selwerd

a) Op kruispunten tussen vrijliggende fietspaden kan de voorrang - door middel van het toepassen van verkeerstekens - worden geregeld als er sprake is van een hoofdfietsroute;

b) de doorgaande fietsroute door park Selwerd - tussen Eikenlaan en Crematoriumlaan (Zernike Campus) - is een hoofdfietsroute welke door 15.000 – 18.000 fietsers per etmaal gebruikt wordt;

c) in park Selwerd bevinden zich naast de hoofdfietsroute nog twee fietspaden: het fietspad in het verlengde van de Kometenstraat richting Spirealaan en het nieuw te realiseren fietspad ten zuiden van de N370, welke in verbinding staat met de Elzenlaan; beide fietspaden zijn geen hoofdfietsroute;

d) om de Slimme Route Oost in te passen is de keuze gemaakt om voorrang te regelen op de twee kruispunten tussen de fietspaden. Hierbij dienen bestuurders op de secundaire fietspaden voorrang te verlenen aan fietsers die de route tussen Eikenlaan en Crematoriumlaan gebruiken;

e) met het instellen van de voorrang - door middel van het toepassen van verkeerstekens - wordt een comfortabelere en snelle fietsroute gerealiseerd waarbij doorgaande fietsers zo min mogelijk oponthoud ondervinden;

f) om de oversteekbaarheid van de Slimme Route te waarborgen is ervoor gekozen om het fietspad ter hoogte van de kruisende fietspaden uit elkaar te trekken. Zo kan een gefaseerde oversteek voor kruisend fietsverkeer gewaarborgd worden.

Dat bovengenoemde verkeersmaatregelen kunnen worden getroffen door het plaatsen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het plaatsen van haaientanden als genoemd in artikel 80 van het RVV 1990.

Dat de verkeersmaatregelen, die worden getroffen conform artikel 2 van de WVW, strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Besluit

Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen:

1. Door het plaatsen van B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 - en haaientanden - de voorrangssituatie tussen het fietspad gelegen tussen Eikenlaan en Crematoriumlaan en het fietspad in het verlengde van de Kometenstraat richting Spirealaan dusdanig te regelen dat bestuurders voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op fietspad gelegen tussen Eikenlaan en Crematoriumlaan.

2. Door het plaatsen van B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 - en haaientanden - de voorrangssituatie tussen het fietspad gelegen tussen Eikenlaan en Crematoriumlaan en het fietspad ten zuiden van de N370 welke in verbinding staat met de Elzenlaan te regelen dusdanig dat bestuurders voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op fietspad gelegen tussen Eikenlaan en Crematoriumlaan. 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar tegen maken. Hoe dit moet, kunt u lezen op groningen.nl/bezwaar-maken. Als u dit wilt, kunt u de informatie van de website ook schriftelijk ontvangen. Belt u dan met de afdeling Rechtsbescherming, telefoon 14050.

 

Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:

- uw naam, adres en telefoonnummer;

- de datum waarop u het bezwaar indient;

- het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee);

- waarom u het niet eens bent met het besluit;

- uw handtekening. 

 

Let op: het bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de dagtekening van dit besluit. Dat is de datum die u bovenaan dit besluit vindt. 

 

Stuur uw bezwaarschrift naar:

college van burgemeester en wethouders

Postbus 30026

9700 RM Groningen

 

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Groningen,

namens hen, concerndirecteur Groningen,

namens deze,

 

 

E.A. Tollenaar

teamleider, directie Ruimtelijk Beleid en Ontwerp

Naar boven