Overkoepelend Verkeersbesluit Evenementen In De Vesting

Logo Woudrichem

Nummer : VB2017-D01

Ingangsdatum : 1 juni 2017

Onderwerp : Tijdelijke afsluitingen tbv evenementen

Locatie : de gehele Vesting van Woudrichem te Woudrichem

Type besluit : Overkoepelend verkeersbesluit tbv alle evenementen in de Vesting van Woudrichem

Corsa kenmerken : 17.0004882

 

Het college van Burgemeester en Wethouders van Woudrichem

Overweging ten aan zien van het besluit

Gelet op

Artikel 18, lid 1, onder d, van de wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), de bepalingen in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV’90), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

Overwegende

Dat op grond van het bepaalde in artikel 12 BABW plaatsing of verwijdering van verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

Dat betreffende wegvakken zijn gelegen binnen en in beheer zijn bij de gemeente Woudrichem.

Uit het oogpunt van

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers;

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

Datailering en Motivering

In de Vesting van de gemeente Woudrichem worden met enige regelmaat evenementen georganiseerd, waarbij de Vesting afgesloten moet worden voor alle verkeer om de veiligheid van de bezoekers van het evenement te waarborgen. Om het verkeer dan goed te geleiden is een verkeersplan opgesteld (bijlage 1). Voor alle evenementen die in de Vesting georganiseerd worden is één van de drie niveaus in dit verkeersplan van toepassing.

Niveau 1: Volledige afsluiting van de gehele Vesting.

Niveau 2: Volledige afsluiting van de Hoogstraat en de Kerkstraat, overige straten autoluw.

Niveau 3: Volledige afsluiting van het Arsenaal of één andere straat, rest van de Vesting bereikbaar of autoluw.

Bij een volledige afsluiting hebben alleen voetgangers, voertuigen die bij het evenement horen en voertuigen van noodhulpdiensten toegang.

Bij een autoluwe straat hebben naast de voertuigen genoemd onder volledige afsluiting ook bewoners op vertoon van de bij het evenement behorende bewonersbrief toegang.

In de straten binnen de volledige afsluiting is de wegsleepregeling van toepassing, voor zover de auto’s in de weg staan voor de geplande activiteiten binnen het evenement.

Buiten de Vesting is bij niveau 1 en 2 en indien bij niveau 3 gekozen wordt voor autoluw voor de bezoekers van de evementen een parkeerverwijzingssysteem van toepassing zoals in hoofdstuk 4 van het verkeersplan is opgenomen. Hierbij geldt éénrichtingsverkeer voor de lus Jacoba van Beierenstraat, Prins Willem van Oranjestraat, Graaf van Hornestraat en Adriaan van Alkmaarstraat en hierbij geldt éénrichtingsverkeer voor de Wethouder de Joodestraat. Daarnaast geldt een parkeerverbod voor de Burgemeester van der Lelystraat.

Belangenafweging

Omdat van de bewoners van de Vesting gevraagd wordt om hun auto elders te parkeren tijdens de evementen en zij hun woning dan alleen te voet kunnen bereiken, is het gewenst om een maximum te stellen aan het aantal dagen per jaar waarop dit verkeersbesluit toegepast kan worden. Daarom kan dit overkoepelende verkeersbesluit voor maximaal 21 dagen per jaar toegepast worden, met een maximum van 5 aaneengesloten dagen.

Gehoord

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 24 BABW heeft over dit besluit overleg plaatsgevonden met de politie; eenheid Zeeland- West Brabant district de Baronie.

Besluiten

  • 1.

    Om een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee in te stellen in de de gehele Vesting van Woudrichem te Woudrichem gedurende maximaal 21 dagen per jaar met een maximum van 5 aaneengesloten dagen;

  • 2.

    Dit te effectueren door het plaatsen van de borden C1 (gesloten verklaring) van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV ’90);

  • 3.

    Éénrichtingsverkeer en een parkeerverbod in te stellen op de parkeerverwijzingsroute zoals in hoofdstuk 4 van het verkeersplan is opgenomen gedurende maximaal 21 dagen per jaar met een maximum van 5 dagen aaneengesloten;

  • 4.

    Dit te effectueren door het plaatsen van de borden C02 (verboden in te rijden vanuit deze richting) C03 ( éénrichtingsverkeer vanuit deze richting) en E01 (parkeerverbod) van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV’90);

  • 5.

    Dat dit besluit alleen mag worden toegepast indien het evenement volgens de precedures van het evenementenbeleid van de gemeente Woudrichem bij de gemeente kenbaar is gemaakt en de organisatie aan de onderstaande voorwaarden voldoet;

  • 6.

    De dagen waarop dit overkoepelende verkeersbesluit van toepassing is en het benodigde niveau te publiceren bij de publicatie van de betreffende evenementen;

  • 7.

    Een afschrift van dit besluit ter kennisname zenden aan:

    • 1.

      Politie, team Dongemond;

    • 2.

      Brandweer, team LVHA en dhr. M.Kuijpers;

    • 3.

      Ambulancepost Giessen, dhr. R. Bles;

    • 4.

      Arriva, omleidingen.brabantwest@arriva.nl;

  • 8.

    Dit besluit in werking te laten treden na de publicatie in de Staatscourant;

  • 9.

    Dit besluit tevens te publiceren op de gemeentepagina.

 

Voorwaarden

De genoemde verkeersmaatregelen zullen geschieden onder de volgende voorwaarden, die door de organisatie stipt in acht dienen te worden genomen:

  • 1.

    de organisatie dient zelf zorg te dragen voor het uitzetten van de verkeersmaatregelen op de gewenste wegen of gedeelten van wegen, één en ander eventueel in overleg met de politie en gemeente;

  • 2.

    de organisatie dient de parkeeroverlast tot een minimum te beperken voor personen wonende langs de afgesloten trajecten en andere belanghebbenden;

  • 3.

    de wegsleepregeling is van toepassing;

  • 4.

    de gebruikelijke afsluitingsmaterialen dienen na afloop van de festiviteiten zodanig van de rijbaan te zijn verwijderd, dat deze geen gevaar meer kunnen opleveren voor het verkeer;

  • 5.

    belanghebbenden en de binnen de afgesloten trajecten wonende personen dienen tijdig door de organisatie van de afsluiting in kennis te worden gebracht;

  • 6.

    belanghebbenden en de binnen de afgesloten trajecten wonende personen en hun eventuele bezoekers dient vrije doorgang te worden verleend bij calamiteitsituaties;

  • 7.

    voertuigen van operationele diensten dienen te allen tijde vrije doorgang te krijgen indien dit noodzakelijk is voor een snelle hulpverlening;

  • 8.

    na afloop van de festiviteiten dienen de wegen of gedeelten van wegen schoongemaakt te worden en ontdaan te worden van eventuele scherpe voorwerpen;

  • 9.

    indien aan het vorige voorschrift geen uitvoering wordt gegeven zal van gemeentewege, doch op kosten van de organisatie, één en ander worden uitgevoerd;

  • 10.

    het gemeentebestuur aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade, welke onverhoopt mocht ontstaan door gebruikmaking van deze tijdelijke verkeersmaatregel.

 

Woudrichem, 22 mei 2017

het college van burgemeester en wethouders van Woudrichem,

namens dezen,

    

ing. G.T. Boterblom

hoofd van de afdeling Openbare Werken

  

Het genomen besluit kunt u vanaf de eerste werkdag na deze publicatie, op afspraak inzien bij de balie van het gemeentehuis.

Wanneer u rechtstreeks in uw belang getroffen bent bij dit besluit, dan kunt u (schriftelijk en gemotiveerd) een bezwaarschrift indienen. Richt uw bezwaar aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 6, 4285 ZG te Woudrichem. De termijn voor het indienen van uw bezwaar is binnen zes weken na de datum van publicatie op de Staatscourant van het besluit. De datum van publicatie op de Staatscourant kan verschillen met de datum van publicatie in het Altenanieuws, controleer daarom altijd de datum van publicatie op de Staatscourant.

Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. U kunt daarom gelijktijdig met of na de indiening van het bezwaarschrift de Voorzieningenrechter verzoeken om een ‘voorlopige voorziening’ via de Rechtbank Zeeland-West-Brabant, Team Bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA te Breda. U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor heeft u een elektronische handtekening nodig (DigiD). Voor meer informatie kunt u genoemde site raadplegen.

 

Naar boven