Aarveld-Bekkerveld, het uitbreiden van de parkeerschijfzone na evaluatie vervolg enquête, mei 2017

Logo Heerlen

VERKEERSBESLUIT

Burgemeester en Wethouders van Heerlen;

Gelet op:

De bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en

Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het

Wegverkeer, de Algemene wet Bestuursrecht en het mandaatbesluit van 10 januari 2017.

0verwegende dat:

Het parkeerbeleid van de gemeente Heerlen is erop gericht om mensen zoveel mogelijk te laten parkeren in de buurt van hun bestemming. Daarbij probeert de gemeente onder andere via parkeerregulering de balans te vinden, bijvoorbeeld via betaald parkeren, vergunning parkeren of ‘blauwe zone’-parkeren.

In 2014 heeft de gemeenteraad besloten dat het ‘blauwe zone’-parkeren in Heerlen als parkeersysteem in bepaalde gebieden rond het centrum kan worden ingevoerd om in die gebieden waar sprake is van een scheve parkeerbalans deze te herstellen. In dit systeem kunnen de bewoners van een wijk/buurt/of straat, door een ontheffing aan te vragen, dan vrij parkeren in hun wijk/buurt/of straat.

In de buurt Aarveld-Bekkerveld is door externe omstandigheden op bepaalde plaatsen een grote parkeerdruk aanwezig. In het noorden van deze buurt wordt deze parkeerdruk mede bepaald door de medewerkers van het ABP aan de Oude Lindestraat en personeel en winkelend publiek uit het centrum van Heerlen. Vanwege deze overlast heeft de gemeente Heerlen in overleg met de wijkraad Aarveld-Bekkerveld een enquête in 2015 uitgezet.

De uitslag van deze eerste enquête is verwerkt in een besluit dat in 2015 is genomen en heeft geresulteerd in de aanleg van een blauwe zone. Het besluit is conform afspraak doorgesproken met de Wijkraad.

Uit de evaluatie van de blauwe zone met de wijkraad eind 2016 is gebleken dat een 2de enquête wenselijk is om de behoefte aan uitbreiding van de parkeerschijfzone te peilen.

Deze 2de enquête is gehouden begin 2017 en liet zien dat er voldoende draagvlak was om de blauwe zone gebieden in Aarveld-Bekkerveld uit te breiden.

Uit oogpunt van

het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

is het gewenst om

in de wijk Aarveld-Bekkerveld een parkeerschijfzone (blauwe zone) in te voeren met een maximale parkeerduur van 2 uur en tevens de bewoners van de Welterlaan (oneven huisnummer 5 t/m/ 39) met ontheffing deel te laten nemen aan de blauwe zone Aarveld-Bekkerveld.

In de volgende straten wordt de parkeerschijfzone ingevoerd. In de Vergiliusstraat (volledig, huisnummer 1 t/m 28), in de Ovidiusstraat tussen de Vergiliusstraat en de Tacitusstraat (de huisnummers 18 t/m 183, even en oneven zijde), de Horatiusstraat tussen de Vergiliusstraat en de Liviusstraat (de huisnummers 1 t/m 23, oneven zijde), de Pliniusstraat (huisnummers 1 t/m 23, oneven zijde), de Tacitusstraat tussen de Vergiliusstraat en de Liviusstraat (de huisnummers 1 t/m 23, oneven zijde), de Benzenraderweg tussen de Vergiliusstraat en de rotonde Burg. Waszinkstraat (de huisnummers 130 t/m 172, even zijde), de Leonard Stassenstraat (even en oneven), de Pluymaekersstraat tussen de Leonard Stassenstraat en de Van Sonsbeeckstraat (de huisnummers 9 t/m 23 en 16 t/m 38), de Bekkerweg tussen de St. Annalaan en de rotonde Akerstraat-Burg. Waszinkstraat (de huisnummers 121 t/m 133, oneven zijde), in de Akerstraat tussen de Vlotstraat en de Burg. Waszinkstraat (de huisnummers 114–176, even zijde) en tussen de rotonde Molenberglaan-Akerstraat en de rotonde Caumerbeeklaan-Akerstraat (de huisnummer 99 t/m 113 en 133 t/m 145,oneven zijde) met uitzondering van de parkeervakken voor het Grotius College van maandag tot en met zaterdag tussen 9 en 18 uur een parkeerschijfzone (blauwe zone) in te voeren met een maximale parkeerduur van 2 uur.

Motivering:

Door de aanleg van deze parkeerschijfzones worden langparkeerders geweerd en worden de bewoners van Aarveld-Bekkerveld middels een ontheffing gefaciliteerd om in hun buurt/straat te parkeren. De verkeersveiligheid wordt bevorderd doordat de bewoners niet meer hoeven te zoeken naar een geschikte parkeerplaats.

Belangenafweging:

De gemeentelijke belangen van een evenwichtig parkeerbeleid zijn hiermee gediend.

Voorstanders van de invoering van blauwe zone parkeren zijn gebaat bij het treffen van deze maatregelen. Zij hebben in de enquête aangegeven voorstander van het invoeren van een blauwe zone in hun straat te zijn.

Tegenstanders van de invoering van het blauwe zone parkeren ondervinden geen onoverkomelijke nadelen want er zijn voldoende straatgedeeltes in de directe omgeving waar geen blauwe zone is.

Gehoord/Overleg:

Ingevolge artikel 24 van het BABW is vooraf overleg gepleegd met de korpschef van het regionale politiekorps. De genoemde straten zijn in beheer bij de gemeente Heerlen. Er is overleg gevoerd met de wijkraad Aarveld-Bekkerveld.

Besluiten:

Door middel van de plaatsing van de borden E10zb van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 voorzien van onderborden met tekst “ma t/m za. 9 tot 18 uur” maximale parkeerduur 2 uur alsmede het aanbrengen van blauwe strepen als bedoeld in art. 25, tweede lid, van het RVV 1990 een parkeerschijfzone in te voeren in de wijk Aarveld-Bekkerveld in de Vergiliusstraat (volledig, huisnummers 1 t/m 28) in de Ovidiusstraat tussen de Vergiliusstraat en de Tacitusstraat (de huisnummers 18 t/m 183,even en oneven zijde), de Horatiusstraat tussen de Vergiliusstraat en de Liviusstraat (de huisnummers 1 t/m 23, oneven zijde), de Pliniusstraat (huisnummers 1 t/m 23, oneven zijde), de Tacitusstraat tussen de Vergiliusstraat en de Liviusstraat (de huisnummers 1 t/m 23, oneven zijde), de Benzenraderweg tussen de Vergiliusstraat en de rotonde Burg. Waszinkstraat (de huisnummers 130 t/m 172, even zijde), de Leonard Stassenstraat (even en oneven), de Pluymaekersstraat tussen de Leonard Stassenstraat en de Van Sonsbeeckstraat (de huisnummers 9 t/m 23 en 16 t/m 38), de Bekkerweg tussen de St. Annalaan en de rotonde Akerstraat-Burg. Waszinkstraat (de huisnummers 121 t/m 133, oneven zijde), in de Akerstraat tussen de Vlotstraat en de Burg. Waszinkstraat (de huisnummers 114–176, even zijde) en tussen de rotonde Molenberglaan-Akerstraat en de rotonde Caumerbeeklaan-Akerstraat (de huisnummer 99 t/m 113 en 133 t/m 145, oneven zijde) met uitzondering van de parkeervakken voor het Grotius College.

Heerlen,

Burgemeester en wethouders van Heerlen,

namens dezen,

het hoofd van het bureau Beleid en bedrijfsvoering van de afdeling Beheer en onderhoud.

A.Mathissen-Wetzelaer,

Ter inzage legging:

Het verkeersbesluit + tekening liggen eveneens ter inzage bij het Klantcontactcentrum van de afdeling Publiekszaken in de hal van het stadhuis, Geleenstraat 27 in Heerlen.

Bezwaar:

Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene Wet Bestuursrecht kan iedere belanghebbende, binnen een termijn van 6 weken nadat dit besluit is bekendgemaakt in de Staatscourant, bezwaren indienen tegen dit besluit bij het College van Burgemeester en Wethouders van Heerlen, postbus 1, 6400 AA Heerlen.

Het bezwaar heeft geen schorsende werking.

Indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, kan -nadat bezwaar is gemaakt bij het College van Burgemeester en Wethouders- aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrechtelijke zaken, postbus 950, 6040 AZ Roermond, worden verzocht om een voorlopige voorziening te treffen. Hieraan zijn griffierechten verbonden.

Bijlagen

tekeningen: Blauwe zone Aarveld-Bekkerveld, 2017

Naar boven