Burgemeester en wethouders van Montfoort,
hebben besloten:
- -
tot het instellen van een tijdelijke, zonale geslotenverklaring voor vrachtauto’s (uitgezonderd bestemmingsverkeer) in en rond Montfoort tijdens de reconstructie van de N228 in de periode juni – juli 2017, door het plaatsen van borden C7zb en C7ze van Bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord ‘uitgezonderd aantoonbaar bestemmingsverkeer’ op de locaties Jan de Rijkelaan (t.h.v. rotonde N228), Anne Franklaan (t.h.v. rotonde N228), Blokland (t.h.v. kruising N204) en N228 (t.h.v. rotonde N204).
- -
de maatregel uit te voeren zoals weergegeven in bijlage 1.
Montfoort, 1 juni 2017
Burgemeester en wethouders van Montfoort,
namens dezen, het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking,
namens deze,
J. Stieber
Beleidsmedewerker Verkeer
Bevoegdheid
De beleidsmedewerker Verkeer is bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 en het door het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking op d.d. 24 november 2014 vastgestelde mandatenregister UW Samenwerking.
Wetgeving
De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:
• Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);
• Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);
• Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);
• (Uitvoeringvoorschriften) Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Aanleiding
In de periode juni-juli 2017 verricht de provincie Utrecht groot onderhoud aan de N228 in Montfoort. Hierdoor is er geen doorgaand verkeer mogelijk door Montfoort via de N228. Om te voorkomen dat vrachtverkeer gebruik gaat maken van diverse alternatieve routes in en rond Montfoort die hiervoor niet geschikt zijn, is het wenselijk een tijdelijke zonale geslotenverklaring voor vrachtauto’s in te stellen in en rond Montfoort.
Vereiste van besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Motivering
- •
De alternatieve wegen door Montfoort tussen de N204 en de N228/A12/De Meern zijn uit het oogpunt van verkeersveiligheid en weginrichting niet geschikt voor doorgaand vrachtverkeer. Daarnaast is de leefbaarheid in het geding.
- •
Tijdens de werkzaamheden wordt een formele omleidingsroute ingesteld via de A12 voor doorgaand verkeer tussen de N204 en de N228/A12/De Meern. Deze route wordt vroegtijdig aangekondigd d.m.v. tijdelijke bebording, is zeer geschikt voor doorgaand vrachtverkeer en het reistijdverlies is beperkt.
- •
Om het verkeersbesluit betrekking te laten hebben op alle alternatieve routes door Montfoort en tevens handhaving mogelijk te maken, is het noodzakelijk een zone in en rond Montfoort gesloten te verklaren voor vrachtauto’s.
- •
De maatregel is gericht op het weren van doorgaand vrachtverkeer. Een uitzondering voor (aantoonbaar) bestemmingsverkeer is daarom passend en bovendien ook noodzakelijk voor lokale bedrijven, leveranciers, etc.
- •
Verkeersregelaars worden door de tijdelijke verkeersmaatregel in de gelegenheid gesteld doorgaand vrachtverkeer terug te leiden naar de vastgestelde omleidingsroute.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Politie Eenheid Midden-Nederland, district West Utrecht. De politie heeft positief geadviseerd over het verkeersbesluit.
De wegen waarop de geslotenverklaring wordt ingesteld zijn gelegen binnen en buiten de bebouwde kom van Montfoort en in beheer bij de gemeente Montfoort en de provincie Utrecht. In het kader van artikel 23 van het BABW is overleg gepleegd met de provincie Utrecht. Zij hebben ingestemd met de tijdelijke maatregel.
Belangenafweging
De maatregel is uitsluitend gericht op het weren van doorgaand verkeer. Door (aantoonbaar) bestemmingsverkeer uit te zonderen worden belanghebbenden niet geschaad. Voor doorgaand vrachtverkeer is er een geschikt alternatief in de vorm van de tijdelijke omleidingsroute via de A12. Er zijn dus geen redenen om aan te nemen dat door het verkeersbesluit belanghebbenden onevenredig worden benadeeld of dat er een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.