Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Staatscourant 2017, 28898 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Staatscourant 2017, 28898 | Verkeersbesluiten |
Provincie Utrecht 677 - 2017 , gemeente Montfoort , N 20 4 , aanleg r otonde, Blokland , M.A . Reinaldaweg .
Besluit van de provincie Utrecht van 16 mei 2017, nummer 81AD4EB2, tot vaststelling van verkeersmaatregelen ten behoeve van de aanleg van een rotonde, Blokland, M.A. Reinaldaweg.
RVV = Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990
BABW = Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer
Op dit kruispunt op de provinciale weg N402, Blokland, M.A. Reinaldaweg hebben herhaaldelijk ernstige verkeersongevallen plaats gevonden. In overleg met de omgeving en de gemeente Montfoort is eind 2010 besloten om te onderzoeken hoe dit kruispunt verkeersveiliger kan worden gemaakt. Met de conclusies uit dit onderzoek en in overleg met de omgeving en de gemeente Montfoort is voorgesteld om, conform ons beleid, op dit kruispunt een rotonde te realiseren. Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeerveiligheid uit 2012 blijkt dat de aanleg van een rotonde op deze locatie zorgt voor een reductie van 70% in het aantal ongevallen met letsel, inclusief licht letsel. (bron; SWOV, jan. 2012)
Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit
Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het BABW moet voor het nemen van verkeersmaatregelen en het aanbrengen van borden van bijlage I van het RVV 1990 en verkeerstekens op het wegdek een verkeersbesluit worden genomen. De doelstellingen van dit verkeersbesluit zijn het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.
Zoals in artikel 24 van het BABW is voorgeschreven, is overleg gepleegd met de korpschef van de nationale politie over deze verkeersmaatregel. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van de politie heeft ingestemd met de maatregelen tot aanleg van de rotonde.
Op dit kruispunt op de provinciale weg N204, Blokland, M.A. Reinaldaweg vinden regelmatig ernstige ongevallen plaats. Sommige met dodelijke afloop. Oorzaak hiervan is dat auto's die linksaf willen slaan om Blokland op te kunnen rijden, afremmen en soms stilstaan op de doorgaande rijstrook. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het ontbreken van voorsorteervakken. De afremmende auto wordt door de achterop rijdende automobilisten onvoldoende opgemerkt met als gevolg dat een kop-staart botsing niet te vermijden is. Een ander probleem op dit kruispunt is dat verkeer dat vanuit Blokland-oost de N204 op wil rijden, de doorgaande fietsroute blokkeert.
Dit probleem zal nog verergeren als binnenkort buslijn 104 op dit kruispunt de N204 op gaat rijden. Voor deze buslijn, die naar verwachting volgend jaar via dit kruispunt gaat rijden, is de aanleg van deze rotonde gunstig. De rotonde heeft geen negatief effect op de doorstroming op de doorgaande richting van de N204, echter voor verkeer dat vanaf Blokland (beide zijden) de N204 op wilt rijden, leiden tot een vlottere en veiligere verkeersafwikkeling.
Ten behoeve van het fietsverkeer wordt een gefaseerde fietsoversteek gemaakt. Daardoor zullen de wachttijden voor de fietsers afnemen en wordt het oversteken voor fietsers veiliger. Conform provinciaal beleid is een rotonde op deze locatie de beste oplossing. De maatregelen zullen leiden tot een vlottere en veiliger verkeersafwikkeling op de N204. Dit dient de belangen van de weggebruiker. Gelet hierop en het gegeven dat de maatregelen in overleg met de omwonenden tot stand zijn gekomen, verwachten wij niet dat door de maatregel belangen onevenredig zullen worden geschaad. De maatregel draagt bij aan een betere leefbaarheid, ruimtelijke kwaliteit en bereikbaarheid van de omwonenden en gebruikers van beide kruisende wegen en de N204.
Het weggedeelte waar deze maatregel wordt getroffen, is in beheer bij de provincie Utrecht. Daarom zijn wij, Gedeputeerde Staten van Utrecht, op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.
In overeenstemming met de aangehechte en van dit verkeersbesluit deel uitmakende beeldmateriaal genaamd ‘N204OM-0008.pdf’, worden de volgende concrete fysieke maatregelen uitgevoerd op de N204, tussen hmp 14.550 en hmp 15.000:
Borden 11 x B6 van bijlage 1 van de RVV 1990, om voorrang te verlenen door bestuurders op de aansluitende weg aan bestuurders op de N204. In combinatie met haaientanden op het wegdek zoals bedoeld in artikelen 78 en 80 van het RVV 1990, om de voorrang zodanig te regelen dat verkeer op de rotonde voorrang heeft. Plaatsen ter hoogte van hmp. 14.810 tot 14.870.
Dit besluit laat de eventuele toepassing van de Wegenverordening provincie Utrecht 2010 onverlet.
Gedeputeerde Staten van Utrecht,
Dit verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening vanaf 19 mei 2017 gedurende zes weken ter inzage in het provinciehuis van Utrecht en is in te zien na telefonische afspraak via +31302582949. Het besluit wordt ook elektronisch gepubliceerd in de Staatscourant via www.officielebekendmakingen.nl. Tevens hebben wij dit verkeersbesluit openbaar gemaakt via het internetdomein van de provincie Utrecht: http://www.provincie-utrecht.nl.
Tegen dit besluit kunt u binnen zes weken na de dag van verzending een bezwaarschrift bij het college van Gedeputeerde Staten van Utrecht indienen:
- Digitaal: gebruikt u hiervoor het formulier “Bezwaar tegen beslissing provinciaal bestuur met DigiD”. Uw DigiD geldt als ondertekening. U vindt het formulier via: www.provincie-utrecht.nl/formulierbezwaar.
- Schriftelijk: t.a.v. de secretaris van de Awb- adviescommissie van PS en GS, postbus 80300, 3508 TH Utrecht. Het bezwaarschrift moet in ieder geval bevatten, uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht (indien mogelijk, onder vermelding van het besluitnummer) de reden van bezwaar, ondertekening.
Aan de behandeling van een bezwaarschrift zijn voor de indiener geen kosten verbonden. Overigens schort het indienen van een bezwaarschrift de werking van het besluit niet op. Als u niet kunt wachten op de normale behandeling van uw bezwaarschrift, hebt u de mogelijkheid om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de rechtbank. U moet op dat moment ook al een bezwaarschrift hebben ingediend. Het verzoek om een voorlopige voorziening richt u aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Sector bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht.
Daarbij is een griffierecht verschuldigd (zie ook:www.rechtspraak.nl/Procedures/Tarieven-griffierecht/ voor de hoogte van het griffierecht). U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor dient u te beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-28898.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.