Verkeersbesluit herinrichting Muiderstraatweg - deelgebied Plantage de Sniep

Logo Diemen

Burgemeester en wethouders van Diemen;

Overwegende dat:

  • -

    door de onderhoudsstaat van de verharding groot onderhoud op de Hartveldseweg en de Muiderstraatweg vanaf de Ringweg A10 tot aan de Provincialeweg noodzakelijk is;

  • -

    het project bekend is onder de naam “herinrichting Oost-West as”;

  • -

    dit besluit ziet op de Muiderstraatweg voor het gedeelte vanaf de spoorlijn Diemen-Zuid - Weesp tot de kruising Muiderstraatweg - Provincialeweg;

  • -

    op 8 maart 2016 een inloopavond is georganiseerd voor bewoners en belangstellenden in het gemeentehuis om kennis te nemen van het inrichtingsvoorstel;

  • -

    bovengenoemd inrichtingsvoorstel ter inzage heeft gelegen tot 21 april 2016;

  • -

    ten aanzien van de nieuwe weginrichting van de Muiderstraatweg geen zwaarwegende bezwaren zijn ingediend;

  • -

    in 2009 het gedeelte van de Muiderstraatweg ter hoogte van Plantage de Sniep is opgenomen in een verkeerbesluit d.d. 29 september 2009 met besluitnr. 09-40-03;

  • -

    de Muiderstraatweg een gebiedsontsluitingsweg is en conform de uitvoeringsvoorschriften aangeduid dient te worden als voorrangsweg;

  • -

    de status van voorrangsweg al is opgenomen in het eerder genoemde besluit uit 2009 en middels dit besluit wordt herbevestigd;

  • -

    voor zowel het noordelijk als voor het zuidelijk deel van Plantage de Sniep in respectievelijk 2009 en 2012 verkeersbesluiten zijn genomen ten aanzien van het instellen van 30 km/uur zones;

  • -

    het wegprofiel op het gedeelte vanaf de spoorlijn Diemen-Zuid - Weesp tot aan De Wissel / Piaka bestaat uit een vrijliggende trambaan in middenligging met aan weerszijden rijbanen, aan de noordoostzijde een vrijliggend tweerichtingen fietspad en aan de zuidwestzijde een vrijliggend fietspad;

  • -

    het wegprofiel vanaf De Wissel / Piaka tot aan de Sportlaan bestaat uit een vrijliggende trambaan in middenligging met aan weerszijden rijbanen en aan de noordoostzijde een fietsstraat ten behoeve van de ontsluiting van woningen aan de Keulse Vaart;

  • -

    aan de noordzijde van de Muiderstraatweg, vanaf de Prins Bernhardlaan tot de Sportlaan, een belangrijke fietsroute ligt voor lokaal en regionaal fietsverkeer;

  • -

    in het profiel van de Muiderstraatweg, op het gedeelte tussen De Wissel / Piaka en de Sportlaan, fysiek geen ruimte te vinden is voor een vrijliggend fietspad in twee richtingen;

  • -

    er voldoende parkeergelegenheid dient te zijn in de nabijheid van woningen;

  • -

    de aanleg van een fietsstraat zowel fietsverkeer als bestemmingsverkeer faciliteert;

  • -

    ten behoeve van een voor alle verkeersdeelnemers verkeersveilige situatie het wenselijk wordt geacht in de fietsstraat partieel éénrichtingsverkeer in te stellen waarbij de richting van het gemotoriseerde verkeer identiek is aan de noordoostelijk gelegen rijbaan van de Muiderstraatweg;

  • -

    aan de noordzijde van de Muiderstraatweg aansluitingen zijn of worden gecreëerd met Betonijzer, Pontveer, De Wissel, De Trekschuit, Het Tolhek en de Sportlaan en verkeer van en naar deze straten voorrang dient te verlenen aan het kruisende verkeer op de Keulse Vaart en de Muiderstraatweg;

  • -

    aan de zuidzijde van de Muiderstraatweg aansluitingen zijn of worden gecreëerd met bruggen genaamd Ponton, Piaka, Korjaal en Barku en verkeer van en naar deze bruggen voorrang dient te verlenen aan het kruisende verkeer op de Muiderstraatweg;

  • -

    op de aansluiting Ponton – Muiderstraatweg aan de zuidoostzijde een vrijliggend fietspad wordt aangelegd;

  • -

    de kruising Muiderstraatweg - Betonijzer voor een goede en veilige afwikkeling van het tramverkeer geregeld dient te worden met verkeers- en of waarschuwingslichten;

  • -

    de kruising Muiderstraatweg - Ponton-Pontveer voor een goede en veilige afwikkeling van het verkeer geregeld dient te worden met een verkeersregelinstallatie;

  • -

    het oversteekpunt Barku-Het Tolhek een belangrijke route is voor schoolgaande kinderen uit de woonwijk Plantage de Sniep-Zuid van en naar de nieuw te bouwen Brede School in woonwijk Plantage de Sniep-Noord;

  • -

    de kruising Muiderstraatweg - Barku - Het Tolhek voor een veilige afwikkeling van het langzaamverkeer geregeld dient te worden met een verkeersregelinstallatie;

  • -

    bovengenoemde route alleen mogelijk gemaakt dient te worden voor voetgangers en (brom-) fietsverkeer;

  • -

    bij uitval van een verkeersregelinstallatie verkeer zich veilig moet kunnen blijven afwikkelen;

  • -

    om het fietsgebruik te stimuleren fietsverkeer zoveel als mogelijk voorrang dient te krijgen op gemotoriseerd verkeer;

  • -

    (brom-)fietsverkeer bij oversteekpunten op gebiedsontsluitingswegen voorrang dient te verlenen aan gemotoriseerde verkeer;

  • -

    de voorrang tussen (brom-)fietsers onderling om verkeersveiligheidsredenen geregeld dient te worden;

  • -

    vanuit Duurzaam Veilig het gewenst is de bromfietser, binnen de bebouwde kom, zo veel als mogelijk de rijbaan te laten gebruiken;

  • -

    bij de overgang van een fietspad of (brom-)fietspad naar een woonstraat of fietsstraat het noodzakelijk is deze overgang duidelijk kenbaar te maken;

  • -

    voetgangers op kruispunten veilig moeten kunnen oversteken;

  • -

    trams en bussen moeten kunnen halteren op de daarvoor aangewezen en ingerichte halteplaatsen;

  • -

    verkeer op alle kruisingen beschermd dient te worden tegen de mogelijkheid tot spookrijden;

  • -

    alle genoemde maatregelen ingesteld worden ten behoeve van het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    met de politie, wijkteam Diemen, overleg is gevoerd over de te nemen verkeersmaatregelen en zij positief hebben geadviseerd;

  • -

    dat de hierna genoemde wegen c.q. weggedeelten zijn gelegen binnen de bebouwde kom van en/of in beheer zijn bij de gemeente Diemen;

Gelet op artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 12 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, het besluit van de gemeenteraad van Diemen d.d. 30 maart 1995, no. 95-44;

B E S L U I T E N :

  • a.)

    de Muiderstraatweg als herbevestiging op eerdere besluitvorming aan te wijzen als voorrangsweg en de voorrang op de kruising met Betonijzer, Pontveer, Ponton, De Wissel, Piaka, De Trekschuit, Korjaal, Het Tolhek, Barku en Sportlaan te regelen ten gunste van verkeer op de Muiderstraatweg door de plaatsing van borden B1 en B6, van bijlage 1 van het RVV 1990 en bijbehorende haaientanden;

  • b.)

    het plaatsen van een verkeersregelinstallatie op de kruising Muiderstraatweg - Betonijzer;

  • c.)

    het plaatsen van een verkeersregelinstallatie op de kruising Muiderstraatweg - Pontveer - Ponton;

  • d.)

    het plaatsen van een verkeersregelinstallatie op de kruising Muiderstraatweg - Het Tolhek - Barku;

  • e.)

    de Keulse Vaart, op het gedeelte tussen De Wissel en Sportlaan, aan te wijzen als fietsstraat en als zodanig aan te geven door het plaatsen van borden L51 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • f.)

    de voorrang van alle aansluitingen op de Keulse Vaart en het fietspad langs de Muiderstraatweg te regelen ten gunste van het verkeer op de Keulse Vaart en het fietspad door de plaatsing van borden B1 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en bijbehorende haaientanden;

  • g.)

    het instellen van éénrichtingsverkeer in de Keulse Vaart op het weggedeelte tussen De Wissel en De Trekschuit, in de richting van De Wissel, door de plaatsing van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • h.)

    het instellen van éénrichtingsverkeer in de Keulse Vaart op het weggedeelte tussen De Trekschuit en Het Tolhek, in de richting van De Trekschuit, door de plaatsing van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • i.)

    het instellen van éénrichtingsverkeer in de Keulse Vaart op het weggedeelte tussen Het Tolhek en Sportlaan, in de richting van Het Tolhek, door de plaatsing van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • j.)

    (brom-)fietsers uit te zonderen van éénrichtingsverkeer door de plaatsing van bord OB54 van bijlage 1 van het RVV 1990 onder de in lid j t/m l genoemde borden;

  • k.)

    de voetgangersoversteekplaats op Pontveer aan te leggen en deze aan te geven door het plaatsen van borden L2 van bijlage 1 van het RVV 1990 en bijbehorende zebramarkering;

  • l.)

    de (brom-)fietsverbinding in het verlengde van Barku - Het Tolhek vanaf Mariënburg tot de woningen Het Tolhek met huisnummers 5 en 6 als zodanig aan te wijzen en in te stellen als (brom-)fietspad door de plaatsing van borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • m.)

    ten noordoosten van de Muiderstraatweg, op het gedeelte vanaf de Prins Bernhardlaan tot aan De Wissel een tweerichtingen fietspad in te stellen door de plaatsing van borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 en bijbehorende asmarkering (0,30m - 2,70m);

  • n.)

    ten zuidwesten van de Muiderstraatweg, op het gedeelte vanaf de Prins Bernhardlaan tot aan Ponton, een fietspad in te stellen door de plaatsing van borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • o.)

    het vrijliggend fietspad aan de zuidoostzijde van de aansluiting Ponton – Muiderstraatweg als zodanig in te stellen door de plaatsing van bord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • p.)

    de beëindiging van fietspad en (brom-)fietspad bij de aansluiting van de fietsstraat aan de Keulse Vaart aan te geven door de plaatsing van respectievelijk bord G12 en G12b van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • q.)

    tramhaltes in te stellen op Betonijzer en op de Muiderstraatweg op het gedeelte tussen Betonijzer en Pontveer door de plaatsing van borden L3 van bijlage 1 van het RVV 1990 en bijbehorende blokmarkering;

  • r.)

    alle bovengenoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangeduid op de gewaarmerkte tekening van Ingenieursburo Advin met nummer BMA-MSW-001;

  • s.)

    alle nog niet in het besluit genoemde markeringen zoals kantstrepen, dubbele asstrepen, doorgetrokken strepen, onderbroken strepen, verdrijvingsvlakken, haaientanden, stopstrepen, dwangpijlen etc. ter regeling van het verkeer conform de bestekstekeningen en de bij dit besluit gewaarmerkte tekening van Ingenieursburo Advin met nummer BMA-MSW-001 in te stellen en uit te voeren.

Bevoegd namens “burgemeester en wethouders van Diemen” op grond van de

Bevoegdhedenregeling gemeente Diemen, nr. 11-22-05.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Diemen,

Namens dezen,

M.R.A. (Martin) Cornelissen,

Afdelingsmanager Ruimtelijke Ontwikkeling

 

Dit besluit is op 18 mei 2017 openbaar gemaakt en gedurende 6 weken in zijn geheel in te zien op de website van de Staatscourant (www.officielebekendmakingen.nl). Dit is de enige rechtsgeldige bekendmaking. Een gelijkluidend exemplaar met eventuele bijlagen is gedurende 6 weken in te zien bij de receptie in het gemeentehuis.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende binnen zes weken na de datum van bekendmaking bij ons bezwaar maken tegen dit besluit door het indienen van een bezwaarschrift. Het bezwaar kan naar keuze schriftelijk of elektronisch worden ingediend.

Het bezwaarschrift dient ondertekend te zijn en tenminste het volgende te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener

  • b.

    de dagtekening

  • c.

    omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt

  • d.

    de gronden van het bezwaar

Graag in de linkerbovenhoek vermelden “Bezwaar”.

Het bezwaar dient gericht te worden aan het college van burgemeester en wethouders van Diemen, Postbus 191, 1110 AD Diemen.

Bij elektronische indiening van het bezwaar is gebruikmaking van het via de gemeentelijke website (www.diemen.nl) beschikbaar gestelde elektronische formulier verplicht, evenals identificatie van de indiener met DigiD.

Indien u bij ons een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht de voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, indien u van mening bent dat de onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

In het geval dat u gebruik maakt van de mogelijkheid tot het verzoeken van een voorlopige voorziening dient u het verzoek te richten aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, sector bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam.

Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Naar boven