Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Waarderveldweg

Logo Haarlem

Nr. 2017/179470

Burgemeester en wethouders van Haarlem,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat de Waarderveldweg, Tappersweg en Industrieweg gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Waarderveldweg, Tappersweg en Industrieweg in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;

dat de Waarderveldweg, Tappersweg en Industrieweg wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem in het collegebesluit d.d. 26 november 2013 (nr. 2013/383676) is gemandateerd aan het afdelingshoofd Openbare Ruimte, Groen en Verkeer;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem is opgenomen in het Haarlems Verkeers- en Vervoerplan (hierna: HVVP);

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijk beleid Duurzaam Veilig;

dat de Industrieweg in het HVVP gecategoriseerd is als gebiedsontsluitingsweg type B (50 km/uur);

dat de verkeersfunctie op een gebiedsontsluitingsweg centraal staat;

dat de Waarderveldweg en de Tappersweg in het HVVP gecategoriseerd zijn als erftoegangsweg en daarmee deel uitmaken van een verblijfsgebied;

dat de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

dat de Waarderveldweg en de Tappersweg gelegen zijn in het bedrijventerrein Waarderpolder en daardoor een snelheidsregime van 50 km/uur kennen en voor het overgrote deel zijn ingericht als gebiedsontsluitingsweg;

dat uit inspecties blijkt dat de deklaag van de Waarderveldweg aan vervanging toe is;

dat daarnaast de Waarderhaven recent heringericht is, waarbij de aansluiting van de wijk is verlegd van de Industrieweg naar de Waarderveldweg;

dat op basis van bovenstaande dan ook besloten is om een herinrichting uit te voeren op de Waarderveldweg, waarbij de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsverkeer het belangrijkste uitgangspunt is;

dat voor de Waarderveldweg een voorlopig ontwerp is opgesteld die van 6 februari tot en met 20 maart 2017 is vrijgegeven voor inspraak;

dat het definitieve ontwerp voor de Waarderveldweg door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is vastgesteld op 2 mei 2017;

dat in verband met de verkeersveiligheid van het fietsverkeer op de Waarderveldweg het wenselijk is om een eigen ruimte voor het fietsverkeer op de rijbaan te realiseren;

dat in de oorspronkelijke situatie fietssuggestiestroken op de weg aanwezig waren in combinatie met parkeerverboden aan beide zijden van de weg;

dat door middel van het realiseren van fietsstroken op de weg, tussen de aansluitingen met de Tappersweg en de Industrieweg, de eigen ruimte voor het fietsverkeer extra wordt benadrukt;

dat de fietsstroken worden uitgevoerd door middel van een rode kleur, het aanbrengen van fietssymbolen op het wegdek en onderbroken markering;

dat een bestuurder zijn voertuig niet mag laten stilstaan op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook;

dat de huidige parkeerverboden op de Waarderveldweg dan ook kunnen worden opgeheven in verband met het vervallen van de noodzaak daarvan;

dat in de huidige situatie op de Industrieweg vanaf de voormalige aansluiting van de Waarderhaven in westelijke richting een geslotenverklaring voor autobussen en vrachtauto’s van kracht is;

dat in verband met het vervallen van de voormalige aansluiting van Waarderhaven op de Industrieweg de geslotenverklaring wordt opgeschoven in oostelijke richting tot de aansluiting met de Waarderveldweg;

dat autobussen en vrachtauto’s met het verplaatsen van deze geslotenverklaring de gelegenheid wordt geboden om te keren;

dat op de Waarderveldweg een informatiebord wordt geplaatst om aan te duiden dat de Industrieweg in westelijke richting gesloten is voor autobussen en vrachtauto’s;

dat ter bevordering van het fietscomfort aan de westzijde van de Waarderveldweg een inleidend fietspad wordt gerealiseerd voor fietsverkeer komende vanaf de Waarderveldweg richting de Industrieweg;

dat parallel gelegen aan de Industrieweg een doodlopende woonstraat aanwezig is op de Waarderveldweg;

dat deze woonstraat onderdeel uitmaakt van een verblijfsgebied en geen functie heeft voor het bedrijventerrein;

dat het dan ook wenselijk is om op deze woonstraat een snelheidsregime van 30 kilometer per uur in te stellen;

dat de aansluiting van deze woonstraat op de Waarderveldweg wordt ingericht door middel van een uitritconstructie, waardoor bestuurders die de uitritconstructie verlaten voorrang moeten verlenen aan overige bestuurders;

dat de aansluiting van de Waarderhaven is verplaatst van de Industrieweg naar de Waarderveldweg;

dat de Waarderhaven met name een woonfunctie heeft en geen functie heeft voor het bedrijventerrein;

dat het dan ook wenselijk is om op de Waarderhaven een snelheidsregime van 30 kilometer per uur in te stellen;

dat in verband met het vervallen van de aansluiting van de Waarderhaven op de Industrieweg, de voorrangsregeling door middel van verkeerstekens wordt opgeheven;

dat de rijlopers van de Waarderhaven dermate smal zijn dat de aanwezigheid van geparkeerde voertuigen onwenselijk is in verband met de bereikbaarheid van de diverse woonboten;

dat het dan ook wenselijk is om een parkeerverbod in te stellen op Waarderhaven;

dat op de aansluiting van de Waarderhaven met de Waarderveldweg een verkeersbord (doodlopende weg) wordt geplaatst om aan te duiden dat Waarderhaven geen functie heeft voor doorgaand verkeer;

dat ter ondersteuning van de reeds geldende voorrangsregeling door middel van verkeerstekens op het kruispunt Waarderveldweg – Industrieweg haaientanden worden geplaatst op de oversteek voor het fietsverkeer;

dat het verkeersbord ‘voorrangskruispunt’ op de Industrieweg ter hoogte van de aansluiting op de Waarderveldweg wordt vervangen voor het verkeersbord ‘voorrangsweg’;

dat de hiervoor genoemde maatregelen uitgevoerd worden door middel van het plaatsen en/of verwijderen van de verkeersborden A1, B1, C7b, E1, G11 en L8 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van fietssymbolen en haaientanden op het wegdek;

dat gelet op artikel 12 van het BABW het plaatsen en/of verwijderen van de verkeersborden A1, C7b, E1 en G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van fietssymbolen op het wegdek geschieden krachtens een verkeersbesluit;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met het nemen van dit verkeersbesluit.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

  • -

    door middel van het aanbrengen van fietssymbolen op het wegdek met onderbroken markering fietsstroken aan te wijzen aan beide zijden van de Waarderveldweg, tussen de aansluitingen met de Tappersweg en de Industrieweg;

  • -

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 de parkeerverboden aan beide zijden van de Waarderveldweg, tussen de aansluitingen met de Tappersweg en de Industrieweg, op te heffen;

  • -

    door middel van het verplaatsen van het verkeersbord C7b van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Industrieweg over een afstand van 60 meter in oostelijke richting de geslotenverklaring voor autobussen en vrachtauto’s op de Industrieweg in te stellen direct ten westen van de aansluiting met de Waarderveldweg;

  • -

    door middel van het plaatsen van verkeersbord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verplicht fietspad in te stellen aan de westzijde van de Waarderveldweg, tussen de aansluiting met de Industrieweg en een punt circa 15 meter ten noorden van de aansluiting met de Industrieweg;

  • -

    door middel van het plaatsen van verkeersborden A1 (zonale toepassing, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990 en snelheidsregime van 30 kilometer per uur in te stellen op de volgende locaties:

    • doodlopende gedeelte van de Waarderveldweg, vanaf de aansluiting met de Waarderveldweg die gelegen is circa 40 meter ten noorden van de Industrieweg;

    • Waarderhaven, vanaf de aansluiting van de Waarderhaven met de Waarderveldweg;

  • -

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 de voorrangsregeling door middel van verkeerstekens op te heffen op het (voormalige) kruispunt van de Waarderhaven met de Industrieweg;

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden E1 (zonale toepassing, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990 een parkeerverbod in te stellen op Waarderhaven.

Situatieschets:

Aldus vastgesteld op 11 05 2017 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van gemeente Haarlem,

R.Koning

Hoofd afdeling Openbare Ruimte, Groen en Verkeer

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven