Bekendmaking Tracébesluit Theemswegtracé, Ministerie van Infrastructuur en Milieu

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu heeft het Tracébesluit Theemswegtracé vastgesteld. Van 23 mei tot en met 4 juli 2017 liggen het Tracébesluit, het Milieueffectrapport en overige onderliggende documenten ter inzage.

Achtergrond

Het project Theemswegtracé betreft een verlegging van de Havenspoorlijn bij Rozenburg. Het Theemswegtracé maakt deel uit van de Betuweroute en vormt een oplossing voor de problematiek rond de Calandbrug. De Calandbrug is een stalen hefbrug voor trein-, weg-, en langzaam verkeer in het Rotterdamse havengebied. De brug is een verbindende schakel in de havenspoorlijn en verbindt het westelijk havengebied met het achterland. Voor de zeescheepvaart vormt de hefbrug de toegang naar de Brittanniëhaven. In 2020 bereikt de brug het einde van haar technische levensduur. Tegelijkertijd wordt er, door de verwachte groei, een capaciteitsknelpunt voor het treinverkeer verwacht. Omlegging van het spoor via de Theemsweg betekent dat het spoorverkeer niet langer over de Calandbrug rijdt en niet meer gehinderd wordt door brugopeningen voor de scheepvaart.

Het Tracébesluit Theemswegtracé

De Havenspoorlijn wordt omgelegd via de route langs de Theemsweg en de Neckarweg. De verlegging van het spoor loopt van km 20.750 van de Havenspoorlijn ter hoogte van de Merseyweg in de Botlek, tot km 25.175 ten westen van de huidige Calandbrug in de Europoort. Het tracé ligt op een verhoogd spoorviaduct, omdat kruisingen (met wegen, de kabels en leidingenstrook en de Rozenburgsesluis) ongelijkvloers moeten worden gerealiseerd.

Wijzigingen ten opzichte van het ontwerptracébesluit

Van 11 augustus tot en met 21 september 2016 hebben het ontwerptracébesluit en het milieueffectrapport (projectMER) Theemswegtracé ter inzage gelegen. Eenieder kon daarop reageren door een zienswijze in te dienen. Bij de vaststelling van het Tracébesluit Theemswegtracé is – mede als gevolg daarvan – een aantal wijzigingen doorgevoerd. De belangrijkste wijzigingen zijn optimalisaties in het ontwerp betreffende het geluidabsorberend uitvoeren van de binnenzijde van het opstaande randelement over de gehele lengte van de verhoogde betonnen constructie op pijlers en een verhoging van het opstaande randelement van 1,4 meter naar 1,7 meter over de gehele lengte van de verhoogde betonnen constructies op pijlers, gemeten vanaf de bovenkant van het spoor. In het tracébesluit is in tabel 1 een samenvattend overzicht opgenomen van de doorgevoerde wijzigingen.

De procedure

Voor de besluitvorming over het Theemswegtracé wordt op basis van de Tracéwet en de Algemene wet bestuursrecht een wettelijke procedure doorlopen. Onderdeel van deze procedure is dat eenieder van 11 augustus tot en met 21 september 2016 zijn zienswijze heeft kunnen indienen op het ontwerptracébesluit. Tegen het nu vastgestelde tracébesluit kan beroep worden ingesteld. Op dit tracébesluit is de Crisis- en herstelwet van toepassing. Deze wet beoogt besluitvormingsprocedures van infrastructurele projecten en bouwprojecten te versnellen en te vereenvoudigen.

Hoe kunt u beroep instellen?

Belanghebbenden die een zienswijze op het ontwerptracébesluit hebben ingediend, kunnen van 24 mei tot en met 4 juli 2017 beroep instellen tegen het Tracébesluit Theemswegtracé door het indienen van een beroepschrift. Dit geldt ook voor belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat zij geen zienswijze over het ontwerptracébesluit naar voren hebben gebracht. U kunt uw beroepschrift indienen bij:

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State

Postbus 20019

2500 EA Den Haag

Op het tracébesluit is afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent dat in het beroepschrift de beroepsgronden gericht tegen het besluit moet worden opgenomen. Het beroepschrift wordt niet-ontvankelijk verklaard als de beroepsgronden niet binnen de beroepstermijn van zes weken zijn ingediend. Na afloop van de beroepstermijn kunnen beroepsgronden niet meer worden aangevuld. In het beroepschrift moet u vermelden dat de Crisis- en herstelwet van toepassing is en dat het beroepschrift gericht is tegen: ‘Tracébesluit Theemswegtracé’. Informatie over de precieze eisen waaraan een beroepschrift moet voldoen, vindt u op www.raadvanstate.nl. Het is ook mogelijk digitaal beroep in te stellen via het Digitaal Loket van de Afdeling bestuursrechtspraak via https://digitaalloket.raadvanstate.nl.

Waar kunt u het tracébesluit inzien?

U kunt het tracébesluit en de achtergronddocumenten van 23 mei tot en met 4 juli 2017 tijdens reguliere openingstijden inzien op de volgende locaties:

  • Havenbedrijf Rotterdam: World Port Center, Wilhelminakade 909, 3072 AP Rotterdam.

  • Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Koningskade 4, 2596 AA Den Haag.

  • gemeente Rotterdam: Stadswinkel Rozenburg, Jan van Goyenstraat 1, 3181 HR Rozenburg.

  • gemeente Brielle: Stadskantoor, Slagveld 36, 3231 AP Brielle.

  • gemeente Nissewaard: Stadhuis, Raadhuislaan 106, 3201 EL Spijkenisse.

De stukken zijn ook digitaal te vinden op: http://www.platformparticipatie.nl/theemswegtrace.

Inloopbijeenkomst

Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu organiseren op 13 juni 2017 een inloopbijeenkomst in het Dorpscentrum De Gaffelaar in Zwartewaal (Christinalaan 2, Zwartewaal). Deskundigen zijn aanwezig om uw vragen te beantwoorden. De bijeenkomst is op basis van vrije inloop en start om 19.00 uur en eindigt om 21.00 uur. U bent van harte uitgenodigd om naar de bijeenkomst te komen.

Meer informatie en vragen?

Uitgebreide informatie over het tracébesluit vindt u op www.platformparticipatie.nl/theemswegtrace. Voor vragen over de procedure kunt u terecht bij de directie Participatie van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, telefoon 070 456 89 99.

Voor meer inhoudelijke informatie kunt u ook terecht op www.portofrotterdam.nl/theemswegtrace. Ook kunt u bellen met de projectorganisatie via telefoonnummer 010 252 16 07 of een e-mail sturen naar: projecttheemswegtrace@portofrotterdam.com.

Naar boven