Verkeerssituatie kruispunt de la Reijweg en de Hoogeschoollaan.

Logo Breda

DV17VB0987 d.d. 18 mei 2017.

 

Burgemeester en wethouders van Breda

 

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2016, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 28 juni 2016, van kracht geworden op 6 juli 2016, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Uit het oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de wegen

• Het beschermen van de weggebruikers en passagiers

• Het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

• Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

 

Is het gewenst om

De verkeerssituatie na de reconstructie van het kruispunt de la Reijweg-Hogeschoollaan te regelen met verkeerstekens. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekeningen ‘De La Reijweg-Hogeschollaan bebording en markering blad 1 van 2’ met tekeningnummer 303319 en ‘De La Reijweg-Hogeschollaan bebording en markering blad 2 van 2’ met tekeningnummer 303320.

 

Motivering

Om de doorstroming van het verkeer op het kruispunt de la Reijweg-Hogeschollaan te verbeteren is het kruispunt gereconstrueerd. Daardoor is de verkeerssituatie gewijzigd. Om deze nieuwe situaties te regelen moeten verkeerstekens en markeringen op het wegdek geplaatst worden. Het verkeer op het kruispunt wordt geregeld met een verkeersregelinstallatie. Er worden borden en markeringen geplaatst omtrent de voorrang voor het geval de verkeersregelinstallatie niet werkt. Op de diverse middengeleiders wordt het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst.

 

De la Reijweg (zijde richting Eggestraat)

Aan deze zijde worden drie opstelvakken aangelegd, voor rechtsaf, rechtdoor en linksaf. Deze worden met markeringen aangebracht op het wegdek. Voor het kruispunt wordt het bord B03, voorrangskruispunt, geplaatst. Aan beide zijden van weg ligt een verplicht fietspad, hierbij wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Bij de fietspaden wordt de voorrang geregeld met het bord B06, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg, op het wegdek worden haaientanden aangebracht.

 

Lovensdijkstraat

Aan deze zijde komen er twee opstelvakken, voor links en voor rechtsaf. Deze worden met markeringen aangebracht op het wegdek. Het is niet meer mogelijk om rechtdoor te rijden. Het bord D7, gebod tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven, geplaatst. Op de Lovensdijkstraat komt een voetgangersoversteekplaats. Op het wegdek worden zwart-witte zebramarkeringen aangebracht. Verkeer op de Lovensdijkstraat moet voorrang verlenen. Het bord B6, verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg, geplaatst. Op het wegdek worden tevens haaientanden aangebracht.

 

De la Reijweg (zijde richting Claudius Prinsenlaan)

Aan deze zijde worden drie opstelvakken aangelegd, voor rechtsaf, rechtdoor en linksaf. Deze worden met markeringen aangebracht op het wegdek. Voor het kruispunt wordt het bord B03, voorrangskruispunt, geplaatst. Op dit gedeelte richting de Claudius Prinsenlaan ligt een verplichte busbaan. Hier wordt het woord ‘Lijnbus’ op het wegdek aangebracht.

Aan beide zijden van weg ligt een verplicht fietspad, hierbij wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Het zuid-oostelijke fietspad is tweerichtingen, hier wordt dan ook het onderbord OB505, twee richtingen, geplaatst. Bij de fietspaden wordt de voorrang geregeld met het bord B06, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg, op het wegdek worden haaientanden aangebracht. Aan de linkerzijde van de weg wordt bij het fietspad het bord D7, gebod tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het borden zijn aangegeven, geplaatst.

 

Hogeschoollaan

Aan deze zijde komen er twee opstelvakken, voor links en voor rechtsaf. Deze worden met markeringen aangebracht. Het is niet meer mogelijk om rechtdoor te rijden. Het bord D7, gebod tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het borden zijn aangegeven, wordt hierbij geplaatst. Hier geldt één uitzondering, de lijnbus krijgt ontheffing om vanuit de Hogeschoollaan rechtdoor de Lovensdijkstraat in te rijden over de rechtsaf-pijl. Dit wordt aangegeven met onderbord OB104, uitgezonderd lijnbussen. Ook de verkeersregelinstallatie is hierop ingericht. Verkeer op de Hogeschollaan moet voorrang verlenen. Het bord B6, verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg, geplaatst. Op het wegdek worden tevens haaientanden aangebracht. Op de Hogeschoollaan geldt aan beide zijden een stopverbod. Aan beide zijde van weg wordt het bord E2, verbod stil te staan, geplaatst. Op de Hogeschoollaan wordt een halteplaats voor bussen ingericht. Bij deze halteplaats wordt het bord L3, bushalte, geplaatst. Ter hoogte van deze halteplaats wordt zwart-witte blokmarkering aangebracht. Ter hoogte van de blokmarkering mag niet gestopt worden door het overige verkeer, uitgezonderd voor het onmiddellijk laten in- en uitstappen van passagiers in de bus niet wordt gehinderd.

Aan de Hogeschoollaan ligt een twee-richtingen fietspad. Hierbij wordt het bord G11, verplicht fietspad, met het onderbord OB505, twee richtingen, geplaatst.

 

De la Reijweg , aansluiting op Claudius Prinsenlaan

Op dit gedeelte ligt een aparte rijstrook voor de bus. Hierop wordt het woord ‘Lijnbus’ aangebracht. Op het wegvak worden rijstroken aangebracht. Deze worden aangebracht op het wegdek met pijlen met de rijrichting. Bij het kruispunt met de Claudius Prinsenlaan komt een voetgangersoversteekplaats. Op het wegdek worden zwart-witte zebramarkeringen aangebracht. Verkeer op de la Reijweg moet voorrang verlenen aan het kruisende verkeer, hierbij wordt het bord B6, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg, geplaatst. Op het wegdek worden haaientanden aangebracht. Aan beide zijden van de weg ligt een fietspad, hierbij wordt het bord G11, verplicht fietspad geplaatst.

 

Belangenafweging

 

Door de reconstructie van het kruispunt de la Reijweg-Hogeschoollaan ontstaan nieuwe verkeerssituaties. In het algemeen belang van de verkeerveiligheid , het veilig afwikkelen van het verkeer en de bevordering van de doorstroming van het verkeer worden verkeerstekens geplaatst en markeringen aangebracht op het wegdek.

 

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Breda.

 

Besluiten

 

I. In verband met de reconstructie van het kruispunt de la Reijweg-Hogeschoollaan de nieuwe verkeerssituaties te regelen met verkeerstekens.

Op de diverse middengeleiders wordt het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst.

De la Reijweg (zijde richting Eggestraat)

Aan deze zijde worden drie opstelvakken aangelegd, voor rechtsaf, rechtdoor en linksaf. Deze worden met markeringen aangebracht op het wegdek;

Voor het kruispunt wordt het bord B03, voorrangskruispunt, geplaatst;

Aan beide zijden van weg ligt een verplicht fietspad, hierbij wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst;

Bij de fietspaden wordt de voorrang geregeld met het bord B06, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg, op het wegdek worden haaientanden aangebracht.

Lovensdijkstraat

Aan deze zijde komen er twee opstelvakken, voor links en voor rechtsaf. Deze worden met markeringen aangebracht;

Het bord D7, gebod tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het borden zijn aangegeven, geplaatst;

Op de Lovensdijkstraat komt een voetgangersoversteekplaats. Op het wegdek worden zwart-witte zebramarkeringen aangebracht;

Verkeer op de Lovensdijkstraat moet voorrang verlenen. Het bord B6, verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg, geplaatst. Op het wegdek worden tevens haaientanden aangebracht.

De la Reijweg (zijde richting Claudius Prinsenlaan)

Aan deze zijde worden drie opstelvakken aangelegd, voor rechtsaf, rechtdoor en linksaf. Deze worden met markeringen aangebracht op het wegdek;

Voor het kruispunt wordt het bord B03, voorrangskruispunt, geplaatst;

Op dit gedeelte richting de Claudius Prinsenlaan ligt een verplichte busbaan. Hier wordt het woord ‘Lijnbus’ op het wegdek aangebracht;

Aan beide zijden van weg ligt een verplicht fietspad, hierbij wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Het zuid-oostelijke fietspad is tweerichtingen, hier wordt het onderbord OB505, twee richtingen, geplaatst.

Bij de fietspaden wordt de voorrang geregeld met het bord B06, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg, op het wegdek worden haaientanden aangebracht;

Aan de linkerzijde van de weg wordt bij het fietspad het bord D7, gebod tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het borden zijn aangegeven, geplaatst.

Hogeschoollaan

Aan deze zijde komen er twee opstelvakken, voor links en voor rechtsaf. Deze worden met markeringen aangebracht;

Het bord D7, gebod tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het borden zijn aangegeven, wordt geplaatst. Onder het bord wordt het onderbord OB104, uitgezonderd lijnbussen, geplaatst;

Verkeer op de Hogeschollaan moet voorrang verlenen. Het bord B6, verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg, geplaatst. Op het wegdek worden tevens haaientanden aangebracht;

Op de Hogeschoollaan geldt aan beide zijden een stopverbod. Aan deze zijde van weg wordt het bord E2, verbod stil te staan, geplaatst;

Op de Hogeschoollaan wordt een halteplaats voor bussen ingericht. Bij deze halteplaats wordt het bord L3, bushalte, geplaatst. Ter hoogte van deze halteplaats wordt zwart-witte blokmarkering aangebracht;

Bij het twee-richtingen fietspad wordt het bord G11, verplicht fietspad, met het onderbord OB505, twee richtingen, geplaatst.

De la Reijweg , aansluiting op Claudius Prinsenlaan

Op dit gedeelte ligt een aparte rijstrook voor de bus. Hierop wordt het woord ‘Lijnbus’ aangebracht;

Op het wegvak worden rijstroken aangebracht. Deze worden aangebracht op het wegdek met pijlen met de rijrichting;

Bij het kruispunt met de Claudius Prinsenlaan komt een voetgangersoversteekplaats. Op het wegdek worden zwart-witte zebramarkeringen aangebracht;

Verkeer op de la Reijweg moet voorrang verlenen aan het kruisende verkeer, hierbij wordt het bord B6, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg, geplaatst. Op het wegdek worden haaientanden aangebracht;

Aan beide zijden van de weg ligt een fietspad, hierbij wordt het bord G11, verplicht fietspad geplaatst.

 

II. Een en ander overeenkomstig tekeningen, ‘De La Reijweg-Hogeschollaan bebording en markering blad 1 van 2’ met tekeningnummer 303319 en ‘De La Reijweg-Hogeschollaan bebording en markering blad 2 van 2’ met tekeningnummer 303320.

 

III. De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 18 mei 2017.

 

 

Breda, 18 mei 2017.

 

 

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Breda,

namens dezen,

Medewerker beleid & advies

 

 

A. Kuijpers.

 

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielepublicaties.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij Mevr. A. Kuijpers via telefoonnummer 14 076.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

a. naam en adres

b. de dagtekening

c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit ‘Verkeerssituatie kruispunt de la Reijweg-Hogeschoollaan’

d. de gronden van het bezwaar

U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.

Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Bijlagen onderdeel uitmakend van die besluit

tekeningen, ‘De La Reijweg-Hogeschollaan bebording en markering blad 1 van 2’ met tekeningnummer 303319 en ‘De La Reijweg-Hogeschollaan bebording en markering blad 2 van 2’ met tekeningnummer 303320

 

Naar boven