Gemeente Enschede, verkeersbesluit, het openstellen van de Oostweg tussen de Keppelerdijk en Kersdijk

Logo Enschede

Datum: 12 mei 2017

Kenmerk: V-2017-1467

Burgemeester en Wethouders van Enschede

Gelet op

Het bepaalde in artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), waarbij hun college bevoegd is verklaard tot het nemen, wijzigen en intrekken van besluiten en maatregelen als bedoeld in artikel 15 van de WVW;

Overwegende:

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Belangenafweging en motivering

Uit het oogpunt van:

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg

  • -

    het beschermen van de weggebruikers en passagiers

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

is het gewenst om de Oostweg open te stellen tussen de Keppelerdijk en Kersdijk door:

  • 1.

    Plaatsing van de borden D2 op de middengeleiders in de Oostweg ter hoogte van de Kersdijk het verplicht stellen dat verkeer de middengeleiders rechts passeert.

  • 2.

    Plaatsing van de borden D4 op de Oostweg ter hoogte van de Kersdijk met onderbord met tekst “landbouwverkeer linksaf toegestaan” een verplichte rijrichting rechtdoor in te stellen voor alle verkeer met uitzondering van landbouw verkeer, dat op dit punt ook linksaf mag slaan.

  • 3.

    Op de kruising van de Kersdijk met de Oostweg dient op het oostelijke deel van de Kersdijk het bestaande bord D4 voorzien te worden van een onderbord met tekst ”landbouwverkeer rechtsaf toegestaan”. Komende vanaf het westelijke wegvak wordt bord D4 gehandhaafd.

  • 4.

    Plaatsing van het onderbord “landbouw verkeer toegestaan tot de Kersdijk” onder het huidige bord C9 langs de Oostweg nabij de Keppelerdijk het toestaan dat landbouwverkeer gebruik maakt van de Oostweg tot de Kersdijk.

  • 5.

    Het bord C9 ten noorden van het punt waar de Kersdijk aansluit op de Oostweg vervangen door C15 waardoor het verbod voor landbouwverkeer op het wegvak Oostweg tussen de Kersdijk en de Keppelerdijk wordt ingetrokken maar het verbod voor langzaam verkeer gehandhaafd blijft.

  • 6.

    Het plaatsen van bord C09 ten zuiden van de aansluiting Oostweg-Kersdijk het benadrukken dat vanaf dat punt een verbod voor landbouwverkeer geldt.

  • 7.

    Het vervangen van het bedienbare hek op de Kersdijk tussen de Oostweg en de Haverkampweg door een landbouwsluis het mogelijk maken dat er een verbinding ontstaat voor landbouwverkeer op de aansluiting Kersdijk-Oostweg tussen de Oostweg en de Haverkampweg.

Overwegingen

De bewoners aan de Watermuntlaan vragen al jaren aandacht voor het veelvuldig gebruik van de Watermuntlaan door landbouwvoertuigen. De ontwikkeling van de wijk, en daarmee gepaard gaande verkeerscirculatiemaatregelen en de schaalvergroting van de landbouw hebben er toe geleid dat er meer landbouwverkeer door deze straat is gaan rijden. De onderstaande foto geeft een beeld van een rustige woonstraat. Zeker gezien de smalle wegbreedte en het kronkelend verloop van deze woonstraat, lijkt het niet aannemelijk dat hier landbouwverkeer te verwachten is.

Foto 1. Weginrichting Watermuntlaan

Daarom is op donderdagavond 17 maart 2016 een overleg geweest met (bijna) alle omwonenden en dhr. Lieverdink van de gemeente Enschede.

Gezamenlijk is er een traject doorlopen om samen met de omwonenden, politie, loonbedrijven en de gemeente te werken aan een onderlinge relatie om te komen tot:

  • Onderling begrip en betere verstandhouding tussen omwonenden en loonbedrijven

  • Een cultuur bij de loonbedrijven om bewoners te informeren mochten er bijzondere activiteiten worden uitgevoerd (tijdstip, omvang, etc.)

  • Een begrip bij met name jonge bestuurders voor de angst van bewoners om te komen tot een gedragsverandering. Bijv. de bestuurders uitnodigen voor een biertje en met elkaar in gesprek komt over hun angsten over de voertuigen en het gewenste rijgedrag

  • om alternatieve routes voor (bepaalde voertuigen of bestemmingen) met elkaar te bespreken.

Gezamenlijk is besloten met instemming van de wijkorganen waaronder Zuid-Eschmarke en Stawel een alternatief voor de route door de bebouwde kom te maken door een afslag voor landbouwverkeer te maken op de Oostweg waardoor via de Kersdijk naar de Haverkampweg kan worden gereden. Vanaf daar kan het landbouwverkeer de gebruikelijke huidige routes door het buitengebied vervolgen.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de Politie. Aanvullend op hun instemming, melden zij:

De Oostweg in de gemeente Enschede is zowel binnen als buiten de bebouwde kom gelegen.

Er is een snelheidsregime van 50 km/u binnen de bebouwde kom en een wegvak met 60 km/u buiten de bebouwde kom overgaand in 80 km/u. De middenasmarkering van de Oostweg is vanaf de rotonde met de Keppelerdijk naar de kruising met de Kersdijk een onderbroken streep. Er mag dus ingehaald worden. Er zijn diverse doorgaande wegen rondom Enschede waar landbouwverkeer wordt toegestaan. Voor de Oostweg is er geen belemmering om dit daar ook toe te staan.

De provinciale weg N733 (Enschede-Oldenzaal) en de N18 (Enschede-Haaksbergen) hebben een soortgelijke weginrichting

Besluit

Naar boven