Gemeentegrensoverschrijdende ontwikkeling Railterminal en Spoorse aanpassingen Trade Port Noord te Venlo en Horst aan de Maas:

Logo Venlo

t ervisielegging vastgesteld e bestemmingsplan nen Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen deelgebieden Venlo en Horst aan de Maas , besluit tot niet-vaststellen van een intergemeentelijk exploitatieplan voor gemeentegrensoverschrijdend plangebied Railterminal en Spoorse aanpassingen , verlening omgevingsvergunning voor de activiteiten/onderdelen milieu en bouwen spoorwegemplacement in Horst aan de Maas

Burgemeester en wethouders van Venlo en Horst aan de Maas maken bekend dat voor de gemeentegrensoverschrijdende ontwikkeling van een railterminal en spoorse aanpassingen binnen het Klavertje 4-gebied de volgende besluiten zijn vastgesteld:

Deelgebied Venlo

  • door de gemeenteraad van Venlo bij besluit van 19 april 2017:

    • 1.

      het bestemmingsplan Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen voor het deelgebied Venlo (identificatienummer: NL.IMRO.0983.BP201604RAILTERMSA-VA01), inclusief milieueffectrapportage Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen, dit alles met bijbehorende stukken;

    • 2.

      het besluit tot het niet-vaststellen van een intergemeentelijk exploitatieplan voor het gebied van het bestemmingsplan Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen, deelgebied Venlo;

Deelgebied Horst aan de Maas

  • door de gemeenteraad van Horst aan de Maas bij besluit van 9 mei 2017:

    • 1.

      het bestemmingsplan Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen voor het deelgebied Horst aan de Maas (identificatienummer: NL.IMRO. 1507.HMRAILTERMINALENSA-BPV1, inclusief milieueffectrapportage Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen, dit alles met bijbehorende stukken;

    • 2.

      het besluit tot het niet-vaststellen van een intergemeentelijk exploitatieplan voor het gebied van het bestemmingsplan Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen, deelgebied Horst aan de Maas;

  • door burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas bij besluit van 16 mei 2017:

    • 1.

      de verlening van de omgevingsvergunning voor de activiteiten/onderdelen ‘milieu’ en ‘bouwen’ ten behoeve van het realiseren/oprichten en in werking hebben van een spoorwegemplacement op het grondgebied van de gemeente Horst aan de Maas, met bijbehorende stukken.

Inleiding

Op 2 februari 2016 is door de colleges van burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas en Venlo ingestemd met de Integrale Omgevingsbeoordeling Railterminal en Spoorse aanpassingen, Klaver 4 en windturbineproject Greenport Venlo 2016 (hierna: IOB). Ter uitwerking van de IOB zijn de intergemeentelijke Nota’s ‘Industrielawaai Trade Port Noord en Trade Port West (niet gezoneerd deel)’ enerzijds en ‘Omgevingsveiligheid Klaver 4, Railterminal en Spoorse aanpassingen’ anderzijds opgesteld. De Nota Industrielawaai borgt de uitgangspunten zoals opgenomen in de IOB, en bewaakt de geluidsbelasting van nieuwe bedrijven in Greenport Venlo op bestaande woningen. De Nota Omgevingsveiligheid verwoordt het intergemeentelijke beleid ten aanzien van externe veiligheid in Greenport Venlo. Beide nota’s zijn op 22 november 2016 respectievelijk 30 november 2016 door de gemeenteraden van Horst aan de Maas respectievelijk Venlo vastgesteld. De vastgestelde nota’s maken onderdeel uit van de vastgestelde bestemmingsplannen Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen voor de deelgebieden Venlo en Horst aan de Maas (besluiten 1 en 3).

De gemeenteraad van Horst aan de Maas heeft op 18 oktober 2016 besloten de gemeentelijke coördinatieregeling op grond van paragraaf 3.6.1 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) van toepassing te verklaren op de besluiten 3 (bestemmingsplan Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen, deelgebied Horst aan de Maas) en 5 (besluit tot verlening van een omgevingsvergunning voor de activiteiten/onderdelen ‘milieu’ en ‘bouwen’ ten behoeve van het realiseren/oprichten en in werking hebben van een spoorwegemplacement op het grondgebied van de gemeente Horst aan de Maas). Hierdoor worden procedures voor de realisatie van het project gestroomlijnd en worden de benodigde besluiten gelijktijdig bekendgemaakt.

Voor het voorgenomen besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan Trade Port Noord – Railterminal en Spoorse aanpassingen, deelgebied Venlo geldt dat daarop niet de gemeentelijke coördinatieregeling van toepassing is.

Bij de vaststelling van de bestemmingsplannen Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen, deelgebied Venlo respectievelijk deelgebied Horst aan de Maas (besluit 1 en 3) zijn ten opzichte van de ontwerp-bestemmingsplannen enkele wijzigingen doorgevoerd. Deze wijzigingen zijn opgenomen in de bij de betreffende raadsbesluiten behorende Nota’s van wijzigingen.

Bij de verlening van de omgevingsvergunning door burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas zijn enkele wijzigingen ten opzichte van de ontwerp-omgevingsvergunning doorgevoerd. Voor de wijzigingen wordt verwezen naar paragraaf 1.6 van de beschikking.

Het betreft de bekendmaking op grond artikel 3.8 Wro (bestemmingsplannen), artikel 6.12 Wro (besluit tot niet-vaststellen intergemeentelijk exploitatieplan) en artikel 6.1 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) (omgevingsvergunning).

Be schrijving besluiten

Besluit 1 en 3: b estemmingsplannen Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen voor de deelgebieden Venlo en Horst aan de Maas , inclusief milieueffectrapportage

Het bedrijventerrein Trade Port Noord ligt ten noordwesten van Venlo, ten noorden van de A67, ten westen van de A73 en tussen de Sevenumseweg en de Grubbenvorsterweg en de spoorlijn Venlo-Eindhoven. Als onderdeel van de gemeentegrensoverschrijdende gebiedsontwikkeling Klavertje 4 wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een railterminal langs de spoorlijn. Het betreft een railterminal met bijbehorende voorzieningen en opslagruimte in klaver 6b. Het noordwestelijke deel van het plangebied ligt op grondgebied van de gemeente Horst aan de Maas, het zuidoostelijke gedeelte op grondgebied van de gemeente Venlo. Om de railterminal via de spoorlijn te kunnen bereiken vinden aanpassingen aan de spoorlijn plaats en wordt een spoorwegemplacement aangelegd, gezamenlijk aangeduid als Railterminal en Spoorse aanpassingen.

In de beide vastgestelde bestemmingsplannen is voor de daarvoor in aanmerking komende gronden aangegeven, dat verwezenlijking van de bestemming in de nabije toekomst nodig wordt geacht (artikel 3.4 Wro).

Voor de beide bestemmingsplannen is de milieueffectrapportage Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen opgesteld (hierna: MER). Deze MER is bedoeld om het milieubelang volwaardig en vroegtijdig in de plan- en besluitvormingsprocedure een plaats te geven. De MER-procedure is doorlopen vanwege het feit dat:

  • significante effecten op Natura 2000-gebieden als gevolg van extra stikstofdepositie niet op voorhand konden worden uitgesloten, waardoor een passende beoordeling is vereist;

  • de voorgenomen activiteit op basis van het Besluit m.e.r., categorie D 2.1 m.e.r.-beoordelingsplichtig is. Belangrijke nadelige milieugevolgen konden niet op voorhand worden uitgesloten;

  • door de totale samenhangende ontwikkeling van het Klavertje 4‐gebied de drempels uit het Besluit m.e.r. voor industrieterrein en stedelijke ontwikkeling (m.e.r.-beoordelingsplicht vanwege categorie D 11.2 / D 11.3) worden overschreden. Op voorhand kon niet worden uitgesloten dat belangrijke nadelige milieugevolgen als gevolg van de totale ontwikkeling kunnen optreden.

Besluit 2 en 4: b esluit tot het niet-vaststellen van een intergemeentelijk exploitatieplan voor het gebied van de bestemmingsplannen Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen , deelgebied Venlo en deelgebied Horst aan de Maas

Voor het gebied van de gezamenlijke bestemmingsplannen Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen, deelgebied Venlo en deelgebied Horst aan de Maas is door de beide gemeenteraden besloten geen intergemeentelijk exploitatieplan vast te stellen. Ingevolge artikel 6.12 Wro kan door de gemeenteraad worden besloten geen (intergemeentelijk) exploitatieplan vast te stellen, indien het verhaal van kosten van de grondexploitatie over de in de beide bestemmingsplannen begrepen gronden waarop aangewezen bouwplannen zijn voorzien, anderszins is verzekerd en er geen noodzaak is tot het stellen van regels over locatie-eisen, zoals een tijdvak, fasering, etc. De gronden zijn deels in eigendom van BV WOM K4, als beherend vennoot van CV TPN, en deels in eigendom van de gemeente Venlo en de provincie Limburg. Door CV TPN is een koopovereenkomst gesloten met de provincie Limburg.

Met CV TPN (thans: B.V. Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo) is door de gemeenten Venlo en Horst aan de Maas een overeenkomst over de grondexploitatie gesloten, waardoor aan de wettelijke uitzonderingsgronden is voldaan.

Voor het besluit tot het niet-vaststellen van een exploitatieplan geldt dat daarop niet de gemeentelijke coördinatieregeling van toepassing is.

Besluit 5 : besluit tot verlening van een omgevingsvergunning voor de activiteiten /onderdelen ‘ milieu en bouwen ten behoeve van het realiseren/oprichten en in werking hebben van een spoorwegemplacement op het grondgebied van de gemeente Horst aan de Maas

Bij het spoorwegemplacement gaat het, binnen het deelgebied Horst aan de Maas, concreet om het bouwen van een relaishuis en de realisatie (oprichting) en het in werking hebben van een spoorwegemplacement, bestaande uit een terrein met in elkaars onmiddellijke nabijheid gelegen sporen, dat is bestemd en ingericht om treinen te doen stoppen, beginnen of eindigen en om handelingen met spoorwagens te verrichten, waarmee de samenstelling van treinen of treinonderdelen wordt gewijzigd. Het zogenaamde wachtspoor, dat deel uitmaakt van het doorgaande spoor, valt als zodanig niet onder het begrip spoorwegemplacement.

De procedure tot vergunningverlening is in de gemeentelijke coördinatieregeling betrokken vanwege het door de aanvrager gestelde doel om zo snel mogelijk na vaststelling van het bestemmingsplan Trade Port Noord – Railterminal en Spoorse aanpassingen, deelgebied Horst aan de Maas over de vergunning te kunnen beschikken.

Terinzagelegging besluiten deelgebied Venlo

De bovengenoemde besluiten 1 en 2 liggen met de daarbij behorende stukken (waaronder de MER), met ingang van 19 mei 2017 gedurende de beroepstermijn van zes weken (dus tot en met 30 juni 2017) analoog en digitaal ter inzage. Analoog in het Stadskantoor Venlo, Hanzeplaats 1 te Venlo. Inzage van analoge stukken is in het Stadskantoor uitsluitend mogelijk op afspraak. Voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met het Klantcontactcentrum (KCC).

Het bestemmingsplan Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen, deelgebied Venlo met inbegrip van bijbehorende stukken is ook in te zien langs elektronische weg, via de landelijke website www.ruimtelijkeplannen.nl, identificatienummer NL.IMRO.0983.BP201604RAILTERMSA-VA01. Via de gemeentelijke website www.venlo.nl is tevens een link naar ruimtelijke plannen beschikbaar.

Het besluit tot het niet-vaststellen van het intergemeentelijke exploitatieplan kan langs elektronische weg worden ingezien via de gemeentelijke website www.venlo.nl (organisatie en bestuur – publicaties en verslagen – plannen ter inzage).

Terinzagelegging besluiten deelgebied Horst aan de Maas

De bovengenoemde besluiten 3 tot en met 5 liggen met de daarbij behorende stukken (waaronder de MER) met ingang van 19 mei 2017 gedurende de beroepstermijn van zes weken (dus tot en met 30 juni 2017) analoog en digitaal ter inzage in de informatiehoek van het gemeentehuis van Horst aan de Maas, Wilhelminaplein 6 in Horst. Openingstijden informatiehoek: maandag van 8.00 tot 20.00 uur en dinsdag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Wanneer u de stukken op een ander tijdstip wilt inzien, kunt u contact opnemen met de gemeente, tel. (077) 477 97 77. Wanneer u een toelichting wenst bij de stukken, houdt u dan rekening met de kantoortijden.

Het bestemmingsplan Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen, deelgebied Horst aan de Maas met inbegrip van bijbehorende stukken is ook in te zien langs elektronische weg, via de landelijke website www.ruimtelijkeplannen.nl, identificatienummer NL.IMRO. 1507.HMRAILTERMINALENSA-BPV1 of via de gemeentelijke website www.horstaandemaas.nl.

Het besluit tot het niet-vaststellen van het intergemeentelijke exploitatieplan en het besluit tot verlening van de omgevingsvergunning kunnen langs elektronische weg worden ingezien via de gemeentelijke website www.horstaandemaas.nl.

Beroep

Op grond van artikel 8.3, eerste lid Wro worden de besluiten 3 (bestemmingsplan Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen, deelgebied Horst aan de Maas) en 5 (omgevingsvergunning) voor de mogelijkheid van beroep als één besluit gezien. Op grond van artikel 8.3, derde lid Wro worden de besluiten 1 en 3 (bestemmingsplan Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen, deelgebied Venlo respectievelijk deelgebied Horst aan de Maas) enerzijds en de besluiten 2 en 4 (gezamenlijk besluit tot het niet-vaststellen van een intergemeentelijk exploitatieplan) anderzijds voor de mogelijkheid van beroep als één besluit gezien.

Belanghebbenden die:

  • met betrekking tot het ontwerp-bestemmingsplan Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen, deelgebied Venlo respectievelijk deelgebied Horst aan de Maas tijdig hun zienswijzen bij de gemeenteraad van Venlo respectievelijk Horst aan de Maas hebben ingediend en belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat zij met betrekking tot het ontwerp-bestemmingsplan geen dan wel niet tijdig een zienswijze naar voren hebben gebracht, kunnen binnen de beroepstermijn van zes weken (met ingang van 20 mei 2017 tot en met 30 juni 2017) schriftelijk beroep instellen;

  • met betrekking tot het ontwerp-besluit tot verlening van de omgevingsvergunning voor de activiteiten/onderdelen ‘milieu’ en ‘bouwen’ ten behoeve van het realiseren/oprichten en in werking hebben van een spoorwegemplacement tijdig hun zienswijzen bij burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas hebben ingediend en belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat zij met betrekking tot het ontwerp-besluit tot verlening van voornoemde omgevingsvergunning geen dan wel niet tijdig een zienswijze naar voren hebben gebracht, kunnen binnen de beroepstermijn van zes weken (met ingang van 20 mei 2017 tot en met 30 juni 2017) schriftelijk beroep instellen.

Voorts kan binnen de beroepstermijn van zes weken (met ingang van 20 mei 2017 tot en met 30 juni 2017) beroep worden ingesteld door belanghebbenden:

  • voor zover dit beroep betrekking heeft op de wijzigingen die door de gemeenteraad van Venlo respectievelijk Horst aan de Maas bij de vaststelling van het bestemmingsplan ten opzichte van het ontwerp-bestemmingsplan zijn aangebracht;

  • voor zover dit beroep betrekking heeft op de wijzigingen die burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas bij de verlening van de omgevingsvergunning ten opzichte van de ontwerp-omgevingsvergunning hebben aangebracht;

  • met betrekking tot het besluit van de gemeenteraad van Venlo en van Horst aan de Maas tot het niet-vaststellen van een intergemeentelijk exploitatieplan voor het gebied van de bestemmingsplannen Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen, deelgebied Venlo en deelgebied Horst aan de Maas.

Beroep dient te worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Burgers kunnen ook digitaal via DigiD beroep instellen. Advocatuur, bedrijven en (overheids)organisaties kunnen nog niet digitaal procederen. Kijk op https://digitaalloket.raadvanstate.nl voor de voorwaarden. Daarvoor moet u beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Aan het instellen van beroep zijn kosten verbonden. Het instellen van beroep schort de werking van een besluit niet op.

Inwerkingtreding

  • Ingevolge artikel 3.8, vijfde lid Wro treedt het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen, deelgebied Venlo respectievelijk het bestemmingsplan Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen, deelgebied Horst aan de Maas in werking met ingang van de dag na die waarop de beroepstermijn afloopt. Indien binnen de beroepstermijn een verzoek om voorlopige voorziening inzake het bestemmingsplan is ingediend, treedt het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan niet in werking totdat op dat verzoek is beslist.

  • Ingevolge artikel 3:40 Algemene wet bestuursrecht treedt het besluit tot het niet-vaststellen van een intergemeentelijk exploitatieplan voor het gebied van de bestemmingsplannen Trade Port Noord - Railterminal en Spoorse aanpassingen, deelgebied Venlo en deelgebied Horst aan de Maas in werking met ingang van de dag volgende op die van deze bekendmaking. Indien beroep is ingesteld, kan tevens een verzoek om een voorlopige voorziening worden gedaan bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak op het voornoemde adres.

  • Ingevolge artikel 6.1, tweede en derde lid Wabo treedt de omgevingsvergunning in werking met ingang van de dag na die waarop de beroepstermijn afloopt. Indien binnen de beroepstermijn een verzoek om voorlopige voorziening is ingediend, treedt de omgevingsvergunning niet in werking totdat op dat verzoek is beslist.

Op de vaststelling van het bestemmingsplan en het exploitatieplan is afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent onder meer dat, in geval van beroep:

  • beroepsgronden in het beroepschrift moeten worden opgenomen;

  • het beroep niet-ontvankelijk wordt verklaard, indien binnen de beroepstermijn geen gronden zijn ingediend;

  • beroepsgronden na afloop van de beroepstermijn niet kunnen worden aangevuld.

Tenslotte wordt erop gewezen dat gelijktijdig, doch separaat, een bekendmaking plaatsvindt met betrekking tot de vaststelling van het besluit tot 7e herziening van het exploitatieplan Trade Port Noord door de gemeenteraad van Venlo.

Venlo, 18 mei 2017

Naar boven