komgrenzenbesluit

Logo Haarlemmermeer

Gemeente Haarlemmermeer, aanduiden grens bebouwde kom Vijfhuizen op de toegangsweg naar de wijk “Poort 5” ter hoogte van Expo Haarlemmermeer

 

 

Inleiding

In 2017 realiseert de gemeente Haarlemmermeer Poort 5, een kleinschalig woningbouwplan van circa vijftig woningen, gelegen aan de oostzijde van Vijfhuizen. Het plan grenst aan het terrein van Expo Haarlemmermeer. De hoofdontsluiting van de buurt verloopt via de toegangsweg naar de Expo en de rotonde aan het einde van deze weg.

Voor de toegangsweg naar de Expo geldt een maximumsnelheid van 60 km/h. In de toekomstige wijk Poort 5 is een maximumsnelheid van 30 km/h ingesteld.

Op dit moment is het toekomstige plangebied nog geen onderdeel van de bebouwde kom van Vijfhuizen. Gezien het volwaardige woonkarakter van de toekomstige wijk Poort 5 is dit vanwege de verkeersveiligheid en leefbaarheid wel noodzakelijk.

 

Wettelijke eisen

Voor het vaststellen van de grens van de bebouwde kom dient volgens artikel 20a van de Wegenverkeerswet 1994 een besluit te worden genomen door de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft op 24 maart 2005 (raadsvoorstel 3835) besloten de bevoegdheid tot het nemen van besluiten tot het vaststellen van de grenzen van de bebouwde kom over te dragen aan het college van Burgemeester en Wethouders.

Volgens artikel 23 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) dient het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg of, indien geen openbaar lichaam het beheer heeft over de weg, de eigenaar van de weg te worden gehoord. De genoemde wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Haarlemmermeer.

Tevens dient bij het vaststellen of verplaatsen van de bebouwde kom overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. Op besluiten tot het plaatsen en verplaatsen van de bebouwde kom is de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing. De Awb vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten.

 

Richtlijnen vaststellen grenzen bebouwde kom

De ASVV geeft voor het aanduiden van komgrenzen de volgende richtlijnen:

- de functie van de bebouwing (woon- of centrumfunctie, gecombineerd met voorzieningen of kleine bedrijven);

- de dichtheid van de bebouwing (minimaal 30% bebouwd per 100 meter);

- de minimale lengte van de bebouwde kom (minimaal 400 meter)

- de afstand van de huizen tot aan wegas (niet meer dan drie keer de hoogte van de bebouwing);

Het uitgangspunt hierbij is dat de grens van de bebouwde kom herkenbaar moet zijn.

Wanneer er een nieuwe weg wordt aangelegd, dient een eventuele locatie waar het verkeer de grens van de bebouwde kom passeert te worden aangegeven met een komgrensbord (bord H1 en H2), voorzien van een plaatsnaamaanduiding. Op bestaande wegen is het gewenst dat de grens van de kom wordt verplaatst indien de bebouwingsdichtheid of de functie van de weg zodanig gewijzigd is dat de weg het karakter heeft van een weg die binnen de bebouwde kom ligt. Bij het vaststellen van de grenzen van de bebouwde kom worden de richtlijnen van de ASVV zoveel mogelijk gehanteerd.

 

In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990(RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) zijn regels gesteld waaraan de bebouwde komgrens moet voldoen.

In de uitvoeringsvoorschriften BABW is het volgende vermeld:

“De grens van de bebouwde kom, aangegeven door bord H1 en H2, wordt gekenmerkt door het

begin van een langs de weg gelegen aaneengesloten bebouwing van zodanige omvang en dichtheid,

dat een voor de weggebruiker duidelijk herkenbaar verschil in karakter van de wegomgeving

aanwezig is met een buiten de bebouwde kom gelegen weg. Ter plaatse van de komgrens moet

een zodanige wijziging van wegkenmerken voorkomen dat het verschil in karakter van de

weg voor en na bord H1 of H2 aldaar zoveel mogelijk benadrukt wordt.”

Het vaststellen van de grens van de bebouwde kom is direct van invloed op:

a. de maximumsnelheid op wegen (Wegenverkeerswet/RVV);

b. de inrichtingseisen van wegen (Wegenverkeerswet/RVV);

c. de geluidgrenswaarden van het wegverkeer (Wet geluidhinder);

 

Maatregelen

De grens van de bebouwde kom wordt aangeduid bij de ingang van de woonwijk ter hoogte van de rotonde (Stelling/toegangsweg Expocentre-Poort) aan het einde van de toegangsweg naar het Expocentre.

De bebording staat aangegeven op de tekening met het nummer 2015-003-003 d.d. 23 juni 2016.

De komgrens wordt aangeduid met borden H1 en H2 als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

 

 

Motivatie

Door het aanbrengen van een grens van de bebouwde kom wordt het verkeersgedrag aangepast aan de omstandigheden binnen de bebouwde kom. Uit oogpunt van de verkeersveiligheid en de van toepassing zijnde verkeersregels is van belang dat de weggebruiker de komgrens herkent. Op grond van de uitvoeringsvoorschriften van het BABW en de CROW-richtlijnen is als locatie voor de grens van de bebouwde kom gekozen voor de ingang van de woonwijk, direct ter hoogte van de aftakking van de rotonde naar deze woonwijk.

De geplande komgrens ligt op een duidelijke overgang van een open groene, gering bebouwde omgeving naar een (toekomstig) redelijk compact bebouwde woonbuurt. In de specifieke situatie van dit plan is er feitelijk sprake van een overgang van een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom naar een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom. In een dergelijke situatie vereisen de CROW-richtlijnen een overgangszone. De route via Stelling en de toegangsweg naar het Expocentre zelf kunnen als overgangszone worden getypeerd. Er is tevens sprake van een aansluiting bij een rotonde (Stelling/toegangsweg Expocentre-Poort) waardoor er een afslaande verkeersbeweging moet worden gemaakt om de bebouwde kom in en uit te rijden en er is een overgang in verharding van asfalt naar klinkers bij de toekomstige komgrens. Met al deze kenmerken voldoet de locatie van de komgrens aan de vereiste herkenbaarheid op grond van de uitvoeringsvoorschriften van het BABW en de CROW-richtlijnen. Ook voldoet de locatie aan het RVV 1990 door de plaatsing van borden die de komgrens aanduiden.

 

Voorbereiding

Om de rechtstreeks bij het komgrenzenbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Deze procedure wordt niet gevolgd, aangezien het geen complexe maatregel betreft.

 

Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 31 januari 2017 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Belangenafweging

 

Belangen inwoners en bezoekers

Door het plaatsen van de komgrenzen worden de belangen van inwoners en bezoekers niet geschaad. De inwoners en bezoekers hebben belang bij het aanduiden van de grens van de bebouwde kom vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en leefbaarheid.

 

Belangen gemotoriseerd verkeer

De belangen van gemotoriseerd verkeer worden in geringe mate geschaad, omdat de maximum snelheid door het plaatsen van de komgrenzen wordt bepaald. Daarentegen zijn weggebruikers ook gebaat bij de verbetering van de verkeersveiligheid en duidelijkheid die een snelheidsverlaging met zich meebrengt. De nieuwe wijk is niet in gebruik bij doorgaand verkeer.

 

Belangen langzaam verkeer

Het aanduiden van de komgrens is in het belang van langzaam verkeer vanwege het verbeteren van de verkeersveiligheid.

 

Belangen Openbaar Vervoer

Het Openbaar Vervoer maakt geen gebruik van deze locatie.

 

Belangen hulpdiensten

De belangen van de hulpdiensten worden niet geschaad door het plaatsen van de grens van de bebouwde kom.

 

Algemeen belang

De aanduiding van de grens van de bebouwde kom verbetert de verkeersveiligheid en is hiermee in het algemeen belang.

 

Afweging

Alle hiervoor genoemde belangen afwegend, zijn wij van mening dat de aanduiding van de grens van de bebouwde kom in het belang is van het verkeer in de wijk, zowel gemotoriseerd als langzaam verkeer. Gemotoriseerd verkeer moet zijn snelheid aanpassen in verband met de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. De nadelen voor deze weggebruikers zijn gering, omdat de afgelegde afstanden beperkt zijn. Er worden door de maatregel geen belangen van weggebruikers onevenredig geschaad.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het elektronisch Gemeenteblad en ligt gedurende zes weken ter inzage.

 

 

 

Besluiten

 

1. De grens van de bebouwde kom Vijfhuizen bij de ingang van de woonwijk Poort 5 aan te duiden aan het einde van de toegangsweg naar de Expo ter hoogte van de rotonde (Stelling/toegangsweg Expocentre-Poort) met borden H1 en H2 als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

2. Dit besluit ter openbare kennis te brengen in het elektronisch Gemeenteblad.

 

 

Datum: 21 maart 2017

 

 

 

Terinzagelegging

Het besluit is in te zien op overheid.nl. Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

De raad der gemeente Haarlemmermeer,

Namens hen,

Het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,

de secretaris,

drs. C.H.J. Brugman de burgemeester,

drs. Th.L.N. Weterings

Naar boven