Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op grond van het mandaatbesluit van het college van burgemeester en wethouders van 13 december 2016 is de teammanager Beheer Ruimte/Omgeving gemandateerd dit verkeersbesluit te ondertekenen.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT.
Bij de evaluatie van de tijdelijke maatregelen sluipverkeer is geconcludeerd dat het gedeeltelijk opheffen van het parkeerverbod aan de Drakenburgerweg geen bijdrage heeft geleverd aan het terugdringen van het sluipverkeer. Daarom wordt het parkeerverbod op die weggedeelte opnieuw ingesteld.
Vereiste van het besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Motivering
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer is het gewenst om op de Drakenburgerweg, het weggedeelte tussen de Chopinlaan en de Wagenaarlaan, aan de oneven zijde, door middel van het plaatsen van bord E1 – parkeerverbod- van bijlage I van het RVV-1990, een parkeerverbod op genoemd weggedeelte in te stellen.
Bij besluit van 27 september 2016 heeft het college van burgemeester en wethoudersop basis van een evaluatie en mede op advies van de Adviescommissie Verkeer, een aantal tijdelijke maatregelen ter terugdringing van het sluipverkeer, opgeheven. Reden daarvoor was dat deze maatregelen niet alleen niet het gewenst effect hadden, maar ook dat de maatregelen als zodanig wel negatieve effecten hadden.
Het opheffen van het parkeerverbod aan de Drakenburgerweg tussen de aansluitingen Chopinlaan en Wagenaarlaan, bleek geen enkele invloed te hebben op de hoeveelheid sluipverkeer. Wél werden meldingen gemaakt van onveilige situaties doordat automobilisten elkaar naast een geparkeerde auto gingen passeren of juist nog extra gas geven om een geparkeerde auto te passeren.
Volgens de planning van Rijkswaterstaat zal de grootste oorzaak van het sluipverkeer, de congestie op de rechter rijbaan van de A1 begin 2018 tot het verleden behoren. Reden waarom de ongewenste situatie in de Drakenburgerweg beëindigd dient te worden.
OVERLEG
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met het regionaal politiekorps Utrecht.
BESLUIT
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders, om op de Drakenburgerweg, het weggedeelte tussen de Chopinlaan en de Wagenaarlaan, aan de oneven zijde, door middel van het plaatsen van bord E1 – parkeerverbod- van bijlage I van het RVV-1990, een parkeerverbod op genoemd weggedeelte wederom in te stellen.
Baarn, 9 mei 2017