Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 11 mei 2017, nr. IENM/BSK-2017/99031, tot wijziging van de Regeling taken Dienst Wegverkeer in verband met het keuren van de hittewerende bekleding van LPG-tankauto’s en het toekennen van een wereldfabrikantenidentificatienummer (WMI)

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 4b, tweede lid, onderdeel b, van de Wegenverkeerswet 1994;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling taken Dienst Wegverkeer wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 1 worden, onder vervanging van de punt aan het slot van de begripsbepaling van VN/ECE-reglement 110 door een puntkomma, de volgende begripsbepalingen toegevoegd:

NTA 8820:2015:

Nederlandse Technische Afspraak 8820, Hittewerende systemen voor LPG-tankwagens voor de bevoorrading van LPG-motorbrandstof aan tankstations, zoals gepubliceerd door het Nederlands Normalisatie-instituut op 1 maart 2015;

verordening 19/2011:

Verordening (EU) nr. 19/2011 van de Commissie van 11 januari 2011 betreffende typegoedkeuringsvoorschriften voor de voorgeschreven constructieplaat en voor het voertuigidentificatienummer van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 661/2009 van het Europees Parlement en de Raad betreffende typegoedkeuringsvoorschriften voor de algemene veiligheid van motorvoertuigen, aanhangwagens daarvan en daarvoor bestemde systemen, onderdelen en technische eenheden (PbEU 2011, L 8);

uitvoeringsverordening 901/2014:

Uitvoeringsverordening (EU) nr. 901/2014 van de Commissie van 18 juli 2014 tot uitvoering van Verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de administratieve voorschriften voor de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (PbEU 2014, L 249);

uitvoeringsverordening 2015/504:

Uitvoeringsverordening (EU) 2015/504 van de Commissie van 11 maart 2015 tot uitvoering van Verordening (EU) nr. 167/2013 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de administratieve voorschriften voor de goedkeuring van en het markttoezicht op landbouw- en bosbouwvoertuigen (PbEU 2015, L 85).

B

Aan artikel 2 worden, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel dd door een puntkomma, twee onderdelen toegevoegd, luidende:

  • ee. het op verzoek keuren van hittewerende bekleding van LPG-tankauto’s overeenkomstig NTA 8820:2015;

  • ff. het ter uitvoering van verordening 19/2011, uitvoeringsverordening 901/2014 en uitvoeringsverordening 2015/504 toekennen van een wereldfabrikantenidentificatienummer (WMI).

C

Artikel 3, eerste lid, komt te luiden:

  • 1. De dienst mag voor de activiteiten, bedoeld in artikel 2, onder a tot en met d, j, p tot en met r, t, u, w, z en ee, prijzen in rekening brengen.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

TOELICHTING

De Dienst Wegverkeer (hierna: RDW) is een zelfstandig bestuursorgaan en oefent de taken uit die bij of krachtens de wet aan hem zijn toegekend. Aan de Regeling taken Dienst Wegverkeer worden twee taken toegevoegd: het keuren van hittewerende bekleding van LPG-tankauto’s en het toekennen van een wereldfabrikantenidentificatienummer (WMI).

Keuren van hittewerende bekleding

Tankauto’s die LPG (autogas) lossen bij een LPG-tankstation vormen een zeker risico voor de omgeving. Dat risico kan belangrijk verminderd worden als de tankauto is voorzien van hittewerende bekleding die bijvoorbeeld een brand onder de tank kan weerstaan. Daarbij gaat het met name om het voorkomen van een zogeheten warme BLEVE (Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion). Een warme BLEVE is een fysische explosie, waarbij het LPG-reservoir bezwijkt door een sterke toename van de druk in het reservoir als gevolg van een verhoging van de omgevingstemperatuur met sterke plaatselijke verhitting van de stalen reservoirwand. Hierbij komt de tot vloeistof verdichte LPG vrijwel direct vrij en deze expandeert naar atmosferische druk, waarna de grote vrijkomende gaswolk direct ontbrandt en zich ontwikkelt tot een vuurbal, hetgeen tot veel schade en een groot aantal slachtoffers kan leiden.

Hittewerende bekleding als hiervoor bedoeld, dient de veiligheid als wordt voldaan aan de eisen van NTA 8820:2015. Of daaraan voldaan wordt, dient te worden vastgesteld door een deskundige keurder.

De RDW beschikt over de vereiste expertise voor het keuren van hittewerende bekleding van LPG-tankauto’s. Dit keuren omvat het toezicht houden op het aanbrengen van het hittewerende systeem, de periodieke inspectie en de bijzondere inspectie zoals bedoeld in NTA 8820:2015.

Het is op grond van de (internationale) regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen niet verplicht om LPG-tankauto’s te voorzien van hittewerende bekleding. Het is als hiervoor opgemerkt wel zeer gewenst dat dergelijke bekleding is aangebracht.

Het keuren van hittewerende bekleding kan slechts op vrijwillige basis gebeuren, de transportondernemingen kunnen hiertoe niet verplicht worden. Wel worden die ondernemingen dringend opgeroepen om hun tankauto’s van hittewerende bekleding te voorzien en die bekleding te laten keuren door de RDW.

Voor het keuren van hittewerende bekleding van LPG-tankauto’s kan de RDW overeenkomstig artikel 3, eerste lid, van de Regeling taken Dienst Wegverkeer een prijs in rekening brengen.

Toekennen wereldfabrikantenidentificatienummer (WMI)

Fabrikanten gevestigd in Nederland, die meerdere voertuigen per jaar produceren en zelf ter naleving van verschillende Europese verordeningen het VIN (Vehicle Identification Number) in hun voertuigen slaan, moeten hiervoor een WMI-code aanvragen bij de RDW. WMI staat voor World Manufacturers Identification. De code bestaat uit een aantal vaste posities in het VIN. Ieder voertuig moet voorzien zijn van dit unieke identificatienummer. Door de WMI-code op te nemen in het VIN is altijd de fabrikant van een voertuig te traceren.

Afhankelijk van het jaarlijkse productieaantal stelt de RDW 3 posities (bij productie van 500 of meer) of 6 posities (bij productie tot 500) van het VIN vast als WMI-code. Deze code wordt doorgegeven aan de Society of Automotive Engineers (SAE) in de Verenigde Staten. De SAE registreert en beheert alle wereldwijd vastgestelde WMI-codes en de daaraan gekoppelde fabrikanten.

Op grond van artikel 4b, derde lid, van de Wegenverkeerswet 1994 wordt door de RDW een tarief vastgesteld voor het toekennen van de WMI-code. Dat tarief behoeft op grond van artikel 17, eerste lid, van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen de goedkeuring van de Minister van Infrastructuur en Milieu.

Inwerkingtreding

Er wordt een uitzondering gemaakt op het systeem van vaste verandermomenten.

Het betreft hier taken die reeds door de RDW worden uitgevoerd. De Regeling taken Dienst Wegverkeer wordt hiermee in overeenstemming gebracht. De toekenning van een wereldfabrikantenidentificatienummer dient bovendien ter uitvoering van Europese verordeningen die al van toepassing zijn.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven