Register gemeenschappelijke regelingen gemeente Beverwijk

Logo Beverwijk

Versie december 2016

 

Inhoudsopgave

Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland

De Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst IJmond

Gemeenschappelijke regeling HVC/Reinunie

Gemeenschappelijke regeling Afvalschap IJmond-Zaanstreek

Gemeenschappelijke regeling IJmond werkt!

Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten regio West-Kennemerland

Gemeenschappelijke regeling recreatieschap Spaarnwoude

Gemeenschappelijke regeling Centraal Nautisch Beheer (CNB)

Gemeenschappelijke regeling Noord-Hollands Archief (Regionaal Historisch Centrum)

 

Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland

 

Op grond van de Wet veiligheidsregio’s zijn gemeenten verplicht een gemeenschappelijke regeling te treffen waarbij bepaalde gemeentelijke taken en bevoegdheden worden overgedragen.

 

a. Deelnemers

De gemeenten:

Bloemendaal

Beverwijk

Haarlem

Haarlemmerliede & Spaarnwoude

Haarlemmermeer

Heemskerk

Heemstede

Uitgeest Velsen

Zandvoort

 

b. Wettelijke voorschriften waardoor de bevoegdheden van het samenwerkingsverband worden beheerst

Wet veiligheidsregio’s (WVR)

Wet publieke gezondheid

 

c. Bevoegdheden die bij dan wel krachtens de regeling zijn overgedragen

De taken en bevoegdheden van het openbaar lichaam luiden zoals vermeld in hoofdstuk 1.3 en 1.4 van de regeling:

 

Artikel 6: Doelstelling

  • 1.

    De veiligheidsregio heeft tot doel om ter behartiging van de gemeentelijke belangen:

    • a.

      uitvoering te geven aan de Wet veiligheidsregio’s;

    • b.

      uitvoering te geven aan de Wet publieke gezondheid;

    • c.

      het fungeren als overlegplatform voor onderwerpen op het gebied van veiligheid, brandweer en gezondheid, maatschappelijke zorg en jeugd voor zover deze het verzorgingsgebied van de deelnemende gemeenten gezamenlijk betreffen;

    • d.

      uitvoering te geven aan andere gemeentelijke taken op het terrein van veiligheid, brandweer en gezondheid, maatschappelijke zorg en jeugd.

Artikel 8: Taken brandweer

1. In aanvulling op artikel 25 van de Wet veiligheidsregio’s voert de brandweer alle overige door de gemeenten aan de veiligheidsregio opgedragen taken uit op het gebied van de brandweerzorg.

Hieronder vallen in elk geval:

  • a.

    het voorbereiden van de organisatie op het optreden van de brandweer in buitengewone omstandigheden en het regelen van de operationale leiding bij de bestrijding van rampen en crises;

  • b.

    Het voorbereiden van de coördinatie bij de bestrijding van rampen en crises; 2. Het algemeen bestuur van de veiligheidsregio kan besluiten dat de brandweer, bij samenwerkingsovereenkomst onder door hem te stellen voorwaarden, een van de in het eerste lid genoemde taken verricht ten behoeve van andere instanties of ten behoeve van buiten het verzorgingsgebied van deze regeling gelegen gemeenten die daartoe een verzoek doen.

     

Artikel 10: Taken GGD

  • 1.

    De GGD voert de volgende taken uit:

    • a.

      de gemeentelijke taken zoals genoemd in de artikelen 2, 5 en 6 van de Wet publieke gezondheid, met uitzondering van artikel 5, lid 2 sub c en d van de Wet publieke gezondheid voor zover het betreft de 0- tot 4-jarigen;

    • b.

      de taken zoals omschreven in wetgeving op het gebied van publieke gezondheidszorg en maatschappelijke ondersteuning, voor zover het desbetreffende bestuursorgaan de uitvoering van deze taken heeft opgedragen aan de GGD.

  • 2.

    De GGD is daarnaast bevoegd om overige taken uit te voeren op het gebied van publieke gezondheidszorg. Hieronder vallen in elk geval:

    • a.

      de ambulancezorg;

    • b.

      alle overige taken die de GGD bij overeenkomst uitvoert.

  • 3.

    Het algemeen bestuur van de veiligheidsregio kan besluiten dat de GGD, bij overeenkomst onder door hem te stellen voorwaarden, een van de in het eerste tot en met tweede lid genoemde taken verricht ten behoeve van andere instanties of ten behoeve van buiten het verzorgingsgebied van deze regeling gelegen gemeenten die daartoe een verzoek doen.

 

d. Adres en de plaats van vestiging

Postadres: Postbus 5514, 2000 GM Haarlem

Bezoekadres: Zijlweg 200 te Haarlem

 

e. Instelling van een openbaar lichaam of een gemeenschappelijk orgaan

Er is een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam genaamd “Veiligheidsregio Kennemerland”.

 

De Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst IJmond

a. Deelnemers

De aan deze gemeenschappelijke regeling deelnemende bestuursorganen van de gemeenten:

Beverwijk

Heemskerk

Uitgeest

Velsen

Haarlem

Purmerend Beemster

En van Provincie Noord-Holland

 

b. Wettelijke voorschriften waardoor de bevoegdheden van het samenwerkingsverband worden beheerst

Wet gemeenschappelijke regelingen

 

c. Bevoegdheden die bij dan wel krachtens de regeling zijn overgedragen

De taken en bevoegdheden van het openbaar lichaam luiden zoals vermeld in hoofdstuk 3 van de regeling:

 

Artikel 16

  • 1.

    De deelnemers uit de gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen dragen bij deze regeling de bevoegdheden beschreven in Bijlage I bij deze regeling aan het algemeen bestuur over.

  • 2.

    Deelnemers en derden als bedoeld in artikel 18 kunnen aan het dagelijks bestuur onderscheidenlijk de directeur mandaat verlenen ter uitvoering van de bevoegdheden van de betreffende deelnemer.

  • 3.

    Het nemen van zelfstandige besluiten op verzoeken om schadevergoedingen die veroorzaakt zouden zijn binnen het kader van de uitoefening van de onder de leden 1 en 2 van dit artikel genoemde bevoegdheden, is aan de deelnemers voorbehouden. Het nemen van deze besluiten wordt noch aan de bestuursorganen van de dienst overgedragen, noch opgedragen.

  • 4.

    De dienst voert voor de deelnemers in ieder geval het basistakenpakket uit en kan daarnaast ook het milieutakenpakket en/of plustaken uitvoeren. Bijlage I benoemt welke taken de dienst uitvoert.

  • 5.

    Voor een uitbreiding van de door de dienst uit te voeren taken en/of van de aan de dienst overgedragen bevoegdheden, is de goedkeuring van de raad, onderscheidenlijk provinciale staten van de betreffende deelnemer, alsmede unanieme instemming van zowel het dagelijks bestuur als het algemeen bestuur vereist.

  • 6.

    Na besluitvorming als bedoeld in het vijfde lid wordt Bijlage I bij deze regeling aangepast zonder dat sprake is van een wijziging als bedoeld in artikel 37 van deze regeling.

  • 7.

    Een deelnemer kan een verzoek tot vermindering van het takenpakket schriftelijk ter kennis brengen van de dienst, hetgeen wordt gelijkgesteld met een verzoek tot gedeeltelijke uittreding voor wat betreft deze taken zoals bedoeld in artikel 36 van de regeling.

  • 8.

    Het voorgaande lid is niet van toepassing, wanneer wijzigingen in nationale en bovennationale wet- en regelgeving nopen tot wijzigingen in de bevoegdheidsverdeling ten aanzien van het takenpakket.

     

d. Adres en de plaats van vestiging

Postadres: Postbus 325, 1940 AH Beverwijk

Bezoekadres: Stationsplein 48b te Beverwijk

 

e. Instelling van een openbaar lichaam of een gemeenschappelijk orgaan

Er is een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam, genaamd “Omgevingsdienst IJmond”.

 

Gemeenschappelijke regeling HVC/Reinunie

a. Deelnemers

De gemeenten:

Beverwijk

Heemskerk

Velsen

 

b. Wettelijke voorschriften waardoor de bevoegdheden van het samenwerkingsverband worden beheerst

Wet gemeenschappelijke regelingen

 

c. Bevoegdheden die bij dan wel krachtens de regeling zijn overgedragen

 

Artikel 10: Belang

ReinUnie heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers te behartigen verband houdend met de Closing Binder en Signing Binder.

 

Artikel 11: Taken en bevoegdheden

  • 1.

    Ter verwezenlijking van de in artikel 10 genoemde belangen komen aan Reinunie de volgende taken en bevoegdheden toe:

  • a.

    het doen zorgdragen voor de naleving van de Closing Binder alsmede de Signing Binder tussen het Openbaar Lichaam ReinUnie, NV ReinUnie en NV Huisvuilcentrale NH;

  • b.

    het financieel beheer van het onroerendgoed, opgenomen in de lening- en huurovereenkomst, zoals Tolhek en het gebouwencomplex in Velsen-Zuid, de vestigingsplaats van NV ReinUnie, alsmede circa 1250 ondergrondse containers;

  • c.

    de bevordering van gemeenschappelijke standpuntbepaling van de deelnemers op het gebied van afvalverwerking en reiniging;

     

Artikel 12: Strekking overdracht bevoegdheden

Voor zover hiervan in deze regeling niet is afgeweken, komen aan de bestuursorganen van ReinUnie ter uitvoering van de in artikel 11 genoemde taken de bevoegdheden toe, die aan de bestuursorganen van de deelnemers behoren.

 

d. Adres en de plaats van vestiging

Postadres: Postbus 406 IJmuiden

Bezoekadres: Amsterdamseweg 10 te Velsen-Zuid

 

e. Instelling van een openbaar lichaam of een gemeenschappelijk orgaan

Er is een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam, genaamd “ReinUnie”.

 

Gemeenschappelijke regeling Afvalschap IJmond-Zaanstreek

a.Deelnemers

De aan deze gemeenschappelijke regeling deelnemende colleges en raden van de gemeenten:

Zaanstad

Velsen

Heemskerk

Beverwijk

 

b. Wettelijke voorschriften waardoor de bevoegdheden van het samenwerkingsverband worden beheerst

Wet Milieubeheer

 

c. Bevoegdheden die bij dan wel krachtens de regeling zijn overgedragen

De taken en bevoegdheden van het openbaar lichaam luiden zoals vermeld in hoofdstuk 3 van de regeling:

 

Artikel 11: Taken en bevoegdheden

1.Ter verwezenlijking van de in artikel 10 genoemde belangen komen aan het Afvalschap IJmond-Zaanstreek de volgende taken en bevoegdheden toe:

  • a.

    het doen zorgdragen voor de be- en verwerking van de afvalstoffen, die op voet van het bepaalde in het derde lid van dit artikel, aan het Afvalschap IJmond-Zaanstreek worden aangeboden;

  • b.

    het verwerven, beheren en vervreemden van aandelen in het kapitaal van de N.V. Huisvuilcentrale Noord-Holland ‘HVC’, het partij zijn bij overeenkomsten tussen aandeelhouders van HVC, waaronder mede begrepen het toetreden tot en partij zijn bij de ‘Ballotage Overeenkomst’ (gedateerd oktober 2002) en het garant staan voor de verplichtingen van HVC krachtens door HVC gesloten overeenkomsten van geldlening, conform het bepaalde in artikel 9 van de Ballotage Overeenkomst;

  • c.

    het deelnemen in en het financieren van, het samenwerken met, het verlenen van adviezen en andere diensten aan rechtspersonen of andere ondernemingen, zulks in het kader van de afvalstoffenverwijdering;

  • d.

    de bevordering van gemeenschappelijke standpuntbepaling van de deelnemers op het gebied van afvalstoffenbeheer, zoals inzameling, overslag, transport en verwerking, alsmede op het gebied van preventie en hergebruik, daaronder begrepen het daadwerkelijk initiëren en coördineren van activiteiten ter zake, één en ander met inachtneming van artikel 10.1 van de Wet milieubeheer;

  • e.

    bevorderen dat gebruik wordt gemaakt van diensten en kennis en dat uitwisseling van gegevens en uitvoering van activiteiten plaats heeft;

  • f.

    het vaststellen van een logistiek plan, op basis waarvan in ieder geval worden geregeld: de wijze van overdracht door de gemeenten van de afvalstoffen aan alsmede de wijze van transport naar de verwerkingsinrichtingen.

  • 2.

    Het algemeen bestuur van het openbaar lichaam komt bovendien, indien de bevoegde organen van de gemeenten in de toekomst daartoe een eensluidend besluit vaststellen, andere bevoegdheden toe in het kader van het afvalstoffenbeleid.

  • 3.

    Elk van de deelnemers verbindt zich de afvalstoffen ter be- en/of verwerking aan het openbaar lichaam in eigendom over te dragen.

  • 4.

    Met het rechtstreeks aanbieden van brandbaar afval en GFT aan de HVC wordt de deelnemer geacht aan zijn verplichting te hebben voldaan.

  • 5.

    Naast de uitoefening van bevoegdheid op grond van het elders in deze regeling bepaalde is het algemeen bestuur bevoegd tot aangaan en garanderen van geldleningen.

     

Artikel 12: Strekking overdracht bevoegdheden

Voor zover hiervan in deze regeling niet is afgeweken, komen aan de bestuursorganen van het Afvalschap ter uitvoering van de in artikel 11 genoemde taken de bevoegdheden toe, die aan de bestuursorganen van de deelnemers behoren.

 

d. Adres en de plaats van vestiging

Postadres: Postbus 200, 1970 AE IJmuiden

Bezoekadres: Gevestigd te Zaanstad.

 

e. Instelling van een openbaar lichaam of een gemeenschappelijk orgaan

Er is een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam, genaamd “Afvalschap IJmondZaanstreek”.

 

Gemeenschappelijke regeling IJmond werkt!

a. Deelnemers

De gemeenten:

Beverwijk

Heemskerk Uitgeest

Velsen

 

b. Wettelijke voorschriften waardoor de bevoegdheden van het samenwerkingsverband worden beheerst

Wet sociale werkvoorziening

Wet werk en bijstand

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen Algemene nabestaandenwet

 

c. Bevoegdheden die bij dan wel krachtens de regeling zijn overgedragen

De taken en bevoegdheden van het samenwerkingsverband luiden zoals vermeld in hoofdstuk 2 van de regeling:

 

Artikel 4: Belangen

  • 1.

    Het samenwerkingsverband behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de uitvoering van de Wsw en de re-integratietaak van de WWB, de IOAW, de IOAZ en de Anw.

  • 2.

    Het samenwerkingsverband kan, indien en voor zover daartoe wordt besloten door de colleges, ook belangen behartigen op het gebied van de uitvoering van wetgeving die op enig moment één of meerdere van de in lid 1 genoemde wetten vervangt waarbij dientengevolge de doelgroep kan wijzigen.

  • 3.

    Het samenwerkingsverband kan, indien en voor zover daartoe door de colleges wordt besloten, ook belangen behartigen op het gebied van de uitvoering van andere sociale zekerheidswetten dan de in lid 1 genoemde wetten.

     

Artikel 5: Taken en bevoegdheden

  • 1.

    Het samenwerkingsverband heeft de volgende taken:

    • a.

      zoveel mogelijk ingezetenen die Wsw-geïndiceerd zijn, arbeid te bieden, bij voorkeur onder normale omstandigheden, die aansluit bij hun capaciteiten en mogelijkheden;

    • b.

      zoveel mogelijk ingezetenen die behoren tot de re-integratiedoelgroep te begeleiden naar werk, bij voorkeur onder normale omstandigheden;

    • c.

      alle uit de WWB voortvloeiende uitvoeringstaken op het gebied van re-integratie te verrichten;

  • 2.

    Het samenwerkingsverband heeft de volgende bevoegdheden:

    • a.

      alle uit de Wsw voortvloeiende uitvoeringstaken zijn aan het algemeen bestuur van het samenwerkingsverband gedelegeerd;

    • b.

      de uitvoeringstaken op het gebied van re-integratie in het kader van de WWB, de IOAW, de IOAZ en de Anw worden door het algemeen bestuur en de directeur in mandaat uitgevoerd; De colleges nemen hiertoe afzonderlijke mandaatbesluiten; c. naast taken die voortvloeien uit de in artikel 4, lid 1 genoemde wetten kan het samenwerkingsverband, indien en voor zover daartoe unaniem door de colleges een mandaatbesluit is genomen, ook taken uitvoeren in het kader van de in artikel 4, lid 2 en

3 bedoelde wetgeving;

  • d.

    de taken worden uitgevoerd binnen de geldende beleidskaders en binnen de begroting.

     

d. Adres en de plaats van vestiging

Postadres: Postbus 282, 1940 AG Beverwijk

Bezoekadres: Stationsplein 48a te Beverwijk

 

e. Instelling van een openbaar lichaam of een gemeenschappelijk orgaan

Er is een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam, genaamd “IJmond werkt!”.

 

Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten regio West-Kennemerland

a. Deelnemers

De gemeenten:

Beverwijk

Bloemendaal

Haarlem

Haarlemmerliede en Spaarnwoude

Heemskerk

Heemstede

Uitgeest Velsen

Zandvoort

 

b. Wettelijke voorschriften waardoor de bevoegdheden van het samenwerkingsverband worden beheerst

Leerplichtwet 1969

Wet Regels inzake regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten

 

c. Bevoegdheden die bij dan wel krachtens de regeling zijn overgedragen

De taken en bevoegdheden van de uitvoeringsorganisatie luiden zoals vermeld in hoofdstuk 2 van de regeling:

 

Artikel 4: Taken gemeenschappelijk orgaan

Ter behartiging van de in artikel 3 te behartigen belangen voert het gemeenschappelijk orgaan taken uit, welke zijn onder te verdelen in drie percelen, zoals hierna omschreven in de artikelen 5, 6 en 7.

 

Artikel 5: Taken perceel 1

  • 1.

    Perceel 1 omvat taken op het gebied van de administratie en registratie, in het kader van toezicht op de naleving van de Leerplichtwet en de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie, welke aan de deelnemende gemeenten zijn toegekend in het kader van het toezicht op de naleving van de Leerplichtwet 1969 en de registratie van voortijdig schoolverlaters in het kader van de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie.

  • 2.

    Onder de in het eerste lid genoemde gemeentelijke leerplicht- en RMC- taken wordt verstaan:

  • a.

    De registratie van alle leerplichtigeleerlingen uit de deelnemende gemeenten.

  • b.

    De registratie van alle schoolverlaters uit de deelnemende gemeenten die zonder startkwalificatie een school of opleiding verlaten tot de leeftijd van 23 jaar.

  • c.

    het verwijderen van leerlingen ouder dan 23 jaar uit het bestand.

  • d.

    het vastleggen van de school / onderwijsinstelling waar de leerling is ingeschreven.

  • e.

    het zorgdragen voor een actueel, juist en volledig bestand.

  • f.

    het registreren van de meldingen relatief verzuim.

  • g.

    De administratieve controle en registratie van absoluut verzuim.

  • h.

    Het opstellen en leveren van cijfermatige gegevens/ overzichten over de registratie van alle leerplichtigen uit de deelnemende gemeenten ten behoeve van de door de gemeenten zelf te maken jaarverslagen leerplicht en ten behoeve van het opstellen van de RMCeffectrapportage.

  • i.

    Het opstellen en aanleveren van de jaarlijkse verantwoording aan het ministerie van OCW (DUO cijfers) t.b.v. alle deelnemende gemeenten.

  • j.

    het periodiek leveren van management rapportages.

  • k.

    het op verzoek van een of meer deelnemende gemeenten, tegen kostprijs, uitvoeren van aanvullende monitors ten behoeve van het gemeentelijk jeugd- en onderwijsbeleid, voor zover passend binnen de werkzaamheden.

  • l.

    Beleidsvoorbereiding.

     

    Artikel 6: Taken perceel 2

  • 1.

    Perceel 2 omvat overige taken in het kader van toezicht op de naleving van de Leerplichtwet 2. Onder de in het eerste lid genoemde overige gemeentelijke leerplichttaken wordt verstaan:

  • a.

    Alle in het tweede lid van artikel 5 genoemde taken uit perceel 1.

  • b.

    De controle op en de registratie van het niet nakomen van de leerplicht (verzuim) door alle leerplichtige leerlingen uit de deelnemende gemeenten.

  • c.

    De begeleiding van alle leerplichtige leerlingen uit de deelnemende gemeenten, die niet voldoen aan de leerplicht of de kwalificatieplicht, t.b.v. de herplaatsing op een (nieuwe) school of opleiding, in overleg met de desbetreffende school of opleidingsinstituut en, indien noodzakelijk, in samenwerking met de bestaande reguliere hulp- en dienstverlenende instellingen in het werkgebied.

  • d.

    Het behandelen van verzoeken tot extra verlof en vrijstelling in het kader van de Leerplichtwet 1969.

  • e.

    Controle en handhaving op de verplichtingen van onderwijsinstellingen in het kader van de Leerplichtwet 1969.

  • f.

    Het conform artikel 25 van de Leerplichtwet 1969 opstellen van een inhoudelijk jaarverslag over de uitvoering en het gevoerde beleid inzake handhaving van de leerplicht en kwalificatieplicht en de resultaten daarvan t.b.v. alle aan perceel 2 deelnemende gemeenten. g. Beleidsvoorbereiding.

     

Artikel 7: Taken perceel 3

  • 1.

    Perceel 3 omvat overige taken in het kader van de uitvoering van de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie

  • 2.

    Onder de in het eerste lid genoemde overige gemeentelijke RMC-taken wordt verstaan:

  • a.

    Alle in het tweede lid van artikel 5 genoemde taken uit perceel 1.

  • b.

    De begeleiding van alle leerlingen van 18 tot 23 jaar uit de deelnemende gemeenten, die een school of opleiding zonder startkwalificatie verlaten, t.b.v. de herplaatsing op een (nieuwe) school of opleiding, dan wel doorgeleiding naar de arbeidsmarkt, in overleg met de desbetreffende school of opleidingsinstituut en, indien noodzakelijk, in samenwerking met de bestaande, reguliere hulp- en dienstverlenende instellingen in het werkgebied.

  • c.

    RMC beleidsvoorbereiding en beleidsadvisering ten behoeve van het gemeenschappelijk orgaan en uitvoering van de RMC-coördinatie voor de RMC contactgemeente.

  • d.

    Het onderhouden van contacten in de uitvoering met scholen voor voortgezet onderwijs en ROC’s in het RMC-gebied met als doel het voorkomen van voortijdig schooluitval.

  • e.

    Het ten behoeve van de RMC-taakuitvoering samenwerken met de afdelingen SoZaWe en het UWV werkbedrijf, de GR IJmond Werkt en hulp- en zorg verlenende instellingen voor wat betreft de voortijdig schoolverlaters.

  • f.

    Controle op de verplichtingen van onderwijsinstellingen in het kader van de RMC-wetgeving.

  • g.

    Het opstellen van een inhoudelijk RMC-jaarverslag over de uitvoering en het gevoerde beleid inzake uitvoering en de resultaten t.b.v. alle deelnemende gemeenten en de effectrapportage. h. Beleidsvoorbereiding.

     

Artikel 8: Deelname van de gemeenten aan de percelen

  • 1.

    Aan de percelen 1 en 3 nemen de colleges van alle gemeenten deel.

  • 2.

    Aan perceel 2 nemen de colleges van de gemeenten Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort deel.

     

d. Adres en de plaats van vestiging

Postadres: Haarlem

Bezoekadres: Haarlem

 

e. Instelling van een openbaar lichaam of een gemeenschappelijk orgaan

Er is een gemeenschappelijk orgaan, genaamd “Gemeenschappelijk Orgaan schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten West-Kennemerland”.

 

Gemeenschappelijke regeling recreatieschap Spaarnwoude

  • a.

    Deelnemers Provincie Noord-Holland

    Gemeente:

    Amsterdam

    Haarlem

    Haarlemmerliede & Spaarnwoude

    Haarlemmerliede

  • b.

    Wettelijke voorschriften waardoor de bevoegdheden van het samenwerkingsverband worden beheerst

    Wgr,

  • c.

    Bevoegdheden die bij dan wel krachtens de regeling zijn overgedragen

 

Artikel 3

  • 1.

    Ter verwezenlijking van de in artikel 2 genoemde doelen worden aan het recreatieschap de volgende taken toegekend:

    • a.

      het jaarlijks opstellen en het aanpassen van een jaarbegroting en van een meerjarenbegroting, die geldt voor de periode, volgend op het jaar waarvoor de jaarbegroting geldt;

    • b.

      het periodiek opstellen dan wel aanpassen van een beleidsplan, dat onder meer omvat een prioriteiten- en investeringsschema en het opmaken en vaststellen van plannen voor de werken van het recreatieschap, waaronder begrepen basis- en deelplannen alsmede beheerplannen;

    • c.

      het uitoefenen van toezicht op de naleving van bepalingen in wetten, reglementen en verordeningen in het gebied;

    • d.

      het uitoefenen van de gemeentelijke taken ingevolge de Wet op de openluchtrecreatie in het gebied;

    • e.

      het verwerven, ruilen, bezwaren en vervreemden van roerende en onroerende zaken, vorderingen of persoonlijke rechten en tot het verhuren, verpachten of op andere wijze in gebruik geven van de eigendommen van het recreatieschap;

    • f.

      het aangaan van geldleningen.

  • 2.

    Ter verwezenlijking van de in artikel 2 genoemde doelen worden aan het bestuur van het recreatieschap de volgende bevoegdheden toegekend:

    • a.

      het vaststellen van verordeningen, op overtreding waarvan een geldboete van de tweede categorie kan worden gesteld;

    • b.

      het heffen van rechten, als bedoeld in artikel 229, eerste lid onder a en b, van de Gemeentewet en in artikel 221, onder b van de Provinciewet, de rechten waarvan heffing krachtens bijzondere wetten geschiedt en de heffing bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;

    • c.

      het uitoefenen van de gemeentelijke bevoegdheden, ingevolge artikel 430a van het Wetboek van Strafrecht (ongeklede recreatie), indien en voor zover het algemeen bestuur heeft verklaard daartoe over te gaan;

    • d.

      het uitoefenen van de bevoegdheid van burgemeester en wethouders, als bedoeld in artikel 8.2, eerste lid van de Wet milieubeheer voor wat betreft het gestelde in bijlage I, categorie 19, sub g, onder 1 van het Inrichtingen- en Vergunningenbesluit Milieubeheer (gemotoriseerde modelvliegtuigen, -vaartuigen, -voertuigen) indien en voor zover het algemeen bestuur heeft verklaard daartoe over te gaan;

    • e.

      het uitoefenen van de bevoegdheid tot toepassing van bestuursdwang zoals

      bedoeld in artikel 125 van de Gemeentewet en artikel 122 van de Provinciewet indien en voor zover de toepassing van bestuursdwang dient tot handhaving van

      door het bestuur van het recreatieschap vastgestelde regels.

  • 3.

    Binnen het kader van het in artikel 2, eerste lid omschreven doel kunnen de aan het recreatieschap toekomende taken en bevoegdheden worden uitgebreid dan wel beperkt bij gelijkluidend besluit van alle deelnemers, zonder dat daartoe wijziging van deze regeling noodzakelijk is. De deelnemers dragen op de gebruikelijke wijze zorg voor de bekendmaking van dat besluit.

     

  • d.

    Adres en de plaats van vestiging

    Postadres: Postbus 2571, 2002 RB Haarlem

    Bezoekadres: P/a Recreatie Noord-Holland NV, Genieweg 45, Velsen-Zuid

  • e.

    Instelling van een openbaar lichaam of een gemeenschappelijk orgaan

    Openbaar lichaam

     

Gemeenschappelijke regeling Centraal Nautisch Beheer (CNB)

  • a.

    Deelnemers

    Gemeenten:

    Amsterdam

    Beverwijk

    Velsen

    Zaanstad

     

  • b.

    Wettelijke voorschriften waardoor de bevoegdheden van het samenwerkingsverband worden beheerst.

Wgr

 

  • c.

    Bevoegdheden die bij dan wel krachtens de regeling zijn overgedragen

     

    Art. 5. Taken en bevoegdheden van het samenwerkingsverband.

  • 1.

    Ter behartiging van het belang waarvoor deze gemeenschappelijke regeling wordt getroffen, dragen de deelnemende gemeenten het nautisch beheer over aan het samenwerkingsverband en komen het bestuur de volgende bevoegdheden toe:

  • a

    het vaststellen van het beleid ter zake het nautisch beheer van de deelnemende gemeenten;

  • b

    het in overleg met het rijk afstemmen van het onder a genoemde beleid met het beleid van het rijk;

  • c

    het doelmatig en kwalitatief verantwoord doen uitvoeren van de nautische beheertaken van het samenwerkingsverband en de rijkstaken in het Noordzeekanaalgebied volgens de onder d van dit artikel genoemde regeling tussen het samenwerkingsverband en de minister.

Het nautisch beheer, inclusief de rijkstaken, omvat:

  • 1.

    Het zorg dragen voor de verkeersgeleiding, in het bijzonder het behartigen van een veilige, vlotte en milieuverantwoorde afwikkeling van het scheepvaartverkeer;

  • 2.

    het nemen van maatregelen op het gebied van de verkeersgeleiding die, in samenwerking met de loodsdienst, de vaarwegmarkeringsdienst, de rijks-politie te water, de kustwacht, de regionale havenautoriteiten en het havenbedrijfsleven, de veilige, vlotte en milieuverantwoorde afwikkeling van het scheepvaartverkeer bevorderen;

  • 3.

    het voorbereiden, het formuleren en het evalueren van het toelatingsbeleid, alsmede het daartoe opstellen en publiceren van maatregelen en procedures binnen de geldende kaders; 4. ten aanzien van de Noordzeesluizen:

  • -

    het opstellen van een schutplanning en het feitelijk schutten van de scheepvaart; - het uitvoeren van (deel)taken met betrekking tot het waterkeringbeheer, het waterhuishoudkundige beheer en het wegbeheer;

  • -

    het afwegen van de belangen bij het uitvoeren van de onder c, punten 1. tot en met 3., genoemde taken met de belangen ter zake het waterkeringbeheer, het waterhuishoudkundige beheer, het wegbeheer en met die inzake het in stand houden van de infrastructuur;

  • 5.

    het op verzoek van de deelnemende gemeenten, het havenbedrijfsleven en/of andere bij het nautisch beheer in het Noordzeekanaalgebied betrokkenen, uitvoeren van niet-commerciële taken welke nauw met het nautisch beheer samenhangen;

  • 6.

    het leveren van bijdragen, inclusief het deelnemen aan overleg, alsmede het signaleren van schade en onvolkomenheden ter handhaving en/of verbetering van nautisch-technische voorzieningen en ter handhaving en/of verbetering van de toegankelijkheid van de vaarweg;

  • 7.

    het uitvoeren van ondersteunende en coördinerende taken voor de uitvoering van het nautisch beheer, inclusief de rijkstaken, en het gebruik van de materi‰le middelen die hieraan ten dienste staan;

d het met de minister aangaan van een overeenkomst om de taken en bevoegdheden als bedoeld onder c te kunnen (doen) uitvoeren;

  • 2.

    Aan de bestuursorganen van het samenwerkingsverband komen overigens alle bevoegdheden toe die het openbaar lichaam van rechtswege bezit om aan het maatschappelijk verkeer deel te nemen.

  • 3.

    Het samenwerkingsverband kan deelnemen aan gemeenschappelijke regelingen overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 93 tot en met 98 van de wet.

     

    d. Adres en de plaats van vestiging

    Postadres; De Ruyterkade 7, 1013 AA Amsterdam

    Bezoekadres: De Ruyterkade 7, 1033 AA Amsterdam

     

    e. Instelling van een openbaar lichaam of een gemeenschappelijk orgaan

    Openbaar lichaam

     

Gemeenschappelijke regeling Noord-Hollands Archief (Regionaal Historisch Centrum)

a. Deelnemers

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

En de colleges van de gemeenten: Haarlem

Velsen

 

b. Wettelijke voorschriften waardoor de bevoegdheden van het samenwerkingsverband worden beheerst.

Wet gemeenschappelijke regelingen Archiefwet 1995

 

c. Bevoegdheden die bij dan wel krachtens de regeling zijn overgedragen

 

Artikel 2b Bevoegdheden bestuur

  • 1.

    Aan het bestuur van het Noord-Hollands Archief zijn de navolgende werkzaamheden, taken en bevoegdheden van de colleges en de minister overgedragen:

  • a.

    de beheerstaken, te onderscheiden in het behouden, bewerken en benutten van de archiefbescheiden die berusten in de in artikel 2 genoemde archiefbewaarplaatsen;

  • b.

    de taken en bevoegdheden, bedoeld in de artikelen 15, derde lid, 16, tweede lid, 17, 18, 19, 20, 31 en 32, eerste en derde lid, van de Archiefwet 1995;

  • c.

    de bevoegdheid van de minister om op grond van de artikelen 25 en 26, tweede lid, van de Archiefwet 1995 de rijksarchivaris in de provincie te benoemen, te schorsen en te ontslaan;

  • d.

    het adviseren en het doen van voorstellen aan de minister en de colleges van de gemeenten over de taken en bevoegdheden, die door de minister of de colleges van de gemeenten worden uitgevoerd ingevolge de artikelen 5, 6, 7, 8, 12, 13, 15, eerste en tweede lid, 30 en 32, tweede lid, van de Archiefwet 1995, en

  • e.

    het verrichten van door de minister of de colleges opgedragen andere taken die verband houden met de behartiging van de belangen, bedoeld in artikel 2

     

d. Adres en de plaats van vestiging

Postadres: Jansstraat 40, 2011 RX Haarlem

Bezoekadres: Jansstraat 40, 2011 RX Haarlem

 

e. Instelling van een openbaar lichaam of een gemeenschappelijk orgaan Openbaar lichaam

Naar boven