Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 11 mei 2017, nr. IENM/BSK-2017/116880 tot wijziging van de Regeling taken Dienst Wegverkeer in verband met de implementatie van richtlijn 2014/47/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 betreffende technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in de Unie aan het verkeer deelnemen en tot intrekking van richtlijn 2000/30/EG (PbEU 2014, L 127)

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 4b, tweede lid, aanhef en onderdeel b, van de Wegenverkeerswet 1994;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling taken Dienst Wegverkeer wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 wordt het begrip ‘richtlijn nr. 2000/30/EG’ met de bijbehorende begripsomschrijving vervangen door:

richtlijn 2014/47/EU:

richtlijn 2014/47/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in de Unie aan het verkeer deelnemen en tot intrekking van richtlijn 2000/30/EG (PbEU 2014, L 127);.

B

In artikel 1a wordt ‘richtlijn nr. 2000/30/EG’ vervangen door: richtlijn 2014/47/EU.

C

Artikel 2, onderdeel k, komt te luiden:

  • k. het ter uitvoering van richtlijn 2014/47/EU:

    • 1°. verrichten van de nadere controles,

    • 2°. ten behoeve van de nadere controles ter beschikking stellen van de keuringslocaties en -faciliteiten,

    • 3°. beheren van het risicoclassificatiesysteem en het verstrekken van gegevens daaruit aan bevoegde instanties,

    • 4°. zijn van nationaal contactpunt en het ten gevolge daarvan verzamelen van gegevens omtrent initiële en nadere controles van voertuigen die zich voortbewegen op het grondgebied van de lidstaten van de Europese Unie,

    • 5°. registeren van grote of gevaarlijke gebreken aan voertuigen die in andere lidstaten van de Europese Unie zijn ingeschreven of gebreken die resulteren in een (gedeeltelijk) verbod om voertuigen die zijn ingeschreven in een andere lidstaat van de Europese Unie te gebruiken en het uitwisselen van die gegevens met andere contactpunten van de lidstaten van de Europese Unie,

    • 6°. verzoeken om passende follow-upmaatregelen aan de bevoegde instantie van de betrokken lidstaten,

    • 7°. verlenen van hulp aan de contactpunten van andere betrokken lidstaten,

    • 8°. verstrekken van de informatie, bedoeld in artikel 20 van richtlijn 2014/47/EU, aan de Europese Commissie,

    • 9°. zorg dragen voor elke andere informatie-uitwisseling;

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 20 mei 2018.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

TOELICHTING

Deze regeling strekt tot implementatie van richtlijn 2014/47/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 betreffende technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in de Unie aan het verkeer deelnemen en tot intrekking van Richtlijn 2000/30/EG (PbEU 2014, L 127) (hierna: richtlijn 2014/47/EU).

Richtlijn 2014/47/EU vervangt richtlijn 2000/30/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 6 juni 2000 betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in de Gemeenschap deelnemen aan het verkeer (PbEG 2000, L 203) en voorziet net als die richtlijn in technische controles langs de weg van bedrijfsvoertuigen. Hierbij maakt de richtlijn onderscheid tussen initiële controles langs de weg en nadere controles langs de weg. Nadere controles zijn uitgebreidere controles met behulp van apparatuur en worden uitgevoerd als de initiële controle daartoe aanleiding geeft.

De initiële technische controles worden uitgevoerd door de politie in het kader van het verkeerstoezicht. Indien, overeenkomstig artikel 10, tweede lid, van richtlijn 2014/47/EU, de politie tot het oordeel komt dat een nadere technische controle noodzakelijk is, wordt die nadere technische controle uitgevoerd door de RDW (zie artikel 2, onderdeel k, onder 1°, van de Regeling taken Dienst Wegverkeer). Het moge vanzelfsprekend zijn dat de betrokken ambtenaren van politie en RDW voldoen aan de eisen van de artikelen 8 en 13, vierde lid, van richtlijn 2014/47/EU.

De politie maakt voor de selectie van voertuigen voor het uitvoeren van initiële controles gebruik van het risicoclassificatiesysteem, bedoeld in artikel 6, van richtlijn 2014/47/EU. De RDW draagt zorg voor het beheer van de gegevens omtrent de technische controles in dat systeem (zie het gewijzigde artikel 2, onderdeel k, onder 3°, van de Regeling taken Dienst Wegverkeer). In voorkomend geval zal hierbij toepassing worden gegeven aan artikel 9 van richtlijn 2014/47/EU ten aanzien van de selectie van voertuigen voor de initiële controles.

De RDW is aangewezen als nationaal contactpunt (zie artikel 2, onderdeel k, onder 4°, van de Regeling taken Dienst Wegverkeer) en verricht de taken die door richtlijn 2014/47/EU aan het nationaal contactpunt zijn opgedragen.

Deze regeling heeft geen gevolgen voor de rechten en plichten van burgers en bedrijven en heeft dus ook geen gevolgen voor de administratieve lasten.

Artikel 26, eerste lid, van richtlijn 2014/47/EU verplicht de lidstaten om de regelgeving ter implementatie van die richtlijn in werking te laten treden met ingang van 20 mei 2018. Daarom is op de inwerkingtredingsdatum voor wat betreft het vaste verandermoment de uitzondering ‘Europese regelgeving’ van toepassing. Aan de invoeringstermijn is ruimschoots voldaan.

In de hieronder opgenomen tabel is voor de artikelen van richtlijn 2014/47/EU vermeld hoe die in de Nederlandse regelgeving zijn geïmplementeerd.

Artikel richtlijn 2014/45/EU

Nationale bepaling

1

Behoeft geen implementatie/niet gericht tot de lidstaten

2

Behoeft geen implementatie/niet gericht tot de lidstaten

3

Behoeft geen implementatie/niet gericht tot de lidstaten

4

Behoeft geen implementatie/niet gericht tot de lidstaten

5

 

1

Behoeft geen implementatie in wetgeving

2

Behoeft geen implementatie in wetgeving

3

Artikel 2, onderdelen i en k, onder 8°, RtDW

6

Artikel 2, onderdeel k, onder 3°, RtDW

7

 

1

Artikel 6, eerste lid, onderdeel j, KR en artikel 43, eerste lid, WVW 1994

2

Artikel 160, vierde en zevende lid, WVW 1994

3

Artikel 72, derde lid, onderdeel a, WVW 1994

8

 

1

Behoeft geen implementatie in wetgeving

2

Behoeft geen implementatie in wetgeving

3

Behoeft geen implementatie in wetgeving

4

Behoeft geen implementatie in wetgeving

9

Behoeft geen implementatie in wetgeving

10

 

1

Artikel 71 WVW 1994 en Hoofdstuk 5 RV

2

Behoeft geen implementatie in wetgeving

3

Artikel 71 WVW 1994 en Hoofdstuk 5 RV

4

Artikel 71 WVW 1994 en Hoofdstuk 5 RV

11

 

1

Artikel 2, onderdeel k, onder 2°, RtDW

2

Artikel 2, onderdeel k, onder 2°, RtDW

3

Behoeft geen implementatie in wetgeving

12

 

1

Behoeft geen implementatie in wetgeving

2

Beleidsregel RDW

3

Beleidsregel RDW

13

 

1

Artikel 5.18.6 RV

2

Artikel 5.18.6 RV

3

Artikel 160, zevende lid, WVW 1994

4

Behoeft geen implementatie in wetgeving

14

 

1

Artikelen 48, zevende lid, en 160, zevende lid, WVW 1994 en artikel 38, tweede lid, KR

2

Artikelen 48, zevende lid, en 160, zevende lid, WVW 1994 en artikel 38, tweede lid, KR

3

Artikelen 48, zevende lid, en 160, zevende lid, WVW 1994 en artikel 38, tweede lid, KR

15

Artikel 4b, derde lid, WVW 1994

16

 

1

Artikel 2, onderdeel k, onder 4°, RtDW

2

Artikel 2, onderdeel k, onder 4°, RtDW

17

 

1

Artikel 2, onderdeel k, onder 4°, RtDW

2

Behoeft geen implementatie in wetgeving

18

 

1

Artikel 2, onderdeel k, onder 5°, RtDW

2

Artikel 2, onderdeel k, onder 6°, RtDW

19

Behoeft geen implementatie in wetgeving

20

Behoeft geen implementatie in wetgeving

21

Behoeft geen implementatie/niet gericht tot de lidstaten

22

Behoeft geen implementatie/niet gericht tot de lidstaten

23

Behoeft geen implementatie/niet gericht tot de lidstaten

24

Behoeft geen implementatie/niet gericht tot de lidstaten

25

Artikel 177, eerste lid, onderdeel d, WVW 1994 en artikel 10.1 RV

26

Behoeft geen implementatie/niet gericht tot de lidstaten

27

Behoeft geen implementatie/niet gericht tot de lidstaten

28

Behoeft geen implementatie/niet gericht tot de lidstaten

WVW 1994: Wegenverkeerswet 1994

KR: Kentekenreglement

RV: Regeling voertuigen

RtDW: Regeling taken Dienst Wegverkeer

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven