De Minister van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op de rectificatie van Richtlijn 2012/36/EU van de Commissie van 19 november
2012 tot wijziging van Richtlijn 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad
betreffende het rijbewijs (PbEU 2017 L 81/20), de Rectificatie van Richtlijn (EU)
2015/653 van de Commissie van 24 april 2015 tot wijziging van Richtlijn 2006/126/EG
van het Europees Parlement en de Raad betreffende het rijbewijs (PbEU 2017 L 89/18)
en artikel 118, vierde lid, van de Wegenverkeerswet 1994;
BESLUIT:
TOELICHTING
Gebleken is dat in de Nederlandse vertaling van zowel richtlijn 2012/36/EU van de
Commissie van 19 november 2012 tot wijziging van richtlijn 2006/126/EG van het Europees
Parlement en de Raad betreffende het rijbewijs (PbEU L 321/54) als richtlijn (EU)
2015/653 van de Commissie van 24 april 2015 tot wijziging van richtlijn 2006/126/EG
van het Europees Parlement en de Raad betreffende het rijbewijs (PbEU L 107/68) een
fout is geslopen. De (juiste) Engelse tekst luidt in beide gevallen:
-
‘96. Category B vehicles combined with a trailer with a maximum authorised mass exceeding
750 kg where the maximum authorised mass (MAM) of such combination exceeds 3.500 kg
but does not exceed 4.250 kg’. De Nederlandse vertaling luidde: ‘96. Voertuigen van
categorie B met een aanhangwagen met een toegestane maximale massa van ten hoogste
750 kg, waarbij de toegestane maximale massa van het samenstel hoger ligt dan 3500
kg, maar ten hoogste 4.250 kg bedraagt’.
In de rectificatie van bovenvermelde richtlijnen (PbEU 2017 L 81/20, respectievelijk
L 89/18) is de onjuiste vertaling hersteld en is de passage ‘toegestane maximale massa
van ten hoogste 750 kg’ vervangen door: toegestane maximum massa van meer dan 750
kg.
Bij de implementatie van richtlijn 2012/36/EU respectievelijk richtlijn 2015/653 is
destijds de onjuiste vertaling in de bijlage bij de regeling coderingen beperkingen
rijbevoegdheid overgenomen, dan wel gehandhaafd. Onderhavige regeling strekt tot correctie
hiervan.
Administratieve lasten
De onderhavige wijziging heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor burgers
of bedrijfsleven.
Advisering
De Dienst Wegverkeer (RDW) en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) hebben
te kennen gegeven af te zien van het uitbrengen van een uitvoeringstoets. De onderhavige
regeling heeft geen gevolgen voor de organisaties, omdat in de praktijk al wordt uitgegaan
van de nu officieel gecorrigeerde omschrijving van code 96.
Inwerkingtreding
De regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de
Staatscourant waarin zij is geplaatst.
Gebruik is gemaakt van de uitzonderingsgrond voor de vaste verandermomenten en de
verplichting om de regeling twee maanden voor de inwerkingtreding te publiceren, omdat
het reparatieregelgeving betreft.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus