Tijdelijke regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 8 mei 2017, nr. IENM/BSK-2017/107529, houdende vaststelling van vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting in de handhavingspunten passend bij een maximum aantal vliegtuigbewegingen handelsverkeer in de nacht van 32.000 voor het gebruiksjaar 2018 op de luchthaven Schiphol (Tijdelijke regeling volumeplafond nachtvluchten Schiphol)

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 8.23a, eerste lid, van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. gebruiksjaar 2018:

de periode van 1 november 2017 tot en met 31 oktober 2018;

b. LVB:

Luchthavenverkeerbesluit Schiphol;

c. wet:

wet tot wijziging van de Wet luchtvaart in verband met de invoering van een nieuw normen- en handhavingstelsel voor de luchthaven Schiphol en enige andere wijzigingen (Stb. 2016, 119);

d. handelsverkeer:

verkeersvluchten van luchtvaartmaatschappijen die open staan voor individuele boekingen voor passagiers, vracht of post, en die betreffen: geregelde vluchten, zijnde lijnvluchten of commerciële vluchten uitgevoerd op een vaste route volgens een gepubliceerde dienstregeling, en niet-geregelde vluchten, zijnde chartervluchten in het passagiers- en vrachtvervoer of commerciële vluchten met een ongeregeld karakter.

Artikel 2. Doel

Het nieuwe normen- en handhavingstelsel voor Schiphol gaat uit van een maximum aantal van 32.000 vliegtuigbewegingen handelsverkeer voor de nacht. Dit aantal zal worden vastgelegd in een wijziging van het LVB. De regeling heeft tot doel om voorafgaand aan deze wijziging tijdelijk vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting in de handhavingspunten voor de nacht (Lnight) vast te stellen op een zodanig niveau dat deze passen bij 32.000 vliegtuigbewegingen, op basis van de gebruiksprognose 2017 geschaald naar 32.000 vliegtuigbewegingen, een voldoende actuele vloot en een goed de praktijk benaderend baanbruikmodel. Hiermee dient rekening te worden gehouden bij de capaciteitsdeclaratie voor de slotsuitgifte voor het gebruiksjaar 2018 en ook kunnen eventuele uitvoeringstechnische problemen worden gesignaleerd.

Artikel 3. Vervangende grenswaarden geluidbelasting

In plaats van de grenswaarden genoemd in bijlage 3 bij het LVB gelden in het gebruiksjaar 2018 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de onderstaande grenswaarden.

Puntnummer

Oude grenswaarde

Vervangende grenswaarde

1

52.99

51.34

2

50.42

47.38

3

47.89

45.50

4

47.72

46.34

5

52.18

49.87

6

51.90

49.52

7

49.96

48.22

8

48.51

47.39

9

46.83

46.42

10

47.44

46.79

11

48.54

47.73

12

49.87

48.85

13

50.53

48.76

14

52.44

49.96

15

52.41

50.38

16

51.32

49.41

17

52.38

50.02

18

47.51

47.04

19

46.02

44.23

20

46.15

45.80

21

43.75

43.34

22

44.17

44.09

23

45.79

45.72

24

46.15

45.97

25

48.84

46.27

Artikel 4 Uitvoering

De grenswaarden in de handhavingspunten Lnight worden vastgesteld op een zodanig niveau dat in het gebruiksjaar 2018 maximaal 32.000 vliegtuigbewegingen handelsverkeer mogelijk zijn. Hiermee dient rekening te worden gehouden bij de capaciteitsdeclaratie voor de slotsuitgifte voor dat gebruiksjaar.

Artikel 5 Gevolgen

De gevolgen van het nieuwe normen- en handhavingstelsel voor Schiphol staan beschreven in de memorie van toelichting bij de wet (Kamerstukken II 2014/2015, 34 098, nr. 3). Het gevolg van de regeling is dat bij de uitgifte van slots rekening zal moeten worden gehouden met de vervangende grenswaarden Lnight in artikel 3. De effecten van de regeling zullen worden gemonitord.

Artikel 6 Criteria

De criteria voor de beoordeling of ten behoeve van een adequate werking van het maximum aantal nachtvluchten in het nieuwe normen- en handhavingstelsel voor Schiphol nog verbeteringen nodig zijn, zijn: de operationele uitvoerbaarheid en de handhaafbaarheid mede in relatie tot de capaciteitsdeclaratie voor de slotsuitgifte voor het gebruiksjaar 2018 en de slotsuitgifte zelf.

Artikel 7 Onvoorziene gevallen

In onvoorziene gevallen kan op advies van belanghebbenden de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu overgaan tot wijzigen, opschorten of voortijdig beëindigen van de regeling.

Artikel 8 Termijn

De regeling is van toepassing op het gebruiksjaar 2018.

Artikel 9 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als: Tijdelijke regeling volumeplafond nachtvluchten Schiphol.

Artikel 10 Inwerkingtreding

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 november 2017 en vervalt met ingang van 1 november 2018.

  • 2. Indien een besluit tot wijziging van het LVB ten behoeve van de invoering van een maximum aantal vliegtuigbewegingen voor de nacht eerder dan 1 november 2018 in werking treedt, vervalt deze regeling, in afwijking van het eerste lid, op het tijdstip van inwerkingtreding van die wijziging van het LVB.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

TOELICHTING

Algemeen

1. Aanleiding

Het nieuwe normen- en handhavingstelsel voor de luchthaven Schiphol (NNHS) gaat uit van strikt preferentieel baangebruik en maximale aantallen vliegtuigbewegingen (vtb) handelsverkeer voor het etmaal en de nacht. Om dit stelsel van een wettelijke grondslag te voorzien is de Wet luchtvaart gewijzigd (Stb. 2016, 119; hierna: de wet). Het NNHS kan in werking treden als ook het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) is gewijzigd. Deze wijziging is in voorbereiding.

In het LVB zullen de maximale aantallen vliegtuigbewegingen worden opgenomen (voor het etmaal en de nacht) en zal het strikt preferentieel baangebruik worden vastgelegd. Op grond van het LVB zal het tevens mogelijk worden om tijdelijk lagere maximale aantallen vliegtuigbewegingen vast te stellen.

Vooruitlopend op de inwerkingtreding van het NNHS wordt op Schiphol al volgens de regels van het strikt preferentieel baangebruik gevlogen. Bij brief van 29 november 2016 heeft de Omgevingsraad Schiphol (ORS) aangegeven het wenselijk te achten dat op korte termijn het maximum aantal nachtvluchten van 32.000 vtb tijdelijk in regelgeving wordt verankerd. Dit aantal is een vermindering van het aantal vliegtuigbewegingen in de nacht dat tot nu toe kon worden gevlogen. Ik heb hierop positief gereageerd bij brief aan de Tweede Kamer van 21 december 20161. Over het aantal nachtvluchten dat op Schiphol mag worden uitgevoerd is al enige tijd discussie gaande tussen de delegaties in de Omgevingsraad Schiphol (ORS). De discussie betreft de vraag of er 29.000 dan wel 32.000 nachtvluchten mogen plaats vinden per jaar op Schiphol. Daarom heb ik in mijn adviesaanvraag aan de ORS van 14 maart 2016 over de toekomstbestendigheid van het NNHS nadrukkelijk verzocht om hierover de opvatting van de ORS te vernemen. De ORS heeft dit punt geagendeerd en opgenomen in haar planning die ik heb ontvangen in de brief van de ORS van 29 november 2016.

Losstaand van deze discussie in de ORS en op de uitkomst daarvan op geen enkele manier vooruitlopend, vind ik het wenselijk om te verzekeren dat in ieder geval de maximale grens van 32.000 nachtvluchten handelsverkeer wordt geborgd, zoals ik bij brief aan de Tweede Kamer van 21 december 2016 bekend heb gemaakt. In verband met de capaciteitsdeclaratie voor de uitgifte van slots voor het gebruiksjaar 2018 dient deze verankering uiterlijk 1 mei 2017 te zijn gepubliceerd.

Het maximum aantal van 32.000 nachtvluchten handelsverkeer wordt in eerste instantie geborgd door vaststelling van vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting Lnight in de handhavingspunten in de onderhavige regeling. In de capaciteitsdeclaratie en de praktijk van de slotsuitgifte dient hiermee rekening worden gehouden. De regeling loopt vooruit op de wijziging van het LVB die op korte termijn in procedure zal worden gebracht waarin het maximum aantal van 32.000 vliegtuigbewegingen handelsverkeer voor de nacht concreet zal worden vastgelegd. De regels voor het geluidspreferentieel baangebruik worden niet gewijzigd.

2. Wettelijk kader

Deze regeling is gebaseerd op artikel 8.23a van de Wet luchtvaart. Dit artikel biedt de mogelijkheid om bij wijze van experiment tijdelijk af te wijken van de regels van het LVB of de grenswaarden voor geluidbelasting te vervangen. Het moet gaan om een experiment dat een gunstig effect kan hebben op de hinderbeleving.

3. Doel en inhoud

De regeling heeft tot doel om vooruitlopend op de inwerkingtreding van het NNHS vervangende grenswaarden Lnight vast te stellen passend bij een maximum aantal nachtvluchten handelsverkeer van 32.000. Omdat de grenswaarden op basis van dit aantal vtb zich via de capaciteitsdeclaratie vertalen in het aantal slots, kan op basis van deze regeling met het plafond al in de praktijk rekening worden gehouden. Voordeel is dat op deze wijze – vooruitlopend op het vastleggen en handhaven van het maximum aantal van 32.000 vtb in het LVB – het sturingsinstrumentarium van de slotcoördinator en de sector kan worden getest ten aanzien van het terugbrengen van het aantal (historische) slots en het omgaan met ongeplande vluchten, nachtslots die tot dagbewegingen leiden (en vice versa) en incidenten. Dit is noodzakelijk om te kunnen beoordelen of er uitvoeringstechnische problemen zijn en of ten behoeve van de inwerkingtreding van het maximum aantal nachtvluchten in het NNHS nog nadere maatregelen nodig zijn.

In de regeling worden de grenswaarden in de handhavingspunten geluid voor de nacht (Lnight) vervangen op een zodanig niveau dat deze passen bij een maximumaantal vtb handelsverkeer voor de nacht van 32.000. De vervangende grenswaarden zijn gebaseerd op de laatste gebruiksprognose (2017), geschaald naar 32.000 vtb. Daarnaast zijn ze gebaseerd op een voldoende actuele vloot en een goed de praktijk benaderend baangebruikmodel. De grenswaarden in de handhavingspunten Lden voor het etmaal en het Totaal Volume Geluid voor het etmaal en voor de nacht (TVG) blijven ongewijzigd van kracht. In de capaciteitsdeclaratie voor de uitgifte van slots dient met deze vervangende grenswaarden voor de nacht rekening te worden gehouden.

De regeling sluit aan bij het NNHS met regels voor strikt preferentieel baangebruik, een maximum hoeveelheid geluid (MHG) per jaar en een maximum van 500.000 vtb handelsverkeer per jaar met binnen dit maximum een plafond van 32.000 vtb handelsverkeer voor de nacht (23:00–07:00 uur). Omdat met het maximum van 500.000 vtb per jaar een grens wordt gesteld aan de totale groei van Schiphol als zodanig, is voor dat volumeplafond de hiervoor genoemde wetswijziging noodzakelijk.

4. Werkingsduur

Op grond van artikel 9 treedt de regeling in werking op 1 november 2017. De vaste verandermomenten voor regelgeving en de invoeringstermijn kunnen niet worden aangehouden, omdat het gebruiksjaar 2018 op 1 november 2017 start.

De regeling is van toepassing gedurende de periode van 1 november 2017 tot en met 31 oktober 2018, dus het gebruiksjaar 2018, met de mogelijkheid van verlenging met een jaar. Op korte termijn zal een wijziging van het LVB in procedure worden gebracht waarin het maximum aantal nachtvluchten handelsverkeeer van 32.000 wordt vastgelegd. Indien deze wijziging eerder in werking treedt dan 1 november 2018 vervalt de regeling op dat tijdstip. Vanaf dat moment is het maximum aantal nachtvluchten – naast een maximum aantal vluchten voor het gehele gebruiksjaar – opgenomen in het LVB.

5. Handhaving

Ten aanzien van de naleving van deze regeling geldt de zorgplicht van de sectorpartijen gezamenlijk (art. 8.18 Wet luchtvaart). De ILT beoordeelt op basis van gegevens van de sector of de vervangende grenswaarden in de onderhavige regeling – en daarmee indirect ook het nachtvolumeplafond van 32.000 vliegtuigbewegingen handelsverkeer – zijn overschreden. In het geval van een overschrijding wordt door de ILT een oorzaakanalyse uitgevoerd, waarbij overeenkomstig artikel 8.22 Wet luchtvaart wordt bezien of de overschrijding zich naar verwachting het volgende gebruiksjaar opnieuw zal voordoen. Vervolgens wordt beoordeeld of er gevlogen is volgens de regels van het strikt geluidspreferentieel baangebruik. Indien dat het geval is, wordt overeenkomstig de (verzamel)brief over het luchtvaartbeleid van 25 september 20152 aan de Tweede Kamer anticiperend gehandhaafd. De ILT zal ook monitoren of het aantal van 32.000 vliegtuigbewegingen handelsverkeer wordt overschreden, zodat dit meegenomen kan worden in de evaluatie van de resultaten van het experiment.

6. Gevolgen

De gevolgen van het maximum aantal nachtvluchten handelsverkeer van 32.000 in het NNHS staan beschreven in de memorie van toelichting bij de wet. Het gevolg van de regeling is dat bij de uitgifte van slots rekening zal moeten worden gehouden met de vervangende grenswaarden Lnight in handhavingspunten. De effecten van de regeling zullen worden gemonitord.

7. Lasten voor burgers en bedrijven

Voor de lasten voor burgers en bedrijven wordt verwezen naar de hiervoor bedoelde memorie van toelichting.

8. Advisering en gevolgde procedure

Conform artikel 8.23a, eerste en achtste lid, van de Wet luchtvaart, is de ontwerpregeling voor advies voorgelegd aan de ORS. Op 24 april 2017 heeft de ORS een positief advies uitgebracht.

Conform artikel 8.23a, achtste lid, van de Wet luchtvaart heeft de ontwerpregeling van 24 maart tot en met 21 april 2017 ter inzage gelegen en is de gelegenheid geboden tot het indienen van zienswijzen door een ieder. Hierop zijn 34 zienswijzen ontvangen. De strekking van de door omwonenden ingediende zienswijzen is enerzijds dat men bang is dat er juist meer nachtvluchten worden toegestaan door de regeling, anderzijds dat men helemaal geen nachtvluchten wenst. De door de sector ingediende zienswijzen hebben met name betrekking op de handhaving. De ingediende zienswijzen hebben geleid tot enkele verduidelijkende passages in deze toelichting.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma


X Noot
1

Kamerstukken II 2016/2017, 29 665, nr. 235

X Noot
2

Kamerstukken II 2015–2016, 31 936, nr. 296

Naar boven