Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoorn | Staatscourant 2017, 25033 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoorn | Staatscourant 2017, 25033 | Verkeersbesluiten |
Besluit tot het vaststellen van verkeersmaatregel(en)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn,
• artikel 18 lid 1d van de Wegenverkeerswet 1994, waarin bepaald is dat ons college de bevoegdheid heeft tot het nemen van verkeersbesluiten;
• het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, de Wegenverkeerswet 1994 en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;
• het Bestemmingsplan Binnenstad;
• de Horecanota Hoorn Gastvrij;
• de Fietsnota Gemeente Hoorn.
1.in de Binnenstadsvisie, die vastgesteld is in juni 2016, opgenomen is dat:
• de Kerkstraat onderdeel uitmaakt van het verblijfsgebied Kerkplein en tegelijkertijd ook de verbinding vormt met het verblijfsgebied Roode Steen;
• het Kerkplein de lokale huiskamer van Hoorn wordt met een bijzondere en unieke kwaliteit;
• de Kerkstraat potentie heeft om zich te ontwikkelen tot een unieke woon- en winkelstraat;
• een autovrije Kerkstraat in het gewenste stadsbeeld past van de verbinding tussen de twee centrale plekken: de Roode Steen en het Kerkplein;
• de verblijfsfunctie, wandelen en fietsen hier centraal staan;
• de schakel van de Kerkstraat niet meer essentieel is voor gemotoriseerd verkeer;
• wat ook blijkt uit de ervaringen rond de huidige afsluiting van de Roode Steen en de direct aangrenzende wegen in de zomermaanden;
• de Roode Steen en de Kerkstraat doordeweeks en in de winter niet afgesloten zijn, waardoor er op die momenten ‘conflicten’ zijn tussen het gemotoriseerd verkeer en de voetgangers;
• een autovrije Kerkstraat een positieve bijdrage levert aan de beleving en verblijfskwaliteit van de pleinen en directe omgeving;
2.in het Bestemmingsplan Binnenstad, die vastgesteld is in september 2009, opgenomen is dat:
• de zuid- en westzijde van het Kerkplein de mogelijkheid krijgt om verder uit te groeien tot een horecagebied dat aansluit op het winkelcentrum en op de Roode Steen via de Kerkstraat;
• de Kerkstraat een menggebied (winkels, wonen, horeca) is dat de verbinding vormt tussen de Roode Steen en het Kerkplein;
• de Kerkstraat daarnaast ook een struingebied is die de verbindingsschakel vormt tussen het winkelcentrum en het havenfront;
• het een streven is om het verblijfsklimaat in de Kerkstraat te verbeteren en om de historische opbouw van het gebied beter tot zijn recht te laten komen;
• dat er daardoor een sterker verblijfs-, woon- en leefmilieu zal ontstaan, dat tevens aantrekkelijk is om te wandelen en verblijven;
3.in de Horecanota Hoorn Gastvrij, die vastgesteld is in september 2009, opgenomen is dat:
• het Kerkplein nog geen echt horecaplein is en eigenlijk niet eens als plein functioneert;
• er teveel ruimte in beslag wordt genomen door (geparkeerde) auto’s en fietsen;
• het Kerkplein een horecagebied is dat zowel een aantrekkingskracht van zichzelf moet hebben alsook een essentiële schakel moet worden in het struingebied;
• de Kerkstraat de verbinding is tussen Kerkplein en Roode Steen, en een menggebied vormt tussen de twee horecagebieden;
• de Kerkstraat een eigen karakter heeft door de aanwezigheid van winkels, woningen en horeca;
• gemotoriseerd verkeer een essentieel obstakel is voor de verblijfskwaliteit op het oostelijk deel van de Roode Steen en de Kerkstraat;
4.in de Fietsnota Gemeente Hoorn, die vastgesteld is in maart 2011, opgenomen is dat de Kerkstraat en de oostzijde van de Roode Steen een belangrijke hoofdfietsroute vormen voor fietsers in de binnenstad;
• de specifiek aangemaakte website voor de herinrichting van Kerkplein en Kerkstraat;
• het specifiek aangemaakte e-mail adres voor meldingen behorend bij de herinrichting van Kerkplein en Kerkstraat;
18.de volgende bijeenkomsten georganiseerd zijn om de verschillende belangen en ideeën uit de stad actief in kaart te brengen, zodat die gebruikt kunnen worden voor de herinrichting van Kerkplein en Kerkstraat:
• op 30 januari 2017 was er een participatie bijeenkomst georganiseerd waarbij de belangen van de ondernemers en bewoners van Kerkplein en Kerkstraat en de direct aangrenzende straten zijn gehoord en in kaart zijn gebracht;
• op 4 februari 2017 was er een inloop-dag georganiseerd voor alle geïnteresseerde bewoners, bezoekers en ondernemers van Hoorn waarbij hun belangen en ideeën zijn opgehaald;
• op 1 maart 2017 was er een bijeenkomst georganiseerd met de ondernemers van Kerkplein, Kerkstraat e.o. waarbij de plannen voor de herinrichting zijn teruggekoppeld en hun bevindingen ervan zijn gehoord;
• op 4 maart 2017 was er een inloop-dag georganiseerd voor alle geïnteresseerde bewoners, bezoekers en ondernemers van Hoorn waarbij de plannen voor de herinrichting zijn teruggekoppeld en hun bevindingen ervan waren gehoord;
• het laden en lossen op Kerkstraat;
• kort parkeren voor een korte boodschap op Kerkplein;
• het bereikbaar houden van Kerkplein voor gemotoriseerd verkeer;
buiten de bevoorradingstijden aan belanghebbenden ontheffing kan worden verleend volgens de beleidsregel “Ontheffingen berijden voetgangersgebied binnenstad Hoorn 2012”, die vastgesteld is in november 2011 en waarin opgenomen is dat er aan bewoners, bedrijven of instellingen aan de Kerkstraat ontheffing kan worden verleend voor het berijden van de voetgangerszone, indien aan de in de beleidsregel genoemde vereisten wordt voldaan;
Effecten van de verkeersmaatregel
Tabel 1, Verkeersbelasting uitgedrukt in motorvoertuigen per gemiddelde werkdag
Straatnaam Weggedeelte tussen Verkeersintensiteit in 2016 Verwachte toename aan verkeer Verwachte verkeerintensiteit na instelling van de maatregel
Wijdesteeg West en Achterom 850 300 1.150
Achterom Kuil en Breed 1.950 450 2.400
Grote Oost Roode Steen en Wijdebrugsteeg 1.000 400 1.400
Paardensteeg West en Vijzelstraat 1.150 100 1.250
Appelhaven Vismarkt en Korenmarkt 1.150 200 1.350
Italiaanse Zeedijk Paardensteeg en Veermanskade 1.150 100 1.250
Slapershaven Oude Doelenkade en Kleine Oost 2.600 300 2.900
Zon Grote Oost en Gerritsland 1.200 200 1.400
Gasfabriekstraat Gerritsland en Turfhaven 450 200 650
57.de afsluiting van de Kerkstraat en de oostzijde van de Roode Steen onderdeel uitmaakt van het project “proef herinrichting Kerkplein en afsluiting Kerkstraat” waarbij:
• betaald parkeren op het Kerkplein grotendeels gaat verdwijnen om ruimte vrij te maken voor de verblijfsfunctie op het plein;
• het Kerkplein een andere invulling krijgt met ruimte voor terrassen, verblijven en activiteiten;
• het Kerkplein autoluwer gemaakt wordt en de Kerkstraat autovrij;
58.de herinrichting van het Kerkplein tot andere verkeersomstandigheden kan leiden tussen de Breestraat en de Kerkstraat omdat:
• er in de huidige situatie een parkeerverbod middels een gele onderbroken streep is ingesteld aan de zuidzijde van Kerkplein, tussen Kerkplein 5 en Kerkplein 6, om daar de verkeersdoorstroming en -veiligheid te waarborgen;
• er daarnaast parkeerplaatsen aanwezig zijn tussen Kerkplein 1 en Kerkplein 5, die er indirect voor zorgen dat er niet op de rijbaan wordt geparkeerd;
• er na de herinrichting van het plein terrassen terugkomen i.p.v. parkeerplaatsen langs de zuidzijde van het Kerkplein, tussen Kerkplein 1 en Kerkplein 5;
• het verblijfsklimaat en de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer langs de zuidzijde van Kerkplein gehinderd wordt als er op de rijbaan (langs de terrassen) geparkeerd wordt;
• het laden en lossen van goederen voor de ondernemingen aan het Kerkplein tussen de Breestraat en de Kerkstraat aan de weg plaats vindt;
een parkeerverbod zone aan het Kerkplein, tussen de Breestraat en de Kerkstraat, noodzakelijk is om te voorkomen dat het verkeer de functie van het verblijfsgebied aantast en om ook tegelijkertijd de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen, als genoemd in artikel 2 van de wegenverkeerswet 1994;
61.de instelling van een voetgangerszone in de Kerkstraat en de oostzijde van Roode Steen als effectieve oplossing wordt gezien vanwege de ruimtelijke beperkingen en kwaliteitswensen in dit gebied, namelijk:
• dat er onvoldoende ruimte in de Kerkstraat aanwezig is om het gemotoriseerd verkeer en het langzaam verkeer gezamenlijk te kunnen faciliteren, zonder dat het gemotoriseerd verkeer domineert ten koste van de verblijfsfunctie, aantrekkelijkheid en beleving in de straat;
• dat de Kerkstraat veel potentie heeft om de verblijfsgebieden in de kern van de binnenstad bruisender te maken, omdat die een schakel is tussen de Roode Steen en het Kerkplein;
• dat de kwaliteit van wandelen, verblijven en fietsen beter moet worden en dat deze functies hier centraal moeten staan;
• dat gemotoriseerd verkeer andere routes kan nemen en dat deze routes dit verkeer goed kunnen verwerken;
• hierbij gedoeld wordt op het treffen van verkeersmaatregelen ten aanzien van bepaalde gebieden met een bijzonder karakter die beogen het specifieke karakter van het gebied te beschermen ongeacht de mate waarin het verkeer overlast, hinder of schade veroorzaakt of zou kunnen veroorzaken;
• naast de buiten het verkeer zelf liggende belangen ook de klassieke verkeersbepalingen een belangrijke rol moeten blijven vervullen bij de belangenafweging;
• de maatregelen op grond hiervan niet ten koste mogen gaan van de verkeersveiligheid en de functie van het verkeer;
• het verkeer geen onevenredige beperkingen mogen worden opgelegd;
• de bereikbaarheid over de weg van zowel openbare als particuliere bestemmingen een zwaarwegend belang is;
• aan de zuidzijde van het Kerkplein tussen Kerkplein 5 en Kerkplein 6 een gele onderbroken streep aanwezig is om het parkeren te verbieden maar hiervan in ons archief geen verkeersbesluit aanwezig is; en dit besluit wordt ingetrokken;
• aan de oostzijde van de Roode Steen een gesloten verklaring in de zuidelijke richting aanwezig is voor alle verkeer uitgezonderd (brom)fietsers maar hiervan in ons archief geen verkeersbesluit aanwezig is; en dit besluit wordt ingetrokken;
• wij met ons besluit van 25 juli 1986 nummer BEZ/NR-537A, besloten hebben tot een gesloten verklaring van de Kerkstraat in de zuidelijke richting voor alle verkeer uitgezonderd fietsers en (brom)fietsers; en dit besluit wordt ingetrokken;
• wij met ons besluit van 29 september 2009 nummer 09.44331, besloten hebben tot het instellen van een parkeerverbod zone op het West, gedeelte tussen Wijdesteeg en Roode Steen, Kleine Havensteeg, de zuid- en oostzijde van de Roode Steen en de Kerkstraat; en dit besluit wordt ingetrokken voor wat betreft de Kerkstraat;
• wij met ons besluit van 29 september 2009 nummer 09.44331, besloten hebben tot het instellen van een voetgangerszone op de Roode Steen en directe aangrenzende straten inclusief de Kerkstraat t.b.v. de zomer- en weekendafsluiting, met uitzondering voor fietsers, elk kalenderjaar in de periode van 1 maart tot en met 31 oktober, van vrijdag 18.00 uur tot zondag 24.00 uur en te bepalen dat bevoorradingsverkeer is toegestaan op zaterdag en zondag van 07.00 uur tot 12.00 uur; en dit besluit wordt ingetrokken voor wat betreft de Kerkstraat en de oostzijde van de Roode Steen;
• wij met ons besluit van 14 december 2010 nummer 10.57256, besloten hebben tot het instellen van een voetgangerszone op de Roode Steen en directe aangrenzende straten inclusief de Kerkstraat t.b.v. de horeca-afsluiting, met uitzondering voor fietsers, elk kalenderjaar in de periode van 1 november tot en met 31 maart, van vrijdagavond 23.30 uur tot zaterdagmorgen 06.00 uur en van zaterdagavond 23.30 uur tot zondagmorgen 06.00 uur; en dit besluit wordt ingetrokken voor wat betreft de Kerkstraat en de oostzijde van Roode Steen;
74.de genoemde straten in beheer zijn bij de gemeente en gelegen zijn binnen de bebouwde kom;
door verwijdering van het bord E10(G07) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ons besluit van 29 september 2009 nummer 09.44331, tot het instellen van een voetgangerszone in de Roode Steen en de direct aangrenzende straten t.b.v. de zomer- en weekendafsluiting, in te trekken voor wat betreft de Kerkstraat en de oostzijde van de Roode Steen;
door verwijdering van het bord E10(G07) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ons besluit van 14 december 2010 nummer 10.57256, tot het instellen van een voetgangerszone in de Roode Steen en de direct aangrenzende straten t.b.v. de horeca-afsluiting, in te trekken voor wat betreft de Kerkstraat en de oostzijde van de Roode Steen;
door verwijdering van bord E11(E01) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, ons besluit van 29 september 2009 nummer 09.44331, tot het instellen van een parkeerverbod zone tussen de Wijdesteeg en de Kerkstraat, in te trekken voor wat betreft de Kerkstraat en de oostzijde van de Roode Steen;
namens het college van burgemeester en wethouders
Bent u het niet eens met dit besluit?
In dat geval adviseren wij u om eerst contact met ons op te nemen. Wij nemen samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen met 0229-252200. Als u het kenmerk van de brief bij de hand houdt, kunnen wij u sneller helpen.
Als we er niet uitkomen, kunt u een bezwaarschrift sturen. Zorgt u er voor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.
U stuurt uw bezwaarschrift aan: het college van burgemeester en wethouders. Adres: Postbus 603, 1620 AR Hoorn.
In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:
• uw naam, adres en graag ook uw telefoonnummer;
• een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt bijvoorbeeld de datum en ons kenmerk van het besluit vermelden of een kopie meesturen);
• de reden(en) waarom u bezwaar maakt;
• de datum en uw handtekening.
Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, bijvoorbeeld omdat het besluit onherstelbare gevolgen heeft voor u, dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland vragen een voorlopige voorziening te treffen om het besluit te schorsen. Het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening kan alleen als u binnen de termijn een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de rechtbank Noord-Holland is Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.
Als u een voorlopige voorziening aanvraagt, bent u griffierecht verschuldigd. U ontvangt hiervoor automatisch een rekening.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-25033.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.