Verkeersbesluit tijdelijke verkeersmaatregelen Stationsplein Haarlem

Logo Haarlem

2016/573240

Burgemeester en wethouders van Haarlem;

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat de Jansweg, Kruisweg en het Stationsplein gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Jansweg, Kruisweg en het Stationsplein in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;

dat de Jansweg, Kruisweg en het Stationsplein wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem in het collegebesluit d.d. 26 november 2013 (nr. 2013/383676) is gemandateerd aan het afdelingshoofd Openbare Ruimte, Groen en Verkeer;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem is opgenomen in het Haarlems Verkeers- en Vervoerplan (hierna: HVVP);

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijk beleid Duurzaam Veilig;

dat de Jansweg, Kruisweg en het Stationsplein gecategoriseerd zijn als erftoegangswegen welke tevens onderdeel uitmaken van een 30 kilometer per uur zone;

dat de verkeersfunctie op erftoegangswegen ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

dat het Stationsplein enkel wordt gebruikt door lijnbussen en taxi’s en incidenteel door bevoorradend verkeer;

dat de bestrating van het Stationsplein in slechte staat verkeerd waarbij naar schatting ongeveer 60% van de bestrating los ligt;

dat het Stationsplein om die reden door Spaarnelanden tweewekelijks wordt geschouwd om de staat van de bestrating in de gaten te houden;

dat uit de schouwresultaten blijkt dat bestrating verzakt, ook datgene wat in de maand ervoor reeds is hersteld;

dat tot aan het groot onderhoud, dat voor het tweede kwartaal van 2017 gepland staat, slechts noodreparaties uitgevoerd kunnen worden;

dat tijdens de vorstperiode water onder de losliggende bestrating uit kan zetten waardoor nog meer verzakkingen en/of uitzettingen ontstaan;

dat daarom besloten is om een tijdelijke verkeersmaatregel te nemen om de schade zoveel mogelijk te beperken tot het moment dat het groot onderhoud plaatsvindt;

dat gekozen is om de maximumsnelheid op het Stationsplein te verlagen van 30 kilometer per uur tot 15 kilometer per uur;

dat tevens extra borden worden geplaatst om de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur aan te duiden op het punt waar het Stationsplein overgaat in Kruisweg en Jansweg, zodat de 30 kilometer per uur zones op Kruisweg en Jansweg sluitend zijn aangeduid;

dat tevens waarschuwingsborden worden geplaatst die waarschuwen voor de slechte staat van het wegdek;

dat bovenstaande verkeersmaatregelen getroffen kunnen worden door het plaatsen van de verkeersborden A1 (30 zonaal), A1 (15) en J25 van bijlage 1 van het RVV 1990 en onderborden met de tekst ‘schade wegdek’;

dat de tijdelijke verkeersmaatregelen getroffen worden voor de periode tussen de bekendmaking van het besluit in de Staatscourant en 1 april 2017 of zoveel minder - of langer - dan noodzakelijk is tot het groot onderhoud aan het Stationsplein aanvangt;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van de verkeersborden A1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de maatregel strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregel.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

  • 1.

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden A1(15) van bijlage 1 van het RVV 1990 - en een onderbord met de tekst: ‘slecht wegdek’ – de maximumsnelheid op Stationsplein te beperken tot 15 kilometer per uur.

  • 2.

    door middel van het plaatsen van het verkeersbord A1(30, zonale toepassing), van bijlage 1 van het RVV 1990, de bestaande 30 kilometer per uur zone aan te wijzen op het punt waar het Stationsplein aansluit op Kruisweg.

  • 3.

    door middel van het plaatsen van het verkeersbord A1(30, zonale toepassing), van bijlage 1 van het RVV 1990, de bestaande 30 kilometer per uur zone aan te wijzen op het punt waar het Stationsplein aansluit op de Jansweg.

  • 4.

    bovenstaande maatregelen van kracht te verklaren vanaf het moment van bekendmaking in de Staatscourant tot 1 april 2017 of zoveel minder – of langer – dan nodig tot het groot onderhoud aan Stationsplein aanvangt.

Situatieschets:

Aldus vastgesteld te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van gemeente Haarlem,

R. Koning

Hoofd afdeling Openbare Ruimte, Groen en Verkeer

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven