Verkeersbesluit aansluiting Diemerpolderweg op de Gaasperdammerweg (A9)

Logo Diemen

Burgemeester en wethouders van Diemen;

Overwegende dat:

  • -

    in 1996 door de provincie Noord-Holland in de herziening van het streekplan voor het grondgebied Amsterdam, na afweging van diverse MER-varianten richting Muiden en Diemen, de tweede wegontsluiting van IJburg is vastgelegd;

  • -

    in het streekplan de voorkeur is opgenomen met een aansluiting op de A1 en A9 in of bij het knooppunt Diemen (variant verlengde Gaasperdammerweg);

  • -

    op 2 augustus 1999 een convenant is gesloten tussen de gemeenten Diemen en Amsterdam om o.a. bovengenoemde wegontsluiting mogelijk te maken;

  • -

    in dit convenant nadere afspraken zijn opgenomen over de vormgeving en fasering van de nieuwe wegontsluiting;

  • -

    bij brief van 19 juni 2002 door de Minister van Verkeer en Waterstaat de afspraken zijn vastgelegd tussen de gemeente Amsterdam, de Minister van Verkeer en Waterstaat en de gemeente Diemen ten aanzien van de afwikkeling van het verkeer vanuit IJburg richting Amsterdam (autosnelweg A10) en richting het Gooi (A1) via de afrit Diemen en vanuit IJburg richting Amsterdam Zuidoost (A9) d.m.v. een aansluiting in het knooppunt Diemen (de 4/2-oplossing);

  • -

    op 25 juli 2014 de Diemerpolderweg-Fortdiemerdamweg is opengesteld voor verkeer vanaf de Weteringweg naar IJburg v.v. en de verkeersmaatregelen in het verkeersbesluit Fortdiemerdamweg (B&W-besluit dd 18-3-2014) zijn vastgelegd;

  • -

    dit verkeersbesluit gezien dient te worden als een aanvullend besluit op bovengenoemd besluit;

  • -

    de aansluiting van de Diemerpolderweg op de A9 (Gaasperdammerweg) het sluitstuk is van het project “openstelling Oostelijk Ontsluitingsweg IJburg”;

  • -

    de toe- en afritten in eigendom, beheer en onderhoud zijn van Rijkswaterstaat;

  • -

    de Gaasperdammerweg, sinds het derde kwartaal 2014, middels alleen een toerit is aangesloten op het zuidelijke deel van de Diemerpolderweg;

  • -

    deze aansluiting in de huidige situatie bestaat uit twee rijstroken en wordt

  • -

    gewijzigd in twee rijstroken en een busstrook;

  • -

    de busstrook op de toerit Gaasperdammerweg expliciet bedoeld is voor openbaar vervoer;

  • -

    busverkeer vanaf de afrit in moeten kunnen voegen op de busbaan van de Diemerpolderweg;

  • -

    de noordelijke rijbaan van de Diemerpolderweg middels twee rijstroken wordt aangesloten op de nieuwe toerit van de Gaasperdammerweg;

  • -

    de busstroken, gelegen tussen de noordelijke en zuidelijke rijbaan van de Diemerpolderweg in stand blijven;

  • -

    verkeer op de zuidelijke rijbaan van de Diemerpolderweg geen mogelijkheid krijgt om rechtsaf te slaan richting Gaasperdammerweg,

  • -

    de Diemerpolderweg fysiek is ingericht voor de aansluiting op de Gaasperdammerweg;

  • -

    door wijziging van de situatie aanvullende verkeersmaatregelen en de plaatsing van verkeersregelinstallaties noodzakelijk zijn;

  • -

    de snelheidslimiet van 70 km/uur op de Diemerpolderweg, ter hoogte van de aansluitingen met de Gaasperdammerweg, ongewijzigd blijft;

  • -

    de Diemerpolderweg aangeduid wordt als voorrangsweg en dit na iedere kruising herhaald dient te worden;

  • -

    verkeer op kruisingen beschermd dient te worden tegen de mogelijkheid tot spookrijden;

  • -

    verkeer bij de nadering van een kruising op voldoende afstand geattendeerd dient te worden op de aanwezigheid van een verkeersregelinstallatie;

  • -

    de voorrang op kruisingen geregeld dient te worden;

  • -

    vanaf het (brom-)fietspad, gelegen aan de noordzijde van de Diemerpolderweg, ter hoogte van de toerit van de Gaasperdammerweg een tweerichtingen (brom-)fietspad wordt aangelegd naar het Diemerbos;

  • -

    de mogelijkheid om te keren op de Diemerpolderweg vanuit verkeersveiligheidsoogpunt onwenselijk wordt geacht;

  • -

    de verkeersmaatregelen worden ingesteld ter verzekering van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    de politie, in het verkeersoverleg d.d. 16-3-2017 positief heeft geadviseerd;

  • -

    dat de hierna genoemde wegen c.q. weggedeelten zijn gelegen binnen de gemeentegrens van Diemen en in beheer komen bij de gemeente Diemen of de gemeente Amsterdam;

gelet op artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 12 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, het besluit van de gemeenteraad van Diemen d.d. 30 maart 1995, no. 95-44;

B E S L U I T E N :

  • a.)

    het plaatsen van verkeersregelinstallaties op de aansluiting van de Diemerpolderweg op de toe- en afritten van de Gaasperdammerweg (A9);

  • b.)

    de huidige status van de Diemerpolderweg, als voorrangsweg, te bevestigen en te herhalen door de plaatsing van bord B1 van bijlage 1 van het RVV 1990 na de aansluiting van de noordelijke rijbaan met de toerit Gaasperdammerweg;

  • c.)

    de huidige snelheidslimiet op de Diemerpolderweg te bevestigen en te herhalen na de aansluiting van de noordelijke rijbaan met de toerit Gaasperdammerweg door het plaatsen van bord A1 van bijlage 1 van het RVV 1990 met het opschrift “70”;

  • d.)

    de voorrang op de aansluiting van de Diemerpolderweg met de toe- en afrit van de Gaasperdammerweg te regelen middels de plaatsing van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 waarbij aan het verkeer op de Diemerpolderweg voorrang wordt verleend;

  • e.)

    de busstrook op de toerit Gaasperdammerweg expliciet voor openbaar vervoer aan te wijzen en als zodanig aan te geven door het aanbrengen van de tekst “lijnbus”op het wegdek;

  • f.)

    de huidige status van de busstroken op de Diemerpolderweg ter hoogte van de toe- en afrit te bevestigen en te herhalen door het plaatsen van borden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 met bijbehorend onderbord met de tekst “uitgezonderd lijnbussen”en het aanbrengen van de tekst “lijnbus”op het wegdek;

  • g.)

    ter voorkoming van spookrijden op de Diemerpolderweg bord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 te plaatsen op de middengeleider ter hoogte van de scheiding van busbaan en zuidelijke rijbaan van de Diemerpolderweg;

  • h.)

    ter voorkoming van spookrijden, keerbewegingen en ongewenste manoeuvres op de aansluiting van de noordelijke rijbaan van de Diemerpolderweg met de toerit Gaasperdammerweg borden C2 en D4 van bijlage 1 van het RVV 1990 te plaatsen;

  • i.)

    op plaatsen waar het passeren aan weerszijden van de middengeleider is toegestaan borden D3 van bijlage 1 van het RVV 1990 te plaatsen;

  • j.)

    het aanleggen van een oversteekpunt voor (brom-)fietsers op de Diemerpolderweg ten behoeve van het (brom-)fietspad richting Diemerbos en de huidige status van het (brom-)fietspad langs de Diemerpolderweg aan te duiden door het plaatsen van bord G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 ;

  • k.)

    de voorrang van bovengenoemde fietsoversteek te regelen ten gunste van het gemotoriseerde verkeer op de Diemerpolderweg door het plaatsen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • l.)

    alle bovengenoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangeduid op de gewaarmerkte tekening van de gemeente Amsterdam met nummer 4264 met tekeningnummer 2;

  • m.)

    alle nog niet in het besluit genoemde markeringen zoals kantstrepen, doorgetrokken strepen, onderbroken strepen, verdrijvingsvlakken, haaientanden, stopstrepen, dwangpijlen etc. ter regeling van het verkeer conform de bestekstekeningen en de bij dit besluit gewaarmerkte tekening van de gemeente Amsterdam met nummer 4264 met tekeningnummer 2 aan te brengen.

Diemen,

Burgemeester en wethouders voornoemd,

De secretaris, de burgemeester,

Dit besluit is op 26 april 2017 openbaar gemaakt en gedurende 6 weken in zijn geheel in te zien op de website van de Staatscourant (www.officielebekendmakingen.nl). Dit is de enige rechtsgeldige bekendmaking. Een gelijkluidend exemplaar met eventuele bijlagen is gedurende 6 weken in te zien bij de receptie in het gemeentehuis.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende binnen zes weken na de datum van bekendmaking bij ons bezwaar maken tegen dit besluit door het indienen van een bezwaarschrift. Het bezwaar kan naar keuze schriftelijk of elektronisch worden ingediend.

Het bezwaarschrift dient ondertekend te zijn en tenminste het volgende te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener

  • b.

    de dagtekening

  • c.

    omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt

  • d.

    de gronden van het bezwaar

Graag in de linkerbovenhoek vermelden “Bezwaar”.

Het bezwaar dient gericht te worden aan het college van burgemeester en wethouders van Diemen, Postbus 191, 1110 AD Diemen.

Bij elektronische indiening van het bezwaar is gebruikmaking van het via de gemeentelijke website (www.diemen.nl) beschikbaar gestelde elektronische formulier verplicht, evenals identificatie van de indiener met DigiD.

Indien u bij ons een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht de voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, indien u van mening bent dat de onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

In het geval dat u gebruik maakt van de mogelijkheid tot het verzoeken van een voorlopige voorziening dient u het verzoek te richten aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, sector bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam.

Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Naar boven