Aanwijzen 2e oplaadplaats voor elektrische voertuigen in Nansenstraat in Geldrop

Logo Geldrop-Mierlo

Het college van burgemeester en wethouders

Overwegingen ten aanzien van het besluit

 

Aanleiding

 

In 2010 zijn verspreid over de gemeente vijf laadpalen geplaatst, waarvan één op het parkeerterrein bij winkelcentrum Coevering, ter hoogte van Nansenstraat 1 in Geldrop. In de afgelopen jaren is het gebruik van deze laadpaal gestaag toegenomen, maar in 2016 is het gebruik sterk toegenomen. Hierdoor is de vraag binnengekomen of er een tweede parkeerplaats kan worden aangewezen als laadplaats voor elektrische voertuigen.

 

Huidige situatie:

 

In de huidige situatie is op het parkeerterrein aan de zuidoostzijde van winkelcentrum Coevering een laadpaal aanwezig, waarbij bij één parkeervak een bord model E04 is geplaatst om aan te geven dat deze parkeerplaats is gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen.

 

Naast de laadpaal zijn meerdere parkeervakken aanwezig, maar dit zijn openbare parkeerplaatsen.

 

Gewenste situatie:

 

Het is de bedoeling om het bestaande bord model E04 zodanig te verplaatsen, dat het bord direct achter de bestaande laadpaal en daarmee precies op de grens van beide parkeervakken wordt gesitueerd. Het onderbord zal worden aangevuld met twee pijlen, die aangeven dat aan beide zijden van de laadpaal geparkeerd mag worden om elektrische auto’s op te laden. Hiermee wordt aan de geconstateerde behoefte aan oplaadplaatsen voor elektrische auto’s tegemoet gekomen.

 

De gemeente hanteert n.a.v. de Brabantse pilot publieke laadinfrastructuur de norm dat er bij veel gebruikte laadpalen een tweede parkeerplaats kan worden gereserveerd. Hierbij is de norm gesteld op een verbruik van minimaal 2000kWh op jaarbasis. Op deze locatie is de verwachting op basis van de huidige verbruikscijfers dat dit in 2017 gehaald zal worden.

 

Hiermee vervalt wel een extra openbare parkeerplaats, maar op het parkeerterrein bij winkelcentrum Coevering zijn voldoende openbare parkeerplaatsen beschikbaar.

 

Juridisch kader

 

Op basis van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer kan hierover een verkeersbesluit worden genomen om de gewenste verkeersituatie te bewerkstelligen.

 

Afstemming politie

 

De genoemde wegen zijn in beheer en onderhoud van de gemeente. Er heeft afstemming plaatsgevonden met de politie, die op 3 april 2017 hierover een positief advies heeft afgegeven. Wel is aangegeven dat handhaving en toezicht op het juiste gebruik van de betreffende parkeerplaatsen in handen ligt van de toezichthouders van de gemeente Geldrop-Mierlo.

 

Het besluit is op 20 april genomen. Op 26 april wordt het besluit gepubliceerd in Middenstandsbelangen en de Staatscourant.

 

Dit besluit is uitgewerkt in de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Aanwijzen 2e oplaadplaats Nansenstraat in Geldrop (tekeningnummer VKB2017-05)’ d.d. 27-03- 2017.

 

Motivering / Belangenafweging

 

Motivering wegenverkeerswet

 

In artikel 21 van het BABW zijn voorschriften opgenomen omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

 

Doelstelling

 

De maatregel beoogt de goede doorstroming van het verkeer te bevorderen, zodat gebruikers van elektrische auto’s in staat worden gesteld hun auto tijdig op te laden.

 

Belangenafweging

 

Het reserveren van een extra laadplek voor elektrische auto’s houdt in dat er een openbare parkeerplaats komt te vervallen. Dit is in dit geval mogelijk, omdat er op het parkeerterrein bij winkelcentrum Coevering voldoende openbare parkeerplaatsen overblijven. Bovendien wordt er belang aan gehecht om voldoende oplaadplaatsen beschikbaar te stellen, zodat steeds meer autogebruikers gebruik maken van deze schone brandstof.

 

 

BESLUIT

Bebordingsplan

Het vorenstaande houdt in dat onderstaande verkeersborden geplaatst worden op de volgende locaties, conform de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Aanwijzen 2e oplaadplaats Nansenstraat in Geldrop, VKB2017-05, d.d. 27-03-2017:

 

  • 1.

    Het (ver)plaatsen van het bord model E04 met een onderbord met de tekst ‘Opladen elektrische auto’ en twee pijlen, tussen de twee parkeerplaatsen bij de laadpaal ter hoogte van Nansenstraat 1 te Geldrop, om aan te geven dat deze parkeerplaats gereserveerd is voor het opladen van elektrische voertuigen.

Geldrop, 20 april 2017

Namens deze,

Gabriel van Houtert

Senior cluster Ontwerp

Mededelingen

 

Rechtsbescherming

Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na afkondiging daarvan schriftelijk bezwaar maken. U moet uw bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo, postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar. Een ingediend bezwaarschrift betekent niet dat het besluit niet wordt uitgevoerd. Als u vindt dat uitstel nodig is, kunt u hiervoor een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de President van de Rechtbank te ’s-Hertogenbosch, sector bestuursrecht, postbus 90.125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

 

Naar boven