Beschikking van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, houdende ontheffing aan Hansa Luftbild AgG van het verbod VFR-vluchten uit te voeren buiten de daglichtperiode

Datum: 9 januari 2017

Nummer: ILT-2017/4331

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gezien het verzoek om ontheffing d.d. 29 november 2016 van Hansa Luftbild AgG, adres: Nevinghoff 20, 48147 Münster, Duitsland, contactpersoon: de heer Th.J.M. Sträter, tel.: 0049 251 2330 203, e-mail: straeter@hansaluftbild.de;

Overwegende dat het doel van de vlucht is het uitvoeren van diverse luchtfotogrammetrie- en laseraltimetrievluchten in opdracht van het Rijk, de provincies en gemeenten;

Gelet op artikel 18, tweede lid, van het Besluit luchtverkeer 2014;

BESLUIT:

Artikel 1

Deze beschikking is van toepassing op het luchtvaartuig van het type Cessna 402 met nationaliteits- en inschrijvingskenmerk D-IHLB en Cessna 404 met nationaliteits- en inschrijvingskenmerk D-IDOS, dan wel gelijkwaardige vervangende vliegtuigen, in gebruik bij Hansa Luftbild AgG, waarmee de VFR-vluchten worden uitgevoerd.

Artikel 2

Aan de gezagvoerder van een in artikel 1 genoemd luchtvaartuig wordt van 10 januari 2017 tot en met 31 december 2017 ’s avonds tussen zonsondergang en 23.00 uur lokale tijd ontheffing verleend van het verbod van artikel 18, eerste lid, van het Besluit luchtverkeer 2014 tot het uitvoeren van VFR-vluchten buiten de daglichtperiode, zoals gepubliceerd in de in artikel 26, eerste lid, onderdeel a, onder 1°, van het Besluit luchtverkeer 2014, bedoelde luchtvaartgids, met inachtneming van de volgende voorschriften en beperkingen:

  • a. voor het uitvoeren van de vlucht is het luchtvaartuig uitgerust met de instrumenten die zijn vereist voor IFR-vluchten, aangevuld met verlichting van instrumenten en installaties, navigatielichten, een landingslichtinstallatie, verlichting in de passagiersruimte en een elektrische zaklantaarn voor ieder lid van het stuurhutpersoneel;

  • b. de gezagvoerder beschikt over een geldige CPL met bevoegdverklaring IR;

  • c. de vluchten worden uitgevoerd als een gecontroleerde VFR-vlucht;

  • d. er worden geen passagiers vervoerd tijdens de surveyvlucht, anders dan benodigd voor het uitvoeren van de vlucht;

  • e. voor de vluchten wordt tijdig een vliegplan ingediend; hiervoor dient men tijdig te coördineren met de Operationele Helpdesk LVNL, tel.: 020-4062201 (0700-1700 LT); fax: 020-4063672; e-mail: ops_helpdesk@lvnl.nl;

  • f. tijdens het uitvoeren van de vluchten is een tweezijdige radioverbinding tot stand gebracht met de betrokken luchtverkeersleidingsdienst en wordt voortdurend op de aangewezen radiofrequentie geluisterd;

  • g. het vliegzicht bedraagt ten minste 5 km en de afstand van het luchtvaartuig tot de wolken is groter dan 1.500 meter horizontaal en 450 meter verticaal;

  • h. er dient, ná het ingediende vliegplan, eerst een klaring te zijn verkregen van de betrokken plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst voor vluchten die plaatsvinden binnen een plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied;

  • i. tijdens het vliegen wordt het programma dat vooraf aan LVNL wordt doorgegeven, nageleefd, tenzij een afwijkende klaring is verkregen;

  • j. vluchten worden uitgevoerd in overeenstemming met de verleende opdracht van de opdrachtgever;

  • k. vóór de aanvang van de vlucht worden ingelicht:

    de meldkamer van de Landelijke eenheid, afdeling Luchtvaart (tel.: 020-5025693 of fax: 020-5025699 of e-mail: dlvplvt@klpd.politie.nl) en ILT (e-mail: aviation-approvals@ilent.nl), waarbij de volgende gegevens worden verstrekt:

    • 1°. de naam (namen) van de gezagvoerder(s), de registratie en het model/type;

    • 2°. de route en de periode van de voorgenomen vlucht;

    • 3°. het nummer van deze beschikking;

  • l. voorafgaand aan de vlucht zorgt Hansa Luftbild AgG ervoor dat in de plaatselijke media aandacht is besteed aan de uit te voeren vlucht, waarbij ten minste het volgende wordt aangegeven:

    • 1°. het doel van de vlucht;

    • 2°. een zo exact mogelijke omschrijving van de locatie;

    • 3°. de dag;

    • 4°. het tijdstip van aanvang en de verwachte duur van de vlucht, en

    • 5°. dat klachten kunnen worden gemeld bij de ontheffinghouder en bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, tel.: 088-4890000 of e-mail: aviation-approvals@ilent.nl.

    De ontheffinghouder doet deze bekendmaking in de plaatselijke media en stuurt een kopie onder vermelding van het kenmerk van deze ontheffing, per e-mail (aviation-approvals@ilent.nl) aan de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Artikel 3

Aan de gezagvoerder van een luchtvaartuig dat de in artikel 1 genoemde vluchten uitvoert, wordt door de betrokken luchtverkeersleidingsdienst een afwijkende klaring als bedoeld in paragraaf SERA.8020, onderdeel (a), van verordening (EU) nr. 923/2012 verstrekt. Deze klaring wordt verstrekt voor het afwijken van luchtverkeersroutes als bedoeld in artikel 3 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening, indien de luchtverkeerssituatie dit toelaat, mits de volgende voorschriften in acht worden genomen:

  • a. voor deze vluchten wordt de procedure gevolgd voor ‘Survey projects’, zoals die is gepubliceerd op de site van de Operationele Helpdesk LVNL: http://www.lvnl-ohd.nl/;

  • b. vóór aanvang van een vlucht worden de volgende gegevens ter informatie naar aviation-approvals@ilent.nl gestuurd:

    • de gegevens van de opdrachtgever en de contactpersoon,

    • het maatschappelijk belang van de opdracht,

    • een specificatie van het te vliegen gebied (geen algemene omschrijving),

    • de gewenste vlieghoogten,

    • de tijdsduur van de opdracht,

    • de periode waarbinnen de opdracht moet zijn gevlogen,

    • het door de Operationele Helpdesk LVNL verstrekte projectformulier;

  • c. de aanvraag wordt pas door de Operationele Helpdesk LVNL in behandeling genomen wanneer deze vergezeld gaat van een ondertekende opdracht(verklaring); deze ondertekende opdracht bevat minimaal de informatie, genoemd in onderdeel b; voor het invullen van deze gegevens is een formulier beschikbaar; dit formulier is op te vragen bij de Operationele Helpdesk LVNL;

  • d. indien luchtverkeerstechnische redenen daartoe noodzaken, kan de betrokken luchtverkeersleidingsdienst de vlucht doen uitstellen, dan wel annuleren.

Artikel 4

  • 1. De aanvrager draagt er zorg voor dat de gezagvoerders bekend zijn met de inhoud van deze beschikking.

  • 2. Overtreding van de voorschriften van deze beschikking is een strafbaar feit.

  • 3. Bij het niet of niet volledig nakomen van de voorschriften en beperkingen, genoemd in artikel 2 en 3, kan dat aanleiding zijn deze beschikking in te trekken.

Artikel 5

De aanvrager voert bij de voorbereiding van elk project een veiligheidsanalyse uit. Daarbij wordt in kaart gebracht welke risico’s er zijn als gevolg van het uitvoeren van VFR-vluchten buiten de daglichtperiode. Vervolgens worden risicobeperkende maatregelen in kaart gebracht en toegepast zodanig dat de vlucht op een verantwoorde wijze kan worden uitgevoerd.

Artikel 6

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 10 januari 2017 en vervalt met ingang van 1 januari 2018, tenzij deze voortijdig wordt ingetrokken.

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, DE INSPECTEUR ILT/LUCHTVAART, M. van Velzen Senior Inspecteur

Bezwaarmogelijkheid

Indien u het niet eens bent met deze vergunning, kunt u hiertegen op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum waarop deze vergunning is verzonden, schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Postbus 16191

2500 BD Den Haag

Is er sprake van onverwijlde spoed? Dan kunt u de rechtbank van uw woonplaats verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen.

Meer informatie over de voorlopige voorziening vindt u op www.rechtspraak.nl.

TOELICHTING

De ontheffing wordt verleend aan Hansa Luftbild AgG zodat zij tijdens vluchten onder de zichtvliegregels (VFR) in het donker luchtfotogrammetrie- en laseraltimetrievluchten kan maken in opdracht van het Rijk, de provincies en gemeenten.

De ontheffing houdt in dat niet lager mag worden gevlogen dan de minimumvlieghoogte (1000 voet/300 m boven het hoogste obstakel binnen een afstand van 600 m van het luchtvaartuig).

Omdat desondanks de vliegbewegingen kunnen opvallen, moet de aanvrager voorafgaand aan de vluchten in de media bekendmaken wat zij gaat doen en waarom, en waar men eventueel een klacht kan indienen.

Naar boven